נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, צבר נכסים רבים במהלך 75 שנה: גורדי שחקים, בתי מלון, מגרשי גולף ועוד – כל אלה מציגים שווי מוערך של 2.5 מיליארד דולר, לאחר ניכוי חובות. ואז, תוך זמן קצר, הוא העלה באוב עסק חדש, Trump Media and Technology Group, שעדיין לא עשתה הרבה אבל מתכננת להשיק חברת מדיה חברתית ומיזמים שונים נוספים. המשקיעים כבר טוענים שהקבוצה החדשה שווה כ-10 מיליארד דולר.
האנשים שמעריכים במחיר הזה את העסק של טראמפ במחיר הזה הם סוחרי מניות. הם עדיין לא יכולים לרכוש מניות בחברה החדשה שלו, אבל הם יכולים לקנות מניות בחברות אחרות – הידועות גם כחברות רכישה מיוחדות, או SPAC – שמתכננות להתמזג עם העסק של טראמפ. הידיעה על המיזוג גרמה למניות ה-SPAC להמריא מכ-10 דולר ל-60 דולר ליחידה בארבעת השבועות האחרונים.
אם שוויה של המניה ישאר על 60 דולר, בעליהן יהנו מריבית מוערכת של 2.2 מיליארד דולר לאחר המיזוג. הבעלים הנוכחיים של החברה של טראמפ — עדיין לא ברור כמה אחוזים מחזיק הנשיא לשעבר בעסק — יקבלו כ-86 מיליון מניות כחלק מהעסקה, בשווי של 5.1 מיליארד דולר. ובהנחה שערך המניות יישאר עקבי מעל 30 דולר במהלך כחודש וחצי לאחר המיזוג, בעלי הקבוצה של טראמפ יקבלו 40 מיליון מניות נוספות, בשווי 2.4 מיליארד דולר במחירים של היום. בסך הכל, כל זה מסתכם ב-9.7 מיליארד דולר.
"הייפ בריבוע"
משקיעים רבים הביעו נכונות להצטרף לעסקת המיזוג עם חברת המדיה והטכנולוגיה של טראמפ ברגע שפרטיה התפרסמו. המניות התייצבו מאז הימים הראשונים – מה שמפחית את השווי המשתמע של המיזם הממוזג – אבל המשקיעים עדיין טוענים שהוא שווה כ-10 מיליארד דולר.
זה הרבה כסף שרוכב על עסק שבקושי נוצר. באופן כללי, למשקיעים יש נטייה להעריך יתר על המידה מניות SPAC. במאמר שפורסם בחודש אפריל, חוקרים מסטנפורד ואוניברסיטת ניו יורק בחנו 16 עסקאות SPAC שהתמזגו ב-2019 ו-2020, ולאחר מכן נסחרו לפחות 12 חודשים לאחר המיזוג שלהם. בממוצע, הם איבדו 35% מערכם במהלך אותה תקופה, אפילו כשהשוק הכולל גדל. מייקל קלאוזנר, מחבר שותף במחקר, המשמש כפרופסור לעסקים ולמשפטים בסטנפורד, ציין: "אתה משלב הייפ עם הייפ, ואתה מקבל הייפ בריבוע".
הסיבה שה-SPAC הזה קיבל כל כך הרבה הייפ היא בגלל שהוא קשור לאחד המשווקים הגדולים בהיסטוריה של העסקים האמריקאיים, דונלד טראמפ. נשיאים קודמים הרוויחו מהתהילה שלהם על ידי מתן נאומים וכן בכתיבת ספרים. אבל נאום או ספר לא יכולים להחזיק את תשומת הלב של מישהו כל כך הרבה זמן. במקום זאת, טראמפ רוצה ליצור מוצר שימשוך את העוקבים שלו במשך שנים רבות – מאמץ שאפתני יותר, ואולי גם משתלם יותר מכתיבת רב מכר או יציאה למעגל ההרצאות.
בינתיים מדברים באוויר
נראה שהמשקיעים מתבססים על עוקביו העצומים של טראמפ. לפני שהוא פרש מפייסבוק, אינסטגרם וטוויטר בעקבות המרד ב-6 בינואר, טראמפ צבר כמעט 150 מיליון עוקבים בפלטפורמות, כפי שמציינים בגאווה קבוצת המשקיעים של החברה החדשה שלו. בסקר שנערך בחודש שעבר, עבור Politico ו-Morning Consult, אמרו 37% מהמשתתפים כי הם ישתמשו בפלטפורמה הנתמכת על ידי טראמפ "קצת" או "הרבה".
עבור עסק בלי מוצר עובד וללא היסטוריה פיננסית אמיתית, הנתונים הללו נחשבים למשהו יוצא דופן. לטוויטר, שאומרת שהיא יכולה להציג מודעות לכ-211 מיליון משתמשים ביום, יש כיום שווי ארגוני של 40 מיליארד דולר. במילים אחרות, משקיעים מעריכים את ענקית המדיה החברתית בכ-189 דולר לכל אדם שהיא יכולה להציג בפניו מודעות על בסיס יומי. אם שליש מ-89 מיליון העוקבים בטוויטר של טראמפ יהפכו למשתמשים יומיים בפלטפורמה החדשה שלו – והמשקיעים מעריכים את החברה שלו כמו הערך של טוויטר – אז קבוצת המדיה והטכנולוגיה של טראמפ תהיה שווה באופן תיאורטי 5.6 מיליארד דולר.
אם טראמפ ימשוך אחוז גבוה יותר מהעוקבים שלו לשעבר, המספרים יגדלו, כמובן. אם, נניח, 50% יהפכו למשתמשים יומיים, העסק של טראמפ יכול להגיע לשווי של 8.4 מיליארד דולר. נתון גדול עוד יותר לא נשמע מטורף למארק זגוטוביץ', אנליסט מניות שמסקר את טוויטר ואת פוקס. "אתה יכול בקלות להגיע להערכת שווי של 9 עד 10 מיליארד דולר", הוא אומר.
עם זאת, בשלב זה, קבוצת המדיה והטכנולוגיה של טראמפ עדיין צריכה לבנות מוצר עובד. החברה חשפה תוכניות למוצר שלה שיתחרה בטוויטר, בשם Truth Social, בחודש שעבר. על פי הדיווחים, אז הופצה הצצה למה שנראה כמו הגרסה מוקדמת של האתר. אדם אחד העלה סרטון של חזיר שעושה את צרכיו תחת התיוג "#דונלדטראמפ". זמן קצר לאחר מכן, האתר הועבר למצב לא מקוון.