Search
Close this search box.
Forbes Israel Logo

OurCrowd הישראלית השלימה את גיוס ההמונים הגדול אי פעם: "הקהל פונה בברור להשקעות החברתיות"

כל כך הרבה כבר נאמר על תחום ההשקעות החברתיות המתפתח, אך מעל כולם חוזרת המנטרה הקבועה אשר משמיעים כל המשקיעים והמומחים העוסקים בתחום ולפיה ההשקעות החברתיות מניבות רווחים מרשימים לפחות כמו תחומי ההשקעה המסורתיים (ופעמים רבות אף הרבה יותר). אחד המשקיעים אשר נמצא בעמדה הטובה ביותר להשקיף על הנעשה בתחום הוא ג'ון מדבד, המייסד והבעלים של קרן OurCrowd, אשר מאפשר לאלפי משקיעים מרחבי העולם לקחת חלק בהשקעות שונות מטעם הקרן. וכך מדבד, אשר עוקב כל העת אחר המיזמים והחברות בהם בוחרים המשקיעים להשקיע את כספם, מזהה מגמה ברורה ורואה מדי יום כיצד המשקיעים בוחרים כיוון ברור – וחברתי במיוחד.

להרשמה לכנס פורבס ליזמות חברתית לחצו כאן

לכל העדכונים, הראיונות והכתבות: עשו לנו לייק בפייסבוק

"אין פה בכלל שאלה", הוא מספר בראיון מיוחד. "אנו רואים הבדל משמעותי בין ההשקעה בחברות ומיזמים עם ערך חברתי מוסף ביחס לחברות חסרות ערך שכזה, ואני מאמין שמימון ההמונים, ככל שילך ויתפתח, יהיה חיזוק מאוד רציני לעסקים החברתיים השונים כבר בעתיד הקרוב". מדבד בכלל לא בטוח שהמשקיעים השונים פועלים כך במודע: "מאוד יכול להיות שזה קורה בלי כל כוונה. יכול להיות שזה עובד בתת המודע שלהם, אבל העובדה היא שאנשים משקיעים יותר כסף וביתר קלות בחברות עם אג'נדה חברתית מאחוריהן. אפילו עסקים טובים ומבטיחים, אם הם חסרים את ה'סקס אפיל' החברתי, יתקשו לגייס היום כסף".

מדבד בהחלט יודע על מה הוא מדבר. באמצעות OurCrowd, קרן ההשקעות שהקים, הוא מאפשר לאלפי משקיעים פרטיים ברחבי העולם כולו להשתתף בעולם ההשקעות – וכמובן שגם לקחת חלק ברווחים. "בעצם גם אני יכול להיחשב כיזם חברתי", הוא תוהה בקול רם. "ראיתי בעיה חברתית בקנה מידה גדול – ורציתי לספק לה פיתרון. אם תבחן את הנתונים, תגלה שללא פחות מ-10 מיליון בתי אב בארה"ב יש את הכסף הדרוש כדי להשקיע בחברות צעירות. 99% מהם לא יעשו את זה לעולם. אין להם את הידע הבסיסי הדרוש, הם לא מעורים בתחום ולא מכירים אף אחד שיקשר אותם לחברות הטובות באמת. זו הייתה הבעיה שרציתי לפתור".

הוביל את גיוס ההמונים הגדול אי פעם. מדבד | צילום: יח"צ

ומדבד אכן סיפק פתרון מרשים. קרן ההשקעות שהקים היא אחת הקרנות המובילות בעולם אשר פועלת על בסיס עקרונות "מימון ההמונים". וכך, אנשי הקרן הם שבוחנים כל חברה וחברה ומחליטים מי הן החברות המבטיחות אשר יכנסו למאגר המיוחד של הקרן. לאחר שמיזם חדש נכנס למאגר המדובר, אלפי המשקיעים ברחבי העולם נחשפים אליו – ובוחרים האם להשתתף בסבב הגיוס הבא. כך גם אותם משקיעים פרטיים אשר אינם עתירי ממון (סכום ההשקעה המינימלי עומד על 10,000 דולר) יכולים לקחת חלק במשחק ובחגיגה.

אתמול רשמה הקרן היסטוריה נוספת, כשהובילה את סבב הגיוס הגדול בהיסטוריה אשר נעשה על בסיס מימון ההמונים המדובר, לאחר שהובילה גיוס על סך 19.5 מיליון דולר בחברה הבריטית (וממוקמת כיום בניו יורק) Borro. החברה מציעה שוק סגור להלוואות והשאלות בין הגולשים, בעבור תמורה כספית אשר מציין הצד המשאיל. דמיינו למשל מצב בו אתם מחזיקים ברשותכם בשעון רולקס יקר, אשר אינכם עונדים מדי יום ביומו. משתמש אחר בפלטפורמה בדיוק נערך לארוחה עסקית חשובה, והוא מחפש אחר פריט לבוש אשר ירשים את עמיתיו. במקום לרכוש את השעון היקר לצורך שימוש חד פעמי, תוכלו אתם להשאיל לו את השעון למשך ערב אחד, עבור סכום כסף אשר תדרשו מראש. האתר גם משמש כערובה להחזרת הציוד ולתקינותו.

וכך, פעם נוספת זיהו המשקיעים את השילוב המנצח שבין הזדמנות כלכלית רווחית במיוחד, לבין ההזדמנות לשנות את החברה – ולהשפיע על העולם בו אנו חיים. אם אכן תצליח החברה לפרוץ לשוק, היא תוכל להביא לירידה משמעותית ברכישת המוצרים השונים, בחיסכון אדיר בהוצאות הפרטיות, ובהעצמת האזרח הקטן על חשבון חברות הענק. וכל זה, כאמור, לא נעלם מעיני המשקיעים השונים.

מיהו עסק חברתי?

מדבד מצטרף לשורה ארוכה של אנשי מקצוע מובילים אשר מאמין כי כבר בעתיד הקרוב, תחום ההשקעות עשוי לשנות את פניו – כשהמרוויחות הגדולות יהיו ההשקעות החברתיות. כעת, הוא טוען, הבעיה הגדולה ביותר אשר נותרה לתחום המתפתח היא אופן ההגדרה: כיצד ניתן לקבוע מיהו אכן "עסק חברתי" ומי יוותר בחוץ?

"זה אחד מאותם מונחים שכוללים מגוון אדיר של אפשרויות, עד שממש קשה להחליט מי יכלל בפנים ומי יוותר בחוץ", הוא מפרט. "יש המון אנשים נהדרים שעובדים מאוד קשה כדי לפתור בעיות. מה על חברה לציוד רפואי? היא נחשבת עסק חברתי? ומה על חברה שמפתחת טכנולוגיה לאבטחת סייבר? הרי פריצות ברשת הן בעיה חברתית אדירה כיום. זה תחום טיפה אפור, וכל אחד יכול להגדיר בעצמו את הגבולות שלו בינתיים".

אך על דבר אחד מדבד לא מתלבט כלל: הפוטנציאל האדיר אשר קיים בישראל, לראייתו, להפוך למובילה עולמית בתחום ההשקעות החברתיות כבר בעתיד הקרוב. "בארה"ב היזמים חושבים רק על השוק המקומי, כמעט ולא מעניין אותם לחשוב על מקומות נוספים בעולם. היזמים הישראלים מחוברים הרבה יותר למקומות שונים בעולם, גם למקומות חלשים יותר. וככה היזמים הישראלים מנסים לטפל בבעיות שיזמים משאר העולם פשוט לא חושבים עליהן. וההזדמנויות הכלכליות אשר נפתחות בפניהם הן אדירות".

הייתם משאילים את הרולקס? ומה על הרכב? | צילום: thinkstockphotos

לראייתו, לא מעט סיבות הביאו דווקא את היזמים החברתיים להיות מהמובילים בעולם בתחום המתפתח והמסקרן כל כך. "כמעט כל היזמים שירתו בצבא, הם פטריוטים. כבר בבסיס, כל יזם שפועל בישראל עובד ברובד נוסף על זה הכלכלי – הוא מפתח את התעשייה, יוצר מקומות עבודה, עוזר לחזק את מעמדה של ישראל בעולם. זה גם קשור ליהדות ולצורך שלנו ב'תיקון עולם'. אנחנו לא צריכים להיות מופתעים שזה המצב בישראל! בואו ניתן לעצמנו מעט קרדיט, הרי זו המדינה היהודית. היינו צריכים להיות מופתעים אם זה לא היה המצב".

ג'ון מדבד יקח חלק נכבד בכנס פורבס ליזמות חברתית, אשר יתקיים ב-25 בפברואר בתיאטרון הבימה בתל אביב. בנוסף אליו ינאמו עוד שורה ארוכה של משקיעים, יזמים, בכירי תעשיית ההיי טק בישראל, אנשי אקדמיה מובילים ופוליטיקאים (יאיר לפיד, משה כחלון ומנואל טרכטנברג) בכדי לדון גם כן בעליית מעמדן של ההשקעות החברתיות כיום – וביכולה של ישראל להפוך למובילה עולמית של התחום המתפתח.

לאתר כנס פורבס ליזמות חברתית

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן