ניהול פיננסים בעידן דיגיטלי: על חדשנות, השקעה וחיסכון

כלים דיגיטליים משפרים את השליטה בערוצי החיסכון וההשקעה | צילום: Shutterstock
כלים דיגיטליים משפרים את השליטה בערוצי החיסכון וההשקעה | צילום: Shutterstock
התפתחויות טכנולוגיות משפרות את חיינו בבית, על הכביש, בעבודה ובלימודים – אז למה לא בפיננסים שלנו? • כלי אונליין המאגדים תחתם את כל ערוצי הכספים של החוסכים מקבלים אחיזה בשוק הפיננסים

Contributors

תקופת הקורונה גרמה לשינוי מחשבתי בקרב רבים בכל הנוגע למצבם הפיננסי. תחושת חוסר היציבות הביאה גם את מי שבעבר לא טרח לבדוק היכן הפנסיה שלו נמצאת – לחקור וללמוד. מעבר לכך, מתוך דאגה ליציבות כלכלית־אישית, רבים דאגו לפתוח חשבונות מסחר, קרנות השתלמות, קופות גמל וחסכונות אחרים בתקופת הקורונה. ועדיין, החוסכים נותרו עם האתגר – איך מנהלים את כל האפיקים הללו?

ניהול נכסים פיננסיים מתוך ראייה הוליסטית הוא קריטי להצלחת התכנון הפיננסי. נדמיין מצב שבו קרן פנסיה ישנה נותרה מיותמת בזמן שאחרת נפתחה על שם החוסך, או שביטוח הבריאות הפרטי היקר חופף לביטוח הבריאות שנותן מקום העבודה. המשמעות היא כסף שהולך לאיבוד.

מעבר לכך, כשמנהלים במקביל קרן השתלמות, קרן פנסיה, תיק השקעות ופוליסת ביטוח, למשל, צריך לראות שהמוצרים מגדרים אחד את השני – כלומר, שהסיכוי שקיים באחד מחפה על הסיכון באחר. וכן לדאוג שיש איזון בין חסכונות לטווח ארוך, ניצול של הטבות מס, ראייה כוללנית על ניהול כספי המשפחה, כספים לשעת חירום ועוד.

ניהול פיננסים בעידן הדיגיטלי

כלים דיגיטליים משפרים את השליטה בערוצי החיסכון וההשקעה, ומספקים תמונה רחבה ומאוזנת. מדינת ישראל בעצמה אימצה כלים פיננסיים־דיגיטליים כמו "המסלקה הפנסיונית", "הר הביטוח" וכדומה. אבל למרות ההתקדמות העצומה בשנים האחרונות, עדיין יש פער בין יכולתנו לרדת לעומקו של התיק הפיננסי בקלות, לבין הקלות של הזמנת נופש בחו"ל, למשל.

עתיד ניהול הפיננסים טמון בכלים דיגיטליים | צילום: Shutterstock

כיום, כדי להגיע לתמונה מלאה של כלל הנכסים הפיננסיים, יש צורך לגלוש לכמה וכמה אתרים, להזין בכולם סיסמאות גישה ולבצע הצלבה מסובכת של המספרים באפיקים השונים.

לאחרונה מפתחים חברות ונותני שירותים דרכים להשתמש במאגרי נתונים ובמידע אישי כדי לאפשר קבלת התמונה הגדולה בכל הנוגע לפיננסים.

עתיד ניהול הפיננסים טמון בכלים דיגיטליים שנותנים ללקוח ממבט ממעוף הציפור על שלוש הרגליים שעליהן מושתתים העניינים הכספיים שלו: פיננסים, פרישה וביטוח. כלים שיעניקו ללקוחות ראייה הוליסטית יהוו את חוד החנית של החדשנות הפיננסית, כשהם מרכזים עבור הלקוחות את כלל המוצרים הפיננסיים שבבעלותם, ויציגו לחוסכים את המסלול שבו מושקע כספו, את דמי הניהול, הגוף המנהל, סכומי הצבירה, תשואות ביחס למתחרים וכדומה.

בדומה לכך, המשתמשים יוכלו לראות באיזה גוף מנוהלים קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים שלהם, את סכומי הפיצויים, את הקצבה הצפויה ועוד.

מעבר לכך, אנו מצפים שכלי שכזה יוכל לרכז את כלל פוליסות הביטוח שבבעלות הלקוחות – ביטוחי חיים, בריאות, ועוד – כולל הסכמים מפורטים, כיסויים, ביטוחים של בני המשפחה ועוד. מערכת ברמה גבוהה תהיה מסוגלת לזהות כפילות ביטוחים ומחסור בביטוחים רלוונטיים.

החדשנות בכלים אלה נעוצה באפשרות שהם מעניקים למשתמשים לבצע פעולות פיננסיות בפורטפוליו ישירות מהממשק: הגשת תביעה, הפקדה, בקשת הלוואה, עדכון פרטים אישיים, שינוי מוטבים, קבלת מידע ועוד. שימוש בכלים אלה עתיד לחסוך למשתמשים כסף על ידי מניעת כפילויות, איתור הטבות מס, ניתוח ביצועים מתקדם וייעוץ מקצועי.

אלדד טלמור, סמנכ"ל שיווק ודיגיטל בקבוצת קלי | צילום: עדי אורני

לא לאבד את הקשר האנושי

אבל למרות הדיגיטציה, הקשר האנושי עדיין חשוב, במיוחד בתחומים פיננסיים. לכן כלים דיגיטליים איכותיים לא ייתרו על השירות האנושי. במצבם האולטימטיבי, כלים אלה נועדו לתפקד כמעין מראה דו־צדדית, כשבצד אחד נציג שתפקידו לנטר את הפורטפוליו של החוסך, והכלי מאפשר שיחה ישירה ובלתי אמצעית של הלקוח עם נציגי החברה.

החוויה של שימוש בכלי דיגיטלי חכם מחליפה באופן מואץ את הצורך לעקוב אחר דוחות סבוכים ולרכז נתונים באופן עצמאי. זוהי התפתחות טבעית של חוקי חופש מידע, אוריינות פיננסית מתפתחת, מודעות גדלה בציבור. כמו שלמדנו, אין מה "להילחם" בקידמה הטכנולוגית, ואם כבר דיגיטל – עדיף כלי שמרכז את הכל תחת גג אחד.


הכותב הינו אלדד טלמור, סמנכ"ל שיווק ודיגיטל בקבוצת קלי

*האמור לעיל אינו מהווה יעוץ או שווק השקעות ואינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של ני"ע ו/או המלצה למדיניות השקעות. האמור לעיל הינו הצגת מידע בלבד. בחירה של מדיניות השקעות או ני"ע תעשה רק לאחר הליך שיווק השקעות ו/או פנסיוני לפי העניין, בהתאם לצרכיו האישיים של כל אדם ואדם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן