כששואלים יזמים שהקימו חברות סטארט־אפ מבטיחות 'איפה הכרתם?', ברוב המכריע של המקרים התשובה תנוע בין שתי אופציות עיקריות: ״ביחידה טכנולוגית מובחרת״, או ״על ספסל הלימודים באקדמיה״. אך סיפור ההיכרות של רועי מרגלית ואבידן ברק, צמד המייסדים שהקימו את Rotate (בעבר Armoz), סטארט־אפ הסייבר המסקרן – שונה בתכלית. שני היזמים הכירו דווקא בבריכות השחייה האולימפיות, במחנות האימונים ובתחרויות שחייה בינלאומיות, כשהתחרו זה מול זה, ראש בראש.
״הכרנו בגיל 15 בתור שחיינים מקצועיים. בילינו הרבה יחד באימונים ובתחרויות בחו״ל – כשאבידן אף הוכתר כאלוף ישראל במספר קטגוריות״, הם מספרים. משם הדרך של שניהם ממשיכה ב״מסלול הקלאסי״, כשכל אחד מהם מגיע ליחידה טכנולוגית אחרת. מרגלית ל־8200, שם שימש, בין השאר, כראש מכלול, תוך שהוא משלים שירות של שש שנים בצבא; וברק – לחטיבת הסייבר של השב"כ, שם שירת כקצין אקדמאי לאחר שהשלים תואר ראשון במדעי המחשב בתיכון.
את התוכנית להקמת מיזם טכנולוגי משותף רקמו מיד לאחר השחרור במהלך טיול משותף בהודו. ״מאותו הרגע תמכנו בקריירה אחד של השני כדי לצבור את הניסיון הנדרש להקים משהו עצמאי. תמיד עבדנו קרוב אחד לשני, אפילו באותו בניין״, הם משחזרים את תחילת הדרך המשותפת. השניים מתחילים כעובדים ראשונים בשני סטארט־אפים שנרכשו בהצלחה: רועי ב־bonobo.ai שנרכשה ב־2019 על ידי Salesforce תמורת כ־50 מיליון דולר, ואבידן ב־BitDam, שנרכשה ב־2021 על ידי התאגיד Datto עבור סכום דומה. ״משם החלטנו שהגיעה העת להקים משהו עצמאי״.
כיום מנהלים יחד מרגלית (מנכ״ל) וברק (סמנכ״ל טכנולוגיות) כשותפים־מייסדים את סטארט־אפ הסייבר Rotate, אשר מתמקד בפתרונות סייבר עבור עסקים קטנים ובינוניים. אותם עסקים ״מקופחים״ שברוב המכריע של המקרים לא יכולים להרשות לעצמם את אותה מעטפת הגנתית הדוקה ויקרה לה זוכים תאגידי הענק – ובשל כך מהווים יעד אטרקטיבי להתקפות האקרים המתבצעות על בסיס יומיומי.
על פי איגוד האינטרנט הישראלי, כ־50% ממתקפות הסייבר ממוקדות נגד עסקים קטנים ובינוניים, כולל כאלה המחזיקים בשרתים שלהם מידע חיוני ורגיש. Rotate מתמקדת דווקא בנישה הזו ומציעה פתרונות לבעיות אבטחה עבורם, ולמרות השוק הנישתי הפוטנציאל לא קטן ומוערך בכמה עשרות מיליארדי דולרים בשנה.
בתוך שגרת חירום
לדברי המייסדים, עד כה הצליחה החברה לגייס כ־5 מיליון דולר מקרנות השקעה מובילות כמו at.inc, Upwest, Treasury ו־Torch, לצד תמיכת אנג'לים מובילים מחברות כמו Palo Alto, Slack, Honeybook Papaya global, Lyft ו־Salesforce.
בנוסף לפעילות היזמית, השניים לקחו חלק פעיל בהקמת פרויקט ׳תקומה׳ – מיזם לגיוס כספים מתורמים אמריקאיים משמעותיים בשיתוף סם זוסמן, אבנר מנדלסון, רקפת רוסק עמינח וקרן F2 – שהצליח לגייס תוך שבועות בודדים יותר מ־4 מיליון דולר לתמיכה בעורף הישראלי. ״המיזם ממשיך לתרום עד היום את הכספים למשפחות מפונות, ומספק פתרונות דיור, חינוך, מזון ותמיכה נפשית לנפגעים בעורף״, אומרים מרגלית וברק. ״היה לנו ברור שניעזר במשאבים של הסטארט־אפ – החל מהמתכנתים והמעצבים להקמת האתר, מובילת האופרציה שלנו שנרתמה לתפעל את מאחורי הקלעים, ועד למרקטינג שנרתמו לעזרה בקידום״.
מאז ה־7 באוקטובר, כפי שהם מעידים על עצמם, למד צמד היזמים איך להתנהל בתוך שגרת החירום של המלחמה, תוך שהם מוצאים גם את הזמן לפעילות התנדבותית. ״הבנו את האחריות שלנו כמנהלים, עם עובדים שגויסו למילואים, משפחות שפונו וספגו אבדות, ועשינו כל שביכולתנו כדי לתת לעובדים שלנו תחושת יציבות וביטחון״, הם מספרים. ״לצד המשך העבודה, היה לנו חשוב להציע לעובדים אפשרויות לעזור ולהתנדב למאמצים האזרחיים בישראל – כדרך לשמור על השפיות ולהפיג את חוסר האונים שכולנו הרגשנו, אבל גם במטרה לתרום תרומה אמיתית לקהילה״.