Contributors
בשנים האחרונות אנחנו שומעים בכל מקום את המילים יזם או יזמות על כל הטיותיהן. נדמה שבמציאות הנוכחית, כל אדם שני מתהדר בתואר יזם, שהפך למונח שגור ונפוץ שאנו נתקלים בו עוד ועוד בחיי היום יום. לכן עולה השאלה – מהו האקס פקטור, אותם רכיבי אישיות היוצרים יזם או יזמת מצליחים?
אז איך מצטרפים למועדון היזמים היוקרתי, וחשוב מכך – איך מעבירים את הרעיון הראשוני שלנו לרמת הביצוע בשטח? מחקרים עדכניים שנערכו בנושא מצביעים על כך שבחירה בסביבה בעלת מאפיינים יזמיים משפיעה לטובה על הביצוע של מיזמים פרטניים. אז מה בעצם כוללת סביבה יזמית, ואיך ניתן לבנות אותה באופן עצמאי? על ידי הקפדה על כמה היבטים חשובים.
חשיבות תהליך ההכשרה
ללמידה ולחינוך שרכשנו לאורך החיים ישנה משמעות רבה עלינו כבני אדם בוגרים. החינוך שלנו משפיע רבות על התפתחות האישיות שלנו וכמובן גם על מהלך הקריירה שלנו, בתוכו גם ההתפתחות האפשרית בעולם היזמות.
יזמים צריכים להיות מסוגלים ללמוד כלים ומיומנויות רבות ובארגז הכלים של היזם תוכלו למצוא חשיבה יצירתית, יכולת לבצע חקר שוק מעמיק על המתחרים ועל הסביבה בה מפתחים את המוצר, יכולות פיתוח וניהול מוצר, זיקה טכנולוגית, יכולות בין אישיות לרבות יכולות ניהול ויכולת עבודה בצוות, הבנה של פיתוח עסקי ויכולת לבניית תכניות עסקיות מפורטת, יכולת לחשיבה שיווקית ואסטרטגית שתבדל את המוצר או השירות על פני המתחרים הקיימים בשוק, הבנה של ההיבטים המשפטיים והפיננסיים בהקמת עסק חדש, יכולות מכירה, פיצ'ינג וגיוס כספים ועוד.
אין ספק שמדובר בסט מרשים וגדול מאד של יכולות, אך בנוסף לכך, יש מספר מיומנויות חשובות לא פחות שניתן ואף צריך לפתח ולתרגל על מנת להצליח כיזם.
המנהיג הטבעי
ודאי לא תופתעו לשמוע שאחד מהכישורים הדרושים בעולם היזמות הוא יכולות מנהיגות. כיום, להיות יזם מצליח פירושו לקחת תפקידים הדורשים הובלה ויכולות הנהגה לצד היכולת לעבוד טוב כחלק מצוות. סביר להניח שיזם יפעל גם כמפקח המביט במבט-על על מהלך העבודה, אך אין ספק שהוא יפעל גם כחלק אינטגרלי מהצוות שלו.
הסוד: תקשורת טובה
מעבר ליכולת להוביל, על היזם לתקשר עם הסביבה באופן קשוב, אך גם מקצועי ועסקי. יכולות תקשורת ויכולות בין-אישיות הן כלי חשוב בארגז הכלים של היזם, והיא באה לביטוי בתחומים רבים: הובלה של פגישות עסקיות, האזנה פעילה לדיונים צוותיים, יכולת להעביר מסרים משכנעים וברורים, למשקיעים וללקוחות ועוד.
אין ספק שתקשורת היא אחד מהכישורים החשובים ביותר בכל תחום בחיים, אך בעולם היזמות ישנה חשיבות רבה יותר לתקשורת משום שמסרים תקשורתיים יעילים הם לא רק כלים בין-אישיים, אלא גם אלו שמחברים בין המוצר או המותג לבין העולם החיצוני ויכולים לחרוץ את דינם.
תקשורת בהירה מאפשרת העברת מסרים מדויקים באמצעים שיווקיים שונים: החל מרשימות תפוצה במייל, כתיבת תוכן שיווקי מנצח בפלטפורמות השונות, יצירת שפה ייחודית למותג במדיה החברתית – כל אלו אמורים לתפקד כמערך כולל ולהשפיע לטובה על הדרך בה היזם מגיע אל לב ליבו של קהל היעד שלו.
