כאשר טוויטר השיקה ב-2006 את פלטפורמת המיקרו-בלוגינג המהפכנית שלה בת 140 התווים, לא לקח הרבה זמן עד שהיא הפכה לשחקנית משמעותית בתחום הפצת המידע. דונלד טראמפ, לשעבר האדם החזק ביותר בעולם, הצטרף לפלטפורמה עד שטוויטר השתיקה אותו בינואר 2021. אילון מאסק, האדם העשיר ביותר על פני כדור הארץ, שקל ברצינות לקנות אותה.
אבל רבים סבורים שהפלטפורמה הבלתי מסוננת, שנשלטת על ידי קומץ אנשים, רעה לחברה. אחד המבקרים הבוטים ביותר של טוויטר הוא אוון הנשו-פלאת', בן 45, שהיה הבוס של מייסד טוויטר, ג'ק דורסי, בפלטפורמה טכנולוגית קטנה בשם Odeo כשהחלו לעבוד לראשונה על מה שעתיד להפוך לאתר המיקרו-בלוגינג.
הנשו-פלאת' גם שכר את בליין קוק, שימשיך להיות האדריכל הראשי של טוויטר, ועזר בסיעור המוחות לתכנון גרסה מוקדמת של טוויטר שיכולה להתאחד עם פלטפורמות מתחרות למערכת מבוזרת. אם היא הייתה מושקת בחג Groundhog Dayשל 2008, כשהושלמה העבודה עליה, באמצעות מתן שליטה רבה יותר למשתמשים ברשת שלהם, היא הייתה מונעת מטראמפ להשיג לעצמו שופר חזק כל כך.
"אם זה היה ממריא ואם זה היה עובד, לא היה את צוקרברג. לא היה את ג'ק דורסי", אומר מארק אטווד, כיום המהנדס הראשי של תוכנית הקוד הפתוח של Amazon.com. "היינו חיים בעולם שונה מהותית עכשיו", מוסיף קוק, שעובד כעת בענקית התקשורת קונדה נאסט. "העובדה שפייסבוק וטוויטר שולטים במודלים העסקיים של כל כך הרבה תאגידי מדיה הופכת בשלב מסוים לבלתי נסבלת".
"ואם התאגידים האלה חכמים הם יעברו למודלים שהם יכולים לשלוט במודל הכלכלי קצת יותר".
חוזרים לאחור
כעת מתארגנת תנועה שמעוניינת להחזיר את השעון לאחור, ולאלץ את הרשתות החברתיות העתידיות להחזיר את השליטה למשתמשים שלהן. נמאס להנשו-פלאת' לצפות מהצד בזמן שאחרים מנסים לגרום לזה לקרות.
באוגוסט הצטרף הנשו-פלאת' לקבוצה של 450 משתפי פעולה, תומכי פרטיות, כדי לתכנן כיצד להחזיר את המדיה החברתית ואת האינטרנט לשליטת המשתמשים. נציגים של כל פלטפורמת מדיה חברתית מבוזרת גדולה היו שם, וכך גם ג'יי גראבר, מנכ"ל חברת הפורטפוליו החברתית המבוזרת של טוויטר, Bluesky.
"הבעיה היא שמוסד אחד וקבוצה אחת של עסקים קובעים את כללי הדיבור עבור כולם", אומר הנשו-פלאת'. "קהילת האינטרנט המבוזרת וקהילת המדיה החברתית המבוזרת חושבת שאנחנו לא צריכים לחיות בעולם שבו כמה אנשים מחליטים את זה. אנחנו צריכים לחיות בעולם שבו יש לנו הרבה פרוטוקולים, וקהילות רבות ושונות".
מטעם דורסי, שנמצא כעת במועצת המנהלים של בלוסקי, לא התקבלה תגובה לכתבה זו.
צמאים לשליטה
בעוד שהגרסה המקורית של טוויטר מבוזר נבנתה תוך שימוש באותו תקן הודעות כמו זה הקיים ב- Google Cloud Messaging ו-Facebook Chat – מספר חידושים טכניים צצו לאחרונה, המאפשרים ארכיטקטורה פתוחה ומבוזרת עוד יותר. בינואר 2018, הרשת החברתית מבוססת בלוקצ'יין, Steemit, התפוצצה לשיא בשווי שוק, של כ-2 מיליארד דולר, והנשו-פלאת' לקח את העבודה הראשונה שלו בסטארט-אפ בלוקצ'יין, במטרה ללמוד מבפנים על הטכנולוגיה שמחברת אנשים ללא מתווכים.
למרות שהתשתיות המבוזרות של הבלוקצ'יין עשויות להיראות מושלמות לחיבור חברים ברשת חברתית, הנשו-פלאת' נסוג בסופו של דבר בגלל הסתמכותן על מטבעות קריפטוגרפיים. "התחושה שלנו הייתה שהאינטראקציה החברתית העיקרית צריכה להתבסס על מוטיבציה פנימית", אומר הנשו-פלאת'. "אם אתה משלב תמריצים פיננסיים בכל דבר, אז זה יכול להפוך את זה למשחק פיננסי. ופתאום, אנשים לא נמצאים שם בגלל הקשר האנושי ושיתוף הפעולה שלהם". המשתמשים, כך נראה, מסכימים. Steemit ירדה ב-94% מהשיא בכל הזמנים לשווי של כ-107 מיליון דולר היום.
הנשו-פלאת' החל לחפש חלופות. "בסופו של דבר", הוא אומר, "גיליתי פרוטוקול שנוצר על ידי בחור שחי על סירת מפרש בניו זילנד".
זהו דומיניק טאר, שכתב תוכנה שמשתמשת בטכנולוגיה הדומה ל-Airdrop של אפל כדי ליצור פרוטוקול שמאפשר לכל אחד לבנות רשתות חברתיות שבהן המידע נע כמו רכילות, ישירות מהטלפון לטלפון – ללא אינטרנט שדורש חיבור לספק.
יזמים המשתמשים בפרוטוקול יכולים לבחור את המודלים העסקיים שלהם, את העיצובים שלהם ואת אופן פעולת המערכות שלהם. המשתמשים, בינתיים, יכולים לעבור בחופשיות מרשת לרשת. טאר קרא לתוכנה Secure Scuttlebutt על שם החבית שאחסנה מים על סירות מפרש ישנות, שזה גם סלנג ימי ל"רכילות", כמו בשיחות שנערכות סביב הקולר המשרדי. "קפיטליזם מודרני מאמין שמה שאנשים רוצים זה נוחות", אומר טאר. "אבל אני חושב שמה שאנשים בעצם רוצים זה תחושת שליטה".
Scuttlebutt עצמה אינה נתמכת על ידי קרנות הון סיכון. ישנם כיום מאות משתמשים שתורמים באופן אישי למטרה, וכ-30 אלף איש משתמשים באחת משש רשתות חברתיות לפחות שמתבססות על הפרוטוקול. על פי ההערכות, עוד 4 מיליון משתמשים בפרוטוקול החברתי הגדול ביותר, Mastodon, התומך ב-60 רשתות חברתיות.
למרות שרשתות חברתיות מבוזרות מוכיחות את עצמן כדרך קשה להרוויח כסף, להנשו-פלאת' יש תוכניות למכור עבורן שירותי תמיכה. מייסד בלומברג בטא, רוי בהט, אינו מודאג ממאמצי המונטיזציה לטווח הקצר. הוא אומר ש"בכל פעם שמשהו הגיע לשימוש בשוק המוני, הבעלים של השירות הזה מצאו דרך לממש את הערך העסקי". לאחר התחלה איטית, פייסבוק ייצרה בשנה שעברה הכנסות של 119 מיליארד דולר, כמעט כולן ממכירת מודעות המיועדות למשתמשים ספציפיים. השורה העליונה של טוויטר הייתה 5 מיליארד דולר.
השפעה חברתית
פיצול המדיה החברתית חורג הרבה מעבר למריבות פוליטיות בארצות הברית. חודשיים לאחר שטראמפ השיק את Truth Social, האיחוד האירופי הלך בעקבותיו עם פיילוט של שתי רשתות חברתיות מבוססות Mastodon. בחודש מרץ הקרוב יחולו כללי חוק השווקים הדיגיטליים באירופה, שיאסרו על רשתות חברתיות ומנועי חיפוש גדולים לשתף נתוני לקוחות עם חברות בנות ולאלץ שירותי הודעות, במיוחד WhatsApp ו-Facebook Messenger של Meta ו-iMessage של אפל, לפעול יחד עם פלטפורמות קטנות יותר. בארצות הברית ובבריטניה יש חקיקה דומה בבחינה.
"באיחוד האירופי, כמו גם בארצות הברית ובמדינות אחרות, הממשלות והציבור הרחב מתחילים לחשוב הרבה על ההשפעה והתפקיד של פלטפורמות מקוונות גדולות מאוד בחברה שלנו", אומר קולין וול, חוקר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, שהיה שותף לכתיבת דוח בפברואר על חוק השווקים הדיגיטליים הקרוב. "וזה תקף לכל דבר, החל מתוכן מזיק ועד לפרקטיקות אנטי-תחרותיות, לדיסאינפורמציה ולניסיון להבין מהו האיזון הנכון של הרגולציה, כדי בעצם ליצור את טובת הציבור הגדולה ביותר".
אפילו טוויטר נכנסה לשיח. באוגוסט האחרון הרשת החברתית מינתה את ג'יי גראבר, מהנדס תוכנה בן 31 שעבד על המטבע הקריפטוגרפי המגן על הפרטיות, zcash, למנכ"ל Bluesky. הוא שוחח עם קוק כחלק מהמחקר שלהם לתחיית החזון שלו, הנקרא כעת Authenticating Data Experiment, או ADX, הזמין כעת למפתחים.
מסתבר שגם מארק אטווד חוקר את המגזר. ובעוד שהחזון שלו לגבי פרוטוקול שמחבר בין מספר רשתות חברתיות, לא רק מתחרות לטוויטר, עבר בסופו של דבר על ידי Bluesky, הוא לא ויתר. ההצעה של אטווד לפרוטוקול חברתי, הנקרא Corundum, תיבנה על בסיס ספק שירותי ענן בשם Interplanetary File System, שנבנה על ידי משתתפי DWeb, שיקשר בין מחשבים בודדים. "זה יעבוד מלמטה למעלה. וזה יכול לגדול לאט ואז בבת אחת", אומר אטווד.
זה נושא נפוץ בתחום החברתי המבוזר. בדומה לביטקוין, שהתחיל כטכנולוגיית שוליים שאומצה על ידי אידיאליסטים ואנשי מדעי המחשב, יישומים חברתיים מבוזרים המחברים ישירות בין משתמשים צומחים לאט, ובמידה רבה מפה לאוזן, לפי הנשו-פלאת'.
"השירות שאנחנו בונים – כשאנחנו בונים מדיה חברתית מבוזרת, כשאנחנו בונים פלטפורמות חדשות של מדיה חברתית – צריך להתבסס על אנשים ועל חיבור אנושי, לא לבנות את העולם שלנו באמצעות אלגוריתמים", הוא אומר. "זה לא עוד למידת מכונה, או בינה מלאכותית, שתייצר את שירות המדיה הוויראלי המושלם. זה על קבוצות של אנשים שנפגשות ומוצאות משמעות אחת עם השנייה".