חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

מלכת הצפון: מבשלת הבירה הקטנה שכבשה מסעדות וברים ברחבי ישראל

"צמחנו בצורה מהירה מאד בהתחשב בזה שגדלנו בשוק שלא היה קיים בארץ" | צילום: ניל מרסר
"צמחנו בצורה מהירה מאד בהתחשב בזה שגדלנו בשוק שלא היה קיים בארץ" | צילום: ניל מרסר
15 סוגי בירות מיוצרות במפעל שהקימו יחד האחים אסף ודן לביא, לאחר שהראשון עזב את חיי הלילה ועבר מהמרכז לצפון, אז גמלה בליבו החלטה להקים מבשלה. הם התחילו לבשל בירה בכמויות קטנות ולאחר מכן נעזרו בחבריהם התל אביביים כדי להעביר את הבירות לאנשי מפתח בתחום הקולינריה. משם - הכל היסטוריה

ארוחות הבוקר המשותפות הן חלק קבוע בסדר היום של עובדי מבשלת הבוטיק בירה מלכה השוכנת באזור התעשייה תפן שבגליל. במפגש הזה חולקים 14 העובדים חוויות בכדי לפתוח את יום העבודה בחיוך. "בכל יום חמישי אנחנו עושים גם 'האפי האוור', ממש כמו בהייטק", מספר בגאווה גלעד דרור, המנכ"ל. "רק שאצלנו בירה היא לא הבעיה", הוא מחייך.

15 סוגי בירות מיוצרים שם, ולצד "מלכה" מייצרת המבשלה את הבירות של המותגים "הרצל" ו"נגב". בממוצע, בין 120 ל־140 אלף ליטר יוצאים את שערי המפעל בכל חודש, ויחד עם מותגי בירות מתחרים תופס שוק בירות הבוטיק בארץ 4% משוק הבירה.

"זו צמיחה מהירה מאוד, בהתחשב בכך שלפני 15 שנה לא היה שוק כזה בארץ", מסביר דרור. "בנוסף, יש תהליך של 'פרימיומיזציה' – נדידה של אנשים מצריכה של בירות מסחריות פשוטות לדברים קצת יותר איכותיים. ככה בירות צריכות להיות. מעבר למים עם לתת וכשות, הן צריכות להיות עשירות בטעמים וארומות, לא מפוסטרות ולא מסוננות ובלי תמציות טעם.

בירות מסחריות הן כמו 'עוגות הבית', שזה סבבה ומתאים להרבה אירועים' אבל כשבא לך להתפנק, אתה משקיע כמה שקלים יותר בעוגה מקונדיטוריה, כי שם חומרי הגלם איכותיים".

הקורונה הביאה עימה אתגרים לא פשוטים. "אחד הקשיים הגדולים ביותר בשנה האחרונה היה להבין מה המלאי הנכון שצריך להחזיק מבחינת חומרי גלם, חומרי אריזה ותוצרת גמורה", אומר דרור. "עבדנו בתנאי ערפל מוחלט, אבל היתה לנו אינטואיציה נכונה (או מזל) שאפשרה לנו להיות עם מלאים נכונים".

השמועה לא משכרת

הסיפור של בירה מלכה מתחיל ב־2006. לאחר שעזב את חיי הלילה ועבר מהמרכז לצפון החליט אסף לביא, לייסד יחד עם אחיו דן את המבשלה. הוא התחיל לבשל בירה בכמויות קטנות ולאחר מכן נעזר בחבריו התל אביביים כדי להעביר את הבירות סדרת טעימות אצל אנשי מקצוע מתחום הקולינריה. לאחר שגובשו המתכונים הסופיים, עשה אסף את דרכו לתל אביב במטרה להפיץ את הבירות במסעדות הנחשבות ולתת לשמועה על הבירה האיכותית לפלס את דרכה.

האחים לביא מחזיקים בבעלות על 60% מהמבשלה, על ה־40% הנותרים שולטת חברת הכרם. המבשלה פונה לשני שווקים עיקריים: "השוק הקר" – מסעדות וברים (המהווים 70% מהמכירות), וה"שוק החם" – רשתות שיווק וחנויות (המהוות 30% מהמכירות). מלבד מותגי הבירה מייצרים במבשלה את ה"מלכה המזוקקת" – משקה אלכוהולי שקוף, שטעמו נע בין זה של בירה לבין וויסקי.

"חוץ מזה, אנחנו עובדים על פיתוחים חדשים נוספים ומעניינים, אך מוקדם מדי לחלוק אותם עם העולם. החלום הוא שכולם ידעו שכל משקה שייצא מהמבשלה ועליו מוטבע הכתר של מלכה הוא משקה ברמה הגבוהה ביותר", מסכם דרור.

הרשמה לניוזלטר

כתבות נוספות

דילוג לתוכן