"שמישהו יקח לו כבר את הטלפון!": הריב בין מאסק לטראמפ מרסק את מניית טסלה

הנפגעת העיקרית - טסלה | איור: פורבס ישראל במאצעות AI
הנפגעת העיקרית - טסלה | איור: פורבס ישראל במאצעות AI
הפיצוץ בין נשיא ארצות הברית לאיש העשיר בעולם עלול לסבך עוד יותר את טסלה, שגם כך סובלת מצניחה במכירות ושורה של חקירות נגדה

המצב בטסלה גם כך לא היה מזהיר, אבל הפיצוץ המתוקשר בין אילון מאסק לנשיא טראמפ עלול לגרום לטסלה נזק גדול יותר מהירידה במכירות, העדרם של דגמים חדשים או הפגיעה המתמשכת במותג. ממשל עוין עלול לפגוע בטסלה יותר מכל אלה גם יחד.

עם כל כוחו של הממשל הפדרלי בידיו, יכול טראמפ להגביר מאד את הלחץ על החברה, באמצעות, למשל, שורה של חקירות נגדה שניתן להאיץ. מינהל הבטיחות הלאומית לתחבורה (NHTSA) מנהל חקירה ממושכת בנושא מערכות הטייס האוטומטי והנהיגה העצמית של טסלה, שהיו קשורות למספר רב של תאונות קטלניות. אפשר גם לדחוק ברשות ני"ע האמריקאית (SEC) לבדוק את נכונותם של כמה מהערותיו הפומביות של מאסק על טסלה, ואפילו לבחון את ההסתמכות הכבדה של החברה על ייצור בסין. 

"מאסק חשוף בצורה יוצאת דופן", אומר מנהל ותיק בעולם הרכב שביקש להישאר בעילום שם, "הכי קל לביצוע יהיה חידוש החקירות. דברים שמאסק חשב שטואטאו מתחת לשטיח יכולים פתאום לחזור לחיים". 

המתיחות הגוברת בין שני המיליארדרים התפוצצה לפני ימים אחדים, כשמאסק מתח ביקורת חריפה על הצעת התקציב של טראמפ (ה"גדול ויפהפה", לדברי הנשיא), שמוסיף טריליונים לגירעון הלאומי אותו ניסה מאסק לצמצם דרך DOGE. המריבה, שהתפוצצה ב-X וב-Truth Social, התדרדרה לכך שמאסק טען שטראמפ לא היה נבחר בלי עזרתו ואפילו רמז שהוא תומך בהדחתו, ושיאה בכך שטען שהנשיא מופיע ב'תיקי אפשטיין' (פרשת פדופיליה במעורבות אנשי עסקים בכירים ועשירי העולם) – ציוץ שמחק מאוחר יותר.

"לפתוח בחקירה – ולגרש"

טראמפ מצידו הגיב באיום "לסיים את הסובסידיות והחוזים הממשלתיים של אילון", תוך איום על מיליארדי הדולרים של SpaceX בחוזים פדרליים לרקטות ולוויינים. בעלי ברית של טראמפ כמו סטיב באנון, מבקר קולני של מאסק, אמרו לניו יורק טיימס שהנשיא צריך לפתוח בחקירה נגד מאסק יליד דרום אפריקה ולגרש אותו מארה"ב. 

גם אם הדברים לא יגיעו לכדי כך, התבטאויותיו הבלתי מרוסנות של מאסק כלפי טראמפ עלולות  להתגלות כמזיקות ביותר לטסלה. כשמאסק לעג לנשיא לשעבר ג'ו ביידן וכינה אותו "בובת גרב לחה" בטוויטר, לא היו לכך השלכות – ביידן פשוט התעלם ממנו. אבל זה לא בדיוק הסגנון המאפיין את טראמפ, שלא מסתיר את טינתו כלפי מי שפוגע או מעליב אותו. וכנשיא יש לו כוח רב, שהוא לא היסס להפעיל בעבר.

"אי אפשר לדעת מה הנשיא יעשה". טראמפ ומאסק בבית הלבן | צילום: מולי ריילי, הבית הלבן

ההנחה המקובלת היתה שהשותפות בין מאסק לטראמפ תוביל למדיניות שתועיל לטסלה, ולכן התוצאה המיידית של הריב המתוקשר היתה ירידה תלולה במניית החברה. המניה צנחה ב-14% ביום בו החליפו השניים מהלומות מילוליות ברשתות החברתיות, ובכך נגרעו משווי החברה 152 מיליארד דולר – יותר משווין של ג'נרל מוטורס, פורד ותאגיד סטלנטיס גם יחד. מתחילת השנה, צנחה מניית טסלה בכ-35%.

"חלק מהתגובה נובעת מההנחה שהשותפות בין השניים תועיל לטסלה", אומר לורן מקדונלד, אנליסט הסוקר את תחום המכוניות החשמליות, "עכשיו טראמפ כבר לא שומר על מאסק, והוא לא צריך להגיד שום דבר נחמד על טסלה או על מכוניות חשמליות. הוא והממשל שלו יכולים לחזור לתקוף את הרכב החשמלי".  

המשקיע רוס גרבר, מעריץ ותיק של מאסק שהפך למבקר חריף שלו, מהדהד את אותו החשש בדיוק. "אילון משתולל על טראמפ, ומניית טסלה חוטפת. טראמפ יחזיר את הטסלה החדשה שקיבל ומרגיש פגוע. שום דבר טוב לא ייצא מזה לבעלי המניות. אבל למי איכפת מאיתנו?", כתב גרבר, "שמישהו ייקח לו את הטלפון! טסלה נהרסת!". 

"מתנהגים כמו ילדים"

יצרנית המכוניות החשמליות המובילה בארה"ב מתמודדת גם כך עם רבעון קשה, עם קריסה במכירות באירופה ובסין, שמחמירה עוד יותר בעקבות המכסים של טראמפ על פלדה, אלומיניום, חלקי רכב ותאי סוללה סיניים.

התקציב החדש, שהביקורת של מאסק עליו הביאה כזכור לפיצוץ הנוכחי, מבטל זיכויי מס פדרליים לרכישת רכבים חשמליים, כמו גם מגוון תמריצים התומכים בפרויקטים של סוללות ואנרגיה נקייה, מה שיפגע בטסלה עוד יותר. טראמפ טען שזו בדיוק הסיבה להתנגדותו של מאסק לתקציב, למרות שזה אמר שוב ושוב בפומבי שהוא תומך בביטול זיכוי המס.

חוסר יכולתו של מנכ"ל טסלה לרסן את התבטאויותיו הכניסו אותו ללא מעט צרות לאורך השנים, כולל קנסות SEC ואובדן תפקיד היושב ראש שלו לאחר שצייץ באופן שקרי ב-2018 שהוא הופך את טסלה לחברה פרטית. זמן קצר לאחר מכן גם נאלץ ללכת לבית המשפט כדי להגן על עצמו מפני האשמות של לשון הרע לאחר שקרא לאחד ממבקריו "פדופיל". צורת ההתנהגות שלו הטרידה בעבר משקיעים, כולל קרנות פנסיה ציבוריות, שמתוסכלות במיוחד מהכישלון של דירקטוריון טסלה לרסן את מאסק. 

טראמפ כועס יכול לגרום לנזק גדול בהרבה, דרך חקירות ועד פגיעה בתוכניות הרובוטקסי היומרניות של טראמפ. "כששני אלה מתנהגים כמו ילדים – או אוהבים לשעבר – אי אפשר לדעת מה טראמפ יעשה. הוא יכול למשל לפגוע ברובוטקסי של טסלה", אומר מקדונלד. "אל תתפלאו אם תתחילו לשמוע פתאום את הנשיא מהלל את Waymo (המונית האוטונומית של גוגל), ומזכיר עד כמה טסלה בעצם נותרה הרחק הרחק מאחור".

כתבה נרחבת על המוניות האוטנומיות והקרב בין טסלה לגוגל – בגיליון יוני של פורבס ישראל

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן