ליאור פוזין, מייסד ומנכ"ל AutoDS בפאנל כנס הסטארט-אפים המבטיחים של פורבס ישראל | צילום: אייל אפרתי
ליאור פוזין, מייסד ומנכ"ל AutoDS בפאנל כנס הסטארט-אפים המבטיחים של פורבס ישראל | צילום: אייל אפרתי

״נעלמו לי ביום אחד 30% מהמנהלים – והפכנו את המשבר לשנתיים הכי טובות שלנו אי פעם״

ליאור פוזין, מייסד ומנכ"ל AutoDS, אחת החברות הישראליות הבולטות בתחום ה־E-commerce, השתתף בפאנל המרכזי של כנס הסטארט-אפים המבטיחים של פורבס ישראל וחשף כיצד ניהול משבר בזמן מלחמה הפך להזדמנות עסקית– ואיך רעיון שנולד מצורך אישי בגיל 14 הפך לעסק בינלאומי שנמכר לפייבר במאות מיליוני שקלים • ״בשום שלב לא הסתרנו את העובדה שאנחנו מישראל״

״נעלמו לי 30 אחוזים מהמנהלים בחברה ביום אחד – כולם גויסו למילואים. עם הגב לקיר התחלנו לחשוב איך ממשיכים קדימה״, כך סיפר ליאור פוזין, מייסד ומנכ"ל AutoDS, בפאנל המרכזי של כנס The Next Billion Dollar Startups 2025 – של פורבס ישראל, שנערך במשרדי מיקרוסופט בתל אביב.

פוזין השתתף בפאנל המיוחד שעסק בחדשנות ויזמות בזמן מלחמה, בהנחיית רננה אשכנזי, שותפה מנהלת בקרן Grove Ventures. לצדו השתתפו גם נועה אשר, מנכ"לית מרכז החדשנות של NTT בישראל, וטל קולנדר, מנכ"לית Remedio.

לדבריו של פוזין, תקופת המלחמה הפכה למבחן ניהולי יוצא דופן: ״אנחנו עובדים הרבה עם משפיענים בחו"ל, ופתאום חלקם הפסיקו לענות. מצאנו את עצמנו בלי שליש מהמנהלים, עם צוותים שלא ידענו איך לתפקד איתם, והיינו צריכים להחליט – מה עכשיו? איך לוקחים את כל זה וממקסמים את זה? בסוף, מבחינה עסקית, השנתיים הללו היו הטובות ביותר שלנו, אי פעם״, סיפר.

״אחד הדברים ששמתי לב אליהם בזמן המלחמה היא התופעה שישראלים עובדים ממש ממש טוב כשמצמידים אותם עם הגב לקיר״, תיאר פוזין את רגעי המשבר שהפכו להזדמנות וצמיחה גדולה. ״וזה בדיוק מה שקרה אצלנו. הקמנו מוצר חדש. לקחנו את כל הצוות שהיה בארץ, שמנו פוקוס על מה שהכי חשוב כרגע, הקשבנו לשוק וללקוחות שלנו, חיזקנו את הקשר ומערכת היחסים איתם, כחברה שעובדת ומתפקדת ודוחפת קדימה. דווקא זה לקח אותנו לגבהים חדשים, הכל כי הצמידו אותנו לקיר ולא השאירו לנו ברירה״.

התקופה הסוערת עליה מדבר פוזין התרחשה בשיא המלחמה, במהלך עסקת המכירה של החברה לפייבר – עסקה במאות מיליוני שקלים שהשלימה את הפיכתה של AutoDS לשחקן גלובלי מוביל בתחום ה־E-commerce. ״היו קונים פוטנציאליים שחשבו פעמיים אם לעבוד עם חברה ישראלית בזמן מלחמה״, הודה פוזין, ״אבל בראייה לאחור – זה רק חיזק אותנו ובשום שלב לא הסתרנו את העובדה שאנחנו מישראל לא התביישנו בזה ולא חששנו מזה״.

״מתוך צורך אמיתי שלי״: כך נולדה AutoDS

פוזין, בן 30, ובוגר רשימת הצעירים המבטיחים של פורבס ישראל, נכנס לעולם היזמות כבר בגיל 14, כשהקים חנות ב־eBay. אחרי השירות הצבאי כמתכנת, הוא פיתח תוכנה לניהול אוטומטי של החנויות שברשותו – פרויקט צדדי שהפך לימים ל־AutoDS. ״התחלתי לכתוב קוד שנועד רק לעזור לי לנהל את החנויות שלי, ישבתי וכתבתי את התוכנה שכל מטרתה היתה לייצר עבורי המון חנויות. לא תכננתי לצאת עם זה ללקוחות, בטח שלא להפוך לחברה עם מאות עובדים״, סיפר. ״בסוף זה גדל לחברה עם כ־250 עובדים ויותר מ־100 אלף משתמשים בעולם״.

״כל זה הגיע מתוך צורך אמיתי שלי״, המשיך פוזין לתאר, ״ומה שמפספסים המון יזמים כשהם באים לגייס זה את הבסיס – מה בכלל הבעיה שהם באים לפתור. יזמים מנסים לגייס, עוד לפני שיש משהו שבאמת עובד, לפני שהם יודעים בכלל מה הלקוחות רוצים ומה המוצר שהם באמת רוצים לבנות״.

ליאור פוזין. נכנס לעולם היזמות בגיל 14. הקים חברה שנמכרה לפייבר כשהוא בן פחות מ- 30 | צילום: ניר סלקמן
ליאור פוזין. נכנס לעולם היזמות בגיל 14. הקים חברה שנמכרה לפייבר כשהוא בן פחות מ- 30 | צילום: ניר סלקמן

״מה שעשינו טוב ב- AutoDS זה שהתחלנו למכור את המוצר עוד לפני שהוא עבד בצורה טובה. הייתה מערכת שמכרה אוטומטית. בלי אתר תדמית, בלי מצגות, פשוט אמרתי ללקוחות – תנסו, תשתמשו ובסוף החודש תשלמו. וזה בדיוק הפער לדעתי. התפתח פה בארץ הסטנדרט של ׳חייב לגייס׳ או ׳כשאפשר אז מגייסים׳ – וזה ממש לא חייב להיות כך״.

״היום במיוחד אחרי הקורונה זה התחיל להשתנות. חברות חייבות להיות רווחיות. גם בשוק הציבורי. בתור בוטסטראפ אתה חווה את זה מהיום הראשון – אתה חייב להיות רווחי, אתה חייב להחזיק את עצמך ולהיות יעיל, להיות מדויק – מה אתה מפתח ולמה אתה מפתח את זה. מה שעשינו טוב לדעתי זה שהקשבנו ללקוחות מהיום הראשון. גם אחרי כמה שנים כמנכ״ל, כשהרגשתי שאני טיפה ׳מתרחק׳ ופחות התעסקתי במסחר עצמו, יצרתי מחלקת איקומרס בתוך החברה רק כדי להרגיש את השוק ולהמשיך להיות ׳הלקוח של עצמנו׳״, שיתף.

החברה, שנמכרה לפייבר בשנת 2024, ממשיכה לפעול באופן עצמאי, כאשר פוזין ממשיך לכהן כמנכ"ל. ״פייבר לא מתערבים בניהול השוטף – הם נותנים תמיכה וידע, אבל אנחנו נשארנו עם אותה תרבות ארגונית ואותה רוח יזמית״.

בשנה שעברה השיקה AutoDS את BuildYourStore – פלטפורמה שמאפשרת לכל אחד להקים חנות אונליין בלחיצת כפתור. ״המטרה תמיד הייתה לאפשר לאנשים לבנות הכנסה עצמאית מהבית – זה ה־DNA שלנו״, סיכם פוזין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן