Forbes Israel Logo

סדקים בתשתית: מה מאיים על הונם של בעלי נמל חיפה?

האחים אדאני. קבוצת אדאני היא עסק משפחתי | איור: ג'ו מורס, עבור פורבס
האחים אדאני. קבוצת אדאני היא עסק משפחתי | איור: ג'ו מורס, עבור פורבס
האחים וינוד וגאוטם אדאני הביאו את אימפריית התשתיות שלהם לפסגת הכלכלה ההודית – ואז אוסף של תביעות גרם להם להפסדים של כמעט 70 מיליארד דולר בשבועיים. מסע בעקבות זוג האחים השאפתנים שידעו ליצור קשרים במקומות הנכונים

"אי אפשר לעצור דמוקרטיות שהגיע זמנן – וזמנה של הודו הגיע", הכריז גאוטם אדאני בפני 450 המנהלים שהגיעו לכנס המנכ"לים העולמי של פורבס שנערך בספטמבר האחרון בסינגפור. "הודו כדמוקרטיה מצליחה כלכלית ומהווה דוגמה למדינות אחרות".

בזמנו, בהחלט היה ניכר שלא רק זמנה של הודו הגיע, אלא שגם זה של אדאני. התעשיין ההודי בן ה-60 היה בפסגת העולם: ארבע מהמניות שלו הכפילו את ערכן או יותר מכך, תוך 12 חודשים בלבד. לאחרונה ניפח אדאני את הונו יותר מכל מיליארדר אחר על פני כדור הארץ, כשהשווי הנקי שלו קפץ בכמעט 70 מיליארד דולר בשישה חודשים והגיע ל-158 מיליארד דולר, מספיק כדי להפוך אותו לאדם השני בעושרו בכדור הארץ, ששווה יותר מביל גייטס, וורן באפט או ג'ף בזוס.

והוא עשה את כל זה על ידי בנייה של הודו טובה יותר. המדינה השנייה הכי מאוכלסת בעולם הייתה זקוקה נואשות לכבישים טובים יותר, שדות תעופה מודרניים יותר ותחנות כוח מתקדמות – ואדאני סיפק הכל. החברות הנסחרות שלו – שבע מהן נושאות את שם משפחתו – הניבו הכנסות בשווי 38 מיליארד דולר במשך 12 החודשים שהסתיימו בדצמבר, לפי FactSet Research, ומעסיקות יותר מ-26 אלף עובדים.

הנכסים של הקבוצה כוללים את נמל הספנות העמוס ביותר בהודו, תשע תחנות כוח, קווי הפצה של למעלה מ-3 מיליון לקוחות, מכרות פחם, הפקת שמן בישול, כבישים מהירים ושמונה שדות תעופה. בשנה שעברה השלימה הקבוצה עסקאות שהפכו אותה ליצרנית המלט השנייה בגודלה בהודו ולבעלים של New Delhi Television Ltd, אחת מרשתות הטלוויזיה הגדולות במדינה.

גאוטם אדאני, בעלי נמל חיפה | צילום: Chirag200201, Wikipedia
גאוטם אדאני, מבעלי נמל חיפה | צילום: Chirag200201, Wikipedia

ואז הכל החל להתמוטט. ב-24 בינואר האשים מכון המחקר הפיננסי Hindenburg Research, השוכן בארה"ב, את גאוטם ואחיו הבכור וינוד ב"מחדל הגדול ביותר בתולדות החברה". ההאשמות מתארות תערובת רעילה של הונאה חשבונאית, מניפולציות בבורסה והתחמקות מחוקי ניירות הערך ההודיים. את כל אלה הכחישה קבוצת אדאני. פרסום הדוח מחק 112 מיליארד דולר משווי השוק של קבוצת אדאני תוך שבועיים בלבד, וצמצם את הונו של גאוטם בכ-65 מיליארד דולר.

ואז, שבוע לאחר פרסום הדוח, חשף פורבס פרטים חדשים שיצרו כאבי ראש לקונגלומרט. ב-1 בפברואר, חברת Adani Enterprises, ביטלה בפתאומיות הנפקת מניות משנית שתוכננה זמן רב, דקות ספורות לפני שפורבס פירסם כי האחים אדאני ככל הנראה מגבירים את הביקוש למניה על ידי רכישת מניות בסתר דרך ישויות מחוץ לארץ. (גאוטם הודיע כי הם פרשו מההנפקה משום שהדירקטוריון הגיע למסקנה כי לא היה נכון מוסרית להמשיך בהתחשב בתנודתיות בשוק). לאחר מכן, מיפה פורבס את האימפריה הימית של וינוד אדאני וזיהה עסקאות חדשות בין חברות מעטפת זרות לבין קבוצת אדאני.

מפלגת האופוזיציה של הודו, ציטטה את הדוח של פורבס בהליכים פרלמנטריים, והעותרים ביקשו מבית המשפט העליון של הודו לקחת את הדיווח של פורבס כראיה (ללא הועיל עד כה). קבוצת אדאני נחקרת כעת הן על ידי בית המשפט העליון בהודו והן על ידי מועצת ניירות הערך של הודו (SEBI), הרגולטור של שוק המניות במדינה. החברה לא הגיבה לממצאים של פורבס.

קרוב לממשל

עבור אזרחי הודו רבים, ההאשמות הרגישו כמו מתקפה על הודו עצמה, במיוחד לאור מערכת היחסים הקרובה של אדאני עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, כבר מעל ל-35 שנה. כתב ההגנה של אדאני, בן 413 עמודים, דחה את ההאשמות של הינדנבורג כ"מתקפה מחושבת על הודו, על העצמאות, על היושרה והאיכות של המוסדות ההודיים, ועל סיפור הצמיחה של הודו".

עיכוב בנמלים עולה כל יום למשק בהפסד של 16 מיליון שקלים בייצוא, ושל 23 מיליון שקלים בייבוא. צילום: Shutterstock
מאז 2014 Adani Ports פיתחה או רכשה שבעה נמלים בהודו, מה שהביא את סך כל הנמלים שבבעלותה ל-12 | צילום: Shutterstock

אבל באותה מידה, הטענות של מכון המחקר הינדנבורג לא היו מפתיעות. בדיקות ממשלתיות ודיווחים בתקשורת על הלבנת הון לכאורה, הונאות מס והונאות יבוא-יצוא פקדו את חברות הקבוצה במשך שנים. "כדי לעשות עסקים בהודו, אתה צריך לפגוש גם פוליטיקאים וגם אנשים העוסקים בבירוקרטיה", אמר אדאני לפורבס אסיה ב-2009. "ואם אתה רוצה לגדול מהר, יש מחסומים במערכת שלנו שאתה צריך לעבור איכשהו דרכם".

מודי ואדאני מכירים זה את זה מסוף שנות ה-80', כששניהם היו צעירים והתגוררו במערב מדינת גוג'ראט (68 מיליון תושבים). אדאני זכה באישור מהמועצה הימית של גוג'ראט ב-1994 לבנות מזח בעיירה מונדרה. שנה לאחר מכן, בבחירות במדינה, עלתה המפלגה של מודי לשלטון. ב-2001, באותה שנה שמודי מונה לראש הממשלה של גוג'ראט, העניקה הממשלה לאדאני זיכיון של 30 שנה להפעלת מה שהפך לנמל מונדרה.

הנמל – כיום העמוס ביותר בהודו – הפך ליהלום בכתר של Adani Ports and Special Economic Zone (SEZ), חברת הלוגיסטיקה של הקונגלומרט בשווי 2.2 מיליארד דולר (מכירות ב-2022). מפעל פחם שהחל לפעול בנמל ב-2009, הוא כעת עמוד השדרה של Adani Power בשווי 4.7 מיליארד דולר.

"יש תפיסה מוטעית שהצמיחה שלנו היא תוצאה של הקרבה שלי לנרנדרה מודי", כתב אדאני במגזין עסקים הודי מקומי ב-2012. "הוא היה רק ​​גורם חיובי לכל התעשייה, באופן כללי, תוצאה של הקלות צמיחה כלכלית באמצעות קביעת מדיניות".

בשנת 2014, בית המשפט העליון בגוג'ראט קבע כי ל-SEZ של אדאני אין אישור סביבתי תקף לפעול בנמל מונדרה, והורה על השבתה חלקית. ההחלטה באה בעקבות בדיקות ממשלתיות לגבי ההשפעה הסביבתית של ה-SEZ, כולל אי ​​סילוק נכון של אבק פחם. מאוחר יותר באותה שנה, מודי נבחר לראשות הממשלה והממשלה הפדרלית העניקה את ההיתר הסביבתי, המאפשר למפעלים לחדש את פעילותם.

הונאה?

אבל התשואות העל-טבעיות של אדאני בשוק המניות הן בלב ההאשמות הנוכחיות. לפי מכון המחקר הינדנבורג, שאנשיו סירבו להגיב לכתבה, מסתירים האחים מיליארדי דולרים של מניות בקרנות השקעה בחו"ל שלא נחשפו. חברות המעטפת הללו משרתות לכאורה מטרה כפולה: לקנות ולמכור מניות של חברת אדאני כדי ליצור נזילות ולתמרן את מחירי המניות, ולעקוף את חוקי ניירות הערך ההודיים המחייבים לפחות 25% ממניות החברה להיות בידי הציבור. קבוצת אדאני מכחישה את הטענות הללו.

קבוצת אדאני מנסה להחזיק מעמד. במרץ היא שילמה מראש 2 מיליארד דולר מהחוב שלה, המוערך על ידי FactSet Research ב-40 מיליארד דולר. היא גם מנסה לנהל משא ומתן מחדש על הלוואות של 4 מיליארד דולר הקשורות להשתלטות הקבוצה על יצרניות המלט ACC ו-Ambuja, והיא מנהלת מגעים עם חברות השקעות אמריקניות לגבי גיוס של מיליארד דולר נוסף באמצעות הנפקת אג"ח פרטית, על פי דיווחים בכמה כלי תקשורת.

חברת ניהול הנכסים האמריקנית GQG Partners – המנוהלת על ידי המיליארדר הפיננסי רג'יב ג'יין – אזרח אמריקני יליד הודו – השקיעה 1.9 מיליארד דולר בארבע חברות אדאני ב-2 במרץ.

חברת החשמל של אדאני במומבאי, הודו | צילום: Shutterstock

ג'יין מאמין שחברות של אדאני מחזיקות בנכסים רווחיים ברמה עולמית הנמכרים כעת במחיר מוזל. "האם זה נקי? לא. אבל האם זו הונאה? יש פער גדול בין השניים", אומר ג'יין ומבטל את ההאשמות של הינדנבורג. "אנחנו לא מאמינים שהייתה מניפולציה במחירים".

עניין משפחתי

בעוד המייסד והיו"ר גאוטם אדאני יושב בראש הקונגלומרט האדיר, קבוצת אדאני היא עסק משפחתי. הוא הבעלים של מרביתה באמצעות הקרן המשפחתית SB Adani, שהוקמה ב-1981 ונקראת על שם אביו. המוטבים הנוספים של הנאמנות הם אחיו מחסוך, ראג'ש, וסנט וגם וינוד ומשפחותיהם.

האח הצעיר ראג'ש, המנכ"ל, מטפל בפעילות הקבוצה. הגיס סמיר וורה מפקח על פעילות הקבוצה באוסטרליה. האחיין פראנב הוא מנכ"ל Adani Enterprises. שני בניו של גאוטם, קארן וג'יט, הם בוגרי מכללות אמריקניות, והם מנהלים את הנמלים ושדות התעופה, בהתאמה; קארן עומד כעת גם בראש עסקי המלט. וינוד שולט בעשרות גופים בחו"ל המחזיקים במניות חברת אדאני. גופים אלה מעורבים בעסקאות לא חוקיות.

"בעיניי החלק הגדול בסיפור הזה הוא שליטה", אומר אסוואת' דמודארן, פרופסור למימון באוניברסיטת ניו יורק. דמודארן מאמין שהמוטיבציה של קבוצת אדאני להחזקת מניות בגופים בחו"ל נובעת מהרצון של המשפחה להפעיל כוח כמעט מוחלט על החברות הנסחרות בבורסה שלה. "זה הנושא המרכזי בכל מה שאני רואה שהם עושים. שליטה, שליטה, שליטה".

"בעיניי החלק הגדול בסיפור הזה הוא שליטה", אומר אסוואת' דמודארן, פרופסור למימון באוניברסיטת ניו יורק. דמודארן מאמין שהמוטיבציה של קבוצת אדאני להחזקת מניות בגופים בחו"ל נובעת מהרצון של המשפחה להפעיל כוח כמעט מוחלט על החברות הנסחרות בבורסה שלה

הממצאים מהדוח של הינדנבורג עלולים לאיים על השליטה הזו – אבל גאוטם אדאני כבר הוכיח שהוא שורד. בשנת 1997, הוא נחטף על ידי גנגסטרים והוחזק כבן ערובה במשך 18 שעות. ב-2008, בזמן שסעד במלון טאג' מאהל פאלאס במומבאי, הוא נמלט ממצור על ידי טרוריסטים חמושים שהרגו 174 בני אדם במשך מספר ימים. "אלוהים היה אדיב אלי", אמר מאוחר יותר לפורבס.

הוא אחד משמונה אחים והרביעי מבין חמישה בנים. גאוטם החל את מסע היזמות שלו ב-1978, כשנשר מבית הספר בגיל 16 ועבר לגור עם וינוד במומבאי, שם התקבל לעבודה במיון יהלומים. הוא חזר לגוג'ראט ב-1982 כדי לעזור לאחיו הבכור, מחסוך, שרכש מחברו מפעל קטן לאריזות פלסטיק. "התחלנו כמעט מאפס", אמר אדאני ב-2009.

שנתיים לאחר מכן הקים אדאני עסק לייבוא פלסטיק, ועד מהרה התרחב למסחר בטקסטיל, סחורות חקלאיות, אבני חן ותכשיטים. החברה נרשמה בבורסה של הודו ב-1994 ולאחר מכן שונה שמה ל-Adani Enterprises. "מכרנו משחת שיניים, משחת נעליים, פירות ים, מוצרי קוסמטיקה והרבה סחורות אחרות", אמר וינוד אדאני בעבר. "מה שחשוב היה שהייצוא של הפריט מהודו לא נאסר ושיש שוק שיכול לתת לנו שולי רווח טובים".

העסקים ממשיכים – למרות החקירות

בשנת 2014, הסוכנות של הודו נגד הברחות חקרה את קבוצת אדאני על הערכת יתר של עלויות הציוד המיובא עבור תחנות הכוח. הסוכנות טענה כי בין השנים 2009 ל-2013, ניתבה החברה חשבוניות דרך גופים בחו"ל, כולל כמעט 900 מיליון דולר שהגיעו בסופו של דבר לחברה ממאוריציוס בבעלות וינוד אדאני. (החקירה בוטלה ב-2017). הסוכנות גם חקרה את קבוצת אדאני על מצג שווא של ערכם של יהלומים שהיא מייבאת ומייצאת כדי להתחמק ממסים מ-2004 עד 2006. בית הדין זיכה את החברה ב-2015.

במדינת קרנטקה שבדרום-מערב הודו, Adani Enterprises וחברות אחרות שיחדו פקידים בין השנים 2004 ל-2010 כדי לתמוך בייצוא של ברזל שנכרה באופן בלתי חוקי, לפי דוח בן 466 עמודים של היועמ"ש של קרנטקה. קבוצת אדאני מעולם לא הואשמה באותו מקרה. ובין 2011 ל-2015, חמש חברות מהקבוצה הואשמו על ידי סוכנות ההברחות של הודו בהערכת יתר של עלות יבוא הפחם האינדונזי במיליארדי דולרים. בשנת 2020, בית המשפט העליון של הודו החליט להמשיך את החקירה בנושא.

כל זה לא האט את העסקים. מאז 2014 Adani Ports פיתחה או רכשה שבעה נמלים בהודו, מה שהביא את סך כל הנמלים שבבעלותה ל-12. בשנת 2019 השיגה הקבוצה את הזכויות להפעלת שישה שדות תעופה. ההכנסות של שלוש החברות מקבוצת אדאני שנסחרו בבורסה בזמן בחירתו של מודי עלו ב-55% בין 2014 ל-2022.

"זה מצער שהקבוצה, בגלל הקרבה לכאורה לראש הממשלה, זכתה שפקידים יהיו בצד שלה", אומרת מאהוא מויטרה, בנקאית השקעות לשעבר וחברת אופוזיציה בפרלמנט. "אני לא בטוחה עד כמה הממשלה שותפה, אבל האשליה הזו של 'חוק לא חל על אדאני' חייבת להשתנות".

הקשר הישראלי

גאוטם החל לכוון את עסקיו לחו"ל. העסקה הראשונה בחו"ל הגיעה ב-2008, עם רכישת מכרה פחם אינדונזי. שנתיים לאחר מכן רכשה הקבוצה את מכרה הפחם קרמייקל באוסטרליה, והוסיפה נמל שילוח מקומי ב-2011. היא פיתחה מסוף מכולות חדש בסרי לנקה ב-2021, ולאחרונה חתמה עסקה של 1.2 מיליארד דולר להפרטת נמל חיפה – המקנה לקבוצת אדאני 70% ממניות הנמל השני בגודלו בישראל. בסוף ינואר, בתוך סערת הינדנבורג, נסע גאוטם לישראל כדי לנאום ולהצטלם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעמד החתימה החגיגי.

באשר לחקירתה של מועצת ניירות הערך של הודו, גאוטם בטוח בעצמו – וזה לא מפתיע בהתחשב ברקורד שלו. בנוסף, בית המשפט העליון של הודו הורה למועצה להשלים "במהירות" את הבדיקה שלה ולפרסם את ממצאיה תוך חודשיים בלבד, הרבה פחות מהמקובל. גאוטם הבטיח לכמעט מיליון עוקביו בטוויטר ב-2 במרץ: "האמת תנצח".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.