Contributors
שוק השכרת המטוסים הפרטיים בארה“ב מגלגל מעל 29 מיליארד דולר בשנה ונחשב לשוק המוביל בתעשיית השכרת טיסות הצ'רטר. הבעיה המרכזית היא שכ-35% מכלל הטיסות האלו הן בכלל טיסות ריקות, שנגרמות כתוצאה משינוע המטוס חזרה לבסיס האם או יציאה לצורך איסוף הלקוח (בדומה למונית שמורידה לקוח בנתב“ג ואז שבה לאזור הפעילות שלה בתל אביב).
מבחינת חברות המטוסים, הטיסות הללו אינן מבחינת הפסד אך הן גם אינן רווחיות, בעיקר בשל העובדה שטיסות פרטיות מתומחרות בדומה למוניות ספיישל- כלומר מחיר הטיסה מכסה את עלות הטיסה לשני הכיוונים, גם אם הנוסע טס לכיוון אחד בלבד.
כאמור, למרות שהטיסות לכאורה אינן בגדר הפסד, מדובר באי ניצול פוטנציאל עסקי עצום שיכול להגיע לסכומים של מעל 7 מיליארד דולר בשנה, כך שלמעשה מדובר בכסף שפשוט נזרק לפח. כל דולר שבו תימכר הטיסה הריקה הוא עוד רווח שחברת התעופה יכולה לייצר.
ההערכה היא שמדובר במעל ל-450 אלף טיסות ריקות בשנה, אשר שוויין מוערך בכ-7.3 מיליארד דולר. אם חברות המטוסים ישכילו למכור כל מושב בנפרד בטיסות הללו, ולא טיסה שלמה לאדם אחד, יתווספו לשוק כ-4.5 מיליון מושבים חדשים בשוק חדש לחלוטין אשר יהיו שווים לאותם חברות כ-10 מיליארד דולר.
שוק מצומצם
נכון שעבור רבים טיסות לחו"ל נחשבות כעת לזיכרון רחוק, אך הביקוש לטיסות במטוסים פרטיים גדל במיוחד בתקופת הקורנה, שבה שוק מטוסי המנהלים זינק ב-214% לטיסות לארה“ב ובכ-25% בטיסות פנים בארה“ב. זה קורה ממספר סיבות: גם קשיים במציאת טיסות רגילות וסדירות, והעובדה שאנשים מעוניינים היום לנוע ולטוס בסביבה סטרילית ככל האפשר, עם כמה שפחות אנשים בשדה התעופה ובמטוס עצמו. כמו כן, טיסות אלו יוצאות לרוב מנמלי תעופה יוקרתיים ופרטיים, בהם יש פחות תנועה וצפיפות ולא מנמל התעופה המרכזי.
מלבד היציאה מנמל תעופה יוקרתי ופרטי, הנגשת מחירי הטיסות הפרטיות לציבור הרחב, מעניקה להם חוויה שהייתה שמורה עד כה למפורסמים ולעשירי תבל-טיסה במטוס פרטי, לאונג' עסקים, WiFi במטוס ונטוורקינג עם אנשי עסקים נוספים. עבור חברות התעופה, חלוקת המושבים מאפשרת עליה במכירות, שכן קל יותר למכור מושב לאדם בודד במחיר של מחלקת עסקים מאשר מטוס שלם לאדם אחד, במיוחד שגם ככה מדובר בחוג די מצומצם של אנשים.
חברות התעופה מנסות למכור כיום את אותן הטיסות הריקות הללו, אך הן עושות זאת באופן לא אפקטיבי, באמצעות שליחת ניוזלטרים המיועדים לאלפי נמענים, רובם אנשי עסקים או מתווכים, המוצפים גם ככה במאות מיילים שיווקיים. התוצאה היא שלרוב המכתב מתפספס בין שאר המיילים או מועבר ישירות לקטגוריית הספאם, ולכן אותן טיסות נשארות בסופו של דבר ריקות ולא מנוצלות.
בדומה לחברות התעופה המסחריות והגדולות, שהגדילו את מכירותיהן בימים שבשגרה באמצעות הגדלת התדירות, הוספה של קווים, הכנסת כיסאות נוספים לתא הנוסעים ופתיחת קווי לואו קוסט שהפכו את הטיסות היקרות לזולות יותר ממונית בארץ, כך גם חברות התעופה הפרטיות יכולות לחלק את המושבים בטיסה ולמכור אותם בנפרד לנוסעים שונים, שגם ככה מעוניינים להגיע לאותו היעד, ובכך להנגיש את היוקרתיות והנוחות של מטוס פרטי לקהל חדש – נוסעי מחלקה ראשונה ועסקים.
לידור רווח הוא Contributor, מנכ"ל הסטארט-אפ Imperium Jets, מערכת המאפשרת טיסה במטוסי מנהלים ומטוסים פרטיים.
ה-Contributers של פורבס ישראל הם כותבים עצמאיים שנבחרו על ידי מערכת פורבס, מומחים בתחומם, המספקים פרשנות וסקירת תופעות עכשוויות בתחום התמחותם. התוכן הוא מטעמם ובאחריותם והוא אינו תוכן ממומן.