באוקטובר 2020, שיחק המיליארדר הישראלי לשעבר שלום מקנזי פוקר עם עובדיו, על יאכטה מול חופי יוון. כך, בין השאר, חגגו את המיזוג של חברת תוכנת ההימורים שלו, SBTech, עם DraftKings, שהפכה לציבורית דרך SPAC בעסקה של 975 מיליון דולר כמה חודשים קודם. כבעל המניות הגדול ביותר של דראפטקינגז, מקנזי הפך למיליארדר במאי של אותה שנה כשמחיר המניה עלה אל מעל 25 דולר. במהלך אחד הסיבובים בפוקר, מקנזי הימר הימור כושל שעלה לו מאות אלפי דולרים – ונתן לו השראה למיזם הבא שלו.
אחד ממנהלי המוצר הבכירים שלו בבולגריה שקל כ־130 קילו, אבל מעולם לא הצליח לגייס את המוטיבציה הנחוצה להפחתת משקל. מקנזי הציע לו התערבות. "אמרתי לו שאם עד האחד בינואר הוא מתחת ל־100 קילו, אני לוקח אותו ביאכטה מפנקת לקריביים, הוא ייבחר מי יצטרף להפלגה, ויהיה לו את השבוע הכי מטורף בחיים", אומר מקנזי בן ה־48 מהמשרד בביתו ליד תל אביב.
העובד, איאן ברדלי, נענה לאתגר. המנהלים האחרים סביב אותו שולחן פוקר הבינו מהר מאד שאם ברדלי מנצח בהתערבות הם יקבלו הזמנה לחופשה חלומית – והחליטו לעזור לו לנצח. כשחזרו לבולגריה הם דאגו לאופני כושר בסלון של ברדלי, העיפו את הג'אנק פוד מהבית וגם שכרו לו שף ומאמן אישי. למאמן הבטיחו בונוס שמנמן אם ברדלי יוריד 30 קילו תוך 3 חודשים.
ברדלי הצליח וזכה בהתערבות.
"זו אחת ההתערבויות שהיה הכי כיף להפסיד בהן", אומר מקנזי, שבעצמו שומר על כושר מצוין לכל גיל, שלא לדבר על אדם שמתקרב לשנתו החמישים. מקנזי הטיס את ברדלי ועשרה אחרים במטוס פרטי לדובאי, שם שהו במלון חמישה כוכבים וחגגו במשך חמישה ימים. "בסוף זה עלה הרבה יותר מיאכטה בקריביים", צוחק מקנזי.
רעיון מוצלח?
ההתערבות הידידותית הזאת היתה מבחינת מקנזי הוכחה לתזה שמאחורי החברה החדשה שלו, Amp Fitness, שבסיסה בניו יורק. מקנזי כמובן אינו הראשון שחושב שיש כסף גדול באימונים ביתיים: המודל העסקי של Amp זהה כמעט לזה של שורה של חברות כושר כושלות ונאבקות כמו Tonal, Peloton ו־Mirror: למכור לאנשים עשירים מכשיר יקר, לשכור כמה מאמנים מפורסמים, לאסוף דאטה, ולקוות להצליח להרוויח כסף מהמסביב – שווקים נלווים רווחיים יותר כמו תזונה מותאמת אישית או ביגוד ספורט – לפני שהלקוחות ממצים ועוברים הלאה.
מחירו של מתקן ה־Amp שמותקן על הקיר – גרסה מינימליסטית של מכשיר הקרוס־אובר בכבלים שנמצא בכל חדר כושר – 2,000 דולר; הגישה למאמנים (גם AI וגם אנושיים) דרך האפליקציה דורשת מנוי חודשי של 23 דולר (ל־Amp אין מסך, והמשתמשים מתחברים דרך המכשירים שלהם). Amp, שהשיקה את המכירות בינואר, שכרה כתריסר משפיעני רשת בתחום הכושר וסלבריטאים "זוטרים" כמאמנים, כשהמפורסם בהם הוא מנחה אמריקה גוט טאלנט, טרי קרוז, שלו 14 מיליון עוקבים באינסטגרם. שוק מכשירי הכושר הביתיים תחרותי מאוד ורווי מאוד. הוא פרח במהלך הקורונה, אבל עכשיו מלא בשרידים של חברות להן מימון גדול בהרבה מ־Amp, שגם נהנות מדריסת רגל מוקדמת בהרבה ממנה בשוק. Tonal, בגיבוי של לברון ג'יימס וסרינה וויליאמס, גייסה 250 מיליון דולר
"אנשים שמתמכרים להימורים יכולים להפסיד הרבה כסף שהם לא יכולים להרשות לעצמם. לאנשים שמכורים לאימונים, לעומת זאת, הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות הוא שהם ייפצעו"
לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר לפני ארבע שנים. החברה שרפה מזומנים, ונאלצה לגייס 130 מיליון דולר נוספים לפי שווי מדווח של 600 מיליון דולר ב־2023, תספורת של כ־63% בשווי. Hydrow, חברת חתירה מבוסטון שבראשה עומד ג'סטין טימברלייק, עברה לפחות שני סבבי פיטורים, אך החברה אומרת שהיא כעת רווחית. לולולמון קנתה את Mirror תמורת 500 מיליון דולר ב־2020 לפני שסגרה אותה שלוש שנים מאוחר יותר.
פלוטון, המצליחה ביותר מבין חברות אלה, נהנית מ־3 מיליון מנויים חודשיים ושיעור נטישת מנויים חודשי נמוך של 1.4%. אבל גם היא רחוקה מלהיות רווחית: בשנה שעברה שמה החברה הפסד של 552 מיליון דולר על הכנסות של 2.7 מיליארד דולר. החברה רשמה EBITDA דלה של 3.5 מיליון דולר ב־2024, אבל זה לקח יותר מעשור, הפסד של מיליארדים, מנכ"ל חדש ופיטורים של מאות עובדים. בדרך צנחה מניית פלוטון ב־96% מרמות השיא שלה בימי הקורונה, בינואר 2021. פיטר סטרן, מנכ"ל החברה, הודה שיש לה "גבעה גבוהה לטפס" במהלך שיחת הרווחים של הרבעון האחרון.
אלכס אלימנסטיאנו, המנכ"ל לשעבר של טאון ספורטס אינטרנשיונל, חברת האם של ניו יורק ספורטס קלאבס, ומשקיע נוכחי בתחום הכושר, מאמין שתעשיית הכושר הביתית כאן כדי להישאר, אבל השוק סובל מעודף גאדג'טים מיותרים. "רוב האנשים שרוצים מכשירי כוח וכושר ביתיים מקבלים את זה עם הציוד הישן", הוא אומר. "לדעתי, כל המכשירים החכמים האלה זה נחמד, נראה מגניב – אבל הם לא באמת הכרחיים".
"אתה טיפש"
הספקנות הזו רק מדליקה ומניעה את מקנזי. "כשהתחלתי את SBTech, רבים אמרו לי, 'שלום, אתה טיפש. אתה משתמש בכל הכסף שיש לך, וכסף שאין לך, ואתה הולך להכניס את עצמך ואת משפחתך לצרות'", הוא אומר, "כשאנשים פוגעים בי זה גורם לי להמשיך".
Amp, אותה ייסד מקנזי ב־2020, התקינה לאחרונה את הקבוצה הראשונה של 10,000 יחידות (לפי הערכת פורבס), ללקוחות בקליפורניה, פלורידה, ניו יורק וניוג'רזי. החברה מייצרת כרגע הכנסות מוערכות של כ־20 מיליון דולר. המטרה היא למכור 20 אלף מכשירים תוך שנה ולהכפיל את המספר הזה עד סוף 2026. לדברי מקנזי, הוא דואג לקצב צמיחה איטי של החברה כדי להימנע מרי־קול, מהם סבלה מאד פלוטון, וכדי להבטיח שהלקוחות הראשונים יהיו מרוצים ויהנו ממלוא התמיכה. "הביקוש גבוה מאוד, ותחושת הבטן שלי היא שאנחנו בונים כאן משהו גדול מאוד. לא אהיה מופתע אם זה יהיה הרבה יותר גדול מ־DraftKings", אומר מקנזי.
הוא השקיע כ־50 מיליון דולר בחברה, ומשפחה וחברים השקיעו מיליונים נוספים. מקנזי יודע שזה סכום זעום עבור הרחבת חברה בתחום החומרה, אם כי הוא דוחה את הרעיון ש־Amp היא חברת חומרה. הוא מאמין שזו חברת נתונים ורווחה ואומר שהוא שוקל סבב מימון. מציאת משקיעי הון סיכון עשויה להיות מאתגרת: המימון הכולל לתחום, ששיאו היה יותר מ־6 מיליארד דולר ב־2021, צנח אל מתחת ל־2 מיליארד דולר ב־2023, לפי Crunchbase.
"כשהתחלתי את SBTech אמרו לי, 'שלום, אתה טיפש. אתה משתמש בכל הכסף שיש לך, וכסף שאין לך, ואתה הולך להכניס את עצמך ואת משפחתך לצרות'. כשאנשים פוגעים בי זה גורם לי להמשיך"

רקע משפחתי
למקנזי, שנולד בתל אביב ב־1976, יש סיבה אחת מצוינת להמר בגדול על עולם הכושר. כשהיה בן 18, אביו, יזם נדל"ן יליד לוב, מת בגיל 59 מהתקף לב. "זה שינה לחלוטין את חיי", הוא אומר.
לאחר השירות בצה"ל הקים ב־2001, יחד עם שותף, את חברת הימורי הספורט המקוונת, 10Bet. מתוך הבנה שהחברה שלו לא תוכל להתחרות מול שחקנים גדולים יותר בתעשייה, 10Bet התמקדה במתן הסיכויים הטובים ביותר ללקוחות – מה שמשך אליה מהמרים ממולחים שכמעט הביאו את הסטארט־אפ לפשיטת רגל. בסופו של דבר מכר את החברה לאחיו, שעדיין מנהל אותה.
ב־2007 שינה כיוון למכירת התוכנה שחברתו פיתחה לקביעת סיכויים, ניהול חשבונות ואינטגרציה של תשלומים – וקרא לחברה החדשה SBTech. הוא מכר תוכנה לחברות הימורים ברחבי העולם. לפני המיזוג עם DraftKings והפיכתה לציבורית באפריל 2020, SBTech ייצרה כ־110 מיליון דולר בהכנסות שנתיות והיו לה כמעט 1,300 עובדים.
בדירתו היוקרתית במידטאון מנהטן, המתפרסת על כמעט 1,000 מ"ר, מקנזי מראה למבקר מסך טלוויזיה המציג NFT שקנה תמורת כ־12 מיליון דולר – "חייזר הקוביד" CryptoPunk – ומביט מחלונו, כ־50 קומות מעל סנטרל פארק. ההימור הגדול שלו על תוכנת הימורי ספורט קנה את המקום הזה, שכולל גם מרפסת המשקיפה על כיכר קולומבוס ובריכה פרטית. אבל כשהשמש שוקעת מעל ניו יורק, מקנזי מהמר כעת שהוא יכול ליצור משהו ממכר באותה מידה, אך לא הרסני כמו הימורי ספורט. "אנשים שמהמרים יכולים להפסיד הרבה כסף שהם לא יכולים להרשות לעצמם", הוא אומר. "אנשים שמכורים לאימונים, הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות הוא שהם עלולים להיפצע".