Forbes Israel Logo
"נוצר עומס" | צילום: shutterstock

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: האם הוליווד תשבית את פעילותה?

ברקע המאבק לקיצור שעות העבודה ושיפור תנאי השכר דורשים עובדי מקצועות הבמה לעצור את עבודתם לאלתר עד שיענו דרישותיהם. העובדים: "נוצרה תרבות של אולימפיאדת דיכוי"

הפקות הסרטים ותוכניות הטלוויזיה בהוליווד עשויות להיעצר באופן פתאומי אם העובדים מאחורי הקלעים יפתחו במחאה על מה שהם מכנים "עומס מפרך שנוצר על ידי רעב התעשייה לתוכן".

האיגוד הלאומי של עובדי מקצועות הבמה (IATSE) ביקש לקיים את השביתה לאחר שהשיחות עם מפיקי הסרטים והטלוויזיה התפוצצו על רקע השכר, תנאי העבודה והפיצויים ששולמו עבור עבודה על התוכניות השונות. אם 60 אלף חברי האיגוד החברים של IATSE יפגעו, זו תהיה הפעם הראשונה שצוותי ההפקה של הוליווד יערכו שביתה שכזו מאז מלחמת העולם השנייה.

"אנשים עייפים. אנשים רוצים לבלות עם משפחותיהם. אנשים רוצים לישון", אומרת ג'י ויקטוריה רוסקין, עוזרת ארט-דיירקטור בניו יורק, שהחליפה קריירה כי לא יכולה היתה לסבול עוד את 12 עד 15 שעות העבודה כמעצבת תפאורה לסרטים ותוכניות טלוויזיה.

התוכן פורח

בפעם האחרונה שהיתה הפסקת עבודה שכזאת בתעשיית התוכן זו היתה שביתה בת מאה ימים ב-2007. אז כלכלת דרום קליפורניה הפסידה כ-2.5 מיליארד דולר ואלפי מפעילי מצלמות, מעצבי תלבושות, יצרנים ואחרים המיוצגים על ידי IATSE ספגו הפסדי שכר בסך כולל של 254 מיליון דולר.

שעות העבודה הארוכות, שעומדות במרכז המחלוקות, הן תוצר לוואי של כלכלת התוכן הפורחת שחזרה סוף סוף לייצור מלא בחודש אוגוסט האחרון לאחר השיבושים שנגרמו כתוצאה מהמגפה. הביקוש לתוכן טרי כדי לפתות מנויים חדשים לשירותי הסטרימינג מסייע לייצר טירוף בבתי ההפקה. ההוצאה הגלובלית לתוכניות חדשות צפויה להגיע השנה ל-225 מיליארד דולר, והיא נמצאת בעלייה של 60 מיליארד דולר לעומת חמש שנים.

ה"ניסוי" ממשיך לעבוד

אחד מחברי האיגוד תיאר "תרבות של אולימפיאדת דיכוי", שבה העובדים היו "מתפארים" ביכולתם לסבול 12 שעות פלוס שעות. "השעות הלא מוגדרות בהן אנו עובדים אינן קיימות עוד", אמר סגן נשיא IATSE מייקל מילר, בעצרת שנערכה לאחרונה בהוליווד, שם התכנסו חברי איגוד רעולי פנים כדי לצייר סיסמאות של תמיכה וסמלי האיגוד על מכוניות. "זה כבר לא אות כבוד לעבוד יומיים רצופים של 16 שעות ולהתפאר בכמה מעט שעות ישנת".

ב-IATSE מבקשים להגדיר חובת קיום הפסקות על מנת להבטיח לחברי האיגוד זמן לאכול ולנוח, בימי חול כמו גם בסופי שבוע. האיגוד מבקש תנאי פנסיה משופרים וכיסוי בריאותי, וקורא להפסיק את הוויתורים שהסכים להם האיגוד בשנת 2009, כאשר המפיקים בדקו מודלים כלכליים חדשים לתוכן שיופץ באינטרנט. ההצלחה של נטפליקס, אמזון ודיסני+ ממחישות עד כמה ה"ניסוי" עובד.

"הם מצליחים, הם גדלים ואנחנו רוצים את חלקנו", אמר מילר בעצרת, וגרר קריאות שמחה מהמון תומכי איגוד.

"אנשים עייפים. אנשים רוצים לבלות עם משפחותיהם. אנשים רוצים לישון". סט צילומים לסרט | צילום: shutterstock

ברית מפיקי הקולנוע והטלוויזיה, קבוצת הסחר היושבת בצד הנגדי של השולחן, אומרת כי החלה במשא ומתן עם IATSE לפני חודשים תוך שהם מדגישים כי התעשייה עדיין מתאוששת מהנפילה הכלכלית שנגרמה כתוצאה ממגפת ה-Covid 19. זו הצהרה שמרמזת שהיא לא יכולה להרשות לעצמה לתת לאיגוד את כל מה שדרש.

"IATSE הגיעו לשולחן המיקוח עם מספר יוזמות עדיפות, כולל התייחסות לגירעון בתוכנית הפנסיה והבריאות שלהם, תקופות מנוחה ארוכות יותר והפסקות אוכל, העלאות שכר והגדלת תעריפי המינימום של קטגוריות משרה ספציפיות", אמרו בהצהרה. "ברית המפיקים הקשיבו והתייחסו לדרישות IATSE".

אחת הנקודות המרכזיות במאבק היא פיצוי עבור תוכניות הסטרימינג. IATSE מבקש את חלקו במיליארדים שחברות המדיה הגדולות משקיעות כדי ליצור את התכנים שלהן. טכנאי תאורה אחד עם 25 שנות ניסיון אמר שנטפליקס שילמה לו 10 דולר לשעה פחות ממה שהוא מרוויח בסיטקום של רשת CBS. "מדוע אנו ממשיכים לתת לשירותי הסטרימינג לעבוד לפי המודל הניסיוני?", הוא שואל. "ברור שהניסוי הוגדר כהצלחה".

נכון לעת כתיבת שורות אלה, הנושא עדיין בדיונים ולא התקבלו החלטות פעולה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן