חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo
וורן באפט ומימין צילום של ממשפחת באפט | צילום: מייקל פרינס, פורבס ומאלבום משפחתי
וורן באפט ומימין צילום של ממשפחת באפט | צילום: מייקל פרינס, פורבס ומאלבום משפחתי

היורשים של וורן באפט: למי הם תורמים מיליארדי דולרים

שלושת ילדיו של האורקל מאומהה, שכבר נמנים עם התורמים הגדולים ביותר בארה"ב, עשויים בסופו של דבר לתרום עד 130 מיליארד דולר מהונו של אביהם. הנה מה שאתם צריכים לדעת על הפילנתרופיה שלהם עד כה

לבוש אפוד מגן, מכנסי דגמ"ח וקסדה, הווארד באפט, בנו בן ה־69 של וורן באפט, מחזיק מצלמה מול פניו כשעין אחת עצומה. לימינו, חייל מתכרבל תחת ברזנטים תלויים על עץ, היוצרים מחסה מאולתר. שכבת שלג מנוקדת מכסה את הקרקע.

באפט נמצא במיקום לא ידוע באזור דונייצק אובלסט במזרח אוקראינה, מצלם תמונות לספר שפרסם מוקדם יותר השנה באמצעות קרן הווארד ג'. באפט שלו. הספר – "אומץ של אומה", בן 220 העמודים – כולל תמונות שבאפט, צלם נלהב, צילם באוקראינה במהלך 10 ביקורים במדינה בשנתיים הראשונות שלאחר הפלישה הרוסי בפברואר 2022.

קרן הצדקה שלו הזרימה מאות מיליוני דולרים בסיוע למדינה, בעיקר לביטחון תזונתי וגישור סכסוכים. רק בשנה שעברה חילקה הקרן כרבע מיליארד דולר לארגונים הפועלים באוקראינה, והיא בדרך לתרום 800 מיליון דולר נוספים למטרות דומות.

"כרגע אנו מגיבים באוקראינה למשבר ההומניטרי שנוצר בעקבות הפלישה הרוסית. אבל יש לנו רעיונות לגבי התפקיד שנוכל למלא כשהמלחמה תסתיים, והעבודה הקשה של השיקום תתחיל", כתב בדוח השנתי של הקרן שלו לשנת 2023. "לעתים קרובות מדי, העולם מגיב בצורה נמרצת כשמתחיל סכסוך חדש – אבל מניסיוני, העבודה הקשה ביותר מתחילה כשסכסוך נמשך, או כשמדינה עוברת משלב הסכסוך להתאוששות".

במשך שנים תרמו הווארד ושני אחיו, סוזי ופיטר, את כספי אביהם – בשקט ובגדול. כל כך בשקט, עד שמעטים שמו לב לגודל ההשפעה שלהם. בין השנים 2001 ל־2023, קיבלו השלושה כמעט 7.9 מיליארד דולר במניות ברקשייר האת'וויי, ותרמו לפחות 7.4 מיליארד דולר באמצעות קרנות הצדקה שלהם – יותר מ־2.4 מיליארד דולר כל אחד.

הווארד באפט עם וולודימיר זלנסקי.
צילום: לשכת נשיא אוקראינה
הווארד באפט עם וולודימיר זלנסקי. צילום: לשכת נשיא אוקראינה

סכומים אלה לבדם היו ממקמים אותם ברשימת 25 הפילנתרופים הגדולים של פורבס לשנת 2024, לפני צ'ארלס קוך וברני מרקוס, מייסד־שותף של הום דיפו – והם אינם כוללים 8.8 מיליארד דולר שנתרמו בין השנים 2001־2023 על ידי קרן סוזן תומפסון באפט, הקרויה על שם אשתו הראשונה של וורן, שנפטרה ב־2004.

ההתרחקות מקרן גייטס

אור הזרקורים יאיר בשנים הקרובות את פעילות האחים עוד יותר, לאחר שאביהם בן ה־93 הצהיר אשתקד שהוא ממנה אותם בצוואתו לאחראים לחלוקת אחד ממצבורי ההון הגדולים בעולם: כמעט 130 מיליארד דולר במניות ברקשייר. האחים יפקחו על הקרן שתחזיק בכמעט כל נכסיו של וורן באפט כשיילך לעולמו.

לא ברור מדוע בחר באפט בשלושת ילדיו לחלק את הונו לאחר מותו, במקום קרן גייטס, לה יותר מ־2,000 עובדים ותשתית שאפשרה לה לחלק כמעט 8 מיליארד דולר בשנה שעברה.

ב־2006 כתב באפט מכתבים פומביים לביל ומלינדה גייטס ולילדיו, בהם הבטיח לתת לכל אחת מהקרנות שלהם חלק ממניות ברקשייר האת'וויי שלו כל חודש יוני, כשרוב התרומה הולכת לקרן גייטס. בנקודה מסוימת במכתב לביל ומלינדה, התייחס לזה כ"התחייבות לכל החיים", והוסיף כי "בקרוב אכתוב צוואה חדשה שתאפשר המשך של התחייבות זו – על ידי חלוקת המניות המיועדות הנותרות או בדרך אחרת לאחר מותי".

אבל ביוני השנה שינה באפט את דעתו, ואמר כי לא יועברו כספים לקרן גייטס לאחר מותו. הסיבה המוצהרת שלו לשינוי היתה שילדיו הראו שהם יכולים להתמודד עם תרומה של סכומים עצומים של כסף. "ב־2006 הם עוד לא היו לגמרי מוכנים  לאחריות הזאת, אבל הם מוכנים כעת", כתב באפט במכתב לבעלי המניות של ברקשייר האת'וויי בנובמבר האחרון, כשחשף לראשונה שילדיו יהיו הנאמנים של הקרן שתקבל 99% מהונו.

הסימנים הראשונים להתרחקות של באפט מקרן גייטס החלו כשביל ומלינדה הודיעו על גירושיהם במאי 2021. חודש לאחר מכן הודיע באפט, אז בן 90, על התפטרותו מדירקטוריון קרן גייטס, בו כיהן מאז 2006. "המטרות שלי מסונכרנות ב־100% עם אלה של הקרן", הצהיר אז, "וההשתתפות הפיזית שלי אינה נדרשת להשגת מטרות אלה".

אחוז גבוה של תרומות

לא ברור אמנם איך ינהלו ילדי באפט את כספי קרן הצדקה, אך ניתן אולי ללמוד מהדרך שכבר סללו בעצמם ב־20 שנות פילנתרופיה עצמאית. אחד הדברים שמבדל אותם מפילנתרופים מובילים אחרים הוא האחוז הגבוה מאוד של תרומות בכל שנה כאחוז מנכסי הקרנות שלהם.

סוזי באפט ואביה. צילום: קרן שרווד
סוזי באפט ואביה. צילום: קרן שרווד

בעוד שרשות המסים האמריקאית דורשת מקרנות פרטיות לחלק לפחות 5% מנכסיהן מדי שנה, שיעורי החלוקה של קרנות ילדי באפט היו גבוהים בהרבה, ונעו בין 28% ל־94% בשנים האחרונות. ב־2022, הקרנות של הווארד ופיטר תרמו כמחצית מנכסיהן הנקיים, בעוד שקרן שרווד של סוזי תרמה את רוב נכסיה הנקיים, כך על פי דוחות המס של הקרנות. לשם השוואה, כמעט 75% מ־90,300 קרנות הצדקה הפרטיות בארה"ב תרמו פחות מ־10% מנכסיהן הנקיים ב־2022.

מתחת לרדאר

למעשה, רוב הקרנות הפרטיות נצמדות לשיעור חלוקה של 5% בשנה, על מנת להבטיח את הישרדות הקרן לאורך זמן. מצד שני, רוב הקרנות הפרטיות אינן מקבלות תרומות שנתיות מתמשכות של מניות בשווי מאות מיליוני דולרים מאחד מעשרת האנשים העשירים בעולם, שבמקרה הוא אביהם.

במבט לאחור, נראה שוורן באפט יעץ בעדינות לילדיו לתרום בנדיבות על בסיס שנתי. "אתם יכולים לבנות משאבים בזמן שאתם צוברים ניסיון ומפתחים מטרות לטווח ארוך. אבל, מכיוון שתקבלו מתנות מדי שנה, אין צורך שתבנו רזרבות גדולות", כתב במכתבי ההתחייבות שלו לילדיו ב־2006.

מכיוון שהקרנות של ילדי באפט אינן שומרות על רוב התרומות שהן מקבלות כל שנה, הן נשארות מתחת לראדר. נכון לדוחות המס האחרונים, הנכסים בכל אחת מהקרנות מגיעים לפחות מ־760 מיליון דולר – סכום גדול, אך לא מספיק גדול כדי להכניס אותם לרשימת הקרנות הגדולות בארה"ב.

ילדיו של באפט יצטרכו להחליט פה אחד על אופן חלוקת נכסי אביהם. אולם עד כה, כל אחד מהם מגלה תחומי עניין פילנתרופי אחרים ומובחנים.

הווארד באפט. צילום: לשכת נשיא אוקראינה.

הווארד באפט

תרומות קרן הווארד ג'. באפט 2001־2023: 7.2 מיליארד דולר

מענקים לקרן מוורן באפט, 2001־2023: 7.2 מיליארד דולר

רוב התמיכה של הקרן של הווארד מיועדת לסיוע מזון וחקלאות באוקראינה, וכן לטיפול בחוסר ביטחון תזונתי במדינות כמו רואנדה, אל סלבדור וגואטמלה. באוקראינה, לשם הלכו רוב המענקים של הקרן מאז 2022, מממנת הקרן בין היתר מאמצים להסרת מוקשי קרקע, כדי לאפשר לחקלאים לזרוע בשדותיהם.

הווארד נראה כהרפתקן עם מטרה. בנוסף לנסיעותיו הרבות לאוקראינה, בילה זמן בחווה שרכשה הקרן באריזונה, בסמוך לגבול מקסיקו, שם התעמק בסוגיית תופעת הברחת בני אדם מעבר לגבול, וגם חקר אילו גידולים יצמחו באזור הזה. במשך שנים גם עבד בקולומביה ואל סלבדור, שם ניסה להבין מדוע כה רבים באמריקה הלטינית לא רואים אפשרות לעתיד טוב יותר מלבד הגירה לארה"ב.

כחקלאי כל חייו, סופר פורה וצלם, נסיעותיו בעולם השפיעו "באופן יוצא דופן" על השקפת עולמו, כתב בדוח השנתי האחרון של הקרן שלו. "תמיד האמנתי שאתה חייב להיות בשטח, לפגוש את האנשים, לראות את הסביבה, ולפעמים ממש להרגיש את האדמה בין האצבעות ואת הריחות סביבך, רק כדי להתחיל להבין מקום ואת האתגרים שלו", כתב.

הווארד גם רתם את הקרן שלו לדקייטור, אילינוי, שם הוא מתגורר עם רעייתו, דבון באפט. במאי האחרון חנכה הקרן מרכז הכשרה לשוטרים. הוא עצמו שירת כשריף במחוז מייקון בשנים 2017־2018, שם נמצאת דקייטור, ושלוש שנים קודם לכן שימש  כסגן שריף מתנדב במחוז.

חלק מהמענקים הגדולים ביותר של קרן הווארד הלכו לארגונים שהוא מנהל או שיש לו קשרים אליהם. ב־2021, המענק הגדול ביותר שלה – כמעט 43.5 מיליון דולר – הלך למרכז למאבק בסחר בבני אדם בדקייטור, אילינוי, ארגון ללא מטרות רווח שבו הווארד משמש כנשיא (ללא שכר). באותה שנה הוא תרם 25 מיליון דולר ל־Fundación Para La Paz Y La Seguridad (קרן לשלום וביטחון) שבסיסה בדקייטור, המספקת "גישה לשווקים לחקלאים קטנים" בקולומביה. הווארד משמש כדירקטור גם במלכ"ר זה. הקרן של הווארד גם תרמה 15 מיליון דולר לקרן להכשרת בטיחות ציבורית שבסיסה בדקייטור, שגם בה משמש הווארד כדירקטור.

כיוון שהווארד אינו מקבל תגמול כלשהו על תפקידיו בארגונים אלה, הדבר לא יוצר בעיות משפטיות מבחינת רשות המסים, האוסרת על עסקאות "עצמיות".

