עידן הטיקטוק: הפלטפורמות המתחרות, ובעיקר – YouTube Shorts, מפסידות בגדול

יוטיוב מקווה לדחוף את הרעיון של יוצרי ה"מולטי-פורמטים" | צילום: Eyestetix Studio, Alexander Shatov, Unsplash
יוטיוב מקווה לדחוף את הרעיון של יוצרי ה"מולטי-פורמטים" | צילום: Eyestetix Studio, Alexander Shatov, Unsplash
למרות שלל הבעיות שטיקטוק מתמודדת איתן – אלגוריתם סודי, קשרים עם המפלגה הקומוניסטית בסין ואיומים מצד ממשלת ארה"ב – פלטפורמת הסרטונים הקצרים של יוטיוב ממשיכה לדשדש מאחור. בינתיים, את היוצרים מעניין רק דבר אחד: כסף

כשפלטפורמת שיתוף הסרטונים, YouTube, הודיעה בספטמבר שהיא תאפשר ליוצרי תוכן להרוויח כסף מ-"Shorts", שיבוט TikTok של האתר, היוצרים הסתקרנו. ג'קי צ'ו, מהעמוד Righteous Eats, המסקר מסעדות בניו יורק, הוקסם מהאופציה החדשה ופרסם סרטון טיקטוק בו הוא נשבע שהוא יציג קודם את כל התכנים שלו בשורטס לפני כל פלטפורמה אחרת.

"עד כמה שאני אוהב את טיקטוק, המונטיזציה לא משתלמת בהרבה. אבל יוטיוב כבר ביססו את הצד הזה של הפלטפורמה", אמר צ'ו בסרטון. "עכשיו, להיות "יוטיובר" נחשב לעבודה לגיטימית".

בזמנו, לערוץ של צ'ו, שכיום יש לו 137 אלף עוקבים בטיקטוק, היו רק 283 מנויים ביוטיוב. פרסום תוכן בלעדי בשורטס, 24 שעות לפני הפרסום ב-טיקטוק ובאינסטגרם רילס, עזר להגדיל בצניעות את ערוץ היוטיוב שלו, כעת עם קצת פחות מ-2,000 מנויים.

אבל הניסוי היה קצר מועד. הערוץ חלק את התוכן שלו ביוטיוב שורטס רק במשך שבועיים מכיוון שהפלטפורמה כל כך "מסורבלת וקשה לשימוש", אמר בריאן לי, מנהל בחברת Righteous Eats, בראיון. "הכלי בפועל היה גרוע", אמר לי, שציין קושי בתזמון ושימוש במוזיקה, למרות שהוא עדיין אומר שהוא מאמין בשורטס. "ה-ROI לא קיים כרגע".

@righteouseats

This is NOT @Jaeki Cho ‘s first time trying sul lung tang (설렁탕) AKA ox bone soup. Peep the details. #koreanfood #hanbatsullungtang #firsttimetrying

♬ She Share Story (for Vlog) – 山口夕依

פלטפורמה בלימבו

ההתנסות של Righteous Eats מאירה זרקור על בעיה נפוצה בכל הנוגע ליוטיוב שורטס. בעידן של טיקטוק – על שלל הבעיות שלה, כולל אלגוריתם הקופסה השחורה (מערכת שנויה במחלוקת בה המשתמש לא יכול לראות את המנגנון הפנימי שלה, בשל סודיות ופרטיות), קשרים לכאורה עם המפלגה הקומוניסטית הסינית ואיומים מתמידים לחסימה על ידי ארה"ב – יוטיוב היא אכן הזדמנות מפתה, אבל כזו שמלאה במחסומים.

יוצרים מתלוננים שההצלחה והוויראליות בטיקטוק אינן עקביות ושקשה להרוויח כסף מהפלטפורמה, כאשר חלק גדול מהזדמנויות ההכנסה מגיעות משותפויות ממותגים. בינתיים, תוכנית ה-Partner של יוטיוב מאפשרת ליוצרים להרוויח ממודעות בסרטונים כבר 15 שנה. שורטס אמורה להצטרף לתוכנית בתחילת 2023, אם כי החברה לא הודיעה בפומבי על תאריך מדויק.

עד אז, יוטיוב שורטס היא פלטפורמה בלימבו. יוצרים בכל מקום מדברים על המונטיזציה של שורטס, וההתרגשות מורגשת באוויר. אבל כשזה מגיע לפורמט של סרטון קצר, יוטיוב, "המבוגר האחראי" בעידן של טיקטוק ואינסטגרם, נחשב כרגע רק כפוטנציאל.

זהו קרב הימור גדול עבור יוטיוב, שיום אחד עלולה למצוא את עצמה בסכנה לאבד את הכתר כאתר הווידאו הגדול בעולם. ילדים ובני נוער מבלים כעת יותר זמן בצפייה בסרטונים בטיקטוק מאשר ביוטיוב, על פי נתונים של חברת הטכנולוגיה Qustodio, שהשתמשה בתוכנת ניטור ההורים שלה כדי לנתח שימוש מ-400,000 משפחות, בשנה שעברה, צעירים ברחבי העולם בילו 56 דקות ביום ביוטיוב, לעומת 91 דקות בטיקטוק.

תוכנית ה-Partner של יוטיוב מאפשרת ליוצרים להרוויח מסרטונים כבר 15 שנה | צילום: AQVIEWS, Unsplash

מול התחרות הזו, יוטיוב מקווה לדחוף את הרעיון של יוצרי ה"מולטי-פורמטים": יוצר שמפרסם שורטס, מעלה סרטונים ארוכים, ומשדר בלייב מדי פעם. יוטיוב טוענת שהחברה מושכת יותר ויותר יוצרים המתפתים על ידי השורטס ומשתמשים בו כטיזר לסרטונים ארוכים יותר (וההכנסות מפרסומות הנלוות לכך). אך כשיוטיוב התבקשה לספק נתונים התומכים בטענה זו, החברה סירבה להגיב.

מי שמוביל את המשימה לפתות יוצרים חדשים, מגיע מעבר לקווי האויב. קווין פרגוסון, מנהל התפעול והשותפויות של יוטיוב שורטס, עבד בעבר עבור Musical.ly, האפליקציה שהפכה בסופו של דבר לטיקטוק. פרגוסון ניהל את סניף צפון אמריקה של האפליקציה, בזמן המיתוג מחדש לאחר שנרכשה על ידי חברת הטכנולוגיה הסינית ByteDance.

"טיקטוק – ByteDance – היא חברה שנויה במחלוקת להפליא שזזה מהר ולא מפחדת לקחת סיכונים", אמר פרגוסון בראיון לפורבס, כשנשאל מה שתי הפלטפורמות יכולות ללמוד אחת מהשנייה, אמר: "מה שאנחנו יכולים ללמוד מטיקטוק, ומה שאנחנו לומדים, הוא מהירות הביצוע".

"מה שלדעתי טיקטוק יכולה ללמוד משורטס ומיוטיוב באופן רחב יותר הוא: היוצרים במקום הראשון", המשיך פרגוסון, והצביע על חלוקת ההכנסות הקרובה של שורטס. "היוצרים הם החלק המרכזי."

משרדי ByteDance בשנחאי, סין | צילום: Shutterstock

להרוס אחת את השנייה

יוטיוב השיקה לראשונה את "שורטס" בספטמבר 2020 בהודו כסוג של חזרה גנרלית. המוצר המריא מיד, ומילא חלל בקרב המשתמשים לאחר שטיקטוק נאסרה במדינה. שישה חודשים לאחר מכן, יוטיוב הוציאה את הפורמט בארה"ב.

כעת, שורטס טוענת ל-1.5 מיליארד צופים חודשיים – לכאורה, יותר מטיקטוק (כמיליארד צופים בחודש). (באוקטובר, מטא טענה ש-Reels זוכה ל-140 מיליארד צפיות ביום באינסטגרם ובפייסבוק).

בעמק הסיליקון, חברות הטכנולוגיה לא מתביישות לנסות להרוס אחת את השנייה. כשסנאפצ'ט המציאה את הסטוריז ב-2013, הפלטפורמה הממכרת אפשרה למשתמשים לפרסם תמונות וסרטונים שנמחקים לאחר 24 שעות. מארק צוקרברג כינה אותו "פורמט חדש וחכם" ושיבט אותו עבור אינסטגרם. כעת, כל חברה, מטוויטר ועד לינקדאין ועד סיגנל ו-וואטסאפ, התנסו בגרסה משלהם לסטוריז. אבל בעוד שאינסטגרם הצליחה להשמיד את כוחה של סנאפצ'ט, אף מוצר וידאו קצרצר עדיין לא הצליח לשחזר את הכוח התרבותי של טיקטוק. אינסטגרם ניסתה לדחוף את הרילז למשתמשים עם התראות בלתי פוסקות, אך המאמצים לא הצליחו להדיח את המתחרה המובילה.

מילאד מירג, יוצר Vine לשעבר בן 23, שהתפרסם בטיקטוק בזכות סרטונים שלו מכין כריכים בסניף Subway שבבעלות הוריו, אומר שיוטיוב היא הפלטפורמה היחידה שמאפשרת לו להתפרנס מלהיות יוצר תוכן. הוא מדווח שהוא מרוויח "כמה אלפי דולרים בחודש" מקרן יוטיוב שורטס, בונוס שהפלטפורמה משלמת ליוצרים מדי חודש ממאגר של 100 מיליון דולר. אבל הוא אומר שהכסף האמיתי הוא בפורמט הארוך: סרטון יוטיוב מסורתי אחד ארוך, המגיע למיליון צפיות, יכניס לו את אותו סכום כסף כמו בונוס השורטים החודשי.

קאט בונו, יוצרת בת 21, עם 5.4 מיליון מנויים ביוטיוב, חזרה לפלטפורמה מוקדם יותר השנה לאחר הפסקה של שמונה שנים מפרסום סרטונים ותכני גיימינג. הפעם היא מתמקדת בשורטס, ומצאה את הפורמט קל יותר לפרסום מהטלפון שלה. כעת היא מפרסמת סרטונים הכוללים אתגרים זוגיים וטרנדים אחרים. היא רואה בשורטס "השקעה לטווח ארוך" והוסיפה: "אני בונה כרגע את הקהל שלי לזמן שבו השורטס ייצר רווחים".

ובכל זאת, גם בתור יוצרים שמפרסמים בעיקר ביוטיוב, הם אומרים שהם רוצים יותר משורטס. מירג אמר שהוא מקווה לממשק משתמש טוב יותר. בונו תרצה כלי עריכה טובים יותר מכיוון שהנוכחיים "ממש גרועים". אין הרבה אפשרויות, והן מבלבלות, היא אמרה, אז היא עורכת במקום זאת ב-Final Cut Pro.

לפי דוברת יוטיוב, סוזן קדרצ'ה, החברה אוספת משוב מהיוצרים וכי "שיפור והרחבת כלי היצירה לשורטס ימשיכו להיות מוקד ליבה עבורנו בשנת 2023 ואילך", אמרה בהצהרה.

בינתיים, יוטיוב ממשיכה לדחוף את הרעיון של יוצרי ה"מולטי-פורמטים". החברה אומרת שיוצרים המפרסמים גם סרטונים קצרים וגם סרטוני יוטיוב מסורתיים, רואים זמני צפייה ארוכים יותר וגידול במנויים מאשר יוצרים שמעלים רק סרטונים ארוכים.

עם זאת, ההתמקדות של יוטיוב בסרטונים ארוכים מדגישה את העובדה שהווידאו המסורתי הוא עדיין הלחם והחמאה של הפלטפורמה, והשורטס לא ממש מוכן לפריים טיים בעיני חלק מהיוצרים. ובכל זאת, יוצרי וידאו אומרים שכדאי לפתח עסק ביוטיוב, במיוחד כשההצלחה בטיקטוק יכולה להיות להיות ארעית וחולפת.

"טיקטוק היא כמו סם", אמר צ'ו בראיון, והוסיף שיוצרים יראו לעתים קרובות גל ראשוני של חשיפה, ואז "פשוט ינסו לרדוף אותו ללא הפסקה". "כדי לעבוד ביוטיוב, אתה צריך להיות מסור יותר. להיות יוטיובר זה כמו ללמוד אומנות לחימה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן