מילדות המוזיקה זרמה בעורקיו של טל קסטיאל. מתאוריו אף נדמה שהיה קצת אובססיבי. "האזנתי לשירים מבוקר עד ערב. ברחתי מבית הספר כדי להקשיב לשירים", הוא נזכר.
והתשוקה העזה לתחום גם הובילה אותו לעסוק בו. "התחלתי בתפקידים קטנים". בגיל 19, בזמן השירות בצבא, הוא מספר, יצר קשר עם הזמר אביאור מלסה והחתים אותו ביחד עם ארומה מיוזיק. השניים החלו לעבוד יחד והוציאו סינגל בכורה מצליח שנקרא "קיץ".
בחיפושיו אחר מפיקים ויוצרים נוספים לשתף איתם פעולה הכיר את סתיו בגר. השניים יצרו שיר נוסף למלסה – "הכל" – שזכה גם הוא להצלחה ברדיו, והוביל גם להחתמתו של בגר אצל קסטיאל. בגר הכיר לקסטיאל את טליסמאן, וגם הוא חתם אצלו.
18 יוצרים ומפיקים
תחת ניהולו זכו טליסמאן ואביאור מלסה בפרסי פריצת השנה. שנה לאחר מכן זכה בפרס שיר השנה עם "שני משוגעים" של עומר אדם, אותו כתב והלחין בגר. הוא המשיך לקטוף הישגים, כשכתב הלחין עם דורון מדלי את “Toy", שזכה באירוויזיון.
קסטיאל לא עצר שם, והמשיך לחפש אמנים מוכשרים, עד שפגש בשנת 2017 את אושר כהן. "הוא הגיע אלי כשחיפש מנהל, אבל זה לא הסתדר", מספר קסטיאל. "למרות זאת נשארנו בקשר ואמרתי לו 'אני איתך – משהו טוב ייצא מהעבודה שלנו ביחד’.
“נפגשנו בתחנת דלק בראשון לציון, אושר הגיע עם טרקטורון ואמר לי 'בוא תעלה'. זרמתי. הוא לקח אותי לחולות ראשון, היה לו שם קונטיינר עם גנרטור שהפך לאולפן מאולתר. שם כתבנו את הלהיט הראשון הגדול של שנינו – 'ברגעים שאת הולכת'. עם אושר מצאתי פינה של יצירה משותפת ויצרנו יחד הרבה שירים".
קסטיאל נפרד מארומה והקים חברה חדשה עם אבי גואטה. הם רכשו זכויות לשירים ותכננו לפתח אמנים צעירים. אבל הקורונה שיבשה להם את התוכניות. "ספגתי מכה כלכלית די קשה וחיפשתי את עצמי בעולם", הוא מתאר. "חזרתי לעסוק ביצירה ובמוסיקה עצמה". דרך דודו אהרון הוא הכיר את גיל ויין. השניים גרו אז בשכנות והחלו לכתוב שירים. באותם מפגשים כתבו והלחינו את "לבד על המיטה" – אחד מלהיטיו של עומר אדם.
קסטיאל חזר לעסוק בניהול והחתים את ויין. "גיל היה הלקוח הראשון בחברה שהיתה רק שלי – ללא שותפים", הוא מספר. "מאותו רגע בעצם התחיל כביש מהיר של זיהוי כישרונות ופיתוח שלהם, בעיקר בתחום היצירה וההפקה המוזיקלית".
קסטיאל החתים בחברה שלו עוד ועוד אמנים, והיום היא מונה 18 יוצרים ומפיקים מוזיקליים מהפעילים בישראל. "אין אלבום גדול במדינה שאנחנו לא שותפים בו ולוקחים בו חלק משמעותי", מספר קסטיאל.
אחרי 7 באוקטובר, הרגיש שהתחולל שינוי במוזיקה בארץ. "אנשים חיפשו להתחבר לשירים מהלב – ופחות מהשכל, ואני מרגיש שהבאנו מוזיקה איכותית וחיזקנו את הפופ הישראלי", הוא מסביר.
במקביל לניהול, קסטיאל הפך בעצמו ליוצר בתחום הכתיבה וההלחנה. בין היתר כותב ומלחין שירים לנסרין קדרי, אושר כהן, אודיה ועומר אדם. בין השירים המוכרים שכתב "בואי לתמיד" של איתי לוי, "יכולה לבד" של אודיה, "עושה לי בלאגן" של אושר כהן, ו"לבד על המיטה", "אהובתי כבר לא רואה אותי", ו"לילות וקללות" של עומר אדם, אותו הוא גם מנהל אומנותית.
קסטיאל עוסק בניהול אמנותי של אמנים נוספים, כמו נטע ברזילי והראל סקעת. "אני עובד איתם על כל מה שקשור למוזיקה שלהם, לאסטרטגיה, לוויז'ואל. אילו שירים בוחרים ומתי מוציאים אותם. זה הדבר הכי חשוב בקריירה של אמן מוזיקלי", הוא מתאר.
הוא לא עוצר כאן. ולדעתו, ישראל יכולה להפוך לכוח משמעותי בעולם המוזיקה הבינלאומי. לדבריו, לישראלים יש יתרון על יוצרים בעולם: "בגלל שאנחנו כור היתוך כזה מטורף, ובגלל שהמוזיקה הישראלית לא כל כך מחולקת לז'אנרים אז יודעים כאן לעסוק בהכל, וזה נותן יתרון ענק למפיקים ויוצרים ישראלים".