לפני קצת יותר משנתיים, רומנו ניקרסון נסע שלושה ימים או יותר בשבוע לפגישות עם לקוחות והשתתף בארבעה כנסים בשנה. אבל אורח חייו כ"נוסע המתמיד" נעצר בימים הראשונים של מגיפת הקורונה. ניקרסון, מנהל בן 48 בחברת הייעוץ האדריכלי מקולורדו, Boulder Associates, גילה עד מהרה שניתן לטפל כמעט בכל הפגישות האישיות שלו באופן וירטואלי.
היום ניקרסון אומר שהוא "מתייחס לפגישה אישית כאל משהו בעל ערך יותר גדל ממה שהייתה בעבר, כשהיא הייתה סוג של ברירת מחדל". רק לאחרונה חזר מנסיעת העסקים הראשונה שלו מאז מרץ 2020, והוא לא מצפה לחזור לחיות בחדרי מלון. הוא גם לא מאמין שהחברה שלו, המונה 150 עובדים, תחזור בקרוב להרגלי נסיעות העסקים שהיו טרום המגפה. "עדיין יש לנו מדיניות שמאפשרת לאנשים לבחור איך נוח להם לעבוד", אומר ניקרסון. "כרגע, יש עדיין מעט מאוד נסיעות עסקים. הייתי מעריך אולי תריסר נסיעות בחודש, כאשר זה היה כנראה פי ארבעה או חמישה בתקופת השיא".
האתגר עבור מגזר הנסיעות העסקיות, כמובן, הוא שגם אם הקורונה תעלם בסופו של דבר, זום עדיין כאן כדי להישאר. ניקרסון הוא רק טיפה אחת בים של מנהלים שמעריכים מחדש את הערך של נסיעות עבודה והמציאות החדשה, בה שיחות ועידה באינטרנט הן לא רק חיוניות אלא, עבור רבים בכוח העבודה, מועדפות. המגמה הזו לא נעלמת, והיא מולידה ביטויים חדשים כמו ה"נורמלי החדש". לפי נתוני Morning Consult, אחוז הנוסעים העסקיים התכופים שאומרים שלעולם לא יחזרו לכביש עלה מ-39% באוקטובר 2021 ל-42% בפברואר 2022.
באירוע של הניו יורק טיימס בנובמבר 2020, ביל גייטס גרם למהומה בתעשיית הנסיעות כאשר חזה שיותר מ-50% מהנסיעות העסקיות ויותר מ-30% מימי העבודה במשרדים ייעלמו לצמיתות. "עכשיו, זה לא תקן הזהב להגיד, 'כן, טסת עד לפה כדי לשבת מולי'.
בשנת 2019, נסיעות עסקים הכניסו 334 מיליארד דולר לכלכלת ארה"ב ותמכו ב-2.5 מיליון מקומות עבודה, לפי איגוד הנסיעות בארה"ב. אם גייטס היה צודק, הכלכלה האמריקאית הייתה עומדת להפסיד לפחות 167 מיליארד דולר בשנה לאחר המגיפה.
קפיצה 16 חודשים קדימה וההערכה של גייטס מקובלת כעת, פחות או יותר, גם בתוך תעשיית הנסיעות וגם מחוצה לה. "המגיפה הובילה לשימוש נרחב בשיחות ועידה וירטואליות, וחברות רבות מצפות שעבודה וירטואלית תימשך בטווח הארוך", סיכמה לשכת העבודה האמריקאית בדו"ח פברואר 2022 שחוזה את הביקוש לתעסוקה בתעשיות שונות. לשכת העבודה חזתה שסוגים רבים של נסיעות עסקים יוחלפו בפגישות וירטואליות, אם כי כמה נסיעות אישיות – למשל, הצעות מכירות וכנסים סחר – יחזרו לשגרה לפני המגפה.
הזדמנויות בנורמלי החדש
חברות נסיעות מעטות ניהלו את משבר המגיפה בזריזות, כמו Airbnb. במאי 2021, מנכ"ל החברה כבר נשמע כמו ביל גייטס. "אני חושב שנסיעות עסקים מסורתיות לעולם לא יחזרו להיות כמו שהיו", אמר אז בריאן צ'סקי ל-CNN. "אנשים כבר לא יעלו על מטוס כדי להגיע לפגישה. אנחנו מבינים כמה דברים אפשר לעשות סוף סוף מרחוק".
צ'סקי וצוותו שמו לב שתקופת השכירות הממוצעת של Airbnb התארכה באופן דרמטי במהלך המגיפה. המגמה הזו, הם סיכמו, היא חלק מתמונה רחבה יותר: עבור לקוחות רבים, הגבול בין מגורים, עבודה וטיול היטשטשו. "התחלנו לראות את הטרנדים המשתנים האלה בקיץ 2020", אומרת קתרין פאוול, מנהלת האירוח העולמית של Airbnb.
"עם הסרת הסגרים, אנשים רבים מצאו את עצמם עדיין מסוגלים לעבוד מהבית, ללא התחייבות להגיע למשרד או אפילו למיקום מסוים. אז הם חיפשו בתים שונים, כאלה שאליהם יוכלו לקחת את משפחותיהם, חיות המחמד שלהם, ויוכלו להמשיך לעבוד מרחוק. והם נשארו במשך שבועות בכל פעם. אנו מאמינים שהשהות הארוכה והחיים הגמישים הללו הם כאן כדי להישאר".
וכאשר העבודה מרחוק הפכה קבועה יותר בחברות רבות, Airbnb החלה לשתף פעולה לפתרונות. "לדוגמה, במהלך המגיפה, Salesforce הציגה את התוכנית 'הצלחה מכל מקום', מה שנותן לעובדים גמישות היכן, מתי ואיך הם עובדים", אומר פאוול. "עובדי Salesforce נהנים מהגמישות החדשה שיש להם, אבל עדיין רוצים הזדמנויות להתאחד ולהתחבר מחדש בבטחה עם הצוותים שלהם. עם Airbnb, עובדי Salesforce יכולים לנסוע לאתר מחוץ למשרד, או למשרד אחר, ולהישאר ב-Airbnb לבחירתם".
בחודש שעבר, Airbnb רשמה שיא של 1.5 מיליארד דולר ברווחים ברבעון הרביעי של 2021 והודיעה כי 2021 הייתה השנה הטובה ביותר בתולדות החברה.
הציר לפנאי
גם בתי המלון שמו לב לשינוי משמעותי, אבל זה שונה מזה של Airbnb. איגוד המלונאות והאירוח האמריקאי (AHLA) ראה את חלקם של נסיעות העסקים בהכנסות מהחדרים יורד במהלך המגיפה, מ-53% ב-2019 ל-44% הצפוי השנה. "הביקוש לפנאי הוביל את ההתאוששות, ואנחנו בעמדה טובה להמשיך ולהגדיל את ההובלה שלנו ביעדי נופש, כולל בתחום הצמיחה הגבוהה של הכל כלול", אמר מנכ"ל מריוט טוני קפואנו בשיחת הרווחים של החברה שלו ברבעון הרביעי של 2021. "ראינו גם העדפה חזקה לנכסי היוקרה שלנו".
עם סימן שאלה גדול כל כך מתנוסס על ההתאוששות של נסיעות עסקים, כמה קבוצות מלונות גדולות הוציאו הרבה כדי להתמקד בנופשים. "אנחנו מאוד שוריים בנסיעות פנאי. זה הוכיח את הגמישות והעמידות שלנו", אמר מנכ"ל הייאט, מארק הופלאמזיאן, למשקיעים באוגוסט האחרון כשהכריז על רכישת מפעילת אתרי הנופש היוקרתיים Apple Leisure Group. עסקת המזומן בסך 2.7 מיליארד דולר הפכה את הייאט למפעילה הגדולה בעולם של אתרי נופש יוקרתיים הכל כלול ולמפעילה הגדולה ביותר של מלונות יוקרה במקסיקו ובאיים הקריביים.
למרות שחברות תעופה תמיד הסתמכו על נוסעים עסקיים עבור הלחם והחמאה שלהם, יש הזדמנויות בשגרה החדשה גם עבורם. הן השכילו לעבוד על "יותר מושבי פרימיום אקונומי, עם הוצאת מחלקת העסקים. בנוסף, הן צפויות להתחיל להכניס יותר קווים פנימיים כדי לשרת אנשים שמגיעים למשרד יומיים בשבוע".
הטרנדים הצפויים
מילת הבאז הגדולה של נסיעות עסקים כעת היא "בלייז'ר". זה בדיוק מה שזה נשמע – שילוב של עסקים ופנאי (ביזנס ופלז'ר). טיול בלייז'ר טיפוסי עשוי להיות טיול עבודה בן שלושה ימים עם כמה ימים של פנאי מוצמדים לחלק הקדמי או האחורי. לחלופין, חופשה של שבוע עשויה להתארך לשבועיים, כשהנוסע יביא איתו את הטכנולוגיה הדרושה לעבודה מהדרך בשבוע השני. דו"ח Morning Consult מפברואר 2022 מצא כי חלקם של הנוסעים התכופים לשעבר אשר מצפים לצאת לטיול בלייז'ר בשנה הקרובה כמעט שווה לחלק שייסע אך ורק לצורך עסקים. הדו"ח של AHLA לשנת 2022 ציין גם שהבלייז'ר "התפוצץ במהלך המגיפה".
טרנד חדש יותר בענף הנסיעות זוכה לכינוי "לחזור לבסיס". תחשבו על זה כעל המודל הישן של נסיעות עסקים אבל הפוך. בפרדיגמה המקובלת, עובדים המבוססים במטה החברה טסו לעשות עסקים בערים אחרות. עם נסיעות "חזרה לבסיס", עובדים מרוחקים יקראו לספינת האם מעת לעת, בדומה לדמותו של ג'ורג' קלוני ב"מעלה באוויר".
"החברות הגדולות האלה מעוניינות לקנות מלונות ולהחזיק בהם ולקיים נסיעות חברה לריטריטים משלהן", אומר פרסונס. "זה בהחלט קורה, ואני חושב שכאשר אנשים יוכלו לנסוע שוב בחופשיות, במיוחד טיסות בינלאומיות, הריטריטים האלה יהיו היבט די גדול של נסיעות עסקים בעתיד".