Contributors
הצמיחה הדרמטית בתעשייה ההיי טק בשנים האחרונות הביאה עמה אפשרויות תעסוקה והשתכרות חדשות ואטרקטיביות לכל סוגי העובדים, ולמעצבי המוצר בפרט. ואולם, למרות ההשפעה המכרעת של מומחי העיצוב על טיב המוצר הסופי ועל הצלחת החברה בכלל, ארגונים רבים מתקשים לאמוד את תרומתם של עובדים אלה לתהליך העבודה השוטף, בעיקר בשל היעדר כלים אמפיריים מתאימים.
הפער הזה בין המשקל הרב של מעצבי המוצר בהצלחת הארגון לבין האופן שבו הם נתפסים בתעשייה, משתקף בשני מחקרים שונים שערכה חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי. על פי המחקר הראשון, חברות מצטיינות בתחום עיצוב המוצר המציבות אותו בחזית האסטרטגיה העסקית שלהן, נהנות מהכנסות ותשואות הגבוהות פי שניים ממתחרותיהן הישירות; המחקר השני סקר כ-1,700 מעצבים בתעשייה והראה – במה שעשוי להיות מפתיע בהתחשב בממצאי המחקר הראשון – כי פחות ממחצית ממנהלי העיצוב חשים כי המנכ"ל/ית שלהם מבין באמת את תפקידם.
את המצב המסתכל הזה אני מכירה מניסיוני. כשהתחלתי את דרכי בעולם עיצוב המוצר, ניסיתי לפצח את מסלולי ההתקדמות האפשריים שלי בארגונים בהם עבדתי. עד מהרה הבנתי כי יש לי שתי אפשרויות: להיתקע בתקרת הזכוכית המוכרת של תפקידי ביצוע עיצוביים, או "להפוך את עורי" ולסגל לעצמי יכולות אנליטיות, עסקיות וטכניות, שיאפשרו לי יצירה של שפה משותפת עם שאר מקבלי ההחלטות בארגון.
לעצב מסלול מחדש
זיהוי הפוטנציאל הקיים במעצבי המוצר וביכולת שלהם להוביל להצלחת הארגון היא קריטית מכיוון שהיא יכולה וצריכה להשפיע על עיצוב המדיניות של החברה. כך למשל כאשר צוות העיצוב גדל, מומלץ להגדיר נתיב התקדמות שיאפשר למעצבים להוסיף ולהתפתח ברמה האישית והמקצועית ולהביא לידי ביטוי את כישוריהם העיצוביים ואת יכולותיהם הקריאטיביות הייחודיות.
קפיצת מדרגה של ממש טמונה באפשרות של מעצבים בארגון להתקדם לתפקידי הובלה בחברה. כך החברה מרוויחה את הניסיון והיכולות הכ"כ קריטיות בדרגים הגבוהים ביותר ואנשי המוצר מקבלים מקום משמעותי יותר ואופק לקידום. תוכנית קידום כזו צריכה להישען על ארבע רגליים של כישורי בסיס ניהוליים:
- עמידה במשימות מורכבות ויכולת הובלה עצמאית שלהן – על מנת להתקדם לתפקידי הובלה בארגון, על מעצבים להתמודד היטב עם מטלות הדורשות תחכום ואורך רוח. עמידה בלחצים ובאתגרים אנושיים ולוגיסטיים, לצד מסוגלות לקחת אחריות ולעמוד בחזית אל מול קשיי המשימה – כל אלה הם תנאים הכרחיים לעמידה בקריטריון זה.
- יצירת השפעה – על המעצבים להכיר היטב את השוק שהמוצר פועל בו ושאליו הוא מכוון, ולהבין לעומק את צורכי המשתמשים. זאת, על מנת שיוכלו ליצור עבורם פתרונות עיצוביים פרקטיים, אשר יספקו להם ערך אמיתי ובה בעת ישרתו את המטרות העסקיות של הארגון.
- יכולת ביצוע – על המעצבים להיות בעלי יכולות עיצוב ברמה הגבוהה ביותר, עם עדיפות לכאלה שרכשו ניסיון בעבודתם במשך מספר שנים בארגון ו/או בתעשייה.
- התאמה תרבותית – על המעצבים לדעת לנהל סיטואציות ארגוניות שונות, בהן כאלה שאינן צפויות, בהתאם לדרגתם וברמת מורכבות משתנה בין ארגון אחד למשנהו.
תוכנית זו מיושמת כבר כמה שנים והתוצאות ניכרות בשטח: מעצבים רבים מגיעים לתפקידי הובלה וניהול בכירים, ומביאים את החברה לשיאים חדשים. בכך אותם עובדים לא רק משפיעים עמוקות על הצלחת הארגון ועל עתידו, אלא גם מגשימים את עצמם באופן אישי ומביאים לידי ביטוי את צורת המחשבה וההסתכלות הייחודית להם.
אילה נרושביץ היא מנהלת עיצוב (Design chief of staff) בחברת Monday.com מערכת הפעלה לעבודה (Work OS), שבאמצעותה ארגונים בכל סדר גודל יכולים ליצור את הכלים והתהליכים הדרושים להם לניהול כל היבט בעבודתם.
ה-Contributors של פורבס ישראל הם כותבים עצמאיים שנבחרו על ידי מערכת פורבס, מומחים בתחומם, המספקים פרשנות וסקירת תופעות עכשוויות בתחום התמחותם. התוכן הוא מטעמם ובאחריותם והוא אינו תוכן ממומן.