לא לחשוש מנטוורקינג
מילה נפוצה במיוחד בעולם היזמות, ויכולת בין-אישית חשובה במיוחד עבור יזמים מתחילים וותיקים כאחד. אל תחששו להתייעץ ולפנות לאנשים שאינכם מכירים בצורה מכובדת ומקצועית, שכן תופתעו לגלות עד כמה הסביבה מוכנה לסייע ולתרום כשהיא מתבקשת לכך. אם תשתתפו את הסובבים אתכם בתכניות השונות שלהם, באקסלרטורים, אירועים ועוד, תופעתו מהפידבקים שאתם עשויים לקבל.
הישענות על מודל לחיקוי
אומרים שכדי להגיע להישגים בכל תחום בחיים, מועיל להסתכל על מודל לדוגמה. הסיבה לכך טמונה בטבע האנושי: כל אדם שרואה אדם אחר שדומה לו מצליח מאד בתחומו – מסוגל לדמיין את עצמו בנעליו. זו בדיוק הסיבה לשמה, על פי מחקרים סוציולוגיים שונים, קבוצות שונות באוכלוסיה צריכות להיחשף למודלים של הצלחה שמגיעים מתוך הקבוצה שלהם. כך למשל נשים יוכלו להרוויח מחשיפה להצלחתן של נשים אחרות, לשאוב מכך השראה, לפעול בהתאם ולצמוח מכאן בחייהן האישיים.
מכירים את האמרה: "כל מה שילד צריך זה מבוגר אחד שיאמין בו "?. דעו לכם שהיא תקפה גם בעולם היזמות. יזמים צעירים זקוקים למישהו שיאמין במיזם שלהם ויעזרו להם לפתוח דלתות בהמשך הדרך. חשוב למצוא מנטור, מנטורים שונים ממלאים פונקציות שונות. לעתים יהיה מדובר באדם המסייע ליזם המתחיל להתחבר עם משקיעים או לקוחות חדשים באופן אקטיבי, ולעתים מדובר באדם קרוב עם ניסיון בתחום, אתו ניתן להתייעץ, לבקש עצות ואף למנוע טעויות בהמשך, על ידי הסתמכות על ניסיון העבר שלו בשטח.
אין תחליף להיבט הסביבתי
הסביבה שלנו יוצרת במידה רבה את מי ואת מה שאנחנו. ישנה אמרה שטוענת שאנחנו מהווים את תמהיל התכונות ומבני האישיות של חמשת האנשים שאנו מבלים אתם את הזמן הרב ביותר בחיי היום יום שלנו. זה לא סוד שלבני אדם יש את היכולת הטבעית להיות מעין 'ספוג' של הסביבה ושל האנשים שבאים אתם במגע.
לכן, חשוב שהיזם המתחיל יקיף את עצמו באנשים שיעשירו אותו, כאלו שחולקים אתו מטרות, תחומי עניין ושאיפות. אנשים מעולמות תוכן משיקים, המגיעים למפגש זה עם זה עם שאיפות דומות, יכולים לעזור ליזם לצמוח ולהתפתח ברמה האישית וגם ברמה העסקית.
באופן טבעי, כפי שיש שוני בין בני אדם, כך גם יש שוני בין סוגים שונים של יזמים, אך עדיין ניתן לזהות את החוט המקשר בין כל היזמים המצליחים: כולם בעלי חזון, חדורי מטרה, פועלים עם ברק תמידי בעיניים ומונעים כל העת מהרצון ליצור, לעשות, להוביל מהלכים ובעיקר לא להסתפק בקיים.
לסיכום, בין אם אתם יזמים מתחילים או מנוסים בשטח, למידה היא תהליך התפתחותי שנותר רלוונטי בכל שלב בחיים ובמהלך הקריירה. בשל הכלים והמיומנויות הרבות הנדרשות מיזמים כיום, נוצרו סביבות רבות העוזרות ביצירת ה'פוש' הראשוני שיכול להוביל את המתמחים לתחילת הדרך היזמית שלהם. מרבית הגופים האלו ממשיכים ללוות את היזמים גם במהלך ההתפתחות שלהם, ובכך מהווים פתרון שהוא כולל ומטרייה תחתיה היזם יכול לרכוש את כל הכלים המצוינים.
קרן הוד היא Contributor, בוגרת רשימת Forbes 30Under30, מייסדת ומנכ"לית ארגון WE – Women Entrepreneurship, המקדם נשים בתחום היזמות ומפעיל תכניות הכשרה ליזמיות.
ה-Contributers של פורבס ישראל הם כותבים עצמאיים שנבחרו על ידי מערכת פורבס, מומחים בתחומם, המספקים פרשנות וסקירת תופעות עכשוויות בתחום התמחותם. התוכן הוא מטעמם ובאחריותם והוא אינו תוכן ממומן.