מגפת הקורונה שינתה את האופן שבו אנחנו צורכים אומנות. בזמן שהווירוס השתולל וסגר אותנו בבתים, התחלנו לראות מחזות תיאטרון בלייב סטרימינג ולבקר באופן וירטואלי בגלריות של מוזיאונים.
כעת, כשאימת הווירוס מאחורינו, מעידים הנתונים על כך שהמבקרים שבו לפקוד את המוזיאונים – אבל לא את כל המוזיאונים במידה שווה. בעוד שבפריז נרשמה התאוששות מרשימה, ללונדון, עיר שהיא מרכז תרבות עולמי שוקק, התיירים לא ממהרים להגיע, למרבה הפלא.
מוזיאון הלובר בפריז בחר במהלך המגפה להנגיש להמונים את הציור המפורסם בעולם, "המונה ליזה" של ליאונרדו דה וינצ'י, באופן וירטואלי. הפרויקט היה הצלחה אדירה. אנשים יכלו לראות את הציור, ללמוד על אודותיו ולהעמיק בהיסטוריה שלו, מבלי להצטופף יחדיו בחלל סגור.
ולא רק את המונה ליזה: שלל יצירות מופת עשו את דרכן היישר לסלון הפרטי של צרכני התרבות. למרות זאת, עם תום הסגרים וההגבלות, המשיך הקהל להצביע ברגליים והלובר נבחר מחדש למוזיאון הפופולרי ביותר לשנת 2022, עם 7.7 מיליון איש שחלפו על פני פירמידת הזכוכית.
מימין: מוזיאוני הטייט מודרן, והמנזיאון הבריטי. אנגליה הקשתה על התיירים לחזור ללונדון | צילומים: Shutterstock
141 מיליון איש ביקרו בשנה שעברה ב־100 המוזיאונים הפופולריים ביותר ברשימה של מגזין The Art Newspaper. נתון זה אומנם כפול בהשוואה לנתון של 2021, אבל נמוך מאוד בהשוואה ל־230 מיליון המבקרים ב־2019, טרום מגפת הקורונה. העשירון העליון ברשימה כולל שישה מוזיאונים באירופה (שלושה מהם בפריז), שניים בארה"ב, אחד באסיה ואחד ברוסיה, כשבראשם, כאמור, הלובר.
במקום השני נמצאים מוזיאוני הוותיקן, ובמקומות השלישי והרביעי בהתאמה – המוזיאון הבריטי ומוזיאון הטייט מודרן, שניהם בלונדון. (יש לקחת בחשבון שהמלחמה באוקראינה ואסטרטגיית ההתמודדות הסינית עם הקורונה השפיעו על הנתונים של המוזיאונים באסיה והיטו אותם כלפי מטה).
נתון מעניין במיוחד הוא הפער הגדול בהתאוששות התיירות בין המדינות השכנות צרפת ואנגליה. פריז היא העיר המתוירת בעולם, על כן אין זה מפליא שהלובר זכה במקום הראשון. עם זאת, ההבדל הניכר בכמות המבקרים מעיד שזו לא הסיבה היחידה.
יותר מ־2.5 מיליון מבקרים מפרידים בין הלובר למוזיאוני הוותיקן, המקום השני, ויותר מ־3.5 מיליון מבקרים בינו לבין המוזיאון המבוקש ביותר בלונדון. למעשה, הצפיפות בלובר היא כה גדולה, שבמוזיאון שוקלים להגביל עוד יותר את מספר המבקרים בו.
חסל טיולי שופינג
המוזיאונים שואפים לחזור לנתוני טרום המגפה. אולם בעוד הלובר מציג ירידה של 20% במספר המבקרים בהשוואה לשנת 2019, הרי ששני המוזיאונים המתוירים ביותר בלונדון ספגו ירידה של כ־35% במספר המבקרים. ד'אורסה הפריזאי (השישי ברשימה) רשם ירידה של 10% ומרכז פומפידו (התשיעי ברשימה) ירידה של 8%, בעוד שמוזיאונים לונדוניים אחרים, שלא התברגו בעשירייה הפותחת, ספגו צניחות חדות יותר הנעות בין 40% ל־55%.
עיתון הטיימס הבריטי העריך שהסיבה לירידה במספר המבקרים במוזיאונים האנגליים נעוצה בעובדה שהמדינה הקשתה על התיירים לשוב ללונדון. בעיתון מנו דוגמאות רבות ומגוונות: מאז פרשה אנגליה מהאיחוד האירופי, נדרשו תיירים סינים ויפנים להציג ויזה נפרדת כדי לבקר בלונדון; היקף הטיולים של תלמידי האיחוד הצטמצם משמעותית, כיוון שתחת כרטיסי האיחוד הסטנדרטיים הם נדרשים כעת להציג דרכונים; כמו כן, הממשל הבריטי ביטל את האפשרות לקבל החזרי מס על טיולים ממוקדי קניות, וכתוצאה מכך התיירים האסיאתים כבר לא נוהרים לשם.
נוסף לכל אלה, לונדון היא גם אחת הערים היקרות בעולם ומחירי חדרי המלון והתיאטראות שלה גבוהים מאוד. ואם לא די בכך, בטיימס טוענים כי מרבית הגלריות הגדולות ממשיכות להתעקש כי מבקרים יירשמו לחלונות זמנים קבועים, דבר שהוא מסורבל ואף מיותר מאז סוף הקורונה – ובעיקר, משחק לרעתם.
עשרת המוזיאונים הפופולריים ביותר לשנת 2022:
1. הלובר | מיקום: פריז, צרפת | מבקרים: 7,726,321
2. מוזיאוני הוותיקן | מיקום: קריית הוותיקן, איטליה | מבקרים: 5,080,866
3. המוזיאון הבריטי | מיקום: לונדון, אנגליה | מבקרים: 4,097,253
4. הטייט מודרן | מיקום: לונדון, אנגליה | מבקרים: 3,883,160
5. המוזיאון הלאומי של קוריאה | מיקום: סיאול, קוריאה הדרומית | מבקרים: 3,411,381
6. ד'אורסה | מיקום: פריז, צרפת | מבקרים: 3,270,182
7. הגלריה הלאומית לאמנות | מיקום: וושינגטון הבירה, ארה"ב | מבקרים: 3,256,433
8. המטרופוליטן | מיקום: ניו יורק, ארה"ב | מבקרים: 3,208,832
9. מרכז פומפידו | מיקום: פריז, צרפת | מבקרים: 3,009,570
10. ההרמיטאז' | מיקום: סנט פטרסבורג, רוסיה | מבקרים: 2,812,913