ההצהרה הפומבית הראשונה של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ מאז נצחונו הייתה בנאום בן שתיים וחצי דקות ביוטיוב, בו הוא בחר לעסוק בשני נושאים: ביטול הסכמים המגנים על הסביבה כדי לתת לחברות האנרגיה יד חופשית להרוויח מיליארדים על חשבון איכות האוויר והמים ועל וביטול הסכם הסחר האזורי הגדול בהיסטוריה, השותפות הטרנס-פסיפית (TPP) שחתם הנשיא היוצא ברק אובמה.
ההסכם הוא רכיב עיקרי בתוכנית ה"פיבוט" של אובמה לכיוון אסיה – הטיית מרכז הכובד של הסחר של ארה"ב לכיוון היבשת הצומחת. הוא נועד לפתור כמה אתגרים קשים בעידן עלייתו של הסחר הגלובלי, כולל מסחר מקוון, שירותים פיננסיים ואינטרנט. בהודעה נאמר כי ביומו הראשון בתפקיד, הנשיא טראמפ מתכוון לבטל את הסכם ה-TTP בתואנה כי הוא מהווה "אסון למדינה שלנו".
החלטות על הסכמי סחר חופשי בין ארה"ב ובין מדינות אחרות עמדו במרכז הקמפיין של טראמפ. היות ו-TTP עדיין לא אושר הקפיד טראמפ בכל הזדמנות להשמיץ את הסכם ה NAFTA (North American Free Trade Agreement), הסכם סחר חופשי בין קנדה ארה"ב ומקסיקו בכל הזדמנות. לדבריו הסכם זה מזיק לכלכלה האמריקאית בכך שהוא גורם לאבטלה כבדה.
על אף התמיכה הרחבה בארצות הברית בהשבת פסי הייצור למדינה, חשוב לזכור שעלויות הייצור בארצות הברית בהכרח יקרות יותר מאשר במדינות שבהן העבודה זולה יותר כגון סין, וייטנאם ומקסיקו. אם ייצור של פריטים פופולריים ברמה בינלאומית יחזור לארצות הברית צרכנים ברחבי העולם (כן, גם בישראל) עלולים לגלות שהמחירים שלהם שונים באופן משמעותי. בחנו את חמשת המוצרים האהובים שיעלו הרבה יותר אם תתנוסס עליהם הכתובת made in USA.
אייפון
במהלך הקמפיין שלו טראמפ הודיע כי הוא וציוותו בוחנים את ההתכנות של חברת אפל לייצר את המוצרים שלה בשטחי ארה"ב. ואכן, בסין מדווחים כי אפל עצמה כבר בוחנת את הנושא והעריכו כי במידה והדבר יצא לפועל ייצור המכשירים יעלה יותר מכפול העלות לייצור כיום.
גם מומחים אמריקאים שונים שקדו על חישובים שונים על מנת לבדוק כמה יעלה אייפון בייצור אמריקאי והגיעו למסקנות דומות. לדבריהם, אם כל הרכיבים ייוצרו בשטח ארה"ב, אייפון יכול להגיע לעליות ייצור התחלתיות של 600 דולרים, מה שאומר שמחירו לצרכן יעמוד על כ-2,000 דולרים, כמעט 6,000 שקלים.
מגזין MIT Technology בחן לעומק כמה נאלץ לשלם כתוספת אם הרכיבים ייוצרו בייצור גלובלי אך רק יורכבו בארה"ב והגיע למסקנה כי זה יוסיף לעלויות הייצור כחמישה אחוזים מהמחיר העומד כיום על 230 דולרים. אם אפל תבחר לייצר את הרכיבים בארה"ב אך לייבא את חומרי הגלם לייצורם מחו"ל, הדבר יגרום לתוספת עלות של 30-40 דולר לפריט. כמובן שכל תוספת בעלות הייצור תתגלגל ישירות לצרכנים. כלומר, אליכם.
אבל לא רק עלויות היצור הנלוות הן הבעיה של אפל אלא גם כוח האדם שהיא נדרשת להעסיק עבור ייצור המכשירים בגבולות ארה"ב. דן פנזיקה, אנליסט ראשי בחברת מיקור החוץ IHS Markit,הסביר לאתר ביזנס אינסיידר שאפל תידרש להעסיק 600 אלף עובדים. "אין עיר בארה"ב שתהיה מסוגלת להכיל את המפעל וכל העובדים שלה", הוא טוען.
בנוסף, פנזיקה מסביר, התשתית עבור סוגים כאלה של טכנולוגיה לא קיימת בארצות הברית מלכתחילה, ולכן הרעיון של להביא את הייצור של אפל בחזרה יהיה כרוך בעצם בבניית מערך ייצור מאפס, מערך ייצור שכולו צמח והשתכלל באסיה בעשורים האחרונים.
טראמפ לא לקח בחשבון הבדלים בין ארה"ב למדינות אחרות, כמו תשתיות ועלות שעות העבודה | צילום: fotolia
מכנסי ג'ינס
"במקרה של ייצור ג'ינס בגבולות ארה"ב העלות הסופית לצרכן תגדל משמעותית אפילו יותר מאייפון", מנבא פנזיקה, "במכשירים כמו אייפון, עלות הרכיבים היא הדבר המשמעותי במחיר בעוד שבייצור בגדים, עלויות הרכיבים הן זניחות לעומת עלויות כוח האדם הנדרש. לכן מראש כל הייצור נעשה בחו"ל".
עלות שעת עבודה בווייאטנם עומדת על 2.50 דולרים. בבנגלדש 1.80 דולר. לעומתן, בארה"ב עלות שכר שעתית לעובד עומדת על 25-30 דולר לשעה. העלויות האלו באות לביטוי במחיר שמשלם הצרכן.
"קחו לדוגמא את הג'ינסים של חברות אמריקאיות כמו ליוויס", מדגים פנזיקה, "ג'ינס ליוויס נמכר כיום ב-128 דולר ליחידה בעוד שהמהדורות היוקרתיות יותר שממותגות בתור 'ליוויס Made in the USA' נמכרות ב-348 דולר ליחידה. אם נייבא את הבד מיפן ונייצר כאן עלות ג'ינס רגיל לצרכן תעמוד כל 248 דולר".
טלוויזיות
במהלך הקמפיין שלו טראמפ טען כי בארה"ב לא מייצרים יותר טלוויזיות. "אנחנו רוצים לייצר אותן, בעבר ייצרנו אותן אבל הימים האלו חלפו", אמר. טענה זו נבדקה ונמצאה נכונה. כיום לא קיימת תעשיית ייצור רכיבים של טלוויזיות בארה"ב וכל הרכיבים מיובאים מאסיה.
בבחינה שנעשתה עולה כי דווקא חברות כמו Element מדרום קרוליינה, שמשווקת לרשתות כמו וולמארט, ומרכיבה את המכשירים בארה"ב, מצליחות לשמור על מחירים נמוכים ממתחרותיה.
כך לדוגמה טלוויזיה 42 אינצ' נמכרת עבור 329 דולרים בענקית הקמעונות טרגט לעומת מותג מחו"ל שעולה 400 דולר. גם טלוויזיית 32 אינצ' של המותג נמכרת ב-129 דולרים לעומת מתחרותיה המיובאות מסין שעולות 169 דולרים.
עם זאת, כאשר הדבר נוגע לשוק הישראלי, קשה לראות איך ייבוא של טלוויזיה זולה מארה"ב יהיה זול יותר באמת מייבוא