חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הוקפץ לצמרת: המיליארדר היפני הימר על אטריות אודון – ועשה הון

רשת המסעדות Marugame Seimen, ששייכת לטורידול | צילום: Shutterstock
רשת המסעדות Marugame Seimen, ששייכת לטורידול | צילום: Shutterstock
טקאיה אוואטה היפני נשר מהאוניברסיטה בגיל צעיר • ביקור בעיר הולדתו של אביו המנוח נתן לו השראה להיכנס לתחום המסעדנות, ולהפוך לאימפריית אטריות השווה מעל מיליארד דולר

טקאיה אוואטה, מייסד ומנכ"ל Toridoll Holdings הנסחרת בטוקיו, הידועה בעיקר בזכות מסעדות אטריות האודון הפופולריות שלה, הצטרף לשורות המיליארדרים. מניותיה של טורידול, המפעילה כמעט 1,900 מסעדות ברחבי העולם, זינקו ביותר משליש בשנה האחרונה כאשר קהל הלקוחות, שהיה מוגבל במהלך מגפת הקורונה, חזר לאכול בחוץ. אוואטה מחזיק ב-48% מטורידול, ששווים כעת 1.1 מיליארד דולר.

טורידול, שהוקמה על ידי אוואטה בשנת 1990, גדלה והפכה לאחת המפעילים המובילים של מסעדות נודלס ביפן, עם רשתות כמו Marugame Seimen. טורידול מחזיקה בנוסף במסעדות שמגישות אטריות אורז חריפות, פנקייקים, ראמן וטמפורה. החל מ-2010, אוואטה מתמקד בהרחבת טביעת הרגל של החברה ברחבי העולם. מלבד יפן, בה היא מחזיקה מעל אלף מסעדות, לחברה סניפים בארה"ב, בריטניה, קמבודיה, הונג קונג, אינדונזיה, האיים הפיליפינים, וייטנאם וטייוואן.

נתח מהתרחבות גלובלית זו הושג באמצעות רכישות. בשנת 2015, רכש אוואטה את רשת המזון המהיר האסייתית Wok to Walk, לה כבר הייתה נוכחות באירופה. ב-2018, שילמה טורידול 242 מיליון דולר עבור Tam Jai International, מפעילת רשתות הנודלס הפופולריות בהונג קונג – TamJai ו-SamGor, והנפיקה את החברה בשווי של 180 מיליון דולר שלוש שנים מאוחר יותר. ביוני האחרון רכשה טורידול את Fulham Shore, מפעילת מסעדות פיצה ואוכל יווני בבריטניה, תמורת כ-118 מיליון דולר.

התיאבון של אוואטה להתרחבות רחוק מלהיות שבע. טורידול ייעדה יותר מ-650 מיליון דולר למיזוגים ורכישות באירופה, אסיה וסין, במטרה לשלש את מספר המסעדות שלה ליותר מ-5,500 ולהכפיל את ההכנסות ל-2 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות.

טקאיה אוואטה, מייסד ומנכ"ל Toridoll Holdings | צילום: Toridoll Holdings

ברבעון שהסתיים ביוני, טורידול דיווחה על הכנסות שיא של 360 מיליון דולר, עלייה של 20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מלבד משיכת סועדים נוספים למסעדות שלה, החברה הוסיפה אפשרות לאיסוף עצמי, שתרמה לעלייה בהכנסות. למרות הצמיחה המהירה שלה, הרווח הנקי ירד ב-20% ברבעון האחרון ל-50 מיליון דולר, בעיקר בגלל האינפלציה, שפגעה בין היתר בעלויות מרכיבי המזון.

אוואטה לא ענה לבקשת תגובה.

חוויה רגשית של אוכל

טקאיה אוואטה, בן 61, התגלגל לתחום המסעדנות לאחר שנשר מאוניברסיטת קובה סיטי ללימודי חוץ. בגיל 23, הוא פתח את המסעדה הראשונה שלו, שהייתה מסעדת גריל יפני. אבל, כפי שחשף בראיון לרדיו ביפן, "בקושי היו לו לקוחות".

ביקור בעיר הולדתו של אביו המנוח במחוז קגאווה ביפן, המפורסם בזכות אטריות האודון שלו, הוא שנתן לו רעיון חדש. צפייה בתורים הארוכים מחוץ למזללות האודון, שבישלו את האטריות הלעיסות העשויות מקמח חיטה מול הלקוחות – סצנה שאוואטה תיאר בפוסט בבלוג כ"חוויה רגשית של אוכל" – נתנה לו השראה להקים מסעדת אטריות משלו.

קערת אטריות אודון יחד עם מרק ותוספות | צילום: Shutterstock

במקום אטריות המיוצרות במפעל, אוואטה מאמין בהגשת מאכלים טריים שמציעים גם חוויה חושית שמושכת לקוחות. במסעדות של טורידול, כולן בשירות עצמי, מכינים את האטריות לעיני הסועדים במטבחים פתוחים והן מוגשות בדרך כלל במרק על בסיס רוטב סויה, עם מבחר תוספות. עם התרחבות הרשת, אוואטה הנפיק את החברה לציבור בבורסת טוקיו בשנת 2006.

ב-2011 פתחה טורידול את המסעדה הראשונה שלה בהוואי, ואחריה מסעדות בסין, אינדונזיה ובמדינות אחרות הקרובות יותר לבית. בשנת 2021 נפתחה מסעדת Marugame Seimen הראשונה בלונדון.

במהלך המגיפה, אוואטה חילק מנות אטריות בחינם לילדים מאוכלוסיות מוחלשות במשאית מזון שנסעה ברחבי יפן, וסיפקה בנוסף מזון לעובדי מערכות הבריאות. "הדברים שיוצרים את התשוקה לאוכל נחבאים במקומות בלתי צפויים", כתב באתר טורידול. "אנחנו מגלים את הנסתר ומציעים אותו כערך חדש כדי ליצור שמחה אצל הלקוחות שלנו. זהו הכוח המניע הגדול ביותר לצמיחה ולמשימה שלנו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן