אחרי חרושת שמועות, נחשפו לאחרונה משקפי המציאות המורחבת (XR) הבאים של אפל, שנקראים כעת Vision Pro. רבים רואים בכך את הדור השלישי של שוק ה-XR, וכיצד התעשייה עברה ממציאות מדומה (VR) למציאות רבודה (AR) – אבל למען האמת המשקפיים של אפל הם בעיקר משקפי VR עם 'בורר' שמעביר אותם למצב AR שכולל מצלמות רבות כדי לאפשר חוויית מציאות מעורבת.
עם זאת, אפל רוצה להתרחק מעולמות המציאות המדומה והמטאוורס, ורוצה להחזיק בשוק המציאות הרבודה הנרחב יותר ולטווח הרחוק יותר. אפל מתקרבת לשוק הזה עם Vision Pro. אם חושבים על איך תוצג הטכנולוגיה כלפי רוב האנשים – רוצים שהחוויה הראשונה שהם יפיקו תהיה פסגת היכולות הטכנולוגיות, גם אם הם עדיין לא יכולים להרשות זאת לעצמם. עם תג המחיר של 3,500 דולר, אפל שוב מנסה להפוך את זה למוצר שאפתני, גם אם רוב האנשים נרתעים בצדק מהמחיר.
הפלטפורמה הבאה
אפל מכירה את האתגר הכרוך בלהעביר משתמשים לפלטפורמת מחשוב חדשה; החברה עשתה את זה עם האייפון, האייפד, האפל ווטש ומעבדי החברה במחשבי Mac. תמיד יהיו אתגרים עם פלטפורמות חדשות, ואפל מתכוננת ליום הזה כבר שנים רבות. ה-Vision Pro הוא הדור הבא של חזון ה-AR של אפל מכיוון שמדובר במשקפי VR עם מצלמות רבות באיכות גבוהה. זה גם יתגבר על אתגרים רבים של משקפי ה-AR כיום, כולל איכות התמונה, שדה הראייה וחיי הסוללה. עם זאת, יש עדיין המון אתגרי ממשק משתמש והצורך להעביר אפליקציות ממסכי דו-ממד לסביבות תלת-ממדיות.
רוב האפליקציות שהוצגו במסגרת השקת המוצר בכנס WWDC23 הן אפליקציות שפותחו בחברות אחרות ולא נראו פורצות דרך. ייתכן שזה בגלל שאפל רוצה ללכת לפי המכנה המשותף הנמוך ביותר, כמו שיחות ועידה בווידאו, פרודוקטיביות ובידור. מעבר לכך, אפל תעמיד את המשקפיים עבור מפתחים כדי שיפתחו עבורם אפליקציות מרחביות שיוכלו לנצל את מלוא היכולות שלהם. ל-Apple Vision Pro יש כמעט כל פיצ'ר שאפשר להעלות על הדעת בתחום משקפי ה-XR, מה שהופך אותם למכשיר מפתח לצרכנים, אפילו אם זה אומר לחכות שנים כדי לממש את הפוטנציאל שלהם במלואו.
מפרט אולטרה פרימיום
קשה לדמיין עולם שבו משקפיים מחוברים בכבל נחשבים למשקפי הפרימיום הכי משוכללים בשוק. אבל אפל השיגה את זה. מלבד הסוללה המחוברת לכבל, תכונות ה-Vision Pro נראות כמו רשימה ארוכה של תכונות פרימיום. זה כולל שני צגי מיקרו-OLED עם רזולוציה של יותר מ-4K לכל עין. המשקפיים כוללים גם מעבד M2 בשילוב עם מעבד משותף חדש R1, שעוזר להפעיל את מערכות הראייה הרבות כמו 12 המצלמות המאפשרות ממשקי מציאות מעורבת, מעקב ידני וממשקי מעקב עיניים. כל זה מקורר על ידי מערכת קירור "כמעט שקטה", מה שמרמז שאפל מקררת באופן פעיל את המשקפיים, וזה הגיוני כשחושבים שהיא צריכה לקרר שני שבבים ושלושה צגים, כולם מופעלים בו זמנית.
גם הזכוכית הפונה כלפי חוץ לא רק מרשימה ויזואלית, אלא היא מבוססת על צג OLED יקר וחכם. בנוסף, אפל אומרת שאם משתמש שקוע במצב VR מלא, אותו הוא כיוון באמצעות הבורר הדיגיטלי, העיניים שלו לא יהיו גלויות. יש גם פיצ'רים כמו מצלמת התלת ממד המאפשרת לצלם תמונות וסרטוני תלת ממד מהמשקפיים, אותם מכנה החברה תמונות מרחביות ווידאו מרחבי. בנוסף, החברה הסבירה על אווטארים באיכות גבוהה שהיא מכנה Digital Persona, אותם ניתן ליצור על ידי סריקה עם מערכת המצלמות של המשקפיים.
באפל לא ציינו את שדה הראייה של המשקפיים ועל איזה סוג אחסון וזיכרון הם יפעלו. ערכת הסוללות עם הכבל המצורף גם היא מנוגדת לכל מה שכולם בשוק ה-XR ידעו, ורוב הארגונים והצרכנים דחפו נגדה, וזו הסיבה שרק למעט מכשירים יש כבל בימינו. בארגוניים רבים, שימוש בכבל הוא גורם פסילה מיידי וייתכן שזו סיבה לכך שה-Vision Pro עשוי לראות אימוץ מוגבל באזורים אלה. מוצר עם כבל פשוט מרגיש כמו האנטיתזה של פרימיום, ובהתחשב בכך שערכת הסוללות הזו מאריכה את חיי הסוללה רק בפחות משעה מאשר משקפיים אחרים – ממש לא ברור למה היא קיימת.
מחזרים אחרי המפתחים
עם המחיר והמפרט הגבוהים, זהו לא מכשיר לצרכן הפשוט. אפל היא חברת מוצרי אלקטרוניקה שפונה בעיקר לאותם לקוחות, אבל לא כך הדבר עם Vision Pro. ה-Vision Pro הם הגשר של אפל בין מוצרי המיינסטרים בתחום ה-AR לבין משקפיים עם מציאות משולבת וכל היכולות של משקפיים עתידיים, אבל במחיר הרבה יותר גבוה וכנראה עם מפרט גבוה יותר. אפל רוצה לחזר אחרי מפתחים עם התמיכה המקורית שלה ב-Unity עם מחוות וחיי סוללה ארוכים של שעתיים, שהיא משיגה עם ערכת הסוללות החיצונית.
אפל דיברה גם על התוכנה של המשקפיים, כולל מנוע ה-VisionOS, ואמרה שאותן מסגרות הבסיס המניעות את iOS ו-iPadOS נכללות גם ב-VisionOS. אפל גם חידשה את התאימות של Vision Pro ו-VisionOS לשאר המכשירים. המהלך הזה מאפשר למפתח משחקים להשתמש בארכיטקטורה גרפית אחת כדי לבנות משחקים לכל האקו-סיסטם של אפל.
פרודוקטיביות ושימושיות
אחת התכונות הטובות ביותר של המשקפיים היא היכולת להתחבר ל-MacBook בצורה חלקה, פשוט באמצעות הסתכלות עליו. המחשב הנייד יוצג במשקפיים כמו עוד חלון וירטואלי בין רבים אחרים שכבר נמצאים בשדה הראייה של המשתמשים.
אפל גם מציגה את Vision Pro כפתרון מעולה לעבודה מרחוק המאפשר לאפליקציות כמו Teams, Zoom או FaceTime שיחות קבוצתיות עם שמע מרחבי, מה שמקל להבדיל בין הדוברים. אפל דיברה גם על שימוש באפליקציות פרודוקטיביות פופולריות כמו חבילת Office של מיקרוסופט ורוצה שאנשים יחשבו על זה כעל מכשיר פרודוקטיבי.
חלק מהאנשים השוו את שלל אפליקציות הדו-ממד והפרודוקטיביות לכך שה-Vision Pro הוא כמו אייפד שמונח על הפנים. כמה מהחוויות של דיסני+, שהציג מנכ"ל דיסני, בוב איגר, עשויות להיות הצצה מוקדמת למה שאנחנו עוד צפויים לראות בתחום.
ובעוד שאפל דיברה רבות על כך שה-Vision Pro ניידים ונהדרים עבור עבודה מהדרכים, לא היה שום אזכור לשימוש בהם מחוץ לבית, מה שגורם להסיק שהחברה תלויה בעיקר ב-Wi-Fi לצורך קישוריות. אומנם, לא מומלץ להשתמש בהם בתחבורה ציבורית, אבל עדיין יש הרבה אנשים שישמחו להשתמש בהם גם באמצעות תקשורת סלולרית. אולי נצטרך לחכות עד שאפל תשיק את משקפי ה-AR שלה, לא את זוג משקפי המציאות המעורבת היוקרתית הזו.
פרטיות ואבטחה
משמח לראות את אפל נשענת על תכונת מעקב העיניים עם ה-Vision Pro, אבל במיוחד מדברת על כמה חשובות האבטחה והפרטיות יהיו. אפל הצהירה במפורש שכל מידע המעקב אחר העיניים יישארו במכשיר ויעובדו בתוך ממשק מקומי ומאובטח, מה שמבטיח שהנתונים הביומטריים של המשתמשים בטוחים מפני האקרים או מפתחים חטטניים.
את יכולות האבטחה המתקדמות משיגה אפל בזכות מערכת ה-Optic ID שלה, שתגן על נתוני המשתמש באמצעות אימות Iris והנתונים הביומטריים של המשתמש המשמשים לאימות.
בשנה הבאה
מלבד תג המחיר של 3,500 דולר, הפתיעה אפל אנשים רבים עם תאריך השקה של 'שנה הבאה', מה שהצביע על כך שהיא בעיקר רוצה שהמפתחים יקבלו שישה חודשי שימוש עם המכשיר לפני שצרכנים יוכלו להשתמש בו.
שוק היעד של המכשיר היקר כל כך הם מפתחים, צרכנים וארגונים שלא מוטרדים מהסוללה והכבל החיצוניים. אנחנו מאמינים שבסיס הלקוחות של אפל יהיה בתוך תחום הפרודוקטיביות הארגונית, שרבים מהם ככל הנראה גם צרכנים. זו הסיבה שאפל נטתה לאפליקציות הדו-ממדיות ולפרודוקטיביות על פני דחיפה של משחקים וכושר, מה שגורם לחשוב שאפל אולי מוותרת על השוק הזה למטא עד שהיא תקבל מספיק תמיכה ממפתחים.
אפל נמצאת במסע ארוך שמטרתו להביא את ה-AR לשוק ההמוני, וה-Vision Pro הוא הצעד היקר הראשון. ההערכות הן שהחברה לא תתפוס הרבה מהשוק המיועד עם המשקפיים האלה, ובמקום זאת רוצה ללכוד את תשומת הלב של המפתחים ולעודד אותם לפתח עבור הפלטפורמה שלה.