The Format Nation: כך מתכננת חברת ההשקעות "רוביקון" לשדרג את שוק הטלוויזיה – ולהרוויח מיליונים

"המוח היהודי ממציא לנו פטנטים", שר אורי זוהר את מילותיו של חיים חפר לפני שנים רבות. מאז, המוח הישראלי אכן הפך לשם דבר בעולם כולו, ומיסד את מעמדה של ישראל בעולם כ"אומת הסטרט-אפ" – וכיצואנית מובילה של טכנולוגיות מתקדמות לעולם כולו. אך לאחרונה בין אפליקציות הניווט, תוכנות הגנת המידע ושאר טכנולוגיות מתקדמות אשר זכו להכרה, גם יוצרי הטלוויזיה הישראלים הולכים ומבססים את מעמדה של ישראל כמעצמה בינלאומית – וכיצואנית פורמטים מבוקשת במיוחד.

מספיק להיזכר בשורת הפורמטים אשר יוצאו מישראל ונמכרו להפקה ברחבי העולם כדי להבין את גודל הסיפור: "הכספת" של ארז טל פרצה את הדרך, אך "בטיפול" אשר נמכרה לחברת HBO בקול תרועה הייתה הסממן לפתיחת המתקפה. מאז הגיעו עוד עשרות רבות של פורמטים ישראלים אשר נמכרו לעשרות מדינות ברחבי העולם, כשהאחרון שבהם, "הכוכב הבא" הוא אחד הפורמטים המדוברים כיום בעולם כולו.

"נפתח את הדלת ליוצרים מחוץ לתעשייה" | צילום: shutterstock

"ההון האנושי הקיים בישראל הוא הטוב בעולם. היוצרים הישראלים מוכשרים, חכמים ויצירתיים – בדיוק אלו התכונות אשר קידמו את ההיי-טק הישראלי לקדמת הבמה העולמית" אמר אמיר ברמלי, יו"ר ומנכ"ל חברת "רוביקון" אשר צבר את שמו בזכות שורת עסקאות מוצלחות בתחום ההשקעות בארץ. "אנחנו מקבלים אין ספור פניות לחברה, ולכולם יש רעיונות חדשים למיזם עסקי פורץ דרך. אנחנו מאמינים שתמיד צריך לבדוק לעומק, לא משנה מה הרעיון או מי הביא אותו. במקרה הזה, גילינו תחום חדש לחלוטין עם מודל כלכלי שטרם נראה בעבר. זה מאוד מרגש".

ה"מקרה" עליו מדבר ברמלי הופיע בדמותו של היזם ואיש המדיה אלון דולב. דולב צבר ותק של 20 שנה בעולם התקשורת הישראלי – החל מהקמת גלגל"צ ודרך ימי הזכיינית "טלעד", וגם הוא, כמו רבים אחרים בארץ ובעולם, הבין את גודל הפוטנציאל הקיים בשוק הטלוויזיה הישראלי. "כולם בעולם מדברים על השוק בארץ, כולם רוצים לקנות פורמטים שמיוצרים פה. אבל החיבור בין שוק הטלוויזיה לבין שוק ההון פשוט לא קיים. לכן, החלטנו להיכנס לוואקום הזה". כך, למעשה, נולדה קרן ההשקעות TV Format Fund אשר הושקה אתמול.

ישברו את השוק?

לא סתם מדבר דולב על החיבור המתבקש בין אנשי התוכן לבין שוק ההון. גופי שידור והפקה בחו"ל אמנם מתעניינים באופן יומיומי בפורמטים המפותחים בארץ, אך כדי להצליח ולמכור פורמט, היוצר חייב (על פי רוב) להציג, לכל הפחות, פרק פיילוט. עלות פיתוח הפורמט, כתיבת התסריט, וכמובן צילום פרק פיילוט נעה בין 100 אלף דולר לבין מאות אלפים רבות. מדובר בסכומי עתק עבור היוצרים – אך ב"כסף קטן" עבור קרן השקעות מסודרת.

לכן, היוצרים נאלצים להיסמך על גופי ההפצה הקיימים – זכייניות ערוץ 2 "קשת" ו"רשת", ולאחרונה גם ערוץ 10. בתחום נטול רגולציה (בניגוד לכמה ממדינות אירופה) ונטול מתחרים, הזכייניות דרשו לקבל לידיהן את מרבית ההכנסות מהפצתו המוצלחת של פורמט. "נוצר מצב אבסורדי בו היוצר מחזיק ב-30% מהזכויות על הפורמט שהוא עצמו ייצר, ואין לו שום יכולת להתנגד לכך" אומר מפיק ישראלי בכיר המעורה בתחום.

ברמלי ודולב מבטיחים כי המודל שלהם מהווה הזדמנות עסקית גם עבור היוצרים – אשר תבטיח את זכויותיהם. הזכויות על כל פורמט יחלקו שווה בשווה בין הקרן לבין היוצר – ללא קשר לכמות ההשקעה אשר תידרש בפיתוח הפורמט והפקת הפיילוט.

ברמלי(מימין) ודולב | צילום: סטודיו zooz

מאיפה יבוא הכסף?

"חשוב להבין כי רובם המוחלט של הפורמטים אשר יפותחו יחזירו את ההשקעה – לכל הפחות" מדגיש ברמלי. כיום, בטרם גוף שידור או חברת הפקה רוכשים את הזכויות על הפורמט, הם רוכשים את האפשרות העתידית לרכישה. למעשה, הם משלמים סכום כסף קטן (כמה עשרות אלפי דולרים) בכדי לשמור על הזכות הראשונית במדינתם לרכישת הפורמט. מכיוון שמדובר בסכומים קטנים למדי, הזכויות הראשוניות על מרבית הפורמטים נמכרות ללא כל קושי – וכך מוחזרת ההשקעה במלואה, גם אם הפורמט לא נמכר לבסוף אפילו לחברת הפקה אחת.

"ההשקעה הנדרשת בפורמט, לפני שנוכל לשווק ולמכור אותו בחו"ל, לא תעלה על כמה מאות אלפי דולרים – סכומים שאפילו לא מתקרבים להשקעה הנדרשת בחברת היי-טק בתחילת דרכה", ממשיך ברמלי לפאר את הפוטנציאל העסקי הקיים בתחום. "וכמובן שהרווח הפוטנציאלי הוא אדיר. מספיק פורמט אחד שיצליח בכדי להכניס סכומי עתק, וחשוב לזכור שהשוק אליו אנו מכוונים הוא כלל עולמי". בישראל אמנם נוהגים להתייחס אך ורק להצלחתם של פורמטים אשר נמכרו לשוק האמריקאי, אבל פורמטים רבים נמכרו לשווקים מגוונים במדינות רבות דוגמת רוסיה, סין, יפן ואפילו גיאורגיה – והכניסו למפיצים כספים רבים.

המודל העסקי הזה הוא שעומד לנגד עיניהם של ברמלי ודולב. TV Format Fund היא הקרן הייעודית הראשונה בעולם כולו אשר תתמקד בפיתוח והפצת פורמטים טלוויזיוניים, ורף הציפיות גבוה. בשלב הראשוני תשקיע חברת "רוביקון" 55 מיליון דולר בקרן, ומשקיעים נוספים צפויים להיכנס בקרוב – ולהזרים כספים נוספים.

כתובת ליוצרים

כעת, לאחר שהסירו את הניילונים, מנהלי ועובדי הקרן החדשה מחכים ליוצרים אשר יתחילו להזרים רעיונות. תוכניות דרמה, קומדיות, ריאליטי – הכל הולך, ורק שיהיה חדשני ומרענן. "הקרן תספק כתובת לכל היוצרים אשר מגיעים מחוץ ללב התעשייה – ותאפשר 'כרטיס כניסה' לכולם". למעשה, הם מדגישים, כל מי שיגיע יזכה להשמיע את הרעיון שלו בפני אנשי הקרן. "מי שיבוא עם רעיון טוב יקבל הכוונה ויישלח לעשות שיעורי בית. מי שיבוא עם רעיון מגובש, תוכנית עסקית מסודרת, וישכנע אותנו שהוא האדם הנכון להוביל את הפרויקט, יזכה במימון הראשוני לפיתוח ולהפקת פיילוט".


היעד: העולם | צילום: shutterstock

ומה עומד לנגד עיניהם של ברמלי ודולב? "בטווח הלא מאוד רחוק אנו מאמינים שנהיה שחקן משמעותי בשוק הטלוויזיה הבינלאומי, אשר יהפוך למרכז בעל שם לפיתוח ולהפצת פורמטים". גם במונחים כלכליים, האופטימיות חוגגת: "אנו מאמינים כי תוך שנים בודדות הקרן תצמח ותצמח, והסכומים שאנו מדברים עליהם יגדלו גם הם למאות מיליוני דולרים". ולמרות הרצון העז להצליח, ברמלי מבטיח כי הקרן תשמור על "קווים אדומים": "ברור שלא נפיק כל תוכן רק בשם השיקול הכלכלי. יש לנו מוניטין רב כחברה של איכות ואמינות, ואנחנו מתכוונים לשמור עליו".

עוד מוקדם לשפוט האם כל האופטימיות הזו תתורגם להצלחה בשטח, אך אין ספק כי הפוטנציאל אכן קיים, ובכמויות גדולות. כנס "מיפ" הקרוב, ה"מכה" של אנשי הטלוויזיה בעולם אשר יתמקד במדינת ישראל כיצואנית פורמטים משגשגת, רק ידגיש פעם נוספת את גודלו של הפוטנציאל הכלכלי הקיים בתחום. המהלך ישפיע לבטח גם על היוצרים המקומיים, אשר יזכו לעידוד רב ליצירת פורמטים נוספים ופורצי דרך. ואם גם לכם יש רעיון מבטיח לפורמט – סדרה קומית על השכן שלכם, דרמה על מקום העבודה, או תוכנית ריאליטי מזן חדש – אנשי הקרן מחכים לכם. גם אם לא תזכו להגיע ל-HBO, לפחות תיקחו חלק באחד הפרויקטים המסקרנים שקמו בארץ לאחרונה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן