"מאחורי כל ארגון טרור מצליח ניצבת מערכת כלכלית, במקרים רבים זו מדינה״, הצהיר לפני שנים אחדות הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי במהלך כהונתו כראש אמ״ן, ״באזור שלנו, איראן היא המממנת העיקרית של הטרור", קבע. מדינת הטרור אירן היא ללא ספק המממנת העיקרית והתומכת החשובה של ארגוני הטרור ברצועת עזה, ולצידה ניצבת גם קטאר – שהזרימה במהלך העשור האחרון מאות מיליוני דולרים בשנה לחמאס.
אך לצד מדינות אלו, המעבירות במישרין וביודעין סכומי עתק המנותבים לבניית יכולות צבאיות לפעולות נגד ישראל, לא מעט מדינות אירופאיות תורמות גם הן ל״מאמץ המלחמתי״ של ארגוני הטרור בעזה. הן אמנם לא עושות זאת באופן ישיר ומכוון – ארגונים כמו חמאס, הג׳יהאד האיסלאמי או החזית העממית מוגדרים באיחוד האירופי כארגוני טרור ולכן קשרים כלכליים איתם אסורים – אך במקרים רבים הן עושות זאת למרות אזהרות ותוך עצימת עיניים.
הכסף האירופי למימון הטרור עובר דרך עמותות צדקה ומלכ״רים הפרוסים ברחבי אירופה ומיני ארגונים ״הומניטריים״, המקושרים לאותם ארגוני טרור ומהווים למעשה צינור להזרמה ישירה של כספים לטרור. כסף אירופי מגיע לחמאס גם דרך כספי הסיוע המוזרמים לרצועה, עליהם משתלט החמאס ומצליח לנתב עשרות מיליוני דולרים ממנו להתעצמותם הצבאית ולפעילות טרור.
כלכלת הצללים הזו מתנהלת מתחת לראדר, מפותלת ומתוחכמת. סוכנויות האו"ם וממשלות אירופה מתקשות לזהות את כלכלת הצללים הזאת, אבל גם לא עושות מאמצים גדולים במיוחד לעקוב אחר מסלול הכסף. וזה כל מה שארגוני הטרור צריכים: בשביל להבטיח את המשך זרימת הכספים, הם זקוקים רק לגישה פשרנית או פרשנות רכה מדי של רשויות הממשל והחוק, ומעט תחכום מצידם.
צדקה לחמאס
״קשה להצביע היום על אגודות או קרנות צדקה שפועלות במדינות מערביות ומזוהות באופן מוצהר עם חמאס ומעבירות לו כספים באופן גלוי״, מסבירה עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר יו״ר ארגון ׳שורת-דין׳ העוסק במאבק משפטי-כלכלי בגופי טרור, ״כל ארגון שיעשה זאת יעמוד לדין פלילי בגין תמיכה בטרור. ״אבל חמאס מתוחכמים״, היא ממשיכה, ״הם לא צריכים שיעבירו להם באופן גלוי ומוצהר. הם עושים זאת מתחת לרדאר באמצעים אחרים״.
דרשן-לייטנר, ששנים רבות שיתפה פעולה עם המוסד באיתור מקורות המימון של ארגוני הטרור, מתארת דפוס פעולה של הלבנות כספים שהפך לשיטה נפוצה במנגנון זרימת ההון מארגוני צדקה לכאורה באירופה לארגוני טרור ברצועה: ״הקרן רוכשת מוצרים וסחורות שונות באירופה ומעבירה אותן לידי ארגון החמאס בעזה״, היא מתארת, ״חמאס מוכר את הסחורות ומקבל תמורתן כסף מזומן".
לפי ההערכות, היקף הכספים שנותבו מארגוני צדקה ועמותות שונות ישירות לקופת חמאס נאמד בעשרות מיליוני דולרים מדי שנה – חלקן הגדול של אותן עמותות וארגונים ממקומות במדינות אירופה ופועלות שם באין מפריע. אחד הגדולים והחשובים שבהם הוא ארגון צדקה בשם ׳ארגון הרווחה האסלאמי העולמי׳ (IRW -Islamic Relief Worldwide) שנוסד בשנת 1984 בבריטניה. ממטהו הבינלאומי בבירמינגהם הוא מפעיל רשת של סניפים, שותפים קשורים ונציגויות הפרוסות על פני יותר מ-45 מדינות ופועל כ״ארגון סיוע הומניטרי איסלאמיסטי״ לגיוס תרומות עבור מוסלמים נזקקים ברחבי העולם.
אבל ההגדרה של ״מוסלמים נזקקים״, לפי אמות המידה של הארגון, רחבה למדי. עוד ב-2014 חתם שר הביטחון בוגי יעלון על צו מינהלי המכריז על ארגון ה-IRW כהתאחדות בלתי מותרת, ארגון המהווה מקור מימון ישיר של תנועת חמאס, ובכך אסר על פעילותו בישראל.
״ארגון ה-IRW הוא אחד ממקורות המימון של חמאס באמצעות גיוס כספים ממדינות שונות בעולם״, נכתב בצו שנחתם על בסיס חוות דעת מודיעינית של מתאם הפעולות בשטחים ושירות הביטחון הכללי, שהצהיר בנוסף כי הכרזת ארגון ה-IRW כבלתי חוקי מתבססת על מידע שהצטבר במשך שנים המעידות כי הקרן היא ״שחקן מרכזי במימון חמאס״. על פי מקורות שונים, בין בכירי ״ארגון הצדקה״ נמנה מוחמד סוואלחה, מי שהיה אחד ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס בגדה ומתגורר כיום בלונדון.
אך למרות התרעת משרד הביטחון הישראלי בדבר קשריו הישירים של הארגון לארגוני טרור, הוא ממשיך לפעול מבריטניה ללא מפריע גם בימים אלו. יתרה מכך, פעיליו הרבים הפרוסים בעשרות מדינות בעולם ממשיכים לגייס כספים ותרומות בהיקפים הולכים וגדלים המסתכמים במאות מיליוני דולרים בשנה, תוך שהוא מציג בשנים האחרונות זינוק ניכר בהיקף הכנסותיו.
הכנסות ארגון Islamic Relief Worldwide המקושר לחמאס, 2018-2022 (במיליוני ליש״ט)
לפי נתוני מרשם עמותות הצדקה של אנגליה ו-וויילס (Charity Commission for England and Wales), רשות ממשלתית המסדירה את פעילותם של ארגוני צדקה ומנהלת את המרשם המרכזי של ארגוני הצדקה שם – ב-2022 דיווח ה-IRW על הכנסות בהיקף כולל של 234 מיליון ליש״ט (כ-285 מיליון דולר). מדובר בעלייה דרמטית בהכנסות הארגון, שרשם זינוק בכל שנה מאז 2018, אז עמדו הכנסותיו על כ-128 מיליון פאונד (כ-155 מיליון דולר).
ישראל סימנה, אירופה התעלמה
לצד אגודות ועמותות צדקה לכאורה הפרוסות באירופה ועוסקות בגיוס כספים לארגוני טרור, המגייסות את כספן בעיקר מאזרחים פרטיים, פועלים באירופה ארגונים פלסטינים ״הומניטריים ואזרחיים״ הממומנים בין השאר בכסף של האיחוד האירופי ומנהלים קשרים הדוקים עם גורמי טרור, חלקם אף מונהגים ומוכוונים על ידיהם.
ב-2021 הכריז שר הבטחון באותה תקופה, בני גנץ, על שישה ארגונים כאלה – ביניהם איחוד ועדות הנשים הפלסטיניות, התנועה העולמית להגנה על ילדים בפלסטין (P-DCI) וועדת הפעילות החקלאית (UAWC) – כארגונים המסונפים לארגון ה׳חזית העממית לשחרור פלסטין׳ המוגדר כארגון טרור על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי.
אותם ארגונים פעלו בכסות של ׳ארגוני חברה אזרחית׳, אולם היוו למעשה זרוע של הנהגת ארגון הטרור, ששלט בהם, הכווין את פעילותם ומינה פעילים רבים לתפקידי שטח וניהול, לרבות כאלו שהיו מעורבים ישירות בפעילות טרור. ״בהיבטי המימון, ארגונים אלה, הנשלטים על-ידי החזית העממית משמשים מקור מרכזי עבור מימון פעילות הארגון בכללותו ונוטלים תפקיד משמעותי בבניין הכוח והתעצמות ארגון הטרור״, נכתב אז בהודעת משרד הביטחון.
על פי ההודעה, אותם ארגונים קיבלו סכומי כסף גדולים ממדינות אירופה וארגונים בינלאומיים, תוך שימוש במגוון דרכי זיוף ומרמה. ״הכספים שימשו את החזית העממית למשכורות לפעילים, גיוס פעילים, קידום פעילות טרור והתעצמות, קידום פעילות החזית העממית בירושלים, תשלומים למשפחות אסירים ביטחוניים ו׳שהידים׳ והפצת המסרים והאידאולוגיה של הארגון״, פורסם על ידי משרד הביטחון.
את אירופה זה לא שכנע. פחות משנה לאחר ההכרזה הודיעו תשע מדינות – ביניהן צרפת, גרמניה, איטליה וספרד – על דחיית הראיות שהוצגו בפניהן על ידי גורמי הביטחון הישראליים ועל חידוש הזרמת הכספים לאותם ארגונים בטענה כי ״לא הוצג בפניהן מידע מהותי שיצדיק אחרת״.
זו כמובן לא הדוגמה היחידה לגישה הפשרנית כלפי אותם ארגונים המאפיינת ממשלות לא מעטות באירופה. דוח של המשרד לנושאים אסטרטגיים משנת 2019 מציג כיצד זורמים כספים מטעם האיחוד האירופי אל ארגונים חברתיים-הומניטריים פלסטיניים הפועלים במסגרת ארגוני ה- BDS, בעלי זיקה ישירה לארגוני טרור.
הארגונים מקבלים מימון שוטף ממדינות האיחוד, אך ממשיכים לקיים קשרים הדוקים עם ארגוני טרור. ״חלק ניכר מהארגונים שמקבלים סיוע ממוסדות האיחוד האירופי, בעיקר הארגונים הפלסטיניים, אינם נוהגים בשקיפות ואינם חושפים באופן סדיר את ההוצאות וההכנסות הכספיות שלהם, באופן המעלה תהיות לגבי אופן השימוש בכספי הסיוע״, הודגש בדוח המקיף. במציאות כזו, זליגת הכספים מארגונים לגיטימיים לכאורה אל גורמי טרור היא כמעט בלתי-נמנעת.
בהתבסס על רישומי הנציבות האירופית עצמה אותרו ערוצי מימון ישירים אשר הועברו באופן שוטף מהאיחוד האירופי לארגוני BDS כמו ׳אל חק׳ ו׳אל-מיזאן׳ – ארגונים בעלי קשר ישיר לארגוני טרור. במאמר מוסגר יש לתהות מדוע – גם אם נניח שאף אירו לא מגיע למימון טרור – מממנות מדינות ידידותיות לישראל כמו גרמניה, צרפת או נורבגיה ארגונים הקוראים להחרמת ישראל ומתנגדים במוצהר לקיומו. ואולם, ברור שלפחות חלק מהכספים האלה מגיעים ישירות לטרור.
הכסף האירופי ממשיך לזרום לאותם ארגוני BDS, גם אם בראשות ארגון ׳אל-חק׳ למשל, עומד בכיר לשעבר בארגון הטרור ׳החזית העממית לשחרור פלסטין׳ שאף ריצה שנות מאסר בגין פעילות טרור, ומעסיק פעילי טרור של החזית העממית. ״בכך״, מדגישים כותבי הדוח, ״עולה חשש כי כספי משלם המסים האירופי מוצאים את דרכם גם לגורמים המקיימים קשרים עם ארגוני טרור״.
דוגמה נוספת מיני רבות מציגה כיצד ארגון נורווגי בשם NPA – ארגון סיוע הומניטרי לכאורה – מקדם באופן אקטיבי חרמות נגד ישראל ומנתב כספים בעקיפין למימון פעילות טרור נגדה.
באפריל 2018 פרסמו הרשויות בארה״ב ממצאי חקירה שערכו כנגד הארגון, המראים כיצד לאורך שנים מימנו פעילי NPA פרויקטים של העצמה לצעירים עזתיים בהם נטלו חלק גורמי חמאס והחזית העממית לשחרור פלסטין, במטרה להכשיר אותם להיות משתתפים פעילים בהליכים פוליטיים. עוד עלה מהממצאים שאותו ארגון אף סיפק שירותים שונים באיראן בתחום האנרגיה.
על רקע ממצאים אלה נקבע כי ההצהרות של הארגון לרשויות האמריקאיות היו כוזבות והוא נקנס בסכום של 2 מיליון דולר. מימון לתשלום הקנס לא חסר לו. על פי מכון המחקר NGO Monitor, בשנת 2020 עמד תקציב הארגון השנתי על 100 מיליון דולר. ממשלת נורבגיה מממנת כ-50% מתקציבו השנתי של הארגון לצד מדינות נוספות כמו שבדיה, ארה״ב, שוויץ, גרמניה, בריטניה, הולנד, האיחוד האירופי ויפן.
כספי סיוע
הגישה הפשרנית של המדינות המערביות מתעלמת מסימני האזהרה הברורים המוצגים חדשות לבקרים על ידי גורמי המודיעין והביטחון ודוחקת הצידה ראיות הקושרות באופן ישיר וברור בין אותם ארגונים אזרחיים-הומניטריים לכאורה לבין גורמי טרור. אותה גישה בדיוק מאפיינת גם את יחסם לגבי כספי הסיוע המוזרמים אל הרצועה.
למעשה, מנגנון העברת הכספים והסיוע לשיקום האזרחי של הרצועה מתבצע ללא פיקוח ובחוסר שקיפות מטריד, למרות התרעת גורמי מודיעין שונים המזהירים כיצד אותם כספים מנותבים היישר לארגוני הטרור ברצועה. וכך, אלפי טונות של סחורות וציוד מוסטים מפרויקטים לשיקום בתים ובניית בתי חולים ובתי ספר לפרויקטים של חפירת מנהרות, ייצור רקטות ואמצעי לחימה.
״אחרי צוק איתן לחצו מדינות המערב על ישראל להעביר בטון וחומרים לרצועה. ישראל התנגדה, ובצדק – אבל אחר כך התרצתה ואישרה את ההעברה״, מספרת עו״ד דרשן-לייטנר. ״חמאס ניצל את זה וחטף לעצמו כל דבר שזז ברצועה וניתן היה להשתמש לצרכים צבאיים – בטון, ברזל, פלדה דלק. הכל לקח כדי להתחמש ולבנות את עצמו צבאית. כך, בשקט בשקט, בנו את אימפריית הזוועות הזו״.
בשנה שעברה העבירו מדינות האיחוד האירופי כספי סיוע בהיקף כולל של כ-300 מיליון אירו לגופים פלסטיניים – חלק קטן מהתחייבות ארוכת שנים להעברת כספים בסכום כולל של כ-1.8 מיליארד אירו בין 2021 ל-2024, כך על פי אתר פוליטיקו. על הנייר, הכספים האלה מיועדים לסיוע לרשות הפלסטינית בתשלום משכורות של עובדי מדינה, למימון פרויקטים לסיוע לפליטים באמצעות האו"ם ולמימון ״ארגונים לא ממשלתיים״.
על פי נתוני הבנק העולמי סך הסיוע הבינלאומי המוענק לרשות הפלסטינית ולעזה הסתכם בשנת 2021 בכ-2.2 מיליארד דול, כשעל פי ההערכות כשליש מכספי הסיוע לרשות הפלסטינית מועברים לעזה לתפעול מנגנוני הממשל. בשנת 2009 זינק היקף הסיוע לשיא של יותר מ-2.8 מיליארד דולר ואילו בעשור האחרון התייצב על היקף שנתי ממוצע של כ-2.2 מיליארד דולר.
היקף הסיוע הבינ״ל לגדה המערבית ועזה | במיליארדי דולרים
׳ועידת המדינות התורמות׳, למשל, מהווה את אחד מצינורות המימון העיקרים המזרימים כספים מאירופה לעזה. הוועידה הבינלאומית המנוהלת בראשות ממשלת נורבגיה ובחסותו של האיחוד האירופי, חתומה בשנים האחרונות על העברת מאות מיליוני דולרים למטרת שיקום עזה וסיוע לאזרחים שם.
״מעט מאד מהכסף הזה אכן משמש למטרה אליה הוא מיועד״, מבהיר עוזי שעיה בכיר לשעבר במוסד שצבר ניסיון רב בלחימה הכלכלית במהלך שירותו כבכיר ביחידת 'צלצל', היחידה החשאית שהוקמה במטרה לחסל את התשתיות הפיננסיות של ארגוני הטרור. לדברי שעיה, מרבית הכסף מוצא את דרכו בסוף למנגנוני השחיתות של הרשות הפלסטינית, למנגנוני הסעד של ארגוני טרור ולפעילות טרור צבאית, ״להערכתי, כ-30% ממנו זולג לפעילות טרור״, הוא אומר.
חמאס, כריבונה וכשליטה של עזה, גוזר קופונים שמנים ממיסוי כספי הסיוע ומחלפני כספים – רבים מהם פעילי ותומכי הארגון. רשת המסים המסועפת שטווה הארגון גורפת נתחים נכבדים מההון הזורם לעזה כסיוע הומניטארי. כך למשל גובה חמאס מס על חברות החלפנות, הממירות את הכסף הזר שנכנס לשקלים, ומשלשל לכיסו עשרות מיליוני דולרים בשנה.
ובתוך כך יש לזכור כי המרכיב החשוב ביותר במימון חמאס זה שנים ארוכות נבע מהכסף הקטארי הגדול – מזוודות המזומנים שהועברו לידיו כמו שעון מדי חודש בהסכמתה ובחסותה של ישראל. מאות מיליוני דולרים בשנה. בכך, לישראל עצמה היה חלק בבניית עצמאותו הכלכלית של ארגון הטרור.
״אנחנו נוטים בטעות לחשוב שקטאר העבירה כספים על פי רשימות מסודרות של אנשים כדי שכספים אלו לא יגיעו לידי החמאס״, מבהירה עו״ד דרשן-לייטנר, ״זו טעות. רוב האנשים שקיבלו את הכסף הם אנשי חמאס״, היא מדגישה. ״מומחי בטחון הודו בעבר שאין אפשרות לעקוב אחרי מקבלי הכספים ומי שהעביר את אותן רשימות היה השלטון המקומי בעזה – קרי חמאס עצמו – כך שההנחה הברורה היא שחלקם הגדול היו אנשי חמאס״.
כבר לפני שנתיים בראיון מיוחד שערכנו עימו במסגרת תחקיר בינלאומי בנושא מימון ארגוני טרור התריע בכיר המוסד לשעבר עוזי שעיה מהתופעה שהפכה לשיטה מסוכנת: "ישראל נותנת להכניס עשרות מיליוני דולרים מדי חודש לתוך עזה – ומאפשרת בכך את ההתפתחות הכלכלית של הארגון", הזהיר אז והצביע על אותן מזוודות הכסף לחמאס כנקודת שבר גדולה במלחמה הפיננסית בארגוני טרור: "זה בבחינת שבירת כל הכלים. להגיד שכל מה שעשינו בעבר, פשוט לא שווה.
אחרי שמעבירים 30 מיליון דולר לחמאס, זה בעייתי מאוד לערוך מבצע לעצירת 150 אלף שקל״. התריע, ״העוצמה של הכלי הזה הייתה בתפיסה האסטרטגית ובהבנה שזו אחת הרגליים החשובות של הלחימה בטרור – כך שלהגיד שאנחנו ברגרסיה פה, יהיה תיאור עדין של המצב״.