סטודנטים צפו בסרטונים האלה 412 מיליארד פעמים – ולא מדובר בפורנו

שלושה מכל ארבעה סטודנטים פונים לרשתות החברתיות, בעיקר טיקטוק ויוטיוב, לקבלת עזרה בלימודים | צילום: Shutterstock
שלושה מכל ארבעה סטודנטים פונים לרשתות החברתיות, בעיקר טיקטוק ויוטיוב, לקבלת עזרה בלימודים | צילום: Shutterstock
בעוד שלימודים מקוונים באמצעות הטיקטוק הופכים ויראליים, כך גם הפצת מידע מוטעה. הוצאה לאור של ספרי לימוד נלחמת במגמה עם אפליקציה משלה – Sharpen, הנחשבת לשילוב "בין ספר לימוד אקדמי ל-Tiktok"

כאשר ג'ושוע מרטין מלמד שיעורי אלגברה, חשבון או פיזיקה בטיקטוק, עשרות אלפי צופים נסחפים פנימה והחוצה מהשידור החי של האפליקציה, ו-1,000 או יותר נשארים איתו לאורך כל השעה – מספר שימלא אולם הרצאות גדול באוניברסיטה מספר פעמים. אבל סטודנטים שמפספסים את השידורים החיים שלו – או רוצים לעבור על נושאים ספציפיים – צריכים לגשת לערוץ היוטיוב של מרטין, בשם Ludus, שם הם ימצאו סרטוני וידאו מפורטים יותר לפי דרישה.

וזה לא קורה בטעות. טיקטוק ידועה לשמצה בקשר הקרוב שלה עם משפיענים. בחודש שעבר קיבל מרטין, סטודנט לתואר שני בפיזיקה באוניברסיטת Stony Brook בניו יורק (ולאחר מכן עבד במשך שנה כמורה לפיזיקה בתיכון), 0.79 סנט מקרן היוצרים של טיקטוק עבור 115,000 הצפיות בסרטונים שלו. אבל הוא גם מכניס 500 דולר בחודש מהכנסות מפרסומות ביוטיוב.

כמות המידע המדעי השגוי בטיקטוק – והצפיות שהסרטונים זוכים להם – מתסכל עוד יותר את מרטין. אז מדוע הוא ממשיך ליצור באפליקציה? כי שם נמצאים התלמידים הפוטנציאליים שלו במספרים גדולים. מרטין פרסם את סרטון הטיקטוק הראשון שלו ב-2019, וכעת יש לו 600,000 עוקבים. בסרטון הראשון הוא לימד טריק מהיר להכפלת מספרים בתשע. באחר, הוא דחק בתלמידים לבקר בערוץ היוטיוב שלו כדי לקבל עזרה בפיזיקה ומתמטיקה. "הסרטון הזה קיבל 4 מיליון צפיות, והגעתי מ-1,500 מנויים ביוטיוב ל-40,000 בלילה אחד", מספר מרטין. (כעת יש לו 85,000 מנויים ביוטיוב).

ככל שטיקטוק התרחבה במהירות מעבר לנישת הבידור שלה, כך התיאבון לעזרה אקדמית בפלטפורמת שיתוף הסרטונים גדל, יחד עם תוכן איכותי וגם מידע מדעי מוטעה. ההאשטאג studytok# צבר 6 מיליארד צפיות. ההאשטאג LearnOnTiktok# הוא אחד מההאשטאגים הפופולריים ביותר באפליקציה, וסרטונים המתויגים באמצעותו נצפו יותר מ-412 מיליארד פעמים, לפי חברת האנליטיקה Pentos. מאז שהם החלו לעקוב אחר LearnOnTiktok# ביולי, מספר הסרטונים עם ההאשטאג גדל ב-15% – צמיחה מהירה יותר מאשר ההאשטאגים dance, #meme, #comedy, #makeup# ו-storytime# באותו פרק זמן.

על פי סקר שנערך לאחרונה מחברת ספרי הלימוד McGraw Hill, שלושה מכל ארבעה סטודנטים פונים כעת לרשתות החברתיות, בעיקר טיקטוק ויוטיוב, לקבלת עזרה בלימודים.

למעשה, ההוצאה לאור בת ה-134 מתאמצת לעמוד בקצב. מוקדם יותר החודש היא הוציאה אפליקציה בשם Sharpen שמשתפת חומר לימודי באמצעות סרטונים משעשעים המתנגנים ברצף מהיר, עם חידונים קצרים שמתוגמלים במסכי עידוד דמויי דולינגו.

"לאחר שמונה דקות בערך התלמידים מקבלים מסך עם פידבק מעודד ואז הם מקבלים חידון משחקי בן חמש עד שמונה דקות, שמחזק את כל מה שהם למדו", אומר ג'סטין סינג, מנהל הטרנספורמציה הראשי במקגרו היל. "ובדיוק כמו טיקטוק או הרילז באינסטגרם, אם הם כבר באפליקציה, הם יכולים פשוט להמשיך לצפות."

סינג מדווח כי תלמיד אחד העיד כי Sharpen נראית כמו "שילוב בין ספר הלימוד שלהם לטיקטוק". הוא מקווה שהתלמידים יבחרו באופציה הזאת על פני רשתות המדיה החברתית מכיוון שהחומר מגיע ממקור מהימן, ומתאים לשיעורים שלהם. לעת עתה, Sharpen זמינה בחינם בחנות האפליקציות של אפל וכוללת שיעורים ל-18 קורסים שונים, מאנטומיה ועסקים ועד למוזיקה, כאשר 50 נוספים יגיעו בחודש הבא.

ההוצאה לאור בת ה-134 מתאמצת לעמוד בקצב. משרדי McGraw Hill באוהיו, ארה"ב | צילום: Shutterstock

ולסינג יש נקודה. טיקטוק, ככלל, הוא לא מורה אמין. המידע המוטעה משתולל ברשתות. מחקר שנערך לאחרונה על ידי אתר ניטור התקשורת NewsGuard מצא שאחד מכל חמישה סרטונים בטיקטוק בנושאים פופולריים כמו שינויי אקלים, מגפת הקורונה או הפלישה הרוסית לאוקראינה מכיל מידע שקרי, וכי תוצאות החיפוש של טיקטוק הן בדרך כלל מקטבות יותר ופחות מדויקות מאלה של גוגל. ולמרות זאת, הדיווח של NewsGuard עוד מציין כי: "ביוני טיקטוק השיקה מסע פרסום סביב ההאשטאג TiktokTaughtMe#, בטענה כי 'אין גבול לידע שניתן לגלות בטיקטוק'."

חשבון אחד, תחת התגיות science# ו-astronomy#, עם יותר מ-230,000 עוקבים, מפרסם סרטונים שטוענים כי התנ"ך חזה את המפץ הגדול, מטיל ספק בגיל היקום ומעודד את הצופים לפקפק במדע המודרני. ההשטאג psychology# גדוש בסרטונים המתיימרים להסביר התנהגות אנושית באמצעות סיכומים גסים של לימודי פסיכולוגיה או מבלי לצטט מקורות כלל.

מרטין אומר שהוא רואה לעתים קרובות יוצרים צוברים צפיות ועוקבים עם סרטונים שמתיימרים ללמד כיצד לפתור את "שאלת ה-SAT הקשה ביותר, אשר כשלעצמה אינה הגיונית כי ה-SAT אינו מבחן אחד שנערך שוב ושוב. זו שאלה אחרת בכל פעם". (ה-SAT נחשב לבחינה הפסיכומטרית בארה"ב)

דוברי טיקטוק לא הגיבו לבקשות המרובות לתגובה, אך אמרו ל-NewsGuard בספטמבר כי הנחיות הקהילה של האפליקציה "מבהירות שאיננו מאפשרים מידע מוטעה מזיק, כולל מידע רפואי שגוי, ואנו נסיר אותו מהפלטפורמה. אנו משתפים פעולה עם קולות אמינים כדי להעלות תוכן סמכותי בנושאים הקשורים לבריאות הציבור, ומשתפים פעולה עם בודקי עובדות עצמאיים שעוזרים לנו להעריך את דיוק התוכן".

NewsGuard מצא שאחד מכל חמישה סרטונים בטיקטוק בנושאים פופולריים מכיל מידע שקרי | צילום: Shutterstock

טיקטוק הסירה יותר מ-113 מיליון סרטונים עקב הפרות של הנחיות ברבעון השני של 2022, אך פחות מאחוז אחד מהסרטונים הללו הוסרו בשל הפרת הנחיות "היושרה והאותנטיות" הכוללים חוקים לגבי מידע שגוי. רוב הסרטונים שהוסרו, הוסרו בשל הפרת כללים לגבי בטיחות קטינים, פעילויות לא חוקיות ומוצרים בפיקוח, עירום ופעילות מינית.

השאלה האם תלמידים באמת מרוויחים מצפייה בסרטונים חינוכיים, אפילו מדויקים, נשארת תלויה באוויר. מחקר אחר מחקר הראה ששימוש בטלפון נייד ובמדיה חברתית משפיע לרעה על ביצועים אקדמיים, קשב וריכוז ומצב רוח.

אנדרו לפ, פרופסור באוניברסיטת Kent State, החוקר את ההשפעה של טלפונים ניידים ומדיה חברתית על ביצועים אקדמיים ורווחה, ספקן לגבי טיקטוק כמקור אמין. במקרה הטוב, סביר להניח שהאפליקציה תהיה יותר הסחת דעת מאשר כלי מועיל, הוא טוען.

"טיקטוק נועדה להחדיר בך את הטלפיים שלה ופשוט לא להרפות", אומר לפ. "אז יכול להיות שתפתח את האפליקציה מתוך כוונה לקבל קצת הדרכה או תובנה לגבי כל מה שאתה לומד, אבל אני בטוח שהרבה אנשים יגלשו בקלות בחזרה להרגלי הטיקטוק האחרים שלהם ברגע שהאפליקציה כבר פתוחה”.

"טיקטוק נועדה להחדיר בך את הטלפיים שלה ופשוט לא להרפות" | צילום: Shutterstock

ללפ יש עדויות לכך שלשימוש במדיה חברתית ולשימוש בטלפון יכולות להיות השלכות גרועות אף יותר. לאחרונה הוא פרסם מחקר שהראה כי ל-15 דקות של שימוש במדיה חברתית הייתה השפעה שלילית על מצב הרוח הטוב של התלמידים. מחקר אחר מצא ששימוש מוגבר בטלפון סלולרי נמצא בקורלציה עם ירידה בביצועים אקדמיים. לא סביר שסטודנטים יוכלו ללמוד משהו מעמיק בטיקטוק, אומר לפ.

מדיה חברתית יכולה להיות בריאה כאשר היא משמשת "כדי להתחבר לאנשים אחרים ולעשות משהו יחד במצב לא מקוון", מציין לפ. "אבל אז יש את הגישה הלא בריאה", הוא מוסיף. "כשאתה נופל לתוך מחילת הארנב… ופשוט נסחף מפוסט אחד למשנהו, מסיח את דעתך ומפסיד 20 או 30 דקות של זמן לימוד שם למטה, לפני שאתה מצליח לצאת ממנו."

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן