חברות הענק צריכות לחשב מסלול מחדש. צילום: shutterstock
חברות הענק צריכות לחשב מסלול מחדש. צילום: shutterstock

על הכוונת: הצעת החוק שתשנה את המודל העסקי של ענקיות הטכנולוגיה

מחקר בתחום ההגבלים העסקיים היווה בסיס להצעת חוק שמוגשת בימים אלה בארה"ב ולפיה יוצרו צעדיהן של גוגל, אמזון, פייסבוק ואחרות
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

ענקיות הטכנולוגיה יוגבלו בקרוב ברכישת חברות אחרות, ויופעל פיקוח הדוק יותר על ההתנהלות התחרותית שלהן. כך עולה מטיוטת חוק שפרסם הממשל האמריקאי בחודשים האחרונים, והגיעה לידי CNBC. גוגל, אמזון, פייסבוק ואחרות יושפעו מהצעת החוק, והיא תוצאה של מחקר ארוך בתחום ההגבלים העסקיים של חברות הטכנולוגיה.

במרכז הטיוטה שפורסמה עומדת ההצעה להגדיר את החברות כפלטפורמות מידע, ולהחזיר את השליטה לידי המשתמשים. כך, לדוגמה, יוכלו משתמשי פייסבוק לחלץ את המידע שהעלו לרשת החברתית ולהעלות אותו באתר דומה. עוד מוצע כי חברת שהוגדרה כפלטפורמת מידע לא תוכל יותר לפגוע בחברה מתחרה שעושה שימוש בפלטפורמה לצורכיה.

כמו כן, פלטפורמות מידע עם שווי שוק של מעל 600 מיליארד דולר, הכוללות למעלה מחצי מיליון מנויים, לא יוכלו להפעיל מהלכים שמהווים ניגוד אינטרסים למוצרים או אפליקציות מתחרות.

בנוסף, דורשת הצעת החוק להגדיל את העמלה המשולמת על ידי החברות בעקבות מיזוגים ורכישות, כשהמטרה היא להעביר את הסכומים הנוספים שנגבו לקופה ציבורית של הממשל.

בניין הקונגרס. לא ברור אם טיוטת החקיקה הנוכחית תזכה לתמיכתם של הרפובליקנים. צילום: shutterstock
בניין הקונגרס. לא ברור אם טיוטת החקיקה הנוכחית תזכה לתמיכתם של הרפובליקנים. צילום: shutterstock

כיום עסקאות המיזוגים בין חברות טכנולוגיה מאושרות על ידי הממשל האמריקאי, כשזה נדרש להתריע אם עסקאות מסוג זה מהוות סכנה לתחרות. על פי הצעת החוק, החברה תידרש להוכיח שהמיזוג לא יפריע לתחרות באותו תחום פעילות. בכך יסורבלו עסקאות המיזוגים בארה”ב, והמהלך עשוי להאט משמעותית את הרכישות של חברות טכנולוגיה דומיננטיות.

מקשים על פעילות הענקיות

טיוטת ההצעה הכילה חמש הצעות מרכזיות. הראשונה היא שפלטפורמה של רשת חברתית ובה לפחות 50 מיליון משתמשים פעילים חודשיים בארה”ב, לצד שווי שוק של מעל 600 מיליארד דולר, לא תוכל להחזיק בעסקים אחרים שנמצאים בניגוד עניינים מובהק.

סעיף זה מתייחס לענקיות אמזון ואפל שמנהלות גם פלטפורמות דיגיטליות המיועדות למכירה של סחורות או כאלו המיועדות לפיתוח אפליקציות, מה שמעלה את החשש לניגוד אינטרסים מבחינת המוצרים שהם מציעים והאפליקציות שהחברות האלו מפעילות.

הסעיף השני בטיוטה אוסר על ענקיות הטכנולוגיה להעניק למוצרים ולשירותים שלהן יתרון על פני המתחרים. הכוונה היא בעיקר על איסור שימוש במידע שנאסף על ידי משתמשים באפליקציה מסוימת כדי לקדם מוצרים מסוימים שאותן מוכרת החברה.

הסעיף השלישי מתייחס לתחרות בין הענקיות והגבלת יכולות הרכישה של חברות בתחום. הסעיף הרביעי ממשיך להקשות על פעילות החברות ומתייחס לאחת הנקודות השנויות ביותר במחלוקת בהתנהלות פלטפורמות המידע, והיא יצירת סטנדרט מסוים בנוגע לשימוש והעברת מידע של המשתמשים לגורמים חיצוניים.

ההצעה החמישית והאחרונה בטיוטה נוגעת בהעלאת מס שהחברות האמורות נדרשות לשלם לוועדת הסחר הפדראלית ולמחלקת ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים כדי להודיע על מיזוגים גדולים.

תמיכה מכל הצדדים?

הקונגרס, שערך במשך 16 חודשים את המחקר שעל בסיסו מתבססת הצעת החוק, מנסה על פני 450 עמודים לבחון את היבטי ההגבלים העסקיים בתחומי הטכנולוגיה. הצעת החוק מנסה להגביל את כוחן של חברות הענק, ולמהלך שותפים גם הדמוקרטים וגם הרפובליקנים. אך לא ברור אם טיוטת החקיקה הנוכחית תזכה לתמיכתם של האחרונים בזמן ההצבעה על הצעת החוק.

הצעת החוק החדשה תשפיע על החברות שכולנו מכירים. אפל לא תוכל לקבוע את רשימת האפליקציות שניתן יהיה להתקין במכשיריה; פייסבוק, שכבר רכשה את אינסטגרם ואת ווטסאפ, תצטרך לספק הסברים אם תחליט לרכוש מתחרות נוספות; וגם אמזון תפוקח כשהיא מעתיקה מוצרים הנמכרים דרכה ומוכרת את החיקוי במחיר נמוך יותר.

שיתוף
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

הרשמה לניוזלטר

כתבות נוספות