כבר לא דג קטן: יוצר 'בייבי שארק' מעוניין לטרוף את העולם

קים מין-סיוק, המנכ"ל והמייסד השותף של 'בייבי שארק' | צילום: PINKFONG
קים מין-סיוק, המנכ"ל והמייסד השותף של 'בייבי שארק' | צילום: PINKFONG
שבע שנים לאחר פרסום השיר הקליט ביוטיוב, מנסה המנכ"ל של החברה הקוריאנית שמאחורי הסרטון הוויראלי לשחזר את ההצלחה • בין המיזמים החדשים: קומיקס דיגיטלי והופעות חיות

בסיום כמעט עשור של פעילות מעורפלת, סרטון יוטיוב בן שתי דקות עם משפחת כרישים מצוירת, הזניק חברת בידור קוריאנית לא ידועה לכוכבות ב-2018.

Pinkfong, שבסיסה בסיאול, פרסמה את "Baby Shark Dance" ביוטיוב ב-2016. שנתיים לאחר מכן, הוא הפך וויראלי. השיר הפך לסרטון הנצפה ביותר ביוטיוב בשנת 2020 והניב 13 מיליארד צפיות עד כה. אפילו אילון מאסק צייץ על כך ב-2021, וכתב שלסרטון יש "יותר צפיות מבני אדם".

החודש מלאו ל"בייבי שארק" שבע שנים. המנכ"ל והמייסד של פינקפונג, קים מין-סיוק, אומר שהגיע הזמן שהחברה תתבגר ותתרחב מעבר לסרטוני הבידור לילדים, כדי שתמצא צמיחה נוספת.

"יזמנו תכנית צמיחה חדשה כדי להתרחב למעצמה גלובלית שיוצרת תוכן וחוויות משעשעות לבני משפחה בכל הגילאים", אומר קים, המנכ"ל בן ה-42, בראיון וידאו. "אנחנו מפתחים פורמטים וז'אנרים שונים של תוכן שיכולים למשוך קהלים לא מנוצלים, מעבר לילדים".

היעד הראשון של פינקפונג הוא בני נוער ומבוגרים צעירים, קבוצת גיל שקים מכיר היטב. לפני שהקים את החברה ב-2010, הוא עבד בחברות המשחקים המקוונות המובילות Nexon ו-NHN. בנוסף, הוא יכול לבקש עצה מהדוד המיליארדר שלו, איל האופנה קים צ'אנג-סו. קים צ'אנג-סו – שמחזיק בכמעט 1% מפינקפונג – מנהל את F&F, ענקית ביגוד בשווי 4 מיליארד דולר, שגם היא מכוונת לאותה קבוצת גיל.

קים שואף להגיע לקהלים חדשים באמצעות Webtoon – קומיקס דיגיטלי שנועד לקריאה בסמארטפון. "השילוב בין אינטרנט ואיור הוא כמו גרסת ה-TikTok לקומיקס דיגיטלי", מסביר ג'יידן קאנג, מנהל העסקים הגלובלי של חטיבת הסטוריטלינג ב-Kakao Entertainment, יחידת הבידור של ענקית האינטרנט Kakao, בבעלות המיליארדר הקוריאני קים בום-סו.

"תוכן טיקטוק אורך 30 או 10 שניות – הוא קצר מאוד – ובדרך כלל מסופק ללא הקשר. Webtoon דומה בכך שלא צריך לזכור את כל העלילה", אומר קאנג, שעבד בעבר בספקית האינטרנט הקוריאנית Naver – אחת משתי פלטפורמות ה-webtoon הגדולות בעולם, יחד עם Kakao Entertainment. "זה תוכן מהנה וקליל. אם יש לך רק 10 דקות בנסיעה אוטובוס או ברכבת התחתית, אתה יכול פשוט להפעיל את האפליקציה ולקרוא".

בני נוער וצעירים – הדורות שגדלו עם הסמארטפון בידיהם – נמשכים במיוחד לפורמט הקליל של Webtoon, וזו הסיבה שפינקפונג כל כך נחושה להתרחב לשוק זה. "צעירים בשנות ה-20 לחייהם הם קבוצת הצרכנים הגדולה ביותר בז'אנר ה-Webtoon", אומר קים. "זהו פורמט מצוין עבור קהלים לא מנוצלים".

ג'יידן קאנג, מנהל העסקים גלובלי של חטיבת הסיפור ב-Kakao Entertainment | צילום: KAKAO ENTERTAINMENT

זהו גם שוק שצומח במהירות. בקוריאה, בה נוצר פורמט ה-Webtoon בתחילת שנות ה-2000, מכירות הקומיקס הדיגיטלי הגיעו ל-1.6 טריליון וון (כ-1.4 מיליארד דולר). ב-2021, מעל 1.1 טריליון הוון שדווחו ב-2020 ו-380 מיליארד הוון ב-2017, לפי דו"ח של סוכנות התוכן היצירתי בקוריאה, המנוהלת על ידי המדינה.

השוק ההולך וגדל של Webtoons מואץ על ידי מגוון התוכן הזמין, אומר קאנג. ישנן הוצאות תקורה מועטות יחסית וחסם כניסה נמוך ליצירת סרטוני אינטרנט, הוא אומר, מה שמאפשר לקריקטוריסטים ליצור מגוון מהן בקלות.

כמה מה-Webtoon הפופולריים ביותר כוללים את Covertness' (2010)', קומדיית פעולה על שלושה מרגלים צפון קוריאנים במשימה סודית בשכונה ענייה בדרום קוריאה, ו-The Kingdom of the Gods' (2014)', דרמת זומבים המתרחשת בקוריאה. "את התוכן המקורי, שהוכיח את כוחו בפלטפורמות Webtoon, ניתן להפוך לפורמטים אחרים כמו סרטי לייב אקשן, תכניות, אנימציה ומשחקים", אומר קים. "כבר ראינו כמה Webtoon נהדרים שעובדו בהצלחה לטלוויזיה".

לדוגמה, 'Covertness' עובד לסרט שובר קופות ב-2013, בשם 'Secretly Greatly', שהפך לסרט הראשון בקוריאה שהגיע למיליון כניסות בתוך פחות מ-36 שעות. 'The Kingdom of the Gods' הייתה ההשראה לתוכנית  'Kingdom' ששודרה בנטפליקס והייתה ללהיט הקוריאני הראשון של ענקית הסטרימינג.

"ה-Webtoon הוא מכרה זהב של סיפורים מקוריים", אומר קאנג. "מפיקים רבים מחפשים סיפורים מקוריים ב-Webtoon".

לפי Kakao Entertainment, כ-50 מסיפורי ה-Webtoon שלה נמכרו לעיבוד קולנועי או טלוויזיוני בשנה שעברה, כפול מהמספר בשנת 2020. דוגמאות ל-Webtoons של Kakao שעובדו לתוכניות טלוויזיה והפכו ללהיט כוללות את 'הצעה עסקית' (ששודרה בנטפליקס ב-2022), והפכה לתכנית השלישית הנצפית בעולם, 'Dr. Brain' ששודרה ב-Apple TV ב-2021, והפכה לסדרת הטלוויזיה הראשונה בשפה הקוריאנית שהופקה עבור שירות הסטרימינג של אפל, ו-'Moving', המבוססת על Webtoon של Kakao Entertainment, צפויה לצאת בהמשך השנה בדיסני+,

פינקפונג מצטרפת למספר הולך וגדל של חברות המתרחבות לפלטפורמת הבידור שהופכת פופולרית יותר ויותר. בחודש מרץ, אמזון השיקה מדור Webtoons עבור קוראי ה-Kindle שלה ביפן, בעוד שאפל חתמה בדצמבר האחרון על עסקה בלעדית עם הסטארט-אפ הקוריאני Kenaz לאספקת Webtoons לאפליקציית הספרים שלה.

Kakao Entertainment עצמה משקיעה רבות ב-Webtoons בשנים האחרונות. בשנת 2021 לבדה, החברה הוציאה כמעט מיליארד דולר ברכישת שלוש חברות תוכן דיגיטלי גדולות: Tapas Media (מפעילת פורטל הקומיקס המקוון הראשון בצפון אמריקה) תמורת 510 מיליון דולר, Radish (אפליקציית ספרות בדיונית) תמורת 440 מיליון דולר ו-Wuxiaworld (אתר ואפליקציה לספרות בדיונית באנגלית שבסיסה בהונג קונג) תמורת 37.5 מיליון דולר.

'Dr. Brain'. סדרת הטלוויזיה הקוריאנית הראשונה שאפל הפיקה | צילום: KAKAO ENTERTAINMENT

צעצועים ומוצרים נלווים

היוצר של "בייבי שארק" שואף ליצור תוכן ויראלי גם באופן לא מקוון, במיוחד בהופעות חיות ובפארק שעשועים. "עסקים לא מקוונים התחדשו לאחר המגיפה וזו אחת ההזדמנויות שאנו הכי נרגשים מהן", אומר קים. "תוכן אינטראקטיבי יגרום לאנשים לרצות לצרוך תוכן בדרכים אחרות בחיים האמתיים, כמו קניית צעצועים ומוצרים נלווים לאחר ההופעות".

קים נרגש במיוחד מ-"Baby Shark Live", המופע החי של פינקפונג המבוסס על סרטון היוטיוב הוויראלי שלה והופיע במאות ערים ברחבי צפון אמריקה לאחר הקלות בהגבלות המגיפה. המופע החי הגיע לסינגפור בתחילת החודש, ומתכונן להופיע בלמעלה מ-20 ערים ברחבי סין החל מהקיץ הקרוב.

"הופעות חיות הן אחת הדרכים המרתקות ביותר לטפח את נאמנות המעריצים", אומר קים. "הן מספקות מרחב בו ילדים ומשפחות יכולים לשיר ולרקוד יחד. הופעות חיות מציעות חוויות בידור ייחודיות עם רמות שונות של מעורבות בהשוואה לאלה מתכניות טלוויזיה וסרטונים".

פארקי שעשועים – עסק רווחי עבור וולט דיסני, חברת הבידור הגדולה בעולם – נמצאים בעדיפות עליונה גם עבור פינקפונג. "פארקי שעשועים כוללים לא רק אטרקציות וחוויות מרתקות כמו מתקנים, משחקים וסחורה, אלא גם מספקים לילדים ולהוריהם הזדמנויות לבלות זמן איכות יחד", מסביר קים. "לכן, פארקי שעשועים, כמו הופעות חיות, ממלאים תפקידים חשובים בבניית בסיס מעריצים חזק ויצירת מותגים מצליחים".

הופעות חיות מספקות מרחב בו ילדים ומשפחות יכולים לשיר ולרקוד יחד. מופע של פינקפונג בברזיל | צילום: אתר Pinkfong

בניית פארק שעשועים המאוכלס בדמויות מספריית התוכן של המותג היא מהלך שחוק ומוכר היטב. סטודיו ג'יבלי, למשל, בית האנימציה היפני האהוב שיצר את "המסע המופלא" זוכה האוסקר, פתח בנובמבר פארק שעשועים במחוז אאיצ'י שבמרכז יפן. באוקטובר, פינקפונג פתחה בסינגפור פארק שעשועים מקורה בגודל 1,300 מטר מרובע. בינואר השיקה החברה פארק שעשועים פופ-אפ מקורה במלזיה השכנה, ומתכננת לפתוח אחד בהונג קונג בקרוב.

ורק בחודש שעבר, פינקפונג שיתפה פעולה עם מפעילת פארק השעשועים הסינית Haichang Ocean Park, שנתמכת על ידי ענקית ההשקעות הפרטית של המיליארדר הקוריאני מייקל קים, MBK Partners, כדי להביא את ההופעות והסחורה של Baby Shark ליותר מ-30 ערים ברחבי סין.

"אחת המטרות הסופיות שלנו תהיה ליצור תוכן משמח שיכול לקרב בין אנשים מדורות ומרקעים שונים", אומר קים. "זה יהיה משמעותי אם נראה פעוטות שצפו בפינקפונג וב'בייבי שארק' הופכים למבוגרים, ונהנים מהתכנים עם ילדיהם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן