Forbes Israel Logo
חברות התעופה מנצלות את חלון ההזדמנויות לחדשנות | צילום: Shutterstock
חברות התעופה מנצלות את חלון ההזדמנויות לחדשנות | צילום: Shutterstock

לחברות התעופה צפוי חוב של מעל לטריליון דולר – אך יש גם מקום לאופטימיות

ענף התיירות נפגע משמעותית מהקורונה, אך בכירי התעשייה פועלים במרץ כדי להתאושש ולנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר לחדשנות
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

Contributors

ענף התיירות הוא אחד הענפים שהושפע בצורה המשמעותית ביותר ממגפת הקורונה. מנקודת מבט עולמית, תעשיית התיירות התכווצה בכ-50% מאז תחילת המשבר. על פי נתוני UNWTO (ארגון התיירות העולמי), כ-120 מיליון מקומות עבודה בענף התיירות נמצאים בסיכון או שכבר נפגעו בשל המצב, זאת כתוצאה מהתחייבויות של החברות לתשלום והפגיעה בפעילות השוטפת, אשר הצטברו לחוב עתידי מוערך של מעל לטריליון דולר עד שנת 2024.

גם בישראל הקורונה הכתה בענף התיירות בחוזקה, כאשר בחודש מרץ 2020 הוגבלה הכניסה ל-"לא ישראלים". בענף פעלו על מנת לייצר פתרונות חדשים, כולל הרשאת כניסה לקבוצות של נוסעים מחוסנים. התוכנית הופסקה בחודש אוגוסט, בעקבות חשש גובר להתפשטות המגיפה, לאחר שהצליחה לחסן כ-150 קבוצות (כ-2,800 איש). כך, מסך כולל של 4.5 מיליון כניסות של תיירים בשנת 2019, במהלך שנת 2020 נרשמו רק כ-850 אלף כניסות (כלומר ירידה של 81%). הערכת ההפסד נמדדת בכ-12.1 מיליארד שקל מחודש ינואר 2020.

חברות התעופה הישראליות היו צריכות להסתגל למציאות משתנה במהירות. חברת אל על שהייתה בפיק הפעילות שלה, נאלצה להפסיק לגמרי את פעילותה השוטפת בין חודשי אפריל ועד יוני 2020, זאת לאחר שבסוף 2019 השיקה החברה מגוון קווים ישירים חדשים לאסיה ולאמריקה. ההפסד בהכנסותיה בעקבות הקורונה יצר חור תזרימי גדול לחברה שהחלה יחד עם חברות תעופה אחרות לנסות ולמצוא מענה בתוכניות פיצויים ממשרד האוצר.

בעקבות ההגבלות ובניסיון להאט את קצב שרפת המזומנים, נאלצו חברות התעופה להוציא אלפי עובדים לחופשה ללא תשלום, להוריד במשכורות המנהלים בשיעור של כ-20%, לדחות תשלומים על מטוסים חכורים ולבטל הסכמי חכירה עתידיים. בנוסף, כדי לסייע לחברות התעופה, הוקצתה תוכנית הלוואה בערבות מדינה ונרכשו כרטיסי טיסה עתידיים בשווי של מאות מיליוני דולרים על ידי המדינה.

הקורונה גם יצרה הזדמנויות חדשות לרבות כניסה של שחקנים חדשים לשוק הישראלי, הסתגלות לפתרונות מכוונים וזינוק אדיר בביקוש למטוסי מנהלים

לצד כל אלו, הקורונה יצרה הזדמנויות חדשות לרבות כניסה של שחקנים חדשים לשוק הישראלי, הסתגלות לפתרונות מכוונים למצב החדש וזינוק אדיר בביקוש למטוסי מנהלים. בארה"ב לדוגמה, הביקוש למטוסי מנהלים שובר שיאים ונמצא בעליה חדה ועקבית.

בחודש ספטמבר 2021 למשל, הייתה עליה של 12% בביקוש למטוסי מנהלים לעומת שנת 2019, גם בשל הגמישות הרבה יותר, הניקיון והיעדר החיכוך עם אנשים רבים כמו שקורה בטיסות מסחריות.

כך למעשה אסטרטגיית היציאה מהמשבר התחלפה לאסטרטגיית ההסתגלות לצד הקורונה. חברות התעופה התחילו להבין ולהפנים שהקורונה לא הולכת לשום מקום בשנים הקרובות, ולכן עליהן להסתגל וללמוד לחיות לצד הנגיף. המשבר שחיסל כבר 29 חברות תעופה ברחבי העולם, מחייב את חברות התעופה להציע פתרונות חדשים לנוסעים – ומהר.

תעופה לצד הנגיף דורשת גמישות רבה יותר, ריחוק חברתי, סטריליות, התייעלות ארגונית גבוהה ויצירת מודלים חדשים לרכישת כרטיסי טיסה, כמו לדוגמה חברות של מטוסי מנהלים המאפשרות ללקוח לקנות שעות טיסה ולחלק אותן כרצונו, מהלך שמעניק לחברות התעופה תשלום מראש ומאפשר ללקוח גמישות בתאריכים.

כך או כך, לצד התמודדות עם הנגיפים החדשים וההגבלות, צפוי לנו חלון הזדמנות אדיר בן ארבע שנים לחדשנות בענף. חברות התעופה שנסגרו בשנה החולפת, פינו את לקוחותיהן לחברות ששרדו את המשבר. על חברות התעופה שנשארו בענף ליצור חדשנות ובידול לעומת המתחרים ולמצוא את מודלי המכירה שיאפשרו להם להשתלט על הפער בשוק.


לידור רווח הוא Contributor, מנכ”ל הסטארט-אפ Imperium Jets, מערכת המאפשרת טיסה במטוסי מנהלים ומטוסים פרטיים.

ה-Contributors של פורבס ישראל הם כותבים עצמאיים שנבחרו על ידי מערכת פורבס, מומחים בתחומם, המספקים פרשנות וסקירת תופעות עכשוויות בתחום התמחותם. התוכן הוא מטעמם ובאחריותם והוא אינו תוכן ממומן.

שיתוף
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא