חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

“נלחמנו יומיים כדי למנוע את כריתת רגלו של הפצוע” 

ד"ר אלכסנדר ברסלבסקי | צילום: בית החולים זיו
ד"ר אלכסנדר ברסלבסקי | צילום: בית החולים זיו
ד"ר אלכסנדר ברסלבסקי, מנהל יחידת הטראומה, בית החולים זיו • מאז פרוץ המלחמה טופלו במרכז הרפואי שבצפת מאות חיילים ואזרחים

"למעט המלחמה הזו השתתפתי בכל המלחמות והמבצעים מאז תחילת שנות ה־90", מספר ד"ר אלכסנדר ברסלבסקי, מנהל יחידת הטראומה במרכז הרפואי זיו שבצפת. "בית החולים מאוד קרוב לגבול הלבנון, והייתי צריך להיות כאן כל הזמן. בצפון יש נפילות של כטב"מים וטילי נ"ט. כתוצאה מכך, מגיעים אלינו פצועים – אזרחים וחיילים. חשוב לציין שלא מדובר בכמויות הנפגעים שהיו בדרום החל מ־7 באוקטובר, אבל לצערנו גם בצפון יש לא מעט פצועים – ובית החולים נותן מענה ומטפל בהם". 

איזה סוג של פציעות מגיע אליכם? 

"אנשים לרוב נפגעים מרסיסים, ואנחנו מנסים לתת להם טיפול מיטבי. לבית החולים הגיעו כ־240 חיילים ואזרחים מאז תחילת המלחמה. חלקם היו פצועים במצב קשה ולפעמים אנוש. לשמחתנו, הצלחנו לטפל ולהציל רבים, והם היום בהכרה מלאה ומתפקדים. חשוב לנו לעשות את העבודה שלנו על הצד הטוב ביותר". 

היה מקרה שזכור לך? 

"אני כבר הרבה שנים במקצוע – גם בצבא. אתה מפתח איזה סוג של הגנה אל מול הדבר הזה. ועדיין הטיפול בחיילים הוא רגשי יותר, כי בסוף הם ילדים, וזה לא פשוט. באחד הימים, כשלא הייתי בתפקיד ונסעתי ליעד הרחק מבית החולים, הודיעו לי שמגיעים פצועים לבית החולים. סובבתי מייד את הרכב והגעתי בדיוק בדקה שהמסוק נחת. הרגשתי שאני חייב להיות בבית חולים באותו זמן.  

“אני כבר שנים במקצוע – גם בצבא. אתה מפתח סוג של הגנה. ועדיין הטיפול בחיילים הוא רגשי יותר, כי בסוף הם ילדים“

"אחד הפצועים הגיע עם פציעת ירי ופגיעה קשה בכלי דם. היתה התלבטות אם לבצע כריתת רגל, אבל החלטנו לא לעשות זאת. במשך יומיים ניתחנו את הפצוע והצלחנו להציל את רגלו. זה היה מאוד מרגש, אדם, שעלול היה להישאר ללא רגל, ניצל. לא תמיד אנחנו מצליחים, אבל תמיד מנסים". 

לבית החולים זיו שבצפת חשיבות מיוחדת בשל קרבתו לגבול הצפון, ולמרכז הרפואי מגיעים כל העת פצועים במסוקים ובאמבולנסים. בשל חשיבותו הכריז שר הבריאות על בית החולים כ־מרכז־על. משמעות ההחלטה היא שהחל מדצמבר 2023, המרכז הרפואי זיו נמצא בתהליך נמרץ להפיכתו למרכז טראומה, ובו יחידות חדשות של נוירוכירורגיה וכירורגיית חזה, מה שיאפשר לקלוט ולטפל בפציעות טראומה של ראש וחזה ופציעות מורכבות. 

"עשינו הרבה תרגולים והערכויות גם למלחמה", מספר ד"ר ברסלבסקי. "כל הזמן נערכים למלחמה בצפון – ואם זה יקרה, זה ברור שיש פה צורך וחשיבות להיערכות גדולה, כי יהיו, לצערנו, נפגעים רבים". 

איך אתם נערכים? 

"אף אחד לא רוצה מלחמה, אבל אנחנו עובדים קשה, כך שהצוות יהיה מוכן במקרה שכן תפרוץ מלחמה. הצוות מורכב מכל שכבות החברה. יש יהודים, דרוזים, מוסלמים ונוצרים – וכולם נרתמים ומבינים במה מדובר. כל אחד נותן כתף ויודעים לתמוך ולעזור כשצריך." 

באותו נושא

דילוג לתוכן