חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo
נשיאי ארה"ב לשעבר שעדיין בחיים. מימין: ג'ימי קרטר, ביל קלינטון, ג'ורש וו. בוש, ברק אובמה ודונלד טראמפ. צילומים: אריק דרפר, אדם שולץ, בוב מקנלי, שילה קרייגהד, הבית הלבן

ג'וב משתלם: כמה הרוויחו נשיאי ארה"ב אחרי שעזבו את הבית הלבן?

כמו תמיד, דונלד טראמפ לוקח את העניינים לקיצון – אבל גם שאר נשיאי ארצות הברית ידעו למנף את המשרה החשובה בעולם להכנסה נאה לאחר הפרישה

ג'ורג' וושינגטון, האב המכונן הנערץ של ארה"ב הגדיל את החווה שלו, בעזרת למעלה מ-300 עבדים עד מותו ב-1799; ג'ון קווינסי אדמס וויליאם הווארד טאפט המשיכו למשרות ציבוריות נוספות, כחבר קונגרס וכשופט עליון בהתאמה; תומס ג'פרסון ייסד את אוניברסיטת וירג'יניה, ואילו תיאודור רוזוולט, ההרפתקן הידוע, יצא למסע ביערות האמזונס.

את משרת נשיא ארה"ב, שהפכה עם השנים לתפקיד החשוב ביותר בעולם, מילאו שורה ארוכה של טיפוסים, כל אחד מהם מילא את התפקיד בדרכו – וכך גם בילה את השנים שלאחר הכהונה: בדרכו השונה. אך בעוד כל אחד מהם חצב מסלול משלו, נראה שלפחות בשנים האחרונות דבר אחד ברור: החיים אחרי הבית הלבן רווחיים למדי. המנהיגים לשעבר מנצלים את מעמדם ובסיס התומכים שלהם כדי לגבות סכומים אדירים על הרצאות, מקדמות לספרים ועסקאות אחרות.

דונלד טראמפ,כרגיל, לוקח את זה לקיצון, והפך לראשון שהצליח להרוויח מיליארד דולר מפוליטיקה פחות מארבע שנים לאחר שהפסיד בבחירות לנשיאות ובזמן שהוא מתמודד בפעם השלישית על הנשיאות. אבל גם האחרים – שחלקם יש לזכור ממש לא היו בעלי הון כשהגיעו לבית הלבן, הצליחו למנף לא רע את המשרה. אז כמה עשו הנשיאים לשעבר החיים עדיין?

דונלד טראמפ

שווי נקי: 3.8 מיליארד דולר

הנשיא העשיר ביותר בהיסטוריה של ארה"ב סיים את הקדנציה הראשונה שלו במצוקה כלכלית, כשאימפריית הנדל"ן שלו – הכוללת נכסים מסחריים, מלונות, וזכייניות – נאנקת תחת שילוב של מגיפה עולמית ובעלים שנוי במחלוקת. עם זאת, טראמפ, שכבר שרד בעבר ארבע פשיטות רגל, שני משפטי הדחה בקונגרס ואינספור שערוריות, הצליח גם הפעם להיחלץ מהמצב.

מאז עזב את המשרד זינק הונו, ובשיאו אף שילש את עצמו. איל העסקים ארגן מחדש או פרע חובות של מיליארדי דולרים, וראה כיצד עסקי הגולף והנופש שלו פורחים בזכות קהל תומכים גדול שנהר לאתרי הפנאי שלו.

אבל לבוסט הגדול ביותר להונו, לפחות על הנייר, אחראית הרשת החברתית החדשה, Truth Social. הרשת, המתיימרת להיות תחליף לטוויטר, הכניסה אמנם רק 3.4 מיליון דולר ב-12 החודשים עד יוני השנה ורשמה הפסד נקי של 380 מיליון דולר – אבל הפכה לחביבת משקיעים תומכי טראמפ, ושוויה בשוק מגיע ל-3 מיליארד דולר.

מניותיו של טראמפ, אם כן, שוות כ-1.7 מיליארד דולר – מה שהקפיץ אותו חזרה לרשימת פורבס 400 של עשירי ארה"ב.

ברק אובמה

שווי: יותר מ-70 מיליון דולר

במהלך 12 שנותיו בבירה וושינגטון הרוויח הנשיא לשעבר ברק אובמה כ-20 מיליון דולר כסנטור וכנשיא. כשעזב את הבית הלבן ב-2016 שוויו הנקי המוערך עמד על 6 מיליון דולר, מספר שזינק במהירות. הוא ואשתו מישל מכרו את הזכויות לספרם תמורת 65  מיליון דולר ב-2017, ושנה לאחר מכן ייסדו חברת הפקות וחתמו על עסקה בת ארבע שנים עם נטפליקס; מאז זכה אובמה בשני פרסי אמי, והחברה – שהפיקה להיטים כמו הסרט הפוסט-אפוקליפטי "Leave the World Behind" (בכיכובם של ג'וליה רוברטס ומהרשלה עלי) – חידשה את החוזה עם נטפליקס ביוני. על פי דיווחים, בני הזוג קיבלו מאות אלפי דולרים עבור הרצאות באירועים. הזוג הוא גם בעלים של בתים בשיקגו, הוואי, וושינגטון די.סי. ומרתה'ס ויניארד, בשווי משולב של כ-35.5 מיליון דולר.

ג'ורג' וו. בוש

שווי נקי: יותר מ-40 מיליון דולר

בוש כבר היה מיליונר כשהגיע לבית הלבן, בזכות השקעות בתעשיית הנפט והשקעה מוצלחת ב-Texas Rangers, ועל פי הצהרות המס שלו, נראה שהונו הצטמצם בעת כהונתו.  אבל, נאמן להבטחתו בראיון עיתונאי, לפיה "ימלא מחדש את הקופות" לאחר עזיבת הבית הלבן, הרוויח הנשיא לשעבר כ-7 מיליון דולר ממכירת ספר הזכרונות שלו, "Decision Points", שמכר יותר מ-2 מיליון עותקים. בוש גם נשא יותר מ-200 הרצאות בתשלום, וכיום הוא ואשתו לורה מחזיקים בשני נכסים בדאלאס, המוערכים בכמעט 7 מיליון דולר יחד, בנוסף לחוות המשפחה בשווי 10 מיליון דולר. הוא גם פרסם שני ספרים של ציוריו וביוגרפיה של אביו, הנשיא ה-41.

ביל קלינטון

שווי נקי: יותר מ-45 מיליון דולר

הנשיא ה-42 ואשתו הילארי עזבו את הבית הלבן ב-2001 "לא רק חסרי כל, אלא בחובות" – במילותיה של הילארי – בגלל בעיותיו המשפטיות. אבל מהר מאוד העניינים הסתדרו: ימים ספורים לאחר מכן קיבל הנשיא לשעבר 125 אלף דולר עבור נאום במורגן סטנלי, ועוד באותה שנה קנו בני הזוג בית בוושינגטון די.סי. תמורת 2.9 מיליון דולר, ששווה כיום כפול. הזוג הוא עדיין הבעלים של בית בצ'אפאקווה, ניו יורק, ששווה לפחות 2.2 מיליון דולר.

ב-15 השנים מאז עזיבתם את הבית הלבן ועד התמודדותה של הילארי על הנשיאות ב-2016, הצליחו בני הזוג להגיע לשווי מוערך של 45 מיליון דולר.

בשמונה השנים שחלפו מאז פרסמו הקלינטונים 7 ספרים נוספים – כולל כמה מותחנים מאת הנשיא לשעבר וג'יימס פטרסון ("הנשיא נעלם", "בתו של הנשיא"), שמכרו יחד יותר מ-1.2 מיליון עותקים.

ג'ימי קרטר

שווי: לא ידוע

הנשיא לכהונה אחת בלבד בן ה-99 לא טרח לשאת נאומים בשכר גבוה לאחר שעזב את הבית הלבן לפני יותר מ-43 שנים, ואמר לוושינגטון פוסט ב-2018: "זו פשוט מעולם לא הייתה השאיפה שלי להיות עשיר".

לאחר עזיבתו את הבית הלבן ב-1981, הוא ואשתו רוזלין (שנפטרה ב-2023), מכרו את חוות הבוטנים שלהם שהיתה עמוסת חובות, וב-1994 תרמו את ביתם הכפרי בג'ורג'יה, בשווי מוערך של פחות מ-170 אלף דולר לממשלת ארצות הברית.

בעוד שהם המשיכו לחיות חיים צנועים, הקרטרים הרוויחו כנראה סכום נאה מכתיבת 34 ספרים, כולל זיכרונות, אסופת שירה, ספר ילדים והרהורים על הזדקנות. ספרו מ-2006 על הסכסוך הישראלי-פלסטיני מכר יותר מ-300 אלף עותקים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן