כנס צעירי ה-Under 30 נפתח השנה בישראל, והביא מאות יזמים ומנהיגים מכל רחבי העולם לארבעה ימים של פאנלים ואטרקציות בירושלים ותל אביב. מטרת הוועידה היא לחבר בין הצעירים המבטיחים ממגוון רחב של תחומים – החל ביזמים ומפתחים טכנולוגיים וחוקרים פורצי דרך, דרך מנהיגי יוזמות חברתיות, אנשי תרבות ורוח ופעילים פוליטיים ועד לספורטאים ואמנים מובילים מכל רחבי העולם.
הבוקר (30.5) החל בשורה של פאנלים בנמל תל אביב עם בכירי תעשיית ההייטק הישראלית וההון סיכון בישראל וצעירים מרשימות הUnder-30 מסביב לעולם. בפאנל: "יזמים סדרתיים: הראו לי את הכסף", התארחו אסף רפפורט, מייסד משותף ומנכ״ל WIZ ושלמה קרמר, מייסד משותף ומנכ״ל קייטו נטוורקס, אשר שוחחו על יזמות סדרתית מצליחה – ״איך עושים את זה נכון ואז – איך עושים זאת שוב״, בהנחייתו של סטיב ברטוני, משנה לעורך הראשי של פורבס.
אופטימיות זהירה
עם שני סטארט-אפים מצליחים שהקים בתוך פחות מעשור, כולל חד קרן מבטיח בשווי של 6 מיליארד דולר, אסף רפפורט מכונה 'נער הזהב של הסייבר הישראלי׳. שלמה קרמר, הוא ה׳סנדק של אבטחת הסייבר׳ ומחלוצי הסייבר הישראלי. ממייסדי צ׳ק פוינט – החברה שהציגה את חומת האש הראשונה לשוק המסחרי – אשר חתום בנוסף גם על הקמתן של חברות מצליחות נוספות כמו אימפרבה וקייטו נטוורקס. שני היזמים המצליחים נפגשו היום בכנס פורבס וחלקו תובנות מיוחדות עם מאות הצעירים שנכחו באירוע.
״במציאות הנוכחית יש דווקא הזדמנות מצוינת עבור סטארטאפים בתחום של הסייבר״, ציין קרמר באופטימיות זהירה. ״חוויתי מקרוב מאוד משברים גלובליים גדולים ב-2000 ו-2008 ותמיד הסייבר הוכיח שהוא יציב וחזק – כך שבמונחים של ביקושי שוק אני לא מאמין שתהיה ירידה ואני מאוד אופטימי בנוגע לסקטור הזה״.
״לחברות וליזמים בתעשייה אני יכול לתת את העצה המסורתית הטובה שנכונה בכל תקופה – לגייס מספיק כסף שיספיק כדי להגיע לסבב הבא עם הערכת שווי טובה וגבוהה יותר מזו הקודמת ותמיד להיות יעילים לכל אורך הדרך״, הוסיף.
בהמשך לדבריו התייחס רפפורט לירידות החדות בשווקים ולסנטימנט השלילי שכבר משפיעים באופן ברור על התעשייה: ״את הסטארט-אפ הראשון שלי הקמתי לפני כעשור כשהכסף היה כמעט בחינם, השווקים היו בעלייה ותנאי השוק היו אופטימליים״, ציין. ״המציאות היום השתנתה באופן דרמטי וזו הפעם הראשונה שאנחנו כיזמים צעירים חווים משבר או מיתון כזה״.
״באופן אישי אנחנו בוויז הגענו למשבר הזה חזקים ומאוד מוכנים, עם מספיק כסף בקופה לצלוח את התקופה המאתגרת הזו״, הדגיש רפפורט את הפוטנציאל שטומנת בתוכה התקופה החדשה, ״יש פה הזדמנות נהדרת מבחינת החברות במרדף אחרי הטאלנטים ובתחרות אחרי הכשרונות הצעירים. אני מאמין שתהיה התפכחות מסוימת וטאלנטים יעדיפו ללכת עכשיו לחברות עם ביזנס אמיתי – מה שיוצר הזדמנות מצוינת עבור חברות סייבר כמו קייטו, וויז ואחרות למשוך את הכשרונות הגדולים. המרדף אחריהם זה אחד האתגרים הקשים והמורכבים בתעשייה הזו״, הוסיף.
גם מבחינת הסטארטאפים והיזמים הצעירים הוא רואה הזדמנויות חדשות שנוצרות כעת: ״יש כאן גם הזדמנות מצוינת מבחינת שוק המיזוגים והרכישות. עד לפני חצי שנה או שנה כל יזם צעיר חלם להפוך ליוניקורן או לצאת להנפקה. לדעתי ׳הטעם׳ שלהם ישתנה כעת באווירה הנוכחית ויזמים שירצו לצמוח ולהתפתח יהיו פתוחים יותר לגבי עסקאות מיזוג ורכישה חדשות״, הבהיר. ״אני באופן אישי שמח מאוד שאנחנו חברה פרטית במיוחד כשאני רואה מה קורה עכשיו בבורסות״.
גם מבחינתו של היזם הוותיק, שלמה קרמר, שלא אחת הצליח להפוך יוזמה על הנייר לחברה מצליחה, רואה דווקא בתקופה הנוכחית אפשרות נדירה לפיתוח יוזמות ורעיונות חדשים: ״עכשיו זה הזמן המושלם עבור יזמים להתחיל סטארט-אפ חדש״, הצהיר, ״התקופה הזו יכולה לתת את הדחיפה ואת האומץ ללכת אחרי הרעיונות שלהם״.
בין יתר הנושאים שעלו בשיחה נשאל קרמר גם לגבי אתגרי ואיומי הסייבר: ״המורכבות באבטחת מידע וסייבר גדולה היום לאין שיעור ממה שהכרנו לפני 20 או 30 שנה. פעם היה מספיק פיירוול ואנטי וירוס כדי להיות מוגן. היום בכל RSA אתה מאתר מאות אם לא אלפי פרצות אבטחה, מה שהופך את העולם שלנו היום ליותר פרוץ ופגיע, גם בתקופות שלום וגם בתקופות של מלחמה״, הדגיש. ״להילחם במורכבות הזו ולספק פתרונות ומוצרי אבטחה הוא האתגר הגדול ביותר שעומד בפנינו כיום״.
רפפורט: ״זה כמו להילחם בפשע והרעים לצערי עדיין מנצחים. עבורם זה משתלם להיות פושע סייבר כי הסיכון מאוד נמוך. המלחמה באוקראינה למשל הראתה לנו כיצד הסייבר משמש כלי נשק לתקיפה, לא רק נגד מדינות אלא גם נגד חברות, שמוצאות את עצמן מאוימות על ידי מדינות״.
הפאנל נחתם בגישה אופטימית לגבי עתיד הסייבר ובהסכמה של שני היזמים לגבי הכיוון החיובי אליו צועדת תעשיית הסייבר המקומית: ״כשאני מסתכל על החברות המקומיות בתעשיית הסייבר הישראלית אני מאוד אופטימי״. קובע רפפורט בנחרצות, ״יש כאן חברות עם פעילות אמיתית ועם עסק אמיתי . לא חברות חלום. חברות אמיתיות שמנסות לפתור בעיות אמיתיות״.
קרמר הוסיף: ״כשהקמנו את צ’ק פוינט לפני 30 שנה היינו צריכים לפעמים להסתיר את זה שאנחנו חברה ישראלית. היום רק כששומעים את המילה ״ישראל״ בתעשיית הסייבר זה כבר פותח דלתות. ישראל בסייבר זה כבר מותג עולמי״.