חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

אסטרטגיה ירוקה: יצרנית הדיזל הוותיקה משיקה פעילות מסקרנת ומיתוג חדש

המנכ"לית והנשיאה של קאמינס, ג'ניפר רומזי. "נגיע לשוק של עד 13 מיליארד דולר עד 2030" | צילום: Cummins
המנכ"לית והנשיאה של קאמינס, ג'ניפר רומזי. "נגיע לשוק של עד 13 מיליארד דולר עד 2030" | צילום: Cummins
זה כבר מאה שנה שקאמינס מייצרת מנועי דיזל וגנרטורים. תקנות פדרליות חדשות בארה"ב - שנועדו להפחית את פליטת הפחמן - גורמת לה לפנות לשוק הטכנולוגיות הנקיות ולייצר סוללות, רכיבי משאיות חשמליות וטכנולוגיה לייצור מימן נטול פחמן

אילון מאסק ומנהלי טסלה ניסו לאחרונה להדהים את המשקיעים עם תוכניות שאפתניות ורחבות כדי להפוך כלי רכב ואנרגיה לברי קיימא. כעת תוכניות האנרגיה הירוקה של טסלה עומדות בפני תחרות ממקור מפתיע: Cummins, ענק תעשייתי בן מאה שנה הידוע בעיקר בייצור מנועי דיזל וגנרטורים.

לחברה מקולומבוס, אינדיאנה, יש אסטרטגיה משלה להקים עסק של טכנולוגיות נקיות בשווי של מיליארדי דולרים עם Accelera, מותג חדש לסוללות, תאי דלק, רכיבי משאיות חשמליות ורכיבים אחרים ליצירת מימן "ירוק" ממים וחשמל. לאחר שהזרימה 900 מיליון דולר למחקר, פיתוח ורכישות, כולל הרכישה האחרונה של יצרנית חלקי המשאיות Meritor, איחדה קאמינס את יחידת מוצרי החשמל הנקיים שלה לתוך המותג אקסלרה. המנכ"לית והנשיאה של קאמינס, ג'ניפר רומזי, מובילה את המותג באסטרטגיה של צמיחה מהירה למנועים עבור למשאיות לא מזהמות – וקבלה של תמריצים פדרליים נדיבים לייצור מימן דל וללא פחמן.

"אנחנו מוכרים היטב כספק מנועים, יצרנית המנועים העצמאית הגדולה ביותר לציוד מסחרי ותעשייתי, אבל אנחנו עדיין מתאמצים לקבל הכרה על כך שאנחנו נמצאים בטכנולוגיות של אפס פליטות", אמרה רומזי לפורבס. תקוותה היא שמותג חדש יבדיל בצורה ברורה יותר את הטכנולוגיה של אפס הפליטות בהשוואה לעסקים הוותיקים שלה. "התחייבנו להגדיל את החלק הזה של העסק שלנו לשווי של עד 13 מיליארד דולר עד 2030", היא אומרת.

בדומה למנכ"לית ג'נרל מוטורס, מרי בארה, שדוחפת את יצרנית הרכב הגדולה בארה"ב להפוך לספק מוביל של מכוניות ומשאיות חשמליות, רומזי רוצה למקם את היצרן המסורתי הגדול שהיא מובילה במקום תחרותי בשנים הבאות. ובעוד שמאסק רוצה שטסלה תהיה שחקן מרכזי בתחום המשאיות הכבדות, הוא צריך לשכנע את הלקוחות שהצי החצי-חשמלי שלו מהווה אופציה אמינה ובמחיר סביר יותר מהטכנולוגיה הכבדה של קאמינס.

משאית מימן של קאמינס. החברה השקיעה 900 מיליון דולר בטכנולוגיות נקיות | צילום: Cummins
משאית מימן של קאמינס. החברה השקיעה 900 מיליון דולר בטכנולוגיות נקיות | צילום: Cummins

סופו של הדיזל

ההזדמנות העסקית – והאתגר – עבור קאמינס ויצרניות אחרות של כלי רכב מסחריים וכבדים היא עצומה, ומגיעה למאות מיליארדי דולרים בשנים הבאות כדי להחליף את המנועים והגנרטורים המסורתיים של משאיות. תחבורה היא המקור העיקרי לפליטת פחמן בארה"ב, המהווה 27% מכלל פליטת הפחמן בשנת 2020, וכלי רכב מסחריים פלטו יותר מרבע מזה. התקנות הפדרליות החדשות בארה"ב בנוגע לפחמן דו חמצני מכוונות להפחתה של 270 מיליון טון עבור כלי רכב מסחריים עתידיים, והאיחוד האירופי גם דוחף להפסיק שימוש בסולר ב-2030. זה יוצר אתגר קיומי עבור עסקי הדיזל של קאמינס, אך הזדמנות שוק חדשה ענקית עבור אקסלרה.

אקסלרה יוצאת עם שני חידושים שעשויים להניב עשרות מיליוני דולרים: סוללות ורכיבי הנעה עבור 1,000 אוטובוסים חשמליים שייוצרו על ידי היצרנית Blue Bird ומערכת אלקטרוליזר (שימוש בחשמל כדי לפצל מים למימן ולחמצן) של 90 מגה וואט עבור מפעל מיחזור הפחמן של Varennes בקוויבק, קנדה.

פרויקט זה הוא הגדול ביותר של קאמינס עד כה. מטרת הפרויקט הקנדי, המסוגל לייצר 90 טון מימן ליום, היא להשתמש בדלק הירוק כדי להמיר פסולת לדלק ביולוגי ולכימיקלים לשימוש חוזר, אומרים בחברה.

גידול עסקי האלקטרוליזים שלה מעמיד את אקסלרה בתחרות ישירה עם יצרנית תאי הדלק PlugPower, שיש לה יעדים שאפתניים משלה לשלוט בטכנולוגיה זו, וחברות כמו Nel Hydrogen הנורבגית.

מאסק מזלזל

מימן משמש לייצור פלדה ומתכות, זיקוק נפט, משתמשים בו בתעשיות הכימיות ובעיבוד המזון, אך מקורו בעיקר בגז טבעי. המעבר לייצור היסוד הנפוץ ביותר ביקום ממים ומאנרגיה מתחדשת טומן בחובו הבטחה לצמצום דרמטי של פליטת תעשייתית של פחמן דו חמצני עוד לפני שמימן יהפוך לדלק בשימוש נרחב יותר. למרות שמכוניות ומשאיות הן מקור גלוי לזיהום CO2, ייצור חשמל ופליטות תעשייתיות נמצאות לא רחוק משם, ותורמות 25% ו-24% מפליטת הפחמן בארה"ב, בהתאמה.

אפילו מאסק, מבקר ותיק של טכנולוגיית רכבי מימן, ממתן את השקפתו. "זה נחוץ לתהליכים תעשייתיים וניתן לייצר אותו רק באמצעות פיצול מים למימן וחמצן", אמר למשקיעים בשבוע שעבר. ובכל זאת, היזם המיליארדר שבנה את טסלה בהנחה שסוללות ליתיום-יון הן האפשרות הטובה ביותר הן למכוניות והן לאחסון אנרגיה בקנה מידה גדול, חזר על הזלזול הכללי שלו בטכנולוגיה שיכולה להיות מתחרה לתוכניות ארוכות הטווח שלו.

מאסק. מבקר ותיק של טכנולוגיית רכבי מימן, שמיתן את השקפתו | צילום: Shutterstock
מאסק. מבקר ותיק של טכנולוגיית רכבי מימן, שמיתן את השקפתו | צילום: Shutterstock

בהתחשב בכך שטסלה מיהרה לנצל מיליארדי דולרים של תמריצי טכנולוגיה נקייה במשך יותר מעשור, העניין הפתאומי של מאסק במימן עשוי לנבוע מתוכנית פדרלית חדשה שמעניקה זיכוי מס של עד 3 דולר לק"ג מימן נקי – המיוצר ללא פליטת פחמן – ומגבירה את העניין בדלק הזה.

מלגזות תחילה

"כולם רואים את הפוטנציאל הטמון בכלכלת המימן ומנסים לבחון דרכים מעניינות להיכנס לשם", אמרה איימי דייוויס, נשיאת אקסלרה, בשיחות שהיא מנהלת עם מגוון יצרנים וחברות אנרגיה על אלקטרוליזרים. "זה ידרוש מחברות הנפט והגז לבצע מהלכים. ואז נתחיל לראות שינוי", אמרה וסירבה למנות חברות ספציפיות.

אקסלרה מועמדת להיות ספקית מובילה של טכנולוגיית מימן ירוקה, אמרה דייוויס. "כבר יש לנו אלקטרוליזר של 20 מגה וואט בשירות היום – אנחנו לומדים ממנו – ויותר מ-600 יישומי אלקטרוליזר בשטח", אמרה לפורבס.

צינור מימן. בפרויקט הכי גדול של קאמינס מתכוונים לייצר 90 טון מימן ליום | צילום: Shutterstock
צינור מימן. בפרויקט הכי גדול של קאמינס מתכוונים לייצר 90 טון מימן ליום | צילום: Shutterstock

לפני החתימה על עסקת מפעל מחזור הפחמן של קאמינס, Varennes, אמרה בדצמבר שהיא תספק מערכת אלקטרוליזר של 35 מגה וואט ל-Linde, יצרנית המימן הגדולה בעולם, כדי לייצר מימן מכוח המים של מפלי הניאגרה.

למרות שלחברות רכב כדוגמת ניקולה, דיימלר, וולוו, יונדאי וטויוטה יש תוכניות לבנות שוק רכבי מימן כבדים, קאמינס מעריכה שיקח לו קצת יותר זמן להתפתח, לאור הצורך ליצור תשתית לתדלוק מימן. במקום זאת, דייוויס אומרת שנמלים מרכזיים וסביבות סגורות יותר נראים כמו פוטנציאל עכשווי עבור אקסלרה.

"מכיוון שבנמלים יש שילוב שלם של גורמים שפותרים את בעיות התשתית, יש מלגזות שמבוססות על מימן וכמה יישומים ימיים", אמרה. "משאיות עומדות להגיע לשם, אבל זה יצטרך להתעכב".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן