אין שני לרושם ראשוני: כך משפיע עיצוב האתר על הקשר עם המשתמשים

עיצוב אתרים | צילום: Shutterstock
אין שני לרושם ראשוני: החשיבות האמיתית של עיצוב אתרים | צילום: Shutterstock
חלקיק שנייה - זה הזמן שלוקח לאדם הממוצע לגבש רושם ראשוני על אתר אינטרנט בו הוא נתקל בפעם הראשונה. על מה חייבים להקפיד כדי לייצר מערכת יחסים איתנה בין המשתמשים למוצר , ועל איזה אלמנט אסור לחסוך?

Contributors

אתם הולכים ברחוב ועובר מולכם איש עם עגלת תינוק שלובש חולצה של להקת רוק מסוימת. תוך שבריר שנייה, במבט אחד בלבד – האם כבר גיבשתם דעה עליו? ברור שכן, זה הטבע האנושי. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת פרינסטון, גיבוש הרושם הראשוני לוקח לאדם הממוצע כעשירית שנייה. אין ספק שכולנו בוחנים את הסביבה שלנו ומסיקים מסקנות מהירות לגביה, אבל מה עם הסביבה הדיגיטלית שלנו, ומהי המשמעות של רושם ראשוני כשזה מגיע לאתרי אינטרנט?

הזמן שלוקח לאדם לגבש רושם ראשוני על אתר הוא מהיר, ממש מהיר. על בסיס מחקרים שנערכו באוניברסיטת קרלטון, נגבש רושם ראשוני תוך 50 מילי שנייה (כלומר 0.05 שנייה). מחקר פנימי נוסף שנערך בגוגל מחזק את הטענה ואף מחמיר, וקובע כי אדם יגבש דעה על אתר תוך 17 מילי שנייה. בהתחשב בחלון הזמן הקצר שנותר ליצירת רושם ראשוני, קבלת החלטות לגבי האסתטיקה והתוכן של האתר היא בעלת משמעות אמתית.

אז איך למעשה ניתן לשפר את הרושם הראשוני מהאתר? יש מספר דברים שתוכלו לעשות כדי לקבל את התוצאה הרצויה.

הסוד – כותרת קולעת

הכותרת הראשית של האתר שלכם צריכה להיות תמציתית וברורה. מכירים את הטענה הרווחת הזו, שמשתמשים לא באמת קוראים טקסטים? נדבר על כך בהרחבה בהזדמנות אחרת, אך תרשו לי לספר לכם דבר משמעותי במיוחד: אנשים בהחלט קוראים את טקסט הפתיחה הראשי של האתר שלכם, ולא רק שהם קוראים אותו הטקסט הזה, הם גם משתמשים בו כדי להבין האם הם הגיעו למקום הנכון.

דמיינו לעצמכם שאתם מחפשים לשלב אופציית תשלומים באתר שהקמתם, ואתם מגיעים לאחד משני השירותים הפופולריים, האחד הוא של חברת Stripe, ומיד לאחר מכן לאתר של חברת 2checkout. שני השירותים מספקים כאמור פונקציה לתשלום וירטואלי עבור עסקים דיגיטליים.

ההבדל אפוא הוא באריזה ובצורת ההגשה. לאתר הראשון יש מסר ברור, שקורא: "Payments infrastructure for the internet״, כלומר, תיאור פשוט של השירות עצמו: תשתית תשלום אינטרנט. המסר של האתר השני אומר כך: "Modern Commerce Simplified״ – או בתרגום חופשי, סלוגן ססגוני יותר שקורא להפוך את המסחר מודרני לפשוט יותר. מדובר במסרים שונים, איזה מסר פונה בצורה מדויקת יותר לצורך שלכם כקוראים וכקהל היעד?

פעמים רבות, במהלך העבודה על טקסט ראשי שיתאר את האתר שלנו, ננסה לנסח אותו באופן שינסה להשתמש בכמה שיותר "Buzz Words", אותן מילים קליטות, שימושיות ונפוצות שידברו לציבור הרחב. במקרים כאלו, התוצאה עלולה לצאת מעורפלת למדי, והיא לא תהיה ממוקדת אל מול המטרה של המשתמשים. ספציפיות ובהירות כלפי מה אנחנו עושים תעזור למשתמשים להבין האם המוצר שלנו תואם את מה שהם חיפשו ותעודד אותם להישאר באתר. 

דוגמה חיובית מול שלילית: ההבדלים בין 2checkout לבין Stripe | צילום מסך

לא צריך להמציא את הגלגל

תופתעו לשמוע, אך לא תמיד צריך להיות יצירתיים יתר על המידה ולהמציא את הגלגל. לרוב מקימי אתרים מאד מוכנווי מטרה, אנחנו רוצים להפוך את האתר שלנו לזכיר יותר מאתרים אחרים, וזה מוביל אותנו ליצור עיצובים חדשים שלא תמיד תואמים את המודלים המנטליים שמבקרי האתר העתידיים שלנו כבר מכירים על סמך ההתנסויות שלהם בעבר.

חשוב לזכור שמקרים בהם באמת מצליחים להמציא משהו מאפס ולהמציא את הגלגל מחדש הם די נדירים, ובמקרים רבים התוצאה של ניסיון עיקש לצאת מהקופסה יכולים לייצר אתר קשה להבנה או לסריקה שיגרום למשתמשים בו לעומס קוגניטיבי. מסקנות מחקר של גוגל שנעשה בנושא העלו שהרושם הראשוני הטוב ביותר מאתרים חדשים נוצר בעיקר באתרים בעלי עיצוב נקי, ברור ומוכר למשתמשים.

דייקו את העיצוב

תשקיעו משאבים באסתטיקה. הטענה היא שכ- 94% מהרושם הראשוני שהמשתמש מבסס מהאתר, מגיע מתוך התבוננות באסתטיקה ובעיצוב. כלומר, ייתכן שיש לכם מוצר מדהים ורלוונטי, אבל כל זה לא ישנה אם האתר שלכם לא נראה טוב, מה שמוביל לסבירות גבוהה במיוחד שמבקר חדש באתר יצא ממנו מיידית.

אמנם נשמע מתבקש להשקיע בעיצוב, אך אם אתם לא מעצבים ואתם מחפשים פתרונות לצמצם עלויות, עיצוב האתר זה לא בהכרח הדבר הנכון להתפשר עליו. תשקיעו משאבים בעיצוב, לפחות בעמוד הראשון של האתר, אותו המשתמש פוגש מיד בכניסה. לאחר מכן, בחנו האם זה משפיע על הזמן השהייה באתר ועל נתוני היציאה ממנו, יכול להיות שתגלו שהפער בנתונים שהתקבלו שווה את ההשקעה הכלכלית הראשונים.

במידה ואין מנוס ואתם חייבים לעצב את האתר בעצמכם – אל תחששו לשאוב השראה מאתרים קיימים ולבחור פלטת צבעים מצומצמת ומדוייקת שתוכלו להתמיד בשימוש בה בעמודים האחרים באתר. בנוסף, נסו לתפוס את תשומת ליבם של המשתמשים עם תמונה גדולה ומסקרנת מספיק בעמוד המרכזי של האתר, כדי לעודד את הגולשים להמשיך לחקור ולגלות עוד על המוצר שלכם.

עיצוב חוויית משתמש | צילום: Shutterstock
חווית עיצוב משתמש: אחת מהתחנות בדרך לגיבוש מערכת יחסים של הלקוח עם המוצר | צילום: Shutterstock

יש עוד מילים רבות שאפשר לכתוב על רושם ראשוני ועל החשיבות שלו בעולם עיצוב האתרים, אך יש דבר אחד הידוע לכולנו: אין שני לרושם ראשוני, משום שהוא זה שקובע את מערכת היחסים שלנו עם מוצרים, ארגונים ואנשים שונים, מה שהופך אותו לבעל משמעות גדולה.

כאמור, יש ברשותנו מעט מאוד זמן כדי לנסות ולייצר רושם ראשוני בעל אימפקט מספק. אם נצליח במשימה הזו, נוכל לעודד את המשתמשים להכיר טוב יותר את השירות או המוצר שלנו באמצעות האתר שלנו, על ידי כך שיישארו בו זמן רב יותר ואפילו יתקדמו אתכם הלאה בתהליך הרכישה.


שיר זלצברג היא Contributor, בוגרת רשימת Forbes 30Under30, מעצבת חווית משתמש ב-Salesforce, מייסדת קהילת Startup Designers וסטודנטית ל-MBA ב-IE Buisness School.

ה-Contributers של פורבס ישראל הם כותבים עצמאיים שנבחרו על ידי מערכת פורבס, מומחים בתחומם, המספקים פרשנות וסקירת תופעות עכשוויות בתחום התמחותם. התוכן הוא מטעמם ובאחריותם והוא אינו תוכן ממומן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן