Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

Forbes Small Giants: העסקים הקטנים שעושים שינוי גדול

ממגזר ההייטק הנוצץ ועד התעשייה המסורתית, מהמגזר החרדי ועד הערבי - העסקים הקטנים שהתגברו על קשיי הקורונה ומקדמים ערכים חיוביים. פרויקט מיוחד
מערכת פורבס

דירוגי פורבס עוסקים לרוב באנשים וחברות שהצליחו בגדול – מעשירי ישראל, דרך חברות היוניקורנס הבאות ועד הצעירים המבטיחים שכבר משנים את העולם עוד לפני גיל 30.
פרויקט Forbes Small Giants שונה במובן הזה. הוא מבקש להאיר דווקא על הקטנים יותר. אותם עסקים שקמו בעשר אצבעות, בזכות יוזמה פרטית, חזון והרבה הרבה אומץ.

baner small giants

חשוב לזכור – גם המצליחים שבהם, שסיפורם מובא כאן לפניכם, עדיין מנהלים קרב הישרדות יומיומי כדי להמשיך להתקיים, להמשיך לפעול, להתקדם ולצמוח. זהו מאבק מתמשך ובלתי נגמר. מאבק קשה שאותו הם מנהלים ביומיום כחלק מהשגרה של עסק קטן – מאבק שהפך מורכב וקשה שבעתיים במציאות הכלכלית שבה אנו חיים לאחר התפרצות נגיף הקורונה. מציאות שהביאה כבר לסגירתם של עסקים רבים ומאיימת על קיומם של רבים נוספים ברגע זה.

אלה, האחרונים נאבקים על המשך תפקודם התקין – על היכולת להציג את מוצריהם בחו”ל, על הצורך במערך הפצה מתפקד, על הניסיון להשיג את הקשב של הלקוחות ועל המשך הקשר הקרוב איתם (גם כשהם סגורים בבית).

מעבר לרווח

את מגזר העסקים נהוג לחלק לשלוש קבוצות עיקריות: גדולים, בינוניים וקטנים. אך אל תטעו בסמנטיקה. האחרונים אמנם נקראים קטנים, אבל ההשפעה שלהם על הכלכלה גדולה מאוד.

מגזר העסקים הקטנים מהווה את עמוד השדרה הכלכלי של כל מדינה מפותחת ומתקדמת ומנוע הצמיחה החשוב של המשק. בישראל, נכון לתחילת 2020, רשומים יותר מחצי מיליון עסקים המוגדרים כעסקים קטנים.

התרומה שלהם לתוצר העסקי ולתעסוקה במשק אדירה – הם מהווים יותר משליש מסך התוצר והם מעסיקים כ־30% מכלל המועסקים מהמגזר העסקי. עסקים אלו הם מה שמניע את גלגלי הכלכלה הישראלית והם מקור החדשנות והיזמות העסקית שלנו.

ברוח זו, עבדנו בתקופה האחרונה כדי לגבש, מתוך מאות עסקים קטנים ומצליחים, רשימה מייצגת של 15 עסקים שמצליחים לפרוח על אף הקשיים. בחנו מאות מועמדים, תשאלנו אנשי מפתח במשק, ארגונים וחברות העומדים בצמתים החשובים של המפגש עם העסקים הקטנים.

הצלחה על רקע אתגרים מורכבים

תנאי הבסיס למועמדות היו מספר עובדים שלא עולה על 30, מחזור הכנסות של עד 30 מיליון שקל בשנה וכמובן – צמיחה כלכלית יפה בשנים האחרונות. אותם עסקים שהצליחו לבלוט והפכו רעיון ויוזמה לעסק כלכלי משגשג וצומח.

אבל הצלחה כלכלית אינה הגורם היחיד ש”זיכה” בכרטיס כניסה לרשימה. העסקים שנבחרו הם אלו שמביאים בפעילותם ערך מוסף ומיוחד לשורת הרווח: מחויבות לקהילה שבה הם פועלים, מחויבות לעובדים ולסביבה, ייזום פעילות חברתית מיוחדת, קידום ערכים חיוביים או הצלחה שבאה על רקע תנאים קשים ואתגרים מורכבים במיוחד.

מעיצוב שמלות וגידול אצות בחווה אקולוגית ועד פיתוח כלי רפואי מתקדם וייצור יין משובח עטור בפרסים. ממגזר ההייטק הנוצץ ועד התעשייה המסורתית. מהמגזר החרדי ועד הערבי – בסופו של תהליך העסקים הקטנים הללו מציירים את פניה של החברה הישראלית ומשקפים את הסביבה העסקית המיוחדת הקיימת כאן.

הפרויקט פורסם בגיליון ראש השנה 2020 של פורבס ישראל. לרכישת הגיליון לחצו כאן

צילומים: ניר סלקמן

שער גיליון ראש השנה 2020 של פורבס ישראל