הווארד, שיושב בדירקטוריון ברקשייר האת'וויי מאז 1993, צפוי להיבחר כיו"ר  החברה עם סיום עבודת אביו, החלטה שבאפט האב אמר לתוכנית "60 דקות"  ב־2011 שתעזור לשמור על ערכי החברה. "כל עוד אני יכול להמשיך לעסוק בחקלאות, הכל בסדר", אמר אז הווארד.

סוזן באפט | Sesame Workshop

סוזי באפט

תרומות קרן שרווד, 2001־2023: 2.5 מיליארד דולר

מענקים לקרן מוורן באפט, 2001־2023: 2.6 מיליארד דולר

סוזן א. באפט, האחות הבכורה בת ה־71, מנהלת את קרן שרווד שבסיסה באומהה, התומכת באוכלוסיה הקשה  ביותר בנברסקה, כולל במערכת החינוך של המדינה. "הנה הבעיה: יותר מדי ילדים מגיעים לגן כשהם כבר מפגרים מאחור. מה שגרוע יותר, יותר מדי ילדים ממשיכים להישאר מאחור – ולעולם לא מצליחים להדביק את הפער", כתבה סוזי. לפי דיווחים לימדה באפט בבתי ספר באומהה, שקיבלו 30 מיליון דולר מקרן שרווד ב־2023 ותומכת בחמש השנים הראשונות של חינוך בגיל הרך.

ב־2023 העניקה הקרן מענקים לאוניברסיטת נברסקה לתמיכה בתוכניות  אקדמיה, כולל תוכניות להכנה לקולג' ופרויקט לנוער בסיכון. מענקים קטנים אחרים הלכו למגוון ארגונים, מבנקי מזון וקרנות שימור ועד בתי ספר וארגוני בריאות נפש.

סוזי הצטרפה לדירקטוריון ברקשייר האת'וויי ב־2021. כיו"ר קרן סוזן תומפסון באפט, היא פיקחה על מאות מיליוני דולרים בתרומות לארגון Planned Parenthood וסניפיו.

הצעיר בין האחים. פיטר באפט

פיטר באפט

תרומות של קרן NoVo בשנים 2022-2001: 2.2 מיליארד דולר

מענקים לקרן מוורן באפט, 2001־2023: 6.2 מיליארד דולר

פיטר באפט, 66, הצעיר מבין ילדיו של וורן, נשר מסטנפורד ועשה קריירה כמוזיקאי, תחילה בכתיבת ג'ינגלים לערוץ הכבלים MTV, שהיה אז בחיתוליו, ומוזיקה לפרסומות.

בסוף שנות ה־80, כשמוזיקה אינסטרומנטלית בסגנון ניו אייג' היתה פופולרית, הוא השיג את חוזה ההקלטות הראשון שלו למוזיקה אינסטרומנטלית. בהמשך הלחין את סצנת ריקוד האש בסרט זוכה האוסקר משנת 1990 "רוקד עם זאבים". העניין שלו בתרבות ומוזיקה של האינדיאנים הוביל למופע התיאטרלי Spirit – The Seventh Fire, שהועלה לראשונה ב־2004.

פיטר ואשתו ג'ניפר, המתגוררים ליד העיר קינגסטון בעמק ההדסון, ניו יורק, הפנו בעבר מימון מקרן NoVo שלהם בעיקר להעצמת נשים ונערות ולמאבק באלימות נגדן.

במאי 2020, בעקבות ירידה של 25% במחיר מניית ברקשייר האת'וויי עם פרוץ מגפת הקורונה, ציין פיטר בפוסט בבלוג, כי כל מענק של NoVo נבחן מחדש וכי הקרן משנה את האסטרטגיה שלה. "לא נהיה יותר מחולקים לתחומי יוזמה", כתב. הקרן פיטרה כמה עובדים וביטלה מענקים רב־שנתיים תוך צמצום תוכניות מימון, אם כי המענקים הגדולים ב־2022 הופנו לתמיכה בנשים ונערות. כעת המיקוד, לפי אתר הקרן, הוא בקהילות ילידים, גידול מזון, תמיכה בילדים ופרויקטים בעמק ההדסון. כשנשאל על דבר אחד בולט ש־NoVo מימנה, השיב פיטר כי "הדבר הגדול הבא יהיה הרבה דברים קטנים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן