חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

דירוג פורבס: כמה באמת שוות קבוצות פורמולה 1 – והקשר המפתיע לנטפליקס

עשר הקבוצות של F1 שוות בממוצע 1.88 מיליארד דולר כל אחת | צילום: Shutterstock
עשר הקבוצות של F1 שוות בממוצע 1.88 מיליארד דולר כל אחת | צילום: Shutterstock
מהלך פיננסי שקבעה הנהלת פורמולה 1 ב־2021 גרם לעלייה משמעותית בהערכות השווי של הקבוצות המשתתפות בסדרת המרוצים השנתית • כמה שווה קבוצת פרארי, ואיך אחראית נטפליקס לתחייתו המחודשת של הספורט הוותיק? • פורבס מדרג את שוויין של עשר הקבוצות שמרכיבות את מרוץ המכוניות הפופולרי בעולם

חברת הספורט המוטורי משווייץ ,Sauber, הייתה מוכנה ב־2021 למכור את רוב המניות בקבוצת הפורמולה 1 שלה, Alfa Romeo Racing, לחברת ציוד הספורט Andretti Autosport לפי שווי של כ-350 מיליון דולר, כך מספרים לפורבס שני גורמים המעורים במשא ומתן. כשהעסקה נפלה, פנתה סאובר ל-Audi, ובסופו של דבר נפרדה בחודש ינואר ממניות לפי שווי של כ-650 מיליון דולר – כמעט כפול ממחירן 15 חודשים לפני כן, עם רווחים שיכולים לנפח את המספר הזה עוד יותר.

היום, אפילו מחיר המכירה הזה נראה כמו מחיר מציאה. פורבס מעריך כעת ש-Alfa Romeo Racing שווה 900 מיליון דולר, בהתבסס על הכנסות משוערות של 210 מיליון דולר לשנת 2023.

זהו סיפור דומה לזה של Alpine, שהבעלים שלה, חברת Renault, חשפה בחודש שעבר שמכרה 24% מהמניות לקבוצה בראשות RedBird Capital Partners ו-Otro Capital בעסקה שהעריכה את הקבוצה בקצת יותר מ-900 מיליון דולר. תנאי ההסכם ננעלו לפני כמה חודשים, על פי מעורבים בעסקה, ופורבס מאמין שהצוות יכול כעת לבקש גם 1.4 מיליארד דולר.

תקנת תקרת התקציב

עשר הקבוצות של F1 שוות בממוצע 1.88 מיליארד דולר כל אחת, לפי הערכות פורבס, עלייה מדהימה של 276% מממוצע השווי לקבוצה שעמד על 500 מיליון דולר כשפורבס העריך לאחרונה את קבוצות הסדרה ב־2019 (באמצעות נתוני הכנסות של 2018). Ferrari מובילה שוב את הרשימה, עם שווי של 3.9 מיליארד דולר, זינוק של 189% משנת 2019 – כאשר Mercedes נושפת בעורפה עם שווי של 3.8 מיליארד דולר, לאחר עלייה של 274%.

הרווח הוא במידה רבה תוצאה של המהלך של F1 ב-2021 ליישם את תקרת התקציב – תקנה המגבילה את הוצאות הקבוצות, כאשר הרף נקבע על בסיס של 135 מיליון דולר לשנת 2023 (לא כולל הוצאות מסוימות כמו מנועים ומשכורות לנהגים, כמו גם התאמות אינפלציוניות). התקנה החדשה, יחד עם הפופולריות של סדרת הנטפליקס, Drive to Survive, ולוח מרוצים חדש – סייעו לעורר עניין חדש בענף ספורט שקהל צופי הטלוויזיה שלו היה בירידה. אלה גם העלו את הכנסות הקבוצות מממוצע של 220 מיליון דולר ב-2018 לממוצע של 380 מיליון דולר השנה, על פי הערכות פורבס.

חשוב עוד יותר: תקרת התקציב סיימה עידן שבו הקבוצות המובילות הוציאו יותר מ-400 מיליון דולר בשנה – כסף שהם ייאבקו להחזיר, לא משנה עד כמה טובים הביצועים שיציגו במסלול. ב-2018, עשר הקבוצות ב-F1 הפסידו יחד כמעט 200 מיליון דולר ברווח תפעולי (EBITDA). השנה, פורבס מעריך שהצוותים ירוויחו ביחד כמעט 600 מיליון דולר ב־EBITDA.

המניות מזנקות

התוצאה היא שהמשקיעים מוכנים לקנות מניות במכפילי הכנסה גבוהים בהרבה, כאשר ממוצע מכפילי ההכנסה של עשר הקבוצות המובילות ב-F1 מגיע ל־4.9, בהשוואה ל-2.3 בהערכות השווי של פורבס מ־2019. לדוגמה, בעסקה שנסגרה לאחרונה, רכשה Ineos Industries שליש מההון של Mercedes-Benz Grand Prix Limited לפי שווי פעילות של 850 מיליון דולר, בערך פי שניים מההכנסות.

בעוד שמספר זה אינו מייצג לחלוטין, מכיוון שההסכם כלל גם חסות וגורמים אחרים, הערכת השווי החדשה של פורבס למרצדס משלשת בערך את מכפיל ההכנסות, ל-5.4. בינתיים, מקורות אומרים לפורבס כי רד בול דחתה לאחרונה הצעה של יותר ממיליארד דולר עבור קבוצת AlphaTauri, פי חמישה יותר ממה שהיא הייתה שווה לפני ארבע שנים כשהייתה ידועה בתור Toro Rosso. מכפיל ההכנסות של הקבוצה עומד כעת על 4.3, על פי הערכות פורבס, בהשוואה ל-1.2 ב-2019.

הפופולריות של סדרת הנטפליקס, Drive to Survive, סייעה לעורר עניין חדש בענף הספורט

Liberty Media Formula One, המניה שמשקפת את השווי של F1, חוותה זינוק דומה.  Liberty Media Corporation רכשה את הבעלות על סדרת המרוצים בינואר 2017 תמורת מכפיל הכנסה של 4.5 בלבד. כיום, המניה נסחרת לפי מכפיל הכנסה של 6.6.

נדבקים למסך

ויש תחזיות חיוביות נוספות, במיוחד עם ההכנסות מהטלוויזיה, לאחר ש-F1 הגדילה את שיעור הצפייה בארה"ב ב-36% משנה לשנה לממוצע של 1.2 מיליון צופים למרוץ בשנת 2022.

בנוסף, ההכנסות אמורות לצמוח הודות לקידום גדול יותר שעשתה חברת Live Nation Entertainment, שנמצאת בבעלות של 31% על ידי Liberty Media וסייעה ל-F1 לארגן חוויות כדוגמת סופרבול – אירועים שנמשכים ימים ספורים ברבים מסופי השבוע של כל מרוץ. השנה, החברה תהיה מעורבת באופן ישיר עוד יותר בסיוע ל-F1 לקדם בעצמה את הגרנד פרי הראשון שלה בלאס וגאס, שצפוי להניב כ-500 מיליון דולר בהכנסות מכרטיסים וחסויות, ובמקביל לייצר עשרות מיליוני דולרים של עמלות Ticketmaster עבור Live Nation.

העתיד נראה מזהיר גם בקרב יצרניות המכוניות. רוב הסכמי החסות נעולים למשך שנים, כך שבמקרים רבים, הצוותים עדיין לא הצליחו להעלות את תעריפי החסות שהם גובים כדי לנצל את עליית הריבית.


חברות ה־F1 הרווחיות ביותר

1. Ferrari

3.9 מיליארד דולר

הערכת הכנסות 2023: 680 מיליון דולר

הערכת הרווח התפעולי 2023 (EBITDA): 115 מיליון דולר

מנהל הקבוצה: פרדריק ואסר

שארל לקלר, פרארי | צילום: Shutterstock

פרארי היא שם נרדף ל-F1, לאחר שהתחרתה בסדרת המרוצים מאז עונת הבכורה שלהם ב-1950. בעוד שהקבוצה נמצאת כרגע במקום הרביעי בטבלת הדירוג, הסוס המשתולל זכה ב־16 אליפויות – שבע יותר מכל יצרן אחר.


2. Mercedes

3.8 מיליארד דולר

הערכת הכנסות 2023: 700 מיליון דולר

הערכת הרווח התפעולי 2023 (EBITDA): 192 מיליון דולר

מנהל הקבוצה: טוטו וולף

לואיס המילטון, מרצדס | צילום: Shutterstock

לאחר שלקחה על עצמה את המיתוג של מרצדס לעונת 2010, יצאה הקבוצה לאחד המסעות המשמעותיים ביותר בתולדות הספורט, וזכתה בשמונה אליפויות רצופות משנת 2014 עד 2021. בזכות הנהג הכוכב לואיס המילטון, וזה שבדרך להיות כוכב – ג'ורג' ראסל – חוזרת מרצדס למקום השני, אחרי המקום השלישי המאכזב בשנה שעברה.


3. Red Bull Racing

2.6 מיליארד דולר

הערכת הכנסות 2023: 510 מיליון דולר

הערכת הרווח התפעולי 2023 (EBITDA): 85 מיליון דולר

מנהל הקבוצה: כריסטיאן הורנר

מקס ורסטפן, רד בול | צילום: Shutterstock

רד בול שברה את רצף הניצחונות של מרצדס, כשכבשה את האליפות בשנה שעברה וכנראה שתזכה בתואר שוב בקרוב, כאשר מקס ורסטפן זכה בעשרה מתוך 12 המרוצים ב-2023 – וחברו לקבוצה, סרג'יו פרז, זכה בשניים האחרים.


4. McLaren

2.2 מיליארד דולר

הערכת הכנסות 2023: 490 מיליון דולר

הערכת הרווח התפעולי 2023 (EBITDA): 58 מיליון דולר

מנהל הקבוצה: אנדראה סטלה

מקלארן. התאוששה מהתחלה קשה של העונה | צילום: Shutterstock

מקלארן התאוששה מהתחלה קשה של העונה עם הופעה מבטיחה בגראנד פרי הבריטי לאחרונה, כאשר לנדו נוריס הוביל אותה למקום השני. מקלארן עשתה את הופעת הבכורה שלה ב-1966.


5. Alpine

1.4 מיליארד דולר

הערכת הכנסות 2023: 325 מיליון דולר

הערכת הרווח התפעולי 2023 (EBITDA): 50 מיליון דולר

מנהל הקבוצה המפוטר: אוטמר שפנאואר

Alpine | צילום: Shutterstock

הקבוצה בבעלותה של רנו עלתה לכותרות לאחרונה עם מכירת נתח מניות משמעותי ל-RedBird Capital Partners ו-Otro Capital. המשקיעים כללו גם שלושה שחקנים הוליוודים: הבעלים של Wrexham AFC, ריאן ריינולדס; רוב מק'להני; וכוכב סרטי "קריד", מייקל בי ג'ורדן.


6. Aston Martin

1.375 מיליארד דולר

הערכת הכנסות 2023: 290 מיליון דולר

הערכת הרווח התפעולי 2023 (EBITDA): 32 מיליון דולר

מנהל הקבוצה: מייק קראק

פרננדו אלונסו, אסטון מרטין | צילום: Shutterstock

אסטון מרטין החתימה את הנהג הפופולרי, פרננדו אלונסו, לקראת העונה הנוכחית, ומדובר בקבוצה שנחשבת בדרך כלל במגמת עלייה, כשהיא מתמודדת במקום השלישי בדירוג הקבוצות ב-2023 עם שורה של חסויות יקרות ערך.


7. AlphaTauri

1.125 מיליארד דולר

הערכת הכנסות 2023: 260 מיליון דולר

הערכת הרווח התפעולי 2023 (EBITDA): 20 מיליון דולר

מנהל הקבוצה: פרנץ טוסט

AlphaTauri. תשיק את המיתוג המחודש שלה בשנת 2024 | צילום: Shutterstock

אחת משתי קבוצות ה-F1 שבבעלות רד בול, AlphaTauri, עומדת לטרוף את הקלפים, כשתשיק את המיתוג המחודש שלה בשנת 2024. מנהל הקבוצה, פרנץ טוסט, יוחלף על ידי מנהל המרוצים של פרארי, לורן מקייז. בצעד מפתיע, הקבוצה החתימה לאחרונה את דניאל ריקיארדו כדי להחליף את הנהג ניק דה פריס להמשך העונה.


8. Alfa Romeo

900 מיליון דולר

הערכת הכנסות 2023: 210 מיליון דולר

הערכת הרווח התפעולי 2023 (EBITDA): 25 מיליון דולר

מנהל הקבוצה: אלסנדרו אלוני בראווי

ולטרי בוטאס, אלפא רומיאו | צילום: Shutterstock

בשנה הבאה צפויה הקבוצה להיפטר מהשם אלפא רומיאו, לפני שתמותג מחדש תחת אאודי בשנת 2026. יצרנית הרכב הגרמנית רכשה נתח בקבוצה בינואר, וגם תיכנס לסדרת המרוצים כיצרנית מנועים בשנת 2026, כאשר כללים חדשים יחייבו את המכוניות להתבסס על דלק בר קיימא עם כוח חשמלי מוגבר.


9. Haas

780 מיליון דולר

הערכת הכנסות 2023: 180 מיליון דולר

הערכת הרווח התפעולי 2023 (EBITDA): 2 מיליון דולר

מנהל הקבוצה: גינטר שטיינר

גינטר שטיינר, האס | צילום: Shutterstock

האס היא הקבוצה הצעירה ביותר של ה-F1, לאחר שנכנסה לסדרה ב-2016, והיחידה שבסיסה בארצות הברית. להאס יש הסכם חסות חדש ב-2023 עם MoneyGram, אחרי שהפסיקה את ההסכם את Uralkali הרוסית במרץ 2022 בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה.


10. Williams

725 מיליון דולר

הערכת הכנסות 2023: 160 מיליון דולר

הערכת הרווח התפעולי 2023 (EBITDA): 5 מיליון דולר

מנהל הקבוצה: ג'יימס וולס

וויליאמס היא בין קבוצות ה-F1 המעוטרות ביותר, לאחר שהצטרפה לסדרה ב-1977 וזכתה בתשע אליפויות, במקום השני אחרי פרארי. עם זאת, האחרון מבין התארים הללו הוענק לה ב-1997, והקבוצה סבלה מכמה שנות בצורת מאז. ובכל זאת, התשתית המרשימה ומיעוט הקבוצות ב-F1 מחזקים את הערכת השווי של וויליאמס. מנכ"ל הסדרה, סטפנו דומניאלי, אמר לאחרונה כי "עשר קבוצות הן די והותר כדי ליצור את תשומת הלב שאנו רוצים לראות על המסלול".

וויליאמס. בין קבוצות ה־F1 המעוטרות ביותר | צילום: Shutterstock


כך בדקנו

הערכות השווי של פורבס נאספו ממידע שהתקבל ממסמכים ציבוריים וממסמכים פרטיים – כמו הערכות שווי שנעשו על ידי בנקים – ומראיונות עם בכירים בתעשייה, אנליסטים, בנקאים ומשקיעים. פורבס חישב את הערכות השווי שלו על סמך הערכות הכנסות לשנת 2023, מכיוון שעם הצמיחה של הליגה, ועם העובדה שהעונה שהסתיימה כעת – נתוני ההכנסות הזמינים לשנת 2022 היו מייצרים ערכים שלא משקפים את הציפיות הנוכחיות בשוק.

ההכנסות הן מפעילות F1, ואינן כוללות עסקים נלווים, כגון מכירת מנועים. ערכי הקבוצה מבוססים על שווי פעילות (הון בתוספת חוב נקי), ונתוני ה-EBITDA הם רווחים תפעוליים מהפעילות השוטפת לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות. כל הנתונים הומרו לדולר אמריקני בהתבסס על שערי חליפין הנכונים ל-7 ביולי 2023.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן