חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

יהל סופר־רימלט

יהל סופר־רימלט | צילום: ניר סלקמן
יהל סופר־רימלט | צילום: ניר סלקמן
גיל: 29 >> מדענית אסטרופיזיקה, מכון ויצמן

"כששואלים אותי מה אני עושה בחיים, אני אוהבת להגיד שאני מחפשת חייזרים. זה אולי לא מדויק, אבל בטח קרוב יותר ממה שרוב האנשים עושים בעניין", אומרת יהל סופר־רימלט בחיוך. יהל היא מדענית ודוקטורנטית במכון ויצמן בתחום הפיזיקה הניסויית, שמתמחה בתכנון מערכות תצפית באסטרופיזיקה.

"אנחנו מתמקדים בתכנון מכשירים המיועדים לגילוי כוכבי לכת חדשים מחוץ למערכת השמש, לאיפיון וללמידה שלהם – מזיהוי ההרכב האטמוספרי של כוכבי הלכת ועד למדידת הארכיטקטורה של המערכות הפלנטריות", היא מוסיפה. "יש לי הזכות לקחת חלק בפרויקטים יוצאי דופן, ביניהם, מצפה הכוכבים החדש שאנחנו בונים בימים אלה בנאות סמדר, ופרויקט אשר נבנה בשותפות עם האוניברסיטאות הגדולות בעולם – טלסקופ ה־GMT. מדובר בטלסקופ החדשני והגדול ביותר בעולם, אשר נבנה בימים אלו בצ'ילה". בפרויקט זה יהל משתפת פעולה עם טובי המדענים של אוניברסיטת הארווארד, מכון סמיתסוניאן, מכון קרנגי ומוסדות נוספים.

"התחום שאנחנו חוקרים הוא יחסית חדשני ומכיל בתוכו את השאלות הכי מסקרנות ובסיסיות כמו 'כמה מיוחדת מערכת השמש שלנו?', 'כמה מיוחד כדור הארץ?' ושאלת השאלות – 'כמה מיוחד הקיום של חיים על כדור הארץ?"'.

מגיל צעיר אהבה יהל את הטבע, אך עם השנים גילתה עניין דווקא באומנויות. היא למדה בבית הספר לאומנויות 'תלמה ילין' במגמת מוזיקה קלאסית, ובהמשך במגמת קולנוע בתיכון 'בליך'. לאחר שנת שירות התגייסה לנח"ל, שם שירתה כמורה־חיילת באופקים ובלוד.

"פתאום הרגשתי מאוד רגילה"

"לקראת סוף המסלול הרגשתי שמשהו לא שלם", מספרת יהל. "ידעתי שעוד אחזור לעולם החינוך, לא ויתרתי על השאיפה להשפיע ולשנות, אבל עלה בי הדחף ללכת וללמוד". היא למדה תואר ראשון בפיזיקה ומדעי המוח באוניברסיטת בר אילן, תואר שני במכון ויצמן והמשיכה במסלול לדוקטורט.

"כשהגעתי למכון ויצמן חוויתי משבר קשה. עד אז הייתי רגילה להיות 'הכי טובה' – זו שמקבלת את הציונים הכי גבוהים וזו שמסבירה לחברים מהלימודים מה קרה בהרצאה האחרונה. פתאום הרגשתי מאוד ׳רגילה׳. זה ערער אותי מאוד, את הביטחון שלי ואת התפיסה שלי את עצמי. היום אני שמחה מאוד על הזכות להיות מוקפת בכל כך הרבה חוקרים ושותפים מבריקים.

"אחד הרגעים המרגשים ביותר שהיו לי במסגרת המחקר קרה דווקא עם תלמידי התיכון שאני חונכת במסגרת תוכנית אלפא במכון דוידסון. במסגרת התוכנית מבצעים התלמידים מחקר מדעי בפרויקט בהדרכתי. הפרויקט שבחרתי התמקד בחיפוש אחר כוכבי לכת חדשים. השיא היה כשנסעתי עם התלמידים למצפה הכוכבים החדש וביצענו תצפיות עם הטלסקופ LAST לאורך לילה שלם. למען האמת, זו היתה אמורה להיות לא יותר מהתנסות. להפתעתי הגמורה, התלמידים עיבדו את התמונות ומצאו סיגנל של כוכב לכת חדש!".

באותו נושא

דילוג לתוכן