חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo
צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

תורי ענק בשדה התעופה? באמריקה טסים ב-200 דולר במטוס פרטי

אם הכאוס בנמלי התעופה בעולם גרמו לכם לפנטז על דילוג קליל מעל התורים, בארה״ב הפנטזיה הופכת למציאות וכוללת נסיעה ישר אל פתח המטוס. עוד ועוד חברות מפעילות טיסות סדירות במטוסי מנהלים, ומנגישות את חוויית הטיסה הפרטית לכולם • והמחיר? לפעמים פחות מטיסה רגילה

ממש בשבועות אלה מדווחים שדות תעופה ברחבי העולם על יותר מ־20 אלף עיכובי טיסות ביום וכ־2,500 ביטולים, כך על פי נתוני אתר התעופה FlightAware. הכותרות מספרות על אובדן מזוודות ועל תורים ארוכים, בעוד מומחים מזהירים כי המצב הזה יישאר כך עוד זמן מה.  

ביום ראשון טיפוסי אחד נרשמו לאחרונה עיכובים של לפחות 20% מהטיסות ב־17 שדות תעופה גדולים בארה"ב. הגרועים ביותר היו נמל התעופה הבינלאומי שרלוט דאגלס ונמל התעופה הבינלאומי הארי ריד בלאס וגאס, שבהם 38% ו־32% מכלל הטיסות, בהתאמה, יצאו באיחור.

אין צורך להגיע לשדה התעופה שעות ספורות לפני הטיסה, הטרמינלים פרטיים וללא קהל, יש מקום לרגליים במחלקת עסקים, חטיפים ומשקאות מחולקים בטיסה בחינם, שתי מזוודות נשלחות ללא תשלום והצ'ק־אין מתבצע באופן ממוחשב

כל אלה גורמים לתיירים רבים לחפש דרך קלה יותר להגיע מנקודה א' לנקודה ב'. עבור רבים מהם, טיסות סילון "חצי" פרטיות הן האלטרנטיבה הנכונה. טיסות שכאלה מאמצות את היתרון הטוב ביותר בחוויית הנסיעה הפרטית – היכולת לעקוף את הטרמינלים הצפופים של נמלי התעופה ולהופיע בשדה רק 20 דקות לפני ההמראה. תגי המחיר נמוכים באופן משמעותי ממה שאפשר לדמיין.

במקום לטוס עם 180 נוסעים אחרים בטיסות מסחריות במטוסי איירבוס A320 או בואינג 737 למשל – בטיסות "חצי" פרטיות משתתפים הנוסעים בעלות שכירת המטוס הפרטי עם עד 30 נוסעים. כל חברה במרחב ה"חצי" פרטי פועלת אחרת, כך שהמחיר והחוויה יכולים להשתנות בצורה די דרסטית. לחלק מהחברות יש מודל מנויים, בעוד שאחרות פשוט גובות תשלום על כל טיסה.

"בעבר הניחו הנוסעים שהם יכולים לטוס עם חברה גדולה תמורת כמה מאות דולרים, או שהם יכולים לשכור מטוס פרטי בעשרות אלפי דולרים. מבחינה היסטורית, לא היה שום דבר באמצע, וכאן אנחנו נכנסים", אומר אלכס וילקוקס, מנכ"ל JSX – חברת תעופה חדשנית המציעה שירות "חצי" פרטי  במטוסי Embraer עם 30 מושבים במחיר נמוך: 199 דולר לכל כיוון.

טיסה פרטית ב-199 דולר | צילום: JSX
טיסה פרטית ב-199 דולר | צילום: JSX

חוויה שקורצת לרבים

JSX הושקה ב־2016 וכמו כל חברת תעופה – קטנה כגדולה – בימיה הראשונים של הקורונה, גם היא ראתה כיצד העסקאות שלה מתבטלות בזו אחר זו. אך ההתאוששות של החברה הייתה מהירה וחזקה יותר מזו של חברות תעופה גדולות. היא הכפילה את גודל הצי שלה מדי שנה, והוסיפה שלל קווים חדשים. אחד מהם, שהחל לפעול באמצע אוגוסט, כולל טיסה פעמיים ביום בין פיניקס לסן דייגו. בעוד שהפעילות האינטנסיבית ביותר של JSX מתרחשת כיום בדרום מערב ארה"ב, חברת התעופה התרחבה לחוף המזרחי, וכוללת שירות בין מחוז ווסטצ'סטר בניו יורק למיאמי.

בקיץ הזה, עם הכאוס בשדות התעופה, החוויה של JSX קורצת לקהלים רבים מסיבות ברורות: אין צורך להגיע לשדה התעופה שעות ספורות קודם לטיסה, הטרמינלים פרטיים וללא קהל, יש מקום לרגליים במחלקת עסקים, חטיפים ומשקאות מחולקים בטיסה בחינם, שתי מזוודות נשלחות ללא תשלום והצ'ק־אין מתבצע באופן ממוחשב.

אלכס וילקוקס, מנכ"ל JSX: "בעבר הניחו הנוסעים שהם יכולים לטוס עם חברה גדולה תמורת כמה מאות דולרים, או שהם יכולים לשכור מטוס פרטי בעשרות אלפי דולרים. מבחינה היסטורית, לא היה שום דבר באמצע, וכאן אנחנו נכנסים"

בעוד שטיסות "חצי" פרטיות פעלו בקנה מידה קטן במשך שנים, וילקוקס אומר ש־JSX הוא המותג הראשון שמנסה לעשות זאת בקנה מידה ארצי. "זהו תחום חדש יחסית", הוא אומר. "ולכן, חוסר המודעות אלינו היא כנראה הבעיה מספר אחת שלנו".

אבל אל תטעו: המודעות רק הולכת וגדלה. במהלך מגפת הקורונה גילו יותר תיירים את הצד החיובי של ויתור על חברות התעופה הגדולות. "מאז 2019, התעופה הפרטית, וה'חצי' פרטית גדלה ב־22% במונחים של מספר הטיסות שאנו רואים", אומרת קתלין באנגס, דוברת FlightAware וטייסת לשעבר בחברת תעופה מסחרית.

"במהלך הקורונה, נוסעים רבים לא רצו לטוס בחברות המסחריות מחשש לחשיפה לנוסעים אחרים", מוסיף מארק באייר, מנכ"ל AviationManuals, ספקית מובילה של מערכות ניהול בטיחות במטוסים. "לאחרונה הרבה אנשים נוסעים באופן פרטי בגלל הסיבוכים הכרוכים בנסיעות מסחריות כרגע".

"בהחלט ראינו זרם של לקוחות חדשים במהלך הקורונה", מודה וילקוקס. "ועכשיו אני חושב שיש נכונות חדשה לבחון דרכים חלופיות להגיע מנקודה א' לנקודה ב'". פשוט כיום, הוא אומר, הצמיחה העסקית של החברה כבר לא מונעת מהדאגה לבריאות גופנית. "עכשיו, זה בעצם קשור לבריאות הנפש".

מטוס של חברת JSX. מנסים לעשות את זה בקנה מידה ארצי | צילום: JSX
מטוס של חברת JSX. מנסים לעשות את זה בקנה מידה ארצי | צילום: JSX

חיסכון בזמן

הנוסעים של JSX יכולים ללכת ישר מהמכונית למטוס, ומעבר לכך שיש יותר מרווח לרגליים ואין איום להיתקע במושב האמצעי בספסל – החוויה ה"חצי" פרטית באוויר היא כמו בכל חברת תעופה מסחרית אחרת. "כשמסתכלים על כל החברות המסחריות – הסטנדרטים, ההכשרה, דרישות הבטיחות הן אחידות", אומר באייר. "אז אין צורך לדאוג שעם חברה לא מסורתית, תקני הבטיחות וההדרכה יהיו שונים". "המטוסים כולם טסים באותה מהירות ובאותו גובה", מסכים וילקוקס. "ההבדל הגדול הוא שהנוסעים רואים חיסכון בזמן אמת כי אנחנו ממריאים מטרמינלים פרטיים".

עם נוסעים שמראים נכונות לנסות חברות תעופה חלופיות, וילקוקס חוזה פריחה בעתיד. "צפון־מזרח ארה"ב היא הקרקע הפורייה ביותר שלנו לצמיחה", הוא אומר. "זה גם המרחב האווירי המאתגר ביותר בעולם. אבל בעיניי, זו בעיקר הזדמנות עבור הנוסעים להתרחק משדות תעופה ענקיים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן