Forbes Israel Logo
מארק צוקרברג. צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג. צילום: Shutterstock

צוקרברג ממשיך לפתח את עתיד האינטרנט – מומחי הפרטיות מודאגים

הטכנולוגיה החדשה שמפתחת מטא, חברת האם של פייסבוק, היא אתגר פרטיות לא קטן; פרנסס האוגן, שעמדה במרכז פרשת הדלפת המסמכים מפייסבוק: "עולם המציאות המדומה יכול להעניק למטא מונופול נוסף באינטרנט, יהפוך לממכר ויגנוב מידע אישי ממשתמשים"
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

החזון של רשת ה-Metaverse הוא לאפשר לקיים אורח חיים וירטואלי מלא במרחב דיגיטלי. הטכנולוגיה, המנוהלת ברובה על ידי פייסבוק – סליחה, מטא – לא נשמעת כיפית במיוחד. בטח אם מנתחים את משמעות השאיפות של פייסבוק, ליצור עבור הרשת חומרה וטכנולוגיה ייעודית: עבור כך היא תצטרך להתקין יותר חיישנים בבתים של אנשים שאוספים כמויות אדירות של נתונים, מה שמאלץ אותנו שוב לסמוך על פייסבוק שתשמור על פרטיות הנתונים.

בתקופה שבה רבים שוקלים אם למחוק את פייסבוק – או לפחות לצמצם את השימוש שלהם ברשת החברתית – אמון היא מילת מפתח. זו הסיבה שמספר הולך וגדל של אנשים עוברים לאייפון ומשתמשים בתכונות הפרטיות שמאפיינות כל כך את אפל.

אלגוריתם הבינה המלאכותית של פייסבוק היה לא פעם תחת אור הזרקורים, והוא עומד במרכז ההאשמות האחרונות לפיהן הרשת החברתית שמה בסדר החשיבות רווחים כספיים לפני אנשים.

שם המשחק – אחריות

כעת החברה ורשת ה- Metaverse נכנסו לרשימת האזהרות של פרנסס האוגן, מי שעבדה בפייסבוק עד לאחרונה, והדליפה מסמכים רגישים. בראיון ל-Associated Press אמרה האוגן שעולם המציאות המדומה יכול להעניק לפייסבוק מונופול נוסף באינטרנט, כמו גם להיות ממכר, ולגנוב עוד יותר מידע אישי מהמשתמשים.

האוגן אמרה שההכרזה האחרונה של ה-Metaverse היא מסך שמאחוריו החברה יכולה להסתתר כשהבעיות הרגולטוריות שלה מתגלות: "כשלא אוהבים את הדיון, מנסים לשנות אותו", אמרה.

הנושא הוכחש על ידי חברת האם של פייסבוק – מטא שהודיעה כי היא מתכננת את ההכרזה כבר זמן מה, וכי המוצר ייבנה עם אחריות. אנדרו בוסוורת', סמנכ"ל Facebook Reality Labs אמר כי "ה-Metaverse לא ייבנה בן לילה על ידי חברה אחת", נכתב בבלוג. "נשתף פעולה עם קובעי מדיניות, מומחים ושותפים בתעשייה כדי להביא את האחריות לידי ביטוי".

Meta אומרת שהיא תפעל לערב את קהילות זכויות האדם וזכויות האזרח מההתחלה כדי להבטיח שהטכנולוגיות "ייבנו בצורה מכילה ומעצימה". החברה גם הצביעה על השקעה של 50 מיליון דולר במחקר ושותפים גלובליים בתוכנית כדי להבטיח שהמוצרים יתפתחו בצורה אחראית.

אנשים עלולים לאבד את מקום עבודתם

אבל האוגן לא סומכת ש-Meta תנהל את זה, והזהירה מהשלכות הפרטיות. "אז מעבר לעובדה שהסביבות הסוחפות האלה ממכרות מאוד והן מעודדות אנשים להתנתק מהמציאות שבה הם חיים בפועל", אמרה האוגן, ה-Metaverse תדרוש מאנשים לשים "הרבה הרבה יותר חיישנים בבתים שלנו ובמקומות העבודה". זה כמובן ישפיע על איסוף הנתונים של אנשים ועל הפרטיות שלהם.

Meta אומרת שהיא בוחנת כיצד היא יכולה למזער את "כמות הנתונים שבה נעשה שימוש, לבנות טכנולוגיה שתאפשר שימוש בנתונים מגנים על הפרטיות ולתת לאנשים שקיפות ושליטה על הנתונים שלהם".

חלק מהרעיון במרכז הרשת החדשה הוא פגישות עסקיות במציאות רבודה, באמצעות תוכנת פגישות וירטואלית בשם Horizon Workrooms. זה יכול להיות גם סיוט פרטיות – האוגן הזהירה שאנשים עלולים להיאלץ להשתתף בזה או לאבד את מקום עבודתם. "אם המעסיק שלך מחליט שהם כעת עובדים עם Metaverse, אתה צריך למסור הרבה יותר נתונים אישיים לחברה שהוכיחה שהיא משקרת בכל פעם שזה לטובתה", אמרה.

"שישנו את השם כמה שהם רוצים"

"בינה מלאכותית ולמידת מכונה מעניקות לחברות כמו Meta/Facebook את היכולת לצבור כמויות אדירות של נתונים המשפיעות על כל היבט בחיינו", אומר פיליפ דאטון, מנכ"ל ומייסד שותף ב-Solidatus, חברת טכנולוגיה שמתמקדת כיום בפרטיות מידע. זו הסיבה כי "הרגולטורים והציבור דורשים שקיפות כדי שיוכלו לסמוך על השימוש בנתונים שלהם ומוגנים כראוי".

כפי שמציין ג'ייק מור, מומחה אבטחת סייבר בחברת האבטחה ESET, הגיל הממוצע של משתמשים בפייסבוק הוא 41 וזה עולה מדי שנה – הרשת החברתית תעשה את מה שהיא צריכה לעשות כדי להגיע לקהלים צעירים יותר. "משתמשים צעירים יותר הם המקום שבו טמון העתיד שלהם, והם המציאו משהו שיכול להיות די ממכר לקהלים צעירים יותר. זה מה שהם מנסים להתמקד בו אבל הם לא יודעים בדיוק לאן זה הולך לקחת אותם".

פייסבוק במיתוג מחדש. האם המהלך יצליח לה? | צילום: Shutterstock
בינתיים, אנשים צריכים לראות את Meta כפי שהיא: שם חדש לפייסבוק | צילום: Shutterstock

כתב פורבס, זאק דופמן, מוסיף: "אני לא רוצה שהילדים שלי יהיו שם. ה-Metaverse צריכה להיות סביבה בטוחה ואנשים לא חושבים שפייסבוק בטוחה כרגע וזו הולכת להיות הבעיה הכי גדולה שלה, גם אם תשנה את השם שלו כמה שתרצה".

זה נושא מורכב ומדאיג אבל למרבה המזל, ה-Metaverse הוא לא משהו שהולך להיבנות בן לילה: עוד 10 עד 15 שנים זה יהפוך למשהו כמו החזון שנקבע על ידי Meta ואחרים. אבל בינתיים, אנשים צריכים לראות את Meta כפי שהיא: שם חדש לפייסבוק, שכפי שכולנו יודעים אין לה את המוניטין הטוב ביותר לפרטיות.

שיתוף
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא