חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo
מרטין רותבלט בוועידת הנשים של פורבס. צילום: ג׳וליה פרייר, פורבס
מרטין רותבלט בוועידת הנשים של פורבס. צילום: ג׳וליה פרייר, פורבס

פורצת דרך סדרתית: הטראנסג'נדרית שהקימה סידרה של חברות חדשניות – והפכה למיליארדרית

המיליארדרית הטרייה בעולם היא מרטין רותבלט - אישה טרנסג'נדרית, טייסת מסוקים, שהקימה חברת רדיו לווייני. כשבתה אובחנה במחלה חשוכת מרפא – היא פיתחה תרופה מצילת חיים למחלה. כעת היא עוסקת בגידול איברי חזיר להשתלה בבני אדם: "במקום שלבתי לא יהיה סיכוי – עכשיו יהיו מספיק איברים לכולם"

ב־1996 אובחנה בתה בת השש של מרטין רותבלט עם מחלת ריאות ולב נדירה, חשוכת מרפא. רותבלט – יזמית, וממייסדי חברת הרדיו הלוויני סיריוס – הקים חברת ביוטכנולוגיה משלה, בניסיון למצוא תרופה למחלה.

"אין דבר גרוע יותר מלקבל את הבשורה שבתך עומדת למות", אמרה רותבלט לפורבס ב־2018, "ידעתי שאם לא אמצא דרך לרפא אותה היא תמות. כל האנשים הקודמים עם מחלה זו מתו".

כמעט שלושה עשורים מאוחר יותר, בתה של רותבלט בריאה ובשנות ה־30 לחייה. בינתיים, מניות החברה שהקימה, יונייטד תרפיוטיקס, הנסחרת כעת בבורסה, עלו פי 54 ממחירן בהנפקה  ב־1999. רק השנה זינקו מניות החברה ב־50% עד כה – מספיק כדי להפוך את רותבלט למיליארדרית הטרייה ביותר בעולם.

החברה, שבסיסה בסילבר ספרינג, מרילנד, ייצרה מכירות של 2.1 מיליארד דולר בשנה שעברה, בעיקר ממכירת חמש תרופות מאושרות על ידי ה־FDA לעזור לאנשים כמו בתה של רותבלט לטפל ביתר לחץ דם ריאתי עורקי (PAH). המשקיעים נלהבים במיוחד מהחברה מאז שהכריזה במרץ על תוכנית רכישה עצמית מואצת של מניות בסך מיליארד דולר, דבר המאותת על אופטימיות של החברה לגבי תרופות יתר לחץ דם ריאתי שלה. גורם אחר שאחראי לזינוק במנייה הוא הקפיצה של 41% בהכנסות מתרופת הדגל של החברה, טייבסו.

רותבלט, בת 69, הובילה את החברה – ששווי השוק הנוכחי שלה הוא 14.7 מיליארד דולר – כמנכ"לית מאז שייסדה אותה. היא גם היתה הגורם המכריע בדחיפת חברת הבת שלה, רביביקור, לתחום הקסנו־טרנספלנטציה (השתלות איברים מבן מין שונה), ובמיוחד בייצור איברי חזיר להשתלה באנשים עם מחלות כליה ולב בשלב סופני.

מניות החברה זינקו פי 54 מאז ההנפקה. צילום: מרטין שולר, פורבס
מניות החברה זינקו פי 54 מאז ההנפקה. צילום: מרטין שולר, פורבס

הדרך למיליארד

רותבלט, המרוויחה הגדולה מהצלחתה של יונייטד תרפיוטיקס, היא מזה זמן אחת הנשים העשירות ביותר בארה"ב שעשו את הונן בכוחות עצמן. פורבס העריך את שווי הנקי שלה ב־390 מיליון דולר ב־2015, לאחר שהחברה מצאה טיפול מוצלח ליתר לחץ דם ריאתי. ב־2021 היא כבר היתה שווה כ־585 מיליון דולר. כעת – בהתחשב במניות ובאופציות שלה, במזומנים שצברה בעשורים האחרונים ובבתים במספר מדינות – פורבס מעריך ששוויה הנקי חצה את סף מיליארד הדולר, מה שהופך אותה לאחת מ־35 נשים בלבד בארה"ב שהן מיליארדריות שעשו זאת בכוחות עצמן.

הדרך של רותבלט לשווי הזה היתה מפותלת. היא נולדה בסן דייגו ב־1954. בצעירותה טיילה בטרמפים ברחבי ארה"ב והיתה נגנית (היא מנגנת בפסנתר, חליל ותופים) כשלמדה תקשורת ב־UCLA. היא קיבלה תואר משולב במשפטים ו־MBA מ־UCLA, ועבדה כעורכת דין בוושינגטון די.סי.

סיור במתקן לוויינים בסיישל ריתק אותה לרעיון של שימוש ברשתות לוויינים לשידור מוזיקה למאזינים ברחבי העולם, והיא היתה ממייסדי סיריוס רדיו לוויני ב־1990, מחלוצות השידורים הלווינים למכונית, והובילה את החברה להנפקה ב־1993.

שלוש שנים אחר כך הגיעה אותה אבחנה רפואית של בתה – יתר לחץ דם ריאתי עורקי (PAH) מחלה שבאותה תקופה שיעורי התמותה ממנה תוך שנתיים היו גבוהים מאוד. רותבלט מכרה מניות בשווי 3 מיליון דולר, ושילמה לרופאים כדי למצוא תרופה. כשזה לא עבד, היא הקימה חברה משלה – יונייטד תרפיוטיקס – כדי למצוא מרפא. היא הנפיקה את החברה ב־1999, לפי שווי של 66 מיליון דולר לחברת ביוטכנולוגיה זעירה עם הכנסות של 54 אלף דולר, ממענק לתרופות יתומות שקיבלה מה־FDA.

שלוש שנים לאחר מכן, יונייטד תרפיוטיקס קיבלה אישור לטיפול ה־PAH הראשון שלהם, רמודולין, בארה"ב, קנדה וישראל. החברה ייצרה שלושה טיפולים נוספים למחלה שקיבלו את אישור FDA, כולל אחד שהוא גלולה יומית. ואז הגיע "טייבסו" (Tyvaso), טיפול המרפה כלי דם ומאפשר לדם לזרום בקלות רבה יותר במהלך פעילות גופנית. ב־2022, קיבלה החברה אישור לגרסה של התרופה כאבקה יבשה, Tyvaso DPI, שמגיעה במחסניות שאיפה ניידות – מה שעזר לדחוף את מכירות החברה מעבר ל־2 מיליארד דולר ב־2023.

רכשה את החברה של הכבשה דולי

טייבסו נמצא גם בשלב שלישי בניסוי כטיפול למחלה הגורמת לצלקות בריאות, והחברה הודיעה שהם מצפים לנתונים במחצית השנייה של 2025, מוקדם יותר ממה שהמשקיעים צפו בתחילה.

ב־2011, פנתה רותבלט גם לאספקת ריאות להשתלות איברים. יונייטד תרפיוטיקס רכשה את חברת הטכנולוגיה לשתלי קסנו, רביביקור (שיצרה את היונק המשובט הראשון, הכבשה דולי) כדי לפתח איברים שגודלו בחזירים. ב־2022 ו־2023, הובילה החברה שתי השתלות מוצלחות של לבבות שגדלו בחזירים, שעברו שינוי גנטי. היא הודיעה על ההשתלה המוצלחת הראשונה של אחת מכליות חזיר שלהם באדם חי באפריל, ומשקיעה 100 מיליון דולר במתקן חדש שימשיך לחקור את הישימות של שתלי קסנו.

זכויות להט"בים ומסוק חשמלי

אם תצליח יונייטד תרפיוטיקס להציל חיים עם שתלי קסנו, זה יהיה ציון דרך משמעותי נוסף  בקריירה המגוונת של רותבלט. כנראה המנכ"לית הטרנסג'נדרית הידועה ביותר בארה"ב, היא עברה ניתוח לשינוי מין ב־1994 ובמשך עשורים תומכת בזכויות להט"ב. היא טייסת מסוקים מורשית שעזרה לבנות את המסוק החשמלי המלא הראשון בעולם, ובבעלותה לפחות שמונה בתים בארבע מדינות.

רותבלט (משמאל) עם מייסדי מיזם המסוק החשמלי . צילום: Tier 1 Engineering
רותבלט (משמאל) עם מייסדי מיזם המסוק החשמלי . צילום: Tier 1 Engineering

כטרנס־הומניסטית, רותבלט מאמינה שיום אחד אנשים יוכלו להעלות את תודעתם למחשבים עם פוטנציאל ליצור כפילים מופעלי מחשב. היא היתה ממייסדי תנועת "טרסם" ב־2004 כדי לקדם רעיונות אלה עם בת זוגתה מזה 42 שנה, בינה (שבדמותה בנתה ראש וכתפיים של רובוט הומנואידי).

המיזם האחרון הוא רק עוד אחד בשורה של הימורים שדחפו את רותבלט במשך עשורים לצלול לכל דבר, מרדיו לווייני ועד לגידול איברי חזיר כדי לעזור בטיפול במחלת בתה. על הדרך, היא הפכה למיליארדרית.

"במקום שלבתי לא יהיה סיכוי לקבל איבר", סיכמה ב־2016, "יהיו מספיק איברים לכולם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן