מוזיקה מוזרה מהדהדת בשטח הקמפוס של Epic Systems, הממוקם בפרבר המנומנם בעיר ורונה שבמדינת וויסקונסין. הצלילים בוקעים מרמקול פליז קטן, אך מגיעים לכל פינה בקמפוס, המשתרע על פני 1,100 דונם. זהו חודש פברואר בשנת 2020, ומגפת הקורונה עדיין נראית כמו מחלה זרה ומרוחקת.
זהו יום רגיל במטה החברה. הצלילים הממלאים את המשרדים – נעימת חתונה מימי הבארוק, מהווים פסקול מוכר עבור 10,700 עובדי חברת התוכנה, המתמחה בתחום הבריאות. כשהם שומעים את הנגינה – כולם עוצרים באחת את עבודתם.
מיד כשהמוזיקה נפסקת, נשמעת הודעה המבשרת על הצטרפותו של לקוח חדש: הפעם מדובר על חברת AdventHealth מפלורידה שהודיעה כי בכוונתה להשתמש במערכת הרישום הדיגיטלית של Epic ב־37 מבתי החולים שהיא מפעילה. תהליך ההתקנה של המערכת בכל המוסדות צפוי להימשך תקופה ארוכה, יותר משלוש שנים, ועלות ההתקנה הכוללת צפויה להסתכם בכ־650 מיליון דולר.
“עבור חלק מהלקוחות שלנו, ההתקשרות אתנו היא התחלה של מערכת יחסים ארוכה מאוד”, מסבירה ג’ודי פולקנר, המייסדת והמנכ”לית של Epic, בראיון נדיר לפורבס.
את הרעיון לשימוש בנעימת החתונה התקופתית קיבלה פונקר לאחר שערכה ביקור במרפאת ילודה לפני כמה עשרות שנים, שם השמיעו שירי ערש כל פעם שנולד תינוק חדש במחלקה.
“עבורי, הצטרפות של לקוח חדש לא מרגישה כמו תינוק שנולד, אלא יותר כמו חתונה”, היא אומרת. ואכן, מנהלי בתי חולים הופכים מחויבים ביותר לתוכנה של Epic. לקוח ממוצע של החברה משתמש בשירותיה במשך עשור לפחות, ופולקנר טוענת כי מעולם לא איבדה אף בית חולים כלקוח, מה שמעיד על רף הנאמנות הגבוה למוצר.
קל להתחיל – קשה לעזוב
אחת הסיבות לנאמנות הרבה מצד הלקוחות של Epic היא העובדה שקשה מאוד לעזוב את השירות. התוכנה מסייעת בניהול המסע של כל מטופל ומטופל, כבר מרגע תזמון הפגישה הראשונה.
מרגע זה, המערכת מתעדת הכל: מעבר בין מרפאות שונות, תיעוד ההיסטוריה הרפואית של כל מטופל וכלל הצילומים והבדיקות שלו. כמו כן, המערכת עוקבת גם אחר ניירת לחיוב המטופלים.
כך למעשה המוצר של Epic מציע מעטפת מלאה – תיעוד בריאותי שלם ומקיף הכולל תחומים רבים ומגוונים. התוכנה עוקבת גם אחר מידע שקשור לא רק במטופלים ספציפיים, אלא בבית החולים עצמו. כך למשל, היא עוקבת אחר מחזורי ההכנסות ומציעה מגוון כלים לאיסוף וניתוח נתונים ואפילו כלים לשימור לקוחות.
האופציות המגוונות של המערכת הפכו אותה לפופולרית במיוחד בקרב מרכזים רפואיים אקדמיים גדולים ובתי חולים לילדים, כמו Cleveland Clinic, Johns Hopkins ובית החולים לילדים בבוסטון.
כיום לחברה 546 לקוחות המפעילים כ־2,400 בתי חולים ברחבי העולם, והיא מכילה את נתוניהם של 225 מיליון חולים בארה”ב בלבד, או במילים אחרות, כשני שליש מאוכלוסיית ארה”ב.
מאגר הלקוחות המרשים של החברה הניב לה רווחים בסך יותר מ־3.3 מיליארד דולר בשנת 2020, זאת לצד הפסדים המשוערים בכ־500 מיליון דולר, כך לדברי פולקנר, שנגרמו בשל הפצת הרחבות ותוספים לתוכנה המקורית. התוספים הללו, הקשורים בעיקר בהיבטים השונים של ההתמודדות עם נגיף הקורונה, סופקו ללקוחות החברה ללא תשלום נוסף.
ההרחבות לתוכנה כוללות בין היתר כלים להתמודדות וחיזוי התפשטות זיהומים וכן עזרים המסייעים לגופים שונים בהקמת בתי חולים ארעיים. את ספיגת ההפסדים, הסבירה פולקנר כך: “מעולם לא עבר לי בראש להרוויח כסף מהקורונה”.
ההצלחה של פולקנר הגיעה לאחר שנים רבות של עבודה מאומצת. מאז שהקימה את Epic בשנת 1979, פולקנר בת ה־77 דחתה על הסף שורה ארוכה של משקיעים ושל הצעות רכישה. בשנת 2007, החברה הרוויחה כ־500 מיליון דולר ממכירות, אך ב־2011 היא כבר הציגה רווחים של כמיליארד דולר מידי שנה. קצב הצמיחה שלה עלה מאז בעקביות ב־15% מדי שנה, וכך נמשך המצב כבר למעלה מעשור.
הנתונים לא משקרים: Epic היא חברה רווחית מאוד. תזרים המזומנים המשוער שלה הוא למעלה מ־30%, ונכון להיום אין לה חובות רשומים. לפי הערכת פורבס, שווי המניות של פולקנר, שעומד על 47% מסך המניות בחברה, שווה היום כ־6.5 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לאישה השנייה העשירה ביותר בארה”ב שהשיגה את הונה בכוחות עצמה. המחזיקים ב־53% הנותרים מהמניות הם עובדי החברה ועוד כתריסר מייסדים ומשקיעים ראשונים.
בשנת 2019, Epic היתה אחראית על מידע המטופלים של כ־39% מסך מיטות האשפוז בארה”ב, שמספרן עומד על 880 אלף, כך לפי בדיקה שנערכה על ידי חברת KLAS Research. המתחרות המרכזיות שלה, השולטות בנתח הקטן שהשאירה בשוק, הן חברות Cerner, Meditech, Allscripts וCPSI־.
כצפוי, הדומיננטיות של Epic מושכת הרבה אש מצד המבקרים והמתחרים, שמאשימים את החברה בהיותה רשת סגורה המקשה על חילופי נתונים עם מערכות רפואיות אחרות בשוק. פולקנר הודפת את ההאשמות הללו וטוענת כי Epic משתפת את הנתונים שברשותה, אך שמה את פרטיות המטופלים מעל לכל.
הכתבה המלאה פורסמה בגיליון הרופאים 2021. לרכישת הגיליון במהדורה מודפסת או דיגיטלית