Forbes Israel Logo
גוגל שופינג. צילום: Shutterstock
רשות התחרות תפתח בחקירה נגד גוגל ואמזון | צילום: Shutterstock

גוגל ואמזון בצרות: "לא עושות מספיק כדי להתמודד עם ביקורות מזויפות"

רשות התחרות בבריטניה הודיעה על בדיקה רשמית נגד ענקיות הטכנולוגיה, בטענה שהן נותנות יד ל"פגיעה בלקוחות ובעסקים". בשנה שעברה נפתחה חקירה דומה נגד פייסבוק שהובילה למחיקת אלפי משתמשים חשודים

רשת התחרות והשווקים בבריטניה (CMA), הודיעה בסוף השבוע כי פתחה בחקירה רשמית נגד הענקיות גוגל ואמזון לאחר טענות כי אלו לא התמודדו בצורה מספקת עם ביקורות מזויפות שהועלו אליהן.

מדובר בהמשך בדיקה שהחלה כבר בחודש מאי בשנה שעברה, במטרה לבחון האם ענקיות הטכנולוגיה עושות מספיק כדי להתמודד עם גל הביקורות השקריות ששטף אותן ולהסיר אותן לחלוטין. החקירה המחודשת תברר האם גוגל ואמזון פועלות באופן אקטיבי כדי להטיל מגבלות על חשבונות של משתמשים שמפרסמים ציונים מטעים על מוצרים, בייחוד אם מדובר במתן ציונים חיוביים שקריים למוצרים על בסיס קבלת הטבות בתמורה.

"אנו חוקרים מספר טענות שעלו נגד אמזון וגוגל בנוגע לכך שלא פעלו בצורה מספקת כדי למנוע או להסיר תגובות וביקורות שקריות ומטעות על מוצרים שונים. התנהלות כזו פוגעת בלקוחות ובצרכנים וכן בעסקים שממשיכים לפעול בצורה ישרה והגונה. חשוב מאד שענקיות הטכנולוגיה ייקחו אחריות ויפעלו נגד פעולות כאלו", כך מסר ד"ר אנרדאה קוסצ'ילי, מנכ"ל רשות התחרות הבריטית.

בהמשך נמסר כי הרשות מצפה כי תינקט אכיפה משמעותית נגד חברות שמציעות שירותים של כתיבת ביקורות מזויפות וכן נגד וחשבונות פרטיים. עוד הוסיפו כי במידה ולא יינקטו פעולות פנימיות הקשורות בנהלי השימוש באמזון ובגוגל, יש לשיטתם לפנות לפתרונות משפטיים מחוץ לזירה האינטרנטית.

"אמזון וגוגל לא פעלו בצורה מספקת. פוגעים בלקוחות ובעסקים" | צילום: shutterstock
חברות הענק תחת חקירה: "פוגעות בצרכנים ובעסקים שפועלים בצורה הוגנת וישרה" | צילום: shutterstock

כוחה של הביקורת

לפי מחקרים בנושא, לביקורות מקוונות יש השפעה ניכרת על המוטיבציה של הצרכנים ועל הליכי קבלת ההחלטות שלהם. לקוחות רבים מעידים על עצמם כי הם נסמכים על הביקורות לפני כל החלטה על קנייה וכי הם בוטחים בהן ומתייחסים אליהן כמקור אמין ואותנטי שעוזר להם ללמוד יותר פרטים על המוצר שהם קונים.

רשות התחרות חייבה בעבר את פייסבוק ואת Ebay להסיר קבוצות וחשבונות שעסקו בפרסום ביקורות מזויפות, לאחר שערכה גם עליהן בדיקה דומה שהולידה ממצאים אותם כינתה הרשות "מדאיגים במיוחד". בעקבות ממצאי הבדיקה, פייסבוק הסירה כ-16 אלף קבוצות חשודות.

אמזון הגיבה להודעה על פתיחת החקירה והתנערה מהטענות שהועלו כלפיה. את האשמה למצב הטילו על הרשתות החברתיות בטענה שיש להן תפקיד משמעותי בהפצת ביקורות שקריות וכי הן לא עושות מספיק כדי להסיר חשבונות בעייתיים: "אנחנו מעריכים את העובדה שהרשתות החברתיות נותנות כיום מענה מהיר יותר ושהן מתייחסות לבעיה של ביקורות שקריות יותר ברצינות, ועדיין, הטיפול בסוגיה לא מספק. יש לנקוט באכיפה חמורה יותר כלפי פרופילים שמפיצים דיסאינפורמציה, ואנחנו מצפים שהרשתות החברתיות יהיו ערים לכך עוד לפני שאנחנו מתריעים בעצמנו על בעייתיות של משתמש כזה או אחר", מסרו בחברה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.