Contributors
משפחה ועסקים הינם שניים מהכוחות המניעים החזקים בעולם. שילובם יוצר השפעה חזקה מאוד על כלל הגורמים המעורבים, גורמים החובשים כובעים שונים במסגרת המשפחתית והעסקית.
השחקנים על במה זו כוללים בני משפחה רבים, החל ממייסד עסק דומיננטי המבקש להנחיל לדורות הבאים את ערכי המשפחה ואת המורשת המשפחתית והעסקית, וכלה באחרון הנינים המבקש לפרוס כנפיים ולממש את מאוויי נפשו האישיים. היחסים ביניהם רב ממדיים ובעלי רבדים רבים במסגרת המשפחתית והעסקית.
במהלך שנים רבות של ליווי עסקים משפחתיים הכרנו את הברכה ואת הקללה האפשריים בשפע שיכול לספק עסק משפחתי. במיטבם, עסקים משפחתיים יכולים להיות מנוע צמיחה משפחתי וקהילתי. בגרסתם הנעימה פחות, עסקים משפחתיים מספקים קרקע פורייה למאבקים יצריים בין בני משפחה שונים.
פחות משליש מן העסקים המשפחתיים שורדים ועוברים לידי הדור השני, ופחות מ־3% שורדים למעלה מארבעה דורות.
משחר ההיסטוריה, סיפורי ירושה מעוררים עניין רב. החל מאבי האומה, יעקב, אשר קיבל לידיו את הבכורה בנזיד עדשים, וכלה בסאגה המשפחתית של יורשי רופרט מרדוק, אשר היוותה בסיס לסדרת הטלוויזיה "היורשים" וסיפורה של משפחת וולפסון אשר סיפק השראה לסדרה "יהלומים".
"כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו, כל משפחה אומללה – אומללה בדרכה שלה", כתב טולסטוי ברומן המפורסם "אנה קרנינה". מה מבדיל בין המשפחות המצליחות לאלה הנכשלות בניהול עסק ומשפחה? מדוע משפחות ביפן, באיטליה ובצרפת הצליחו לייצר שושלת משפחתית של למעלה מ־1,000 שנים ששימרה את מסורתה למעלה מ־40 דורות, ואילו משפחות של טייקונים מודרניים, כגון משפחת אייזנברג, כשלו במעבר לדור השלישי?
ערכי ומעשי
כיצד ניתן לסייע למשפחות ביצירת מנגנונים משפחתיים ועסקיים שיאפשרו למשפחות להיות חלק מן הסטטיסטיקה החיובית? קיימים שני צירים מקבילים, אשר יכולים לסייע בהשגת מטרה זו.
ברמה הערכית, המשותף למשפחות המצליחות הינה תרבות של למידה והתאמה לסביבה משתנה, תוך שמירה על מסורת וערכים משפחתיים קולקטיביים. מחקרים מראים שהמאפיין החשוב ביותר להצלחת עסקים משפחתיים הינו יצירת יחסי אמון, המושתת על תקשורת יעילה.
מאפיין זה מקבל ביטוי הן בין בני המשפחה, והן בין העסק המשפחתי לסביבתו. אימוץ נורמות אלה של גמישות ואדפטציה, לצד יצירת אמון, יכולים לתרום לשגשוג ולחיי רווחה מספקים ומשמעותיים, לדורות, עבור בני המשפחה השונים.
ברמה הפרקטית, ניתן לסייע למשפחות באפיון מטרות העסק והמשפחה בראייה הוליסטית. המטרות נבחנות לאורם של שלושה ממדים משלימים: צמיחה, שליטה ונזילות. יצירת תוכנית ארוכת טווח לעסק ולמשפחה מחייבת קבלת החלטות ביחס לגורמים אלה.
לדוגמה, משפחה שליווינו מקיימת אורח חיים המחייב רמת נזילות גבוהה, המאפשרת חיי רווחה למשפחה, באמצעות משיכת דיבידנדים נדיבים. משפחה זו הגיעה לצומת החלטה בה היא נדרשת לבחור בין צמיחת העסק, עקב צמצום המקורות הפיננסיים להתפתחותו, לבין ויתור על חלק מן השליטה, בעקבות גיוס הון זר. הבנת יחסי הגומלין בין משתנים אלה, הינה הבסיס ליצירת תוכנית מוצלחת לניהול עסק משפחתי.
אלון טל הינו הבעלים והמייסד של קבוצת אלפא העוסקת בניהול הון בכלים מתוחכמים.
* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות ואינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של ני״ע ו/או המלצה למדיניות השקעות. האמור לעיל הינו הצגת מידע בלבד. בחירה של מדיניות השקעות או ני״ע תעשה רק לאחר הליך שיווק השקעות ו/או פנסיוני לפי העניין, בהתאם לצרכיו האישיים של כל אדם ואדם.
ה-Contributors של פורבס ישראל הם כותבים עצמאיים שנבחרו על ידי מערכת פורבס, מומחים בתחומם, המספקים פרשנות וסקירת תופעות עכשוויות בתחום התמחותם. התוכן הוא מטעמם ובאחריותם והוא אינו תוכן ממומן.