פיקדון תפוח: הכירו את החברה החדשה של אפל ובנק ההשקעות גולדמן זאקס

לאפל אין רישיון לעסוק בבנקאות. זו הסיבה העיקרית לחיבור לבנק גולדמן זאקס | אילוסטרציה: אנג'ליקה אלזונה, עבור פורבס
לאפל אין רישיון לעסוק בבנקאות. זו הסיבה העיקרית לחיבור לבנק גולדמן זאקס | אילוסטרציה: אנג'ליקה אלזונה, עבור פורבס
כשהאמון בבנקים המסורתיים מתערער, שני השמות האייקוניים ביותר בתחום הטכנולוגיה והפיננסים – אפל וגולדמן זאקס - חוברים יחד כדי ליצור את מה שעשוי להפוך לחברת הפינטק המובילה באמריקה

בשבועות האחרונים הפילה אפל פצצה על תעשיית הבנקאות האמריקנית. בעוד שבנק ממוצע משלם פחות מחצי אחוז ריבית לבעלי חשבונות חיסכון, ענקית הטכנולוגיה – ששווה 2.6 טריליון דולר –  הודיעה שתציע ריבית שנתית של 4.15% לחוסכים – ללא מינימום הפקדה ובלי "לסגור" את הכסף. השקת המוצר החדש מגיעה בתקופה שבה בנקים בארה"ב נאבקים, על רקע המשבר בהייטק, לשמור על הפיקדונות והנזילות שלהם, וסטארט־אפים בתחום הפינטק רעבים ללקוחות.

טכנית, לאפל אין רישיון לעסוק בבנקאות. זו הסיבה העיקרית לחיבור לבנק גולדמן זאקס, שהפיקדונות בו מבוטחים על ידי התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות בארה"ב (ה־FDIC). גם לבנק ההשקעות יש מה להרוויח מחיבור לאחד המותגים העולמיים החזקים והמוכרים בתבל. עוצמת המותג של אפל חסרת תקדים, בהתחשב בכך שיש יותר משני מיליארד משתמשי אייפון ברחבי העולם.

הסקר השנתי של חברת הסקרים גאלופ, שנערך בשנה שעברה ובחן את רמת האמון של האמריקנים במוסדות, מצא כי עוד לפני התרסקות בנק SVB, בקושי 27% מהאמריקנים דיווחו שיש להם "הרבה מאוד" או "די הרבה" אמון בבנקים שלהם.

הנתון הזה היה בשיאו ב־1979 – אז הצהירו 60% מהנשאלים על רמת אמון גבוהה בבנק שלהם. לעומת זאת, גם ב־2022 ממוקמת אפל במקום הראשון, זו השנה העשירית ברציפות, בדירוג המותגים הטובים בעולם של Interbrand השנתי. הבנק היחיד שהגיע ל־25 המקומות הראשונים היה JPMorgan, שדורג במקום ה־24, ממש לפני יוטיוב.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון מאי של פורבס – לרכישת הגיליון

עוקפת את כולם

"אפל טסה במהירות בזק, בעוד שהבנקים המסורתיים נוסעים ב־70 קמ"ש בנתיב הימני", אומר דן איבס, אנליסט חברת ההשקעות Wedbush Securities. חשבון החיסכון החדש זמין רק ללקוחות אפל קארד – כרטיס האשראי של אפל, שפועל רק בארה"ב. משתמשים אלה יכולים להגדיר חשבון תוך דקות והריבית מועברת אוטומטית ישירות אליו. החשבון יוצג בארנק הדיגיטלי של אפל, שם המשתמשים יוכלו לעקוב אחר היתרה והתשואה שהרוויחו.

"מדובר במוצר שיאיץ את כל האקו־סיסטם", אומר דיוויד דונובון, סגן נשיא בכיר לשירותים פיננסיים מחברת הייעוץ Publicis Sapient. חשבון החיסכון החדש הוא רק האחרון בסדרת השירותים הפיננסיים מבית אפל. בחודש שעבר החלה החברה להציע מוצר אשראי משלה שנותן לצרכנים אפשרות לפצל את הרכישה לארבעה תשלומים ללא ריבית או עמלות.

ביולי השיקה החברה את התכונהtap־to־pay המאפשרת העברת כספים ישירה בין כל שני בעלי אייפון. על ידי הצעת מוצרים פיננסיים כמו אלה לצרכנים ולסוחרים מחדירה עצמה אפל לכל היבט בחיי לקוחותיה, תוך גביית עמלות ומכירה צולבת של המוצרים שלה.

בכל המוצרים הפיננסיים של אפל פועל ברקע בנק גולדמן זאקס בן ה־154, הנהנה ממוניטין מצוין ולכאורה לא זקוק לשיתוף פעולה שכזה. אולי ניתן להסיק מכך שבבנק מבינים שהלקוחות כבר לא מעריכים את עמודי השיש ואת ההיסטוריה המכובדת שאלפי מוסדות פיננסיים ממשיכים להתבסס עליהם. "שותפויות כאלה יכולות לגרום לבנקאות להפוך לבלתי נראית", אומר כריס ניקולס, מנהל תחום שוק ההון ב־SouthState Bank.

חנות אפל בשדרה החמישית בניו יורק. המוצר של החברה הפיל פצצה על תעשיית הבנקאות האמריקנית | צילום: Shutterstock

הכל במסך אחד

זו לא הפעם הראשונה שחברה הרחוקה מעולם הבנקאות מנסה לפלס דרך לכיוון עולמם הפיננסי של הצרכנים. בשנות ה־70, סירס־רובק, שהייתה בשלב מסוים הקמעונאית הגדולה ביותר בארצות הברית, הציעה חסכונות והלוואות רבים ברחבי קליפורניה. מאוחר יותר נכשלה סירס בעסקי הליבה הקמעונאיים שלה, כאשר וולמארט וטארגט גנבו ממנה נתח שוק. עלייתה של אמזון זירזה את נפילתה של סירס, ובשנת 2018 הגישה החברה בקשה לפשיטת רגל.

אפל מכוונת לכך שהארנק הדיגיטלי שלה יהיה לוח המחוונים שישקף את חייהם הפיננסיים של משתמשיה באופן מלא, זאת באמצעות שילוב של חסכונות, העברות בין לקוחות, תשלומים בנגיעה בקופות בחנויות ושילוב כפתור Apple Pay בקופות מקוונת.

ויש עוד לאן לשאוף: אפליקציית AliPay הסינית, החלה כארנק דיגיטלי המציע תשלומים בין לקוחות בשנת 2004 וכיום משרתת 1.3 מיליארד משתמשים ושלל תכונות כולל תשלום חשבונות, משלוח מזון ורכישת כרטיסים. במחצית השנייה של 2021, העסק הקמעונאי של האפליקציה הציג הכנסות של 41 מיליארד דולר.

ובעוד אפל שואפת לבנות לוח מחוונים פיננסי המשולב באייפון, הבנקים המסורתיים עדיין נאבקים ליצור חוויית משתמש משכנעת. "בנק יצטרך להתחרות באפל, מה שיהיה קשה אם מנסים לייצר מוצר כמו הארנק של החברה, או ליצור מיקרו־שירותים בתוך סוגים שונים של ארנקים", אומר ניקולס. "אפל ניסחה את זה היטב עם לוח המחוונים הצבעוני והקל לקריאה שלה".

שני מותגי העל, אפל וגולדמן, יצטרכו לנהוג במשנה זהירות בכל הנוגע לרגולטורים. "הפגיעות הגדולה ביותר של בנק היא אובדן אמון" | צילומים: Shutterstock

מונופול?

אחת הסיבות שקשה להתחרות בארנק הדיגיטלי של אפל היא שחברת הטכנולוגיה אינה מספקת לצדדים שלישיים גישה לשבב ה־NFC של האייפון, הרכיב שמאפשר תשלום בהצמדת המכשיר לקופות בחנות. האחיזה הבלעדית של אפל ב־tap־to־pay עם אייפון מעניקה לחברה מינוף מוגזם בעת ניהול משא ומתן עם בנקים המנפיקים כרטיסי אשראי.

כאשר Apple Pay הושק ב־2014, הסכימו הבנקים לשלם לאפל עמלה של 0.15% על עסקאות בכרטיסי אשראי, המהווים את רוב ההכנסות מהארנק הדיגיטלי. שליטתה ב־tap־to־pay הוא כאב ראש מיוחד עבור ארנקים דיגיטליים מתחרים, כולל Google Pay באנדרואיד. לפי הדיווחים גוגל לא מקבלת עמלות עסקה ממנפיקי כרטיסים בנקאיים.

בשנת 2021 ביטלה גוגל את התוכניות להשיק חשבון עו"ש המחובר לארנק הדיגיטלי שלה. פרויקט Plex שאף להציג לוח מחוונים שיעזור למשתמשים לעקוב אחר הכספים שלהם, ופותח עם Citigroup כשותפה.

אפליקציות העברת תשלומים בין משתמשים, כמו Venmo ו־CashApp, מנועות מלהציע tap־to־pay באייפון, כלומר המשתמשים חייבים להוסיף כרטיס של Venmo או CashApp לארנק Apple שלהם כדי להשתמש בהם בחנות במקום לשלם ישירות מהאפליקציות. שתי האפליקציות השיקו אפשרויות תשלום בקוד QR לתשלומים בחנות, מהלך שנועד לעקוף את ההגבלות שהטילה אפל על תשלומים ללא מגע. ל־CashApp יש יתרון מכיוון שחברת האם שלה יכולה להציג את קודי ה־QR בצורה בולטת במסופי נקודות המכירה של Square.

עוצמת המותג של אפל חסרת תקדים, בהתחשב בכך שיש יותר משני מיליארד משתמשי אייפון ברחבי העולם | צילום: Shutterstock

ההגבלות שהטילה אפל לא נעלמו מעיניהם של מוסדות פיננסיים או רגולטורים. ביולי הוגשה תביעה ייצוגית נגד אפל בטענה שהמונופול שלה על ה־tap־to־pay של אייפון מאפשר לה לגבות ממנפיקי הכרטיסים והבנקים עמלות מופקעות. בשנה שעברה, הרגולטורים של האיחוד האירופי שלחו לאפל התנגדויות בדבר האחיזה הבלעדית בטכנולוגיית התשלום של האייפון.

תרבויות שונות

סביר להניח שחשבון החיסכון החדש של אפל, שבולט בתשואות גבוהות, פחות נועד לרווחת בעלי האייפון, ויותר לגיוס משתמשים למיזם של אפל וגולדמן. בעוד ששני מיליארד אנשים ברחבי העולם מחזיקים במכשירי אפל, פחות מ־10% מהם משתמשים באפל קארד.

"הם מנסים להתחרות בבנקים מקוונים יותר מאשר בנקים מסורתיים", אומר סטיבן ביגר, מנהל מחקר שירותים פיננסיים ב־Argus. "הם מצמצמים את שולי הרווח של עצמם בכך שמציעים כזה מוצר".

בשיחת המשקיעים של גולדמן זאקס שנערכה לאחרונה, התייחס המנכ"ל דיוויד מ. סולומון לעסקה החדשה שלו עם אפל. "זה מאפשר לנו להעמיק את מערכת היחסים שלנו עם אפל, להתחבר לאקו־סיסטם שלהם וללקוחות שאנו משרתים יחד, לקוחות שהם בעלי כרטיס ורוצים לנצל את הקלות שבמעבר לחשבון פיקדון".

אפליקציות העברת תשלומים בין משתמשים, כמו Venmo ו־CashApp, מנועות מלהציע tap־to־pay באייפון | צילום: Shutterstock

אבל שני מותגי העל יצטרכו לנהוג במשנה זהירות בכל הנוגע לרגולטורים. "הפגיעות הגדולה ביותר של בנק היא אובדן אמון, תרבות הבנק מוגדרת על ידי יציבות, זהירות וממשל", אמר מייקל ג'יי הסו, ממלא מקום במשרד האמריקני לפיקוח על המטבע.

"לעומת זאת, התרבות של תעשיית הטכנולוגיה מאמינה בשיבוש – 'לזוז מהר ולשבור דברים' – ובעליונות הקוד. האופן שבו התרבויות הללו מתקיימות יחד כדי לקדם בנקאות פתוחה היא שתקבע את הצלחת המהלך".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן