ChatGPT, הצ'אטבוט החדש של OpenAI יכול לכתוב מאמרים ותסריטים, לאתר באגים בקוד ולפתור בעיות מתמטיות מורכבות. היכולת שלו לתת תשובות לכל שאלה יכולה להיות משאב מבטיח בכיתות הלימוד, במיוחד לאור המחסור העולמי במורים. אבל מורים מודאגים מכך שתלמידים ישתמשו בכלי החינמי והנגיש כתחליף לויקיפדיה להשלמת שיעורי בית וכתיבת מטלות עבורם, מה שמסכן את נכונותם לפתח מיומנויות כמו כתיבה ומחקר.
"תלמידים יחשבו וישתמשו בצ'אטבוט הזה כאילו הוא יודע הכל", אומר אוסטין אמברוז, מורה בחטיבת הביניים באיידהו. "בגלל שזו טכנולוגיה שיוצרת דברים שנשמעים ממש לגיטימיים, התלמידים הולכים להניח שהמידע הוא 100% נכון."
במהלך השבועות האחרונים, ChatGPT התפוצץ מבחינת משתמשים, עם יותר ממיליון שנרשמו כדי להשתמש בו תוך שבוע לאחר השקתו. האלגוריתם הוא מודל שפה שאומן באמצעות משוב אנושי וכמות עצומה של נתונים ציבוריים ממגוון מקורות. אבל העובדה כי נראה שהוא יודע על מה הוא מדבר – לא מבטיחה שהמידע שהוא מספק מדויק לחלוטין. ראשית, מכיוון שהכלי הושתת על בסיס נתונים זמינים עד 2021, ChatGPT אינו מסוגל לספק תשובות עובדתיות עדכניות.
ChatGPT גם מתקשה עם שאלות המנוסחות בצורה מבלבלת, מה שעלול להוביל לתשובות שגויות. בנוסף, למרות שהאלגוריתם הוזן על ידי כמויות אדירות של נתונים שנשלפו מהאינטרנט, הוא יכול להציג תוכן מוטה גזעית: כשהתבקש להעריך סיכון ביטחוני של נוסעים, הוא הציע קוד כלשהו שחישב ציוני סיכון והוציא ציונים גבוהים יותר עבור סורים, עיראקים ואפגנים מאשר נוסעים אחרים.
מנכ"ל Open AI, סם אלטמן, הודה בעצמו במהמורות הללו בציוץ, ואמר: "ChatGPT מוגבל להפליא אך מספיק טוב בכמה דברים כדי ליצור רושם מטעה של גדלות. לסמוך עליו עבור כל דבר חשוב תהיה טעות".
יחד עם חששות אלה, מורים אומרים כי חשוב עוד יותר ללמד אוריינות דיגיטלית בשלב מוקדם ומדגישים את החשיבות של חשיבה ביקורתית לגבי מקור המידע. המורים אומרים שהכלי יכול גם להדגיש ולחזק את השימוש באזכורים בעבודות אקדמיות.
"בתור ילידים דיגיטליים, התלמידים הופכים מודעים לטכנולוגיות חדשות ומתחילים להשתמש בהן מהר יותר משהמחנכים מבינים אותן", אומרים מומחי טכנולוגיות חינוך. נטלי קרנדל, מנהלת אוריינות בתיכון בקיפ ניו ג'רזי, רשת של בתי ספר ציבוריים, אומרת שזה בלתי נמנע שתלמידים ישתמשו במכשירים הן בתוך ומחוץ לכיתות, ועדיף למחנכים לאמץ אותם וללמד את התלמידים כיצד להשתמש בטכנולוגיה בצורה אתית וכנה.
עם זאת, לא כל תכניות הלימודים ותכניות בית הספר נועדו להתאים לצ'טבוט הבינה המלאכותית החדשני, אומר אמברוז. "הרבה פעמים לא רק תכנית הלימודים אלא גם בתי ספר ותכניות הוראה בנויות בצורה שבה למורים אין את הידע להביא את הטכנולוגיות המתקדמות והחדשניות הללו", הוא מוסיף.
"יש מקום לבינה מלאכותית בכיתות", אומר אמברוז, "אבל הבינה המלאכותית תצטרך לבצע משימות ספציפיות יותר כמו תיקון דקדוק או הסבר של בעיה מתמטית במקום לבצע מגוון רחב של משימות, מה שהופך אותה לפגיעה לשגיאות. יהיה נהדר אם נוכל ליצור תוכנית שתספק לתלמידים משוב מודרך ברגע, כי מורים לא תמיד יכולים להגיע לכל ילד", הוא אומר, ומדגיש כי מורים שלעתים קרובות אחראים לכיתה של 35-30 תלמידים ישמחו להיעזר בתמיכה הנוספת.
מכיוון שיש כמה כלים שעוזרים לתלמידים לעגל פינות בזמן השלמת המטלות, לעתים קרובות מורים סורקים את המטלות שהוגשו באמצעות תוכנות נגד העתקות כמו Turnitin, שבודקת דמיון בין עבודתו של תלמיד לטקסט שנמצא במקום אחר. אבל מכיוון שהנתונים המשמשים כלים כמו Turnitin לא כוללים תשובות שנמסרו על ידי בינה מלאכותית, מידע שהועתק והודבק ישירות מ-ChatGPT יאושר דרך התוכנה ולא יזוהה. "דרישה מהמורים להשוות תשובות של תלמיד עם תשובות מ-ChatGPT תוסיף למורים מטלות ותגזול זמן מתכנון שיעורים ומתן משוב לתלמידים", אומר סטפן פארס, מנהל תיכון בקולורדו.
למרות החשש כי הצ'טבוט החדש יוכל בבוא הזמן להחליף מורים, חלק מהמחנכים רואים בהמצאה הזדמנות וכלי לשילוב בכיתות ולא משהו שצריך לפחד ממנו. מחנכים אומרים שהצ'אט יוכל לשמש כנקודת התחלה עבור תלמידים או לתת דוגמאות לאיך תשובה אמורה להיראות. הצ'אט יכול לעודד תלמידים לערוך מחקר ולבדוק שוב את העובדות. ברמת בית הספר, הצ'אט יכול לגרום לחברי הסגל לעדכן את תכנית הלימודים כך שתתאים לטכנולוגיה זו ולהפוך את ChatGPT לפעול כמורה שותף.