אוסקר מונק אף רוזנשלד מעולם לא תכנן להיות בתעשיית הבידור. אבל יום אחד ישב לקפה עם חבר, מפיק קולנוע, שהציע לו רעיון לסטארט-אפ: פלטפורמה שתחבר בין יוצרי סרטים למממנים, שתעזור ליוצרי קולנוע במשימה הבלתי נגמרת של גיוס כספים.
בדרך כלל, רעיונות כאלה נשארים בגדר דיבורים בלבד. אבל לא במקרה הזה: תוך כמה חודשים בודדים, FrameSage היה באויר והביא הכנסות ראשונות של 50 אלף דולר. מונק אוף רוזנשלד הצליח להרים את הפלטפורמה תוך 10 ימים, הודות לכלי קידוד בינה מלאכותית חדש, Lovable.
"זה כאילו יש לך ביד מטה קסם לבניית תוכנה", אומר מונק אף רוזנשלד, שעובד כמנהל פרויקטים בחברת פארמה, ולמעט ימיו בבית הספר, מעולם לא תכנת לפני כן. "זה חסך לנו עשרות אלפי דולרים על מפתחים, וכארבעה חודשי עבודה".
מונק אף רוזנשלד אינו היזם הצעיר היחיד שנפל בקסמי Lovable, חד-הקרן החדש של שוודיה בתחום הבינה המלאכותית. ביוני בלבד, כ-750 אלף פרויקטים – אפליקציות, אתרי אינטרנט, עסקים שלמים – נבנו, אוחסנו והושקו באמצעות קומץ משפטים תיאוריים ומספר קליקים ב-Lovable.
זה לא מסורבל כמו בוני האתרים של פעם, וגם לא מדובר בסקיצות או מודלים שנראים מגניב אבל לא פונקציונליים: הפרויקטים של Lovable, שנוצרים תוך דקות הודות לבינה מלאכותית גנרטיבית, הם מוצרים עובדים, עם פונקציות ותכונות מגוונות, החל מניוזלטרים ועד מערכות תשלום.
100 מיליון דולר בשמונה חודשים
Lovable הפכה לסטארט-אפ התוכנה הכי צומח בהיסטוריה, כשהגיעה להכנסות של 100 מיליון דולר במנויים שנתיים שמונה חודשים בלבד מאז השקתה בנובמבר האחרון. בכך עקפה כוכבות אחרות כמו סטארט-אפ אבטחת הענן הישראלי Wiz ופלטפורמת משאבי האנוש Deel מסן פרנסיסקו (שהגיעו לאותה נקודה תוך שנה וחצי וקצת פחות משנתיים, בהתאמה).
"היכולת לכתוב קוד, או גישה להון, היתה תמיד המכשול העיקרי באפשרות לבנות תוכנה", אומר השותף המייסד והמנכ"ל אנטון אוסיקה, בן 34, שהקים את Lovable בספטמבר 2023. "עכשיו אנחנו נכנסים לעידן חדש".
לא רק יזמים צעירים בונים ב-Lovable. ל-QConcursos מריו דה ז'נרו יש כ-200 עובדים שעוזרים לסטודנטים ברזילאים להתכונן לבחינות קבלה לקולג' ולשירות הציבורי. המנכ"ל קאיו מורטי אומר שהוא השתמש ב-Lovable כדי להקים גירסת פרמיום חדשה של האפליקציה שלו תוך שבועיים בלבד. היא הכניסה מעל 3 מיליון דולר ב-48 השעות הראשונות שלה. "אם היינו מתכנתים על הפלטפורמה הוותיקה שלנו, היה לוקח לנו שנה לבנות מוצר חדש", הוא אומר.
בן פלטשר, שותף בקרן הון הסיכון Accel, רצה אפליקציה למעקב אחר טורנירי פיקלבול. המשקיע מלונדון בנה את הגאדג'ט ב-Lovable בסוף שבוע אחד, ואז הקים כלי שעוזר ל-Accel לנבור בנתוני המכירות של סטארט-אפים. עכשיו הוא מוביל סיבוב גיוס של 200 מיליון דולר בסטארט-אפ השוודי, שמעריך את שווי החברה בת 45 העובדים ב-1.8 מיליארד דולר. "אנחנו רואים ב-Lovable סמנכ"ל טכנולוגיה בעל דעה שבונה את המוצר בשבילך", אומר אוסיקה, שבעצמו התחיל להשקיע בפרויקטים המבטיחים ביותר של Lovable.

200 מיליון הדולר של הגיוס הנוכחי, יחד עם 23 מיליון הדולר שגייסה קודם לכן, אמורים לעזור ל-Lovable להדוף תחרות ממתחרים ממומנים היטב מאזור המפרץ כמו Replit (שגייסה לאחרונה 97 מיליון דולר לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר) ו-StackBlitz, שגייסה 105 מיליון דולר בינואר ונמצאת ברשימה האמריקנית של הסטארט-אפים המבטיחים (Next Billion-Dollar Startups). אבל Lovable צריכה לחשוש לא רק מסטארט אפים חדשים – גם ענקיות הבינה המלאכותית OpenAI וגוגל, שה-Firebase Studio שלה יכול לבנות אפליקציות ואתרי אינטרנט מפרומפט בשפה פשוטה, מתעניינות בשוק ה"וייב קודינג" כפי שהוא מכונה.
אותה טכנולוגיה שמניעה את Lovable ואת מתחרותיה גם שוטפת את השורות המקצועיות של עמק הסיליקון. סטארט-אפים כמו Cursor, Cline וכלי כתיבת הקוד של Cognition עבור מתכנתים מקצועיים משנים את הדרך שבה נבנית טכנולוגיה. מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה טוען שעד 30% מהקוד של החברה נכתב כעת על ידי בינה מלאכותית. סונדר פיצ'אי של גוגל, שהציג טענות דומות, הוציא על פי דיווחים 2.4 מיליארד דולר כדי לחטוף את המייסדים של Windsurf כדי לחזק את כלי הקוד של בינה המלאכותית של גוגל. שתי החברות עברו גל פיטורים של מהנדסי תוכנה, אנשי מקצוע שהיו עד לאחרונה מחוזרים מאד. קרן ההון סיכון SignalFire, שעוקבת אחר גיוס עובדים בתחום הטכנולוגיה, מדווחת על ירידה של 25% בגיוס מתכנתים ברמת כניסה בשנה שעברה.
אבל Lovable לא מתיימרת לטפל במקצוענים. המשתמשים שלה הם חובבי בנייה, מעצבים ויזמים. "מפתחים הם באמת מאד חשובים – אבל הם רק 1% מהשוק", אומר פלטשר.
עבור יזמים כמו תרזה אנוג'ה, שמעולם לא תכנתה דבר, Lovable היה גיים צ'יינג'ר. במשך שנים רצתה המייסדת מסן פרנסיסקו להפוך את הניוזלטר שלה בתחום הקריירה, Remotely Good, לאתר חיפוש עבודה של ממש, אבל נתקלה בקשיים בגיוס כספים ובצמיחה. ואז היא בנתה אתר חדש בתוך סוף שבוע אחד עם Lovable. "זה היה מדהים", היא אומרת.
בזבוז של פוטנציאל אנושי
Lovable מאפשרת לכל אחד ליצור קומץ פרויקטים פשוטים בחינם, אבל תכונות מורכבות יותר וקוד של בינה מלאכותית נפתחות למנויים בתשלום שמתחיל ב-25 דולר בחודש. לדוגמה, בניית משהו כמו המשחק הקלאסי "סנייק" לטלפון, יעלה משו כמו דולר. אפליקציה מורכבת יותר יכולה לעלות מעל 50 דולר. זה עדיין הרבה פחות מהתעריף השעתי של מתכנת אנושי ממוצע לחלוטין.
אוסיקה עצמו לא התחיל כמתכנת. הוא למד פיזיקה במכון הטכנולוגי המלכותי KTH – העילית של שוודיה – ואז הצטרף ל-CERN, מעבדת פיזיקת החלקיקים הגדולה בעולם, בשווייץ. הוא החזיק שם מעמד רק כמה חודשים; ב-CERN רוכזו אלפים מהפיזיקאים הטובים בעולם, אבל מהר מאוד התחיל אוסיקה לחשוב שהשקידה על "פרויקטים בלתי אפשריים" כמו ציד חומר אפל היא בזבוז של פוטנציאל אנושי. "הבנתי שיכולה להיות לי השפעה הרבה יותר גדולה בתעשיה, בבניית חברות", הוא אומר.
אחרי תקופה בחברת המסחר הקנייני Ampfield מסטוקהולם, אוסיקה הצטרף לסטארט-אפ בינה מלאכותית בחינוך ב-2017, ואז הצטרף כשותף מייסד וסמנכ"ל טכנולוגיה ב-Depict AI, ועזר לשותף המייסד אוליבר אדהולם למכור אלגוריתם המלצות מוצרים בסגנון אמזון לקמעונאים. הם הצטרפו לחממת הסטארט-אפים Y Combinator ותוך שנה הניבו הכנסות של מיליון דולר, וגייסו 17 מיליון דולר ב-2022 ממשקיעים בעלי שם כמו Tiger Global. אבל הצמיחה של Depict התפוגגה יחד עם התפוצצות הקניות ברשת בימי הקורונה. ואז החלה הבינה המלאכותית להתלקח, עם השקת ChatGPT. "חשבתי, 'אנחנו חייבים לעשות את זה ב-Depict, או שאני חייב למצוא דרך למנף את הגל הענק הזה'", אומר אוסיקה.
הוא היה לגמרי בטוח בפוטנציאל של התחום, ובנה בזמנו החופשי כלי בינה מלאכותית בשם GPT Engineer, ופרסם אותו בפלטפורמת המפתחים Github ביוני 2023. כשהאפליקציה זינקה לראש עמוד הטרנדינג של Github כמעט בין לילה, אוסיקה ידע שעלה על משהו. אז הוא עזב את החברה, וגייס את עובד Depict לשעבר פביאן הדין להיות השותף המייסד והסמנכ"ל טכנולוגיה שלו. הצמד החליט להפוך את GPT Engineer העמוס בקוד שלו לכלי חזותי שכל אחד יוכל להשתמש בו. הם גייסו 8 מיליון דולר בסיד בהובלת קרן ההון סיכון Hummingbird באוקטובר 2023.
כשהגרסה הראשונה של Lovable נכשלה, הם בנו אותה מחדש, כך שתוכל להתמודד עם יותר מסתם משחקים פשוטים או אתרים סטטיים. בתוך חודש מההשקה המחודשת בנבמבר 24' רשמה Lovable הכנסות של יותר מ-5 מיליון דולר.
כיום מכניסה Lovable כמיליון דולר ביום במנויים, אבל התחרות קשה. ההתמקדות שלה באתרם פשוטים יחסית מעמידים אותה בתחרות ישירה מול דור קודם של בוני אתרים, כמו Figma, ויקס ואחרות, שכולן גם בונות כלי בינה מלאכותית משלהן. פיגמה השיקה מחולל קוד מוקדם השנה, וביוני, Wix – שנסחרת בנאסד"ק – הוציאה 80 מיליון דולר לקניית סטארט-אפ קידוד בינה מלאכותית בן שישה חודשים.
ל-Lovable יש מגבלות. היא מצטיינת בעיצוב רשת, אבל התשתית של אפליקציות מורכבות יותר עדיין צריכה מגע אנושי. עבור מהנדס הבינה המלאכותית ההולנדי לנרט יאנסן, פרוטוטייפ שנבנה ב-Lovable היה מספיק כדי לזכות במקום ב-Y Combinator לסטארט-אפ שלו Airweave, שעוזר לחבר אפליקציות כמו Gmail עם פיסות קוד אוטונומיות הנקראות סוכני בינה מלאכותית. Lovable נאבקה עם הצד הטכני, אז יאנסן והשותף המייסד שלו כתבו אותו ביד ואז גם שכתבו את הקוד של Lovable. ועדיין, העבודה הראשונית עם Lovable הביאה לחסכון משמעותי בזמן. עכשיו Airweave מרוויחה 17 אלף דולר בחודש, וגייסה 6 מיליון דולר.
חולשה נוספת של Lovable – כמו של רבים אחרים בוייב-קודינג – היא הסתמכותה על אותה קבוצה של מודלי בינה מלאכותית בסיסיים, בעיקר Claude של Anthropic. החברה משלמת מיליוני דולרים מדי חודש על המודלים האלה, וסטארט-אפים אחרים משלמים אפילו יותר – מה שהקפיץ את הכנסות Anthropic לכ-4 מיליארד דולר השנה. עכשיו Anthropic, שהוערכה לאחרונה ב-60 מיליארד דולר, מוכרת כלי קוד משלה ישירות.
אוסיקה לא יכול לעשות הרבה נגד התחרות הזו, מעבר להיצמדות לבניית מוצרים שבני אדם אוהבים ולקפוץ בין מודלי בינה שונים במטרה למצוא את הטובים והזולים ביותר. "בני אדם מבינים בני אדם", הוא אומר, "ו-Lovable היא הכלי המאפשר הפיכת רעיונות למציאות בתוך דקות".



