ג'ף בזוס במרכז והקבוצה שהצטרפה אליו לחלל | Blue Origin
ג'ף בזוס במרכז והקבוצה שהצטרפה אליו לחלל | Blue Origin

מצילים את הכדור או הורסים אותו? המחאה סביב התיירות בחלל

עשירי העולם השקיעו לא מעט כדי שגם החללית שלהם תשתתף במרוץ לעבר התיירות בחלל - אך רבים סבורים שהמיליארדרים צריכים להשקיע דווקא בדברים אחרים

כמה מעשירי העולם בילו את השנה החולפת בשאיפה להניח יסודות לתיירות החלל. אבל התגובה הציבורית הגוברת נגד הפזרנות שלהם עלולה לרסן מעט את התוכניות.

לפי מחקר חדש, יותר מ-75% מאוכלוסיית בריטניה סבורים שאנשים עשירים, כמו ג'ף בזוס, אילון מאסק וריצ'רד ברנסון, "צריכים למקד את המשאבים שלהם בבעיות המאיימות על כדור הארץ, כמו שינויי אקלים, לפני שהם משקיעים בתוכניות החלל".

טיסה של 11 דקות בחלל יכולה ליצור עד 75 טונות של פליטות מזהמים, על פי דו"ח של לוקאס צ'נסל, עמית במכון לפיתוח בר קיימא ויחסים בינלאומיים. זה יותר ממה שהאדם הממוצע יוצר במהלך כל חייו. החללית ששיגרה Virgin Galactic של ברנסון שורפת כחמישה טונות של פחמן לנוסע, על פי מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב. החברה גובה 450 אלף דולר עבור מושב אחד באחת הטיסות לחלל. Blue Origin של בזוס לא חשפה מחירים עבור טיסות החלל שלה, וגם SpaceX, שמשימת החלל הראשונה שלה התבססה על תשלום של הנוסעים, נחתה בספטמבר לאחר שהייה של שלושה ימים במסלול.

איוולת אנושית

הוצאת סכומי כסף עצומים כל כך, ושריפה של כל כך הרבה פחמן ופליטות מזיקות אחרות, הכל בשם התיירות, זה מפחיד, טוענים רבים. "מעמד המיליארדרים לא עומד בקנה אחד עם הבעיות העומדות בפני כדור הארץ", אומר ג'ורדן גרינווי, שותף ב-Transmission Private, חברת ניהול מוניטין שערכה את המחקר.

הפופולריות נגד תיירות החלל החלה להתהפך זמן קצר לאחר שגם Virgin Galactic וגם Blue Origin השיקו את טיסות הבכורה המאוישות שלהם ביולי. "עכשיו הגענו לאי-שוויון סטרטוספרי (השכבה האמצעית באטמוספירה). המיליארדים שנשרפים במרוץ לחלל, הרחק מעולם מוכה מגפה, שינויי אקלים ורעב… זו איוולת אנושית, לא הישג אנושי", אמר אז דיפאק אקסבייר, ראש קמפיין אי-השוויון העולמי של אוקספם אינטרנשיונל.

ג'ארד אייזקמן על סיפון Inspiration4 | צילום: Official SpaceX Photos, flickr
ג'ארד אייזקמן על סיפון Inspiration4 | צילום: Official SpaceX Photos, flickr

הצהרות דומות הושמעו במהלך פסגת COP26 בנובמבר. האסטרונאוט הבריטי טים פיק אמר שהוא מאוכזב לראות שמסע בחלל נתפס כעת כמותרות. הוא אמר בפסגת מנהיגי המדינות שדנו בשינויי האקלים: "אני באופן אישי מעריץ שימוש בחלל למדע ולטובת כולם על כדור הארץ".

דעת הקהל רק התבססה מאז כפי שמראה הסקר האחרון של Transmission Private. עבור חברות חלל, כמו Virgin Galactic, Blue Origin ושלל סטארט-אפים נוספים שהושקו כתוצאה מכך – הדבר עלול לפגוע בעתיד העסק שלהם.

"זהו סנטימנט שיכול לסלול את הדרך לקריאות נוספות מהציבור למיסי אקלים ממוקדים על אורחות החיים של האנשים העשירים בשנה החדשה", אומר גרינווי.

מנסות להצדיק

מניות Virgin Galactic איבדו יותר ממחצית מערכן מאז הטיסה הראשונה של החברה ביולי. ברנסון אפילו מכר מניות בשווי 300 מיליון דולר, וטיסה לחלל שתוכננה לאחר מכן נדחתה לשנה הבאה. ב-Blue Origin לא ניתן לסחור במניות, והשמועות המוקדמות שהחברה עשויה לצאת להנפקה עלו בתוהו.

חלק מחברות החלל מבקשות לנצל את הפרסום השלילי. Space Perspective מציעה טיולי "אפס פליטות" ש"מוטסים בעדינות על ידי כדור פורח במקום רקטות".

אבל החברות שמבוססות על טילים נלחמות בחזרה, ומנסות להראות לעולם שהן יותר "מקצועיות", אומר גרינווי. "צריכה להיות לזה מטרה מעל ומעבר רק לרצות לעוף גבוה ולהסתכל על העולם".

ב-Blue Origin אומרים שכדי לשמור על כדור הארץ "עלינו לטוס לחלל כדי לנצל את המשאבים והאנרגיה הבלתי מוגבלים שלו". באמזון פריים (של בזוס) שודר זה עתה סרט תיעודי Shatner In Space, שבו השחקן וויליאם שאטנר, שערך מסע חלל בטיסת Blue Origin באוקטובר, שיבח את משימת המחקר של החברה. לדברי גורמים בחברה, רקטות New Shephard שלה מונעות עם מנועי BE-3PM, המשתמשים בחמצן נוזלי נקי ובמימן, ולכן הם נטולי פחמן במהלך הטיסה. כמעט כל ה"מסה היבשה" של החללית בשימוש חוזר, כולל הבוסטר, הקפסולה, הסנפיר הטבעתי, המנוע, ציוד הנחיתה והמצנחים.

Virgin Galactic טוענת כי הרקטות שלה ניתנות לשימוש חוזר והחברה שואפת "לשנות את העלות הנוכחית, הבטיחות וההשפעה הסביבתית של שיגורים לחלל".

מטרות-על

המיליארדר ג'ארד אייזקמן אומר שנסיעתו על סיפון Inspiration4 גייסה כספים עבור בית החולים לחקר הילדים של סנט ג'וד בממפיס. SpaceX, שניהלה את המשימה, מתהדרת במטרות רחבות בהרבה, כולל מסע בין-כוכבי.

המטרה הנרחבת יותר היא מה שתיירי החלל צריכים לחשוב עליה לפני שהם קונים כרטיס טיסה לחלל, אומר גרינווי. "למה להשקיע בזה את הכסף שלך? למה להוציא את הכמות הזו של CO2 בנסיעה של 11 דקות?

"עבור אנשים מסוימים זה עשוי להיות בגלל שהם מאמינים שהשקעה בטכנולוגיית חלל מתקדמת בשמיים כחולים תפתח חדשנות בתחומים אחרים שיכולים לעזור לנו בדרכים חדשות ושונות".

משמאל למטה: יוסקו מיזאווה. תרגל את נסיעתו העתידית לירח | צילום NASA Johnson, flickr
משמאל למטה: יוסקו מיזאווה. תרגל את נסיעתו העתידית לירח | צילום NASA Johnson, flickr

עבור אחרים, כמו המיליארדר היפני יוסקו מיזאווה, העיסוק החשוב הוא בקידום החברה ולא בטכנולוגיה. מיזאווה חזר לכדור הארץ ב-20 בדצמבר לאחר טיול של 12 יום בחללית סויוז לתחנת החלל הבינלאומית. הטיול היה תרגול עבור משימתו המתוכננת סביב הירח בחללית של SpaceX בשנת 2023.

מיזאווה אמר שהוא מחפש שמונה אנשי ציבור שיצטרפו אליו למשימת הירח שלו. המועמדים צריכים לקדם "כל פעילות" כל עוד היא "תעזור לאנשים אחרים ולחברה גדולה יותר בדרך כלשהי", הוא אמר בסרטון, והוסיף כי הוא כבר שילם עבור כל הטיול.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן