Forbes Israel Logo
אוטובוסים אוטונומים של קולומבוס ברחובות סטוונגר, נורבגיה | צילום: Kolumbus
אוטובוסים אוטונומים של קולומבוס ברחובות סטוונגר, נורבגיה | צילום: Kolumbus

אוטובוס הקסמים: מבחן נסיעה ללא נהג יערך לראשונה באירופה

האם הייתם עולים על אוטובוס בגודל מלא, ללא נהג, בתנועה עירונית? משתמשי התחבורה הציבורית בעיר סטוונגר, נורווגיה, יזכו להזדמנות בקרוב
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אוטובוסים אוטונומיים הם אופציה רצויה במיוחד עבור חברות תחבורה ציבורית המעוניינות להפחית את הפליטות ולשפר את הזדמנויות הנסיעה באזורים עירוניים. כעת, בנורבגיה לקוחים את זה צעד קדימה כשלראשונה יצרפו למערך התחבורה הציבורית בעיר אוטובוס אוטונומי בגודל מלא.

מאפריל 2022, אוטובוס אוטונומי עם מקום ל-50 נוסעים יעבור מבחן של שנתיים במרכז העיר. האוטובוס החשמלי, המיוצר על ידי חברת קרסן הטורקית, באורך שמונה מטרים וכולל 21 מושבים עם מרווח עמידה לנוסעים רבים נוספים. הוא נבדק כעת בפארק העסקים פורוס לפני שהמבחן בקנה מידה מלא מתחיל ברחובות העיר. במהלך תקופת המבחן יהיה על האוטובוס נהג בטיחות שיעקוב אחר המצב ויתערב במידת הצורך.

אוטובוסים אוטונומיים הם אופציה רצויה במיוחד עבור חברות תחבורה ציבורית המעוניינות להפחית את הפליטות ולשפר את הזדמנויות הנסיעה של אנשים, במיוחד באזורים עירוניים. אוטובוסים אוטונומיים יכולים להפוך את זה לבר-קיימא כלכלית – ליצור קווי אוטובוס חדשים עם מסלולים קצרים יותר אל וממרכזי המעבר.

לראשונה באירופה

הבדיקה היא שיתוף פעולה בין חברות התחבורה Vy ו-Kolumbus באמצעות טכנולוגיית AI וחיישנים של Adastec וטכנולוגיית ניטור של הסטארט-אפ הנורווגי Applied Autonomy.

לדברי קולומבוס, זו תהיה הפעם הראשונה באירופה שאוטובוס גדול ואוטונומי נבחן בתנועה עירונית פתוחה. מדינות אחרות, כולל ספרד, בדקו אוטובוסים כאלה בתנועה פתוחה, אך לא כחלק משולב ממערכת התחבורה הציבורית, נכתב בהודעה לעיתונות של החברה.

סטוונגר, נורבגיה. לראשונה תערך בדיקה כחלק ממערך החבורה הציבורית בסביבה עירונית. צילום: shutterstock
סטוונגר, נורבגיה. לראשונה תערך בדיקה כחלק ממערך החבורה הציבורית בסביבה עירונית | צילום: Shutterstock

פרויקט המבחן נמצא כבר זמן רב בהתהוות. "השתתפנו בכמה פרויקטי פיילוט עם אוטובוסים אוטונומיים, כולל הראשון שבהם, ומאז 2018 פעלנו להקמת פרויקט עם אוטובוס אוטונומי בגודל מלא", אמר מנכ"ל קולומבוס, אוד אקסלנד.

מטרת הפרויקט היא לקבוע האם השימוש באוטובוסים אוטונומיים מהווה תוספת טובה למודל הניידות העירונית. בטווח הארוך, נהג הבטיחות יועבר מהאוטובוס למרכז תפעול וייקח אחריות על מספר אוטובוסים במקביל.

התקדמות בטכנולוגיית נהיגה אוטונומית

טכנולוגיית נהיגה אוטונומית עברה דרך ארוכה בזמן קצר. ערים נורבגיות רבות, כולל טרונדהיים וקונגסברג, התנסו בטכנולוגיה כזו, אך הבדיקות הוגבלו לכלי רכב קטנים יותר באזורים שקטים יחסית.

דובר קולומבוס אומר כי השילוב בין גודל האוטובוס, הטכנולוגיה המתקדמת לנהיגה אוטונומית והאופי הציבורי של מסלול המבחן הופך את הפרויקט לאחד המתקדמים בעולם.

האוטובוס האוטונומי שיצטרך למערך התחבורה הציבורית. גודל מלא ומקום ליותר מ-50 אנשים. צילום: Kolumbus
האוטובוס האוטונומי שיצטרף למערך התחבורה הציבורית. גודל מלא ומקום ליותר מ-50 אנשים | צילום: Kolumbus

KPMG מיקמה את נורבגיה במקום השלישי בדירוג העולמי של התקדמות מדינות עם פתרונות לנהיגה אוטונומית. המדינה היא גם מובילה עולמית בפיתוח פתרונות ימיים אוטונומיים. בנובמבר 2021 נחשפה בנורבגיה ספינת המטען האוטונומית החשמלית הראשונה בעולם.

פרויקט מחקר מתמשך

המבחן בקנה מידה מלא בסטוונגר הוא חלק מ-TrustMe, פרויקט מחקר מתמשך באוטובוסים ללא נהג הנתמך על ידי מועצת המחקר של נורבגיה. הפרויקט בוחן כיצד לבנות אמון בפתרונות נהיגה אוטונומית בתחבורה ציבורית.

שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא