כל אחד מבני משפחתו הקרובה של זכריה רייטאנו (Zachariah Reitano), מייסד ומנכ"ל סטארט-אפ בתחום הבריאות הדיגיטלית, התמודד בשלב מסוים עם מחלה מסכנת חיים, החל ממחלת לב מולדת ועד סרטן. למזלם, הייתה להם גישה לרופא אישי מסביב לשעון, אביו של זכריה. "בכל פעם שהייתה לנו שאלה, היינו הולכים אליו והוא היה מטפל בזה מההתחלה ועד הסוף", אומר רייטאנו, שנבחר לרשימת פורבס 30Under30 ב-2020. "חלק ממני תמיד רצה למקם את אבא שלי בבית של כולם".
סטארט-אפ הבריאות הדיגיטלית Ro מניו-יורק, שהתחיל כעסק של שירותי רפואה מרחוק המיועדים בעיקר לגברים שנזקקים לטיפול בסוגיות של אין-אונות ונשירת שיער, התרחב במהירות והוא כולל כעת כמה תחומי טיפול של שירותי רפואה דיגיטלית –קליניקות מיוחדות לטיפול בבעיות גברים, נשים, מעשנים או אלה הסובלים ממשקל יתר – שירותי טיפול ראשוני מלא, כולל מרכזי הפצה ובתי מרקחת משלו, בדיקות אבחון ביתיות ושירותים נוספים.
5 מיליארד ב-3 שנים
Ro הכריזה ביום שני על סבב גיוס D בסך 500 מיליון דולר, שמעריך את שווי החברה שנוסדה רק לפני שלוש וחצי שנים ב-5 מיליארד דולר. ההשקעה, שמגיעה פחות משמונה חודשים לאחר ש-Ro גייסה בסבב C סכום של 200 מיליון דולר, ממחישה באיזו דרסטיות האיצה מגפת הקורונה את טכנולוגיות הבריאות הדיגיטליות. על פי חברת המחקר והדאטה PitchBook, השקעות הסיכון בסטארט-אפים בתחום הבריאות הדיגיטלית זינקו ב-2020 לשיא של 2.3 מיליארד דולר אשר הושקעו ב-192 חברות שונות.
המשקיעים General Catalyst, FirstMark Capital ו-TQ Ventures הובילו את סבב הגיוס הנוכחי, יחד עם SignalFire, Torch ו-BoxGroup. בין המשקיעים החדשים נמנים Altimeter, Baupost ו-Dragoneer. מה שמביא את המימון הכולל של Ro לכ-890 מיליון דולר, אשר ייועד בעיקר לשדרוג וגידול בתשתיות החברה, כולל הגדלת כמות הספקים, מרכזי ההפצה לבתי מרקחת ועוד שירותים ביתיים. (גילוי נאות: פורבס מדיה השקיעה ברו).
אחד הדברים הייחודיים במודל העסקי של Ro הוא שהתשלום במזומן, כלומר הוא פועל מחוץ למערכת ביטוח הבריאות המסורתית. "אם אני פוזל אל העתיד, אני חושב שיש פה הזדמנות גדולה באמת להציע לכמה שיותר אנשים טיפול ראשוני באיכות גבוהה ובמחיר סביר, פחות מההשתתפות העצמית שלהם", אומר רייטאנו בן ה-29, שהקים את החברה ב-2017 יחד עם מנהל המוצר הראשי סמן רחמניאן (38) ומנהל הצמיחה הראשי רוב שוץ (37).
מחיר בהתאמה אישית
התמחור של Ro ללקוחותיה משתנה בהתאם לשירותים שהם בוחרים. תרופות מרשם במשלוח חודשי בדואר, למשל, עולה כחמישה דולר לחודש ועלות ביקור רופא וירטואלי מגיעה לכ-15 דולר. התמחור למשתמשים המעוניינים בשירותי קצה לקצה, כולל ביקורים וירטואליים, אבחון ביתי ובתי מרקחת לטיפול שוטף, נע בין 20 דולר ל-40 דולר בחודש.
"כאשר צרכנים מוציאים מכיסם הפרטי, הם מתייחסים לשירות כמו לכל רכישה בפלטפורמת מסחר אלקטרוני אחרת", טוען המנט טנג'ה, שותף מנהל ב-General Catalys, משקיעה עיקרית בסטארט-אפ, "אכפת להם מהחוויה הצרכנית. אכפת להם מערך".
"זה לא אומר ש-Ro רואה את עצמה כחברת סחר אלקטרוני צרכני – להפך", אומר טנג'ה. Ro בונה את תשתית פעילות הליבה שלה ואת היכולת בתחום שירותי הבריאות הדיגיטלית באופן שונה מהמתחרים. דוגמה מצוינת לכך היא רכישת הסטארט-אפ WorkPath, ששולח פלבוטומיסטים (עובדים שאינם פרארפואיים) לבתים של מטופלים לקחת דם לבדיקות אבחון. "יש כאן הזדמנות אדירה וצורך עצום", הוא מוסיף. WorkPath מספקת את שירותיה גם לחברות בריאות דיגיטליות אחרות, כולל עבור אלו שמבצעות ניסויים קליניים.
פחות קבלנים, יותר רופאים
יתרון נוסף שיש ל-Ro הוא הגודל שלה בהשוואה למתחרים. Hims & Hers, הפועלת בתחום הטל-רפואה ומוכרת מוצרי טיפוח אישיים לגברים ונשים ברשת, הפכה לציבורית בינואר האחרון באמצעות הנפקת SPAC וכבר מחזיקה בשווי שוק של כ-2.5 מיליארד דולר. החברה דיווחה על הכנסות של 149 מיליון דולר בסוף 2020, בעוד ש-Ro מעריכה את הכנסותיה ברוטו ב-230 מיליון דולר בשנת 2020.
Ro מעסיקה כ-350 עובדים ועם סבב הגיוס הזה, מתכננת להרחיב את פעילותה לעשרה מרכזי הפצה עד סוף השנה, להעסיק יותר רופאים וספקים בצוותים שלה במקום להשתמש בקבלנים חיצוניים, וכן להגביר את היצע השירותים הביתי. "אחד היתרונות של שילוב אנכי הוא שאנחנו יכולים להפחית את העלות בכל נקודת מגע אחת", אומר ריטנו. "אנחנו לא משלמים לאף אחד אחר שיעשה את העבודה שלנו".
צילומים: Ro