כלי בינה מלאכותית זוכים לתשומת לב של יזמים ובעלי הון | צילום: Shutterstock
כלי בינה מלאכותית זוכים לתשומת לב של יזמים ובעלי הון | צילום: Shutterstock

שעת סיפור: אינטליגנציה מלאכותית ו-ChatGPT מגדירים מחדש את עולם החינוך

מומחי הון סיכון חוזים כי בינה מלאכותית, מציאות מדומה וסטארט-אפים ללימודים בווידאו ישלטו במרחב ב-2023. "תמיד היה פיגור בין הופעתה של טכנולוגיה חדשה לבין האימוץ שלה בעולם חינוך. אבל מה שמדהים ב-ChatGPT הוא התגובה של ​​אנשים ברחבי הקהילה"

מגיפת הקורונה אמנם לא נעלמה לחלוטין, אבל גל הסטארט-אפים ללמידה והדרכה מקוונים שהיא הולידה – בהחלט מאחורינו. לאחר שהתלמידים חזרו לכיתות והמימון ל-EdTech (טכנולוגיות חינוך) ירד כמעט לרמות של טרום המגיפה, יזמים ובעלי הון סיכון מפנים את תשומת לבם למציאות מדומה, סרטונים קצרים, ובמיוחד – לבינה מלאכותית.

"המשקיעים משתגעים על בינה מלאכותית", אומר טוני וואן, מנהל הטכנולוגיות הראשי ב-Reach Capital, קרן הון סיכון שמשקיעה בעשרות חברות אד-טק. "תעשיית החינוך מפלרטטת עם הבינה המלאכותית כבר כמה שנים טובות", הוא מציין, "אבל לפתע הקשר הפך רציני".

"כל חברה שעוסקת בטכנולוגיית אד-טק צריכה להכיל רכיב בינה מלאכותית", אומר מייקל מו, מייסד ומנכ"ל GSV Holdings, חברת הון סיכון המתמקדת במגזרי החינוך ומיומנויות כוח העבודה.

הרבה מהבאזז האחרון סביב בינה מלאכותית התמקד במודל השפה האחרון של OpenAI הנקרא ChatGPT, ובמודל הבסיסי בו השתמשו כדי להכשיר את GPT-3 (מודל שפה אוטורגרסיבי, המשתמש בלמידה עמוקה כדי לייצר טקסט דמוי אנושי). בתוך קהילת החינוך היו חששות ש-GPT-3 או יורשיו עלולים לשבש את החינוך המסורתי על ידי סיוע לתלמידים לכתוב מאמרים או "לרמות" בכתיבת שיעורי הבית. וואן מאמין שבינה מלאכותית יכולה לעזור למורים ליצור סילבוס, רובריקות וכלים לדירוג, ושהתלמידים יכולים להשתמש בטכנולוגיה באופן לגיטימי ככלי לימוד.

חששות ש-GPT-3 או יורשיו עלולים לשבש את החינוך המסורתי | צילום: Shutterstock

חברת Edgi Learning מציעה כבר כיום את הצ'אט אוטומטי, Edgi Bot, המשתמש ב-GPT-3 כדי לענות על שאלות שיעורי הבית של התלמידים. Edgi Bot, הממומן על ידי Avalanche VC, חברת השקעות טכנולוגיה, הופיע לראשונה במאי ואף השתפר לאחר ש-OpenAI עדכנו גרסה בסתיו האחרון. "תלמידי תיכון ואוניברסיטאות החלו להשתמש בבוט באופן קבוע לעזרה בלימודים", מספר ג'וש שפירו, מייסד שותף ומנכ"ל Edgi Learning.

שפירו מאמין שכלים כמו Edgi Bot, וטכנולוגיית הבינה המלאכותית שעומדת בבסיסם, הם הצעד הראשון לקראת מערכת חינוך המסתמכת על יוצרי תוכן חינוכי שהתלמידים כבר מכירים. "האנשים האלה יוצרים תוכן חינוכי מדהים והתלמידים מגיבים אליהם ללא כל מוטיבציה חיצונית לעשות זאת", הוא מוסיף. "הם לא נדרשים לעשות זאת, הם פשוט בוחרים לצפות ביוצרים האלה".

"מבחינה היסטורית, תמיד היה פיגור בין הופעתה של טכנולוגיה חדשה לבין ההכרה והאימוץ שלה בחינוך", אומר וואן. "אבל מה שמדהים ב-ChatGPT הוא התגובה של ​​אנשים ברחבי הקהילה. לא רק המפתחים שמתלהבים מזה, אלא גם תלמידים, שמשתמשים בבינה המלאכותית לשיעורי בית ומטלות".

בעוד ש-Reach Capital עדיין לא מימנה חברה שמשתמשת במנוע של ChatGPT, היא השקיעה לאחרונה בחברות סטארט-אפ כמו Mainstay, צא'ט-בוט מופעל בינה מלאכותית בו משתמשות מכללות וחברות כדי לנהל סטודנטים ועובדים, ו-Derivata, פלטפורמת קורסים והערכה מתמטית המשתמשת בבינה מלאכותית. סטארט-אפים אחרים בתחום משתמשים בטכנולוגיה כדי להפוך ספרי לימוד להרצאות וידאו או כדי לספק למורים משוב על סגנון ההוראה שלהם.

הרבה מהבאזז האחרון סביב בינה מלאכותית התמקד במודל השפה האחרון של OpenAI | צילום: Shutterstock

מה שבטוח, סכומי הכסף המושקעים בחברות אד-טק נמוכים משמעותית מאשר בימיה הראשונים של המגיפה, בדיוק כמו בתחום הפינטק וקטגוריות טכנולוגיה אחרות. ההשקעות הפרטיות זינקו ל-16.1 מיליארד דולר בשנת 2020 ול-20.8 מיליארד דולר ב-2021, לפני שצנחו בחזרה ל-10.6 מיליארד דולר ב-2022, לפי נתוני HolonIQ. חלק ניכר מהצניחה בשנה שעברה נבע ממשיכת כספים של משקיעים מסין, אם כי המימון ירד משיאי 2021 גם בארה"ב, הודו ואירופה. מומחי הון סיכון צופים שסכומי המימון ירדו עוד השנה לרמות שלפני המגפה – 7 מיליארד דולר ב-2019 ו-8.2 מיליארד דולר ב-2018.

מציאות וירטואלית ורבודה היא עוד נישת אד-טק שצפויה לגדול השנה, לפי מייקל מו. "המטאוורס, שעובר רגעי פריחה מחפש הזדמנות הן ליצירת קהילות למידה והן ללמידה ארגונית", הוא מוסיף. כבר עכשיו חלק מבתי הספר מציעים שיעורים במציאות מדומה, ופלטפורמות חינוכיות (כמו Immerse ו-Prisms (of Reality צצות במהירות.

בעוד שבינה מלאכותית, מציאות וירטואלית ופלטפורמות לימוד וידאו נמצאות במגמת עלייה, כמה מגמות בתחום בדרך החוצה. השוק רווי בחברות הדרכה ובחינוך מקוון, אומר מו. "בהמשך נראה כמה מהן פורצות והרבה מהן נשארות מאחור. יש סיכוי גבוה יותר שקורסים מקוונים קצרים ונישתיים יצליחו יותר, בעוד שאפשרויות חינוך מקוונות רחבות יצטרכו להוכיח את עצמן בתוך הרבה תחרות", הוא מוסיף.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן