Forbes Israel Logo
קשר השתיקה בעמק הסיליקון: מעתיקים אך לא מגיעים לבית המשפט | צילום: Shutterstock
קשר השתיקה בעמק הסיליקון: מעתיקים אך לא מגיעים לבית המשפט | צילום: Shutterstock

כך מחקות החברות הגדולות את הרעיונות של המתחרות – אך לא משלמות את המחיר

ענקיות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות שואבות זו מזו השראה ומייצרות מוצרים דומים באופן מחשיד - אך נראה כי בעמק הסיליקון ישנו קשר שתיקה סביב הנושא ורצון שלא להביא את הסוגיות הנפיצות הללו לבית המשפט. האם אנו קרובים ליום בו תתפוצץ הבועה באופן סופי? ימים יגידו

במהלך השנה האחרונה, טוויטר עשתה מספר מהלכים שנתפסו כמהלכים מלוכלכים מצד היריבות שלה. היא העתיקה את הפיצ'ר המקורי של סנאפצ'ט להצגת סיפורים, אם תרצו 'סטוריז', שנעלמים לאחר 24 שעות, וכינתה את הגרסה הייעודית שלה "Fleets".

לאחרונה קרה מקרה דומה באינטל, שם, על פי פרסומים שונים, מתכננים להגדיל משמעותית את מספר הליבות במעבדי החברה, במטרה להתחרות עם מעבדי Ryzen של חברת AMD, ובייחוד עם הדור הבא של המעבדים השולחניים של החברה שמכונים Alder Lake. ספינת הדגל של אינטל, Core i9-12900K, מתגאה ב-16 ליבות נוספות שפועלות באמצעות טכנולוגיה היברידית חדשה.

המידע שפורסם באתר הסיני Zhihu ולאחר מכן דרך פלטפורמת Videocardz חשף מפרטים שהועברו ככל הנראה לשותפי אינטל בתקופה האחרונה. המעבדים החדשים, כולל Core i9-12900K ,Core i7-12700K ו-Core i5-12600K, כוללים כאמור ליבות היברידיות, לצד ליבות קטנות וחסכוניות יותר.

ענקית השבבים אינטל מעתיקה את מעבדי המתחרה מסין, AMD. צילום: shutterstock
ענקית השבבים אינטל מעתיקה את מעבדי המתחרה מסין, AMD. צילום: shutterstock

יש לציין כי לחברת AMD יש כיום יתרון בולט בשוק המחשבים השולחניים, בעיקר הודות למעבדי Ryzen שלהם ולהם, תופתעו לגלות 12 ו-16 ליבות, דומה לפיתוח האחרון שמיהרה אינטל לייצר. הדגם האחרון שיצא למשל, מציע מספר ליבות כפול מהמעבד המוביל של אינטל נכון להיום, והוא נתפס כמוצר איכותי שמניב תוצאות, מייעל ומקצר תהליכי עבודה.

אומנם קשה לומר עד כמה הביצועים ישתפרו בזכות הליבות הקטנות, אך זה עדיף על כלום עבור אינטל, שיש לה גם סדרת מחשבים שולחניים מזדקנת, גם היא מבוססת על מעבדי עם ליבות מהדור הישן.

שתיקה כהסכמה

שני הסיפורים הם דוגמה נהדרת למגמה שהולכת והופכת רווחת יותר ויותר בעולם העסקי בכלל ובעמק הסיליקון בפרט. אותם מהלכים של שאיבת השראה מהמתחרים ויצירת מוצרים בעלי מאפיינים דומים, מהלכים שהיו מתקבלים בעבר בתביעות ענק, מתקבלים כעת בשתיקה על ידי חברות מתחרות שמתאמצות להתרחק עד כמה שניתן מבתי המשפט.

האמת היא, כך הבינו החברות השונות, שיש מעט מאד דברים שניתן לעשות במקרים מן הסוג הזה. הדבר הריאלי היחיד הוא לקוות שהמוצר החדש לא יזכה לאותה הצלחה כמו המוצר המקורי. כך בדיוק קרה במקרה של Fleets. בתחילת החודש הודיעו בטוויטר כי הפיצ'ר, שלא זכה לפופולריות בקרב המשתמשים, יוסר מהאתר ב-3 לאוגוסט, פחות משנה לאחר שעלה לאוויר.

מותגים אחרים התמודדו עם כישלונות דומים לאחר ששאבו השראה מהמתחרים שלהם. כשענקית הטכנולוגיה אפל השיקה את מערכת הבינה המלאכותית 'סירי' למשל, גוגל ומיקרוסופט עבדו במרץ כדי להשיק מוצרים דומים משלהם שיוכלו לתת פייט לעוזרת האישית הווירטואלית, אך עדיין נותרו מאחור.

באופן דומה, שירות המוזיקה ספוטיפיי, שזוכה כעת לפופולריות אדירה ברחבי העולם, נולד בעקבות שירות אפל מיוזיק הוותיק ממנו, שזכה לפופולריות פחותה בקרב המשתמשים. ניתן למצוא לכך עוד ועוד דוגמאות, שממחישות היטב את הלך הרוח בתחום.

אפל ופייסבוק. צילום: Shutterstock
אפל ופייסבוק. שמות עין על המתחרות ופועלות בהתאם | צילום: Shutterstock

זה נכון שיצירת מוצר שנתפס כדומה מידי למוצר של המתחרים אינו מעשה קולוגיאלי, אך גרועה מכך היא הסיטואציה בה המוצר החדש נכשל באופן חרוץ ומתרסק לעומת המוצר המקורי. יש גם כמובן דוגמאות למוצרים שהתעלו פי כמה מהמוצרים עליהם התבסוס, כמו למשל במקרה של אינסטגרם והסטוריז, שהפכו בין לילה לסימן ההיכר של האפליקציה ואחד מהפיצ'רים האהובים והמזוהים איתה ביותר.

סנאפצ'ט, שהגתה את הרעיון הראשוני לסטורי, צברה אמנם פופולריות במדינות מסוימות ברחבי העולם, אך נותרה בעיקר בגבולות ארה"ב. המצב נותר כך עד שהפיצ'ר הייחודי שלהם לסרטונים שנעלמים לאחר 24 שעות תפס את עינו של מייקל סיימן, מפתח צעיר בפייסבוק, אז בן 19 בלבד. "סנאפצ'ט הפכה במהירות לאפליקציה ענקית. ראיתי שכל החברים שלי השתמשו בה, אז העלתי את הסוגיה הזו באחת מפגישות הצוות של החברה, בה נכח גם המייסד צוקרברג". ומאז, הכל היסטוריה. סנאפצ'ט, שהגתה את הקונספט המקורי, נותרה מאחור.

דרכי ההתמודדות

המצב אמנם יכול להיות מתסכל עבור מי שנותר מאחור כמו סנאפצ'ט, אך במקרים כאלו נדמה שהמציאות מחייבת יצירתיות. חברות שונות שמוצאות את עצמן בסיטואציות דומות מחויבות לייצר פיצ'רים ומוצרים חדשים שיעזרו להם להתבלט בשוק הדורסני והתחרותי.

כעת יש שחקן צעיר ומסקרן בזירה: טיקטוק. גם כאן אנו רואים חברות ורשתות חברתיות שמנסות להעתיק את המוצר, חלקן בהצלחה וחלקן פחות, אך רובן ככולן ללא כל תגובה מצד ענקית הטכנולוגיה הסינית. "כשיש מוצר מצליח ואחרים מנסים לחקות חלקים ממנו או אפילו את כולו, צריך להבין איך מבדלים את המוצר החדש כדי לתת לו ערך מוסף. לכן, צריך להקצות את הצוות הכי איכותי ומקצועי כדי שיילחם" במתחרים שלך, בכל הכוח. אין דרך אחרת", מסביר סטיב גלניס, מנכ"ל Cameo, פלטפורמת סרטונים פופולרית בארה"ב.

מעניין יהיה לראות בחודשים הקרובים כיצד המלחמה והתחרות בין ענקיות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות תעלה מדרגה ותחריף, והאם גם הפעם הדברים יתקבלו בשתיקה רועמת, או שדווקא תהיה נהירה חזרה לפתירת הסכסוכים בין כותלי בית המשפט? נאלץ לחכות ולראות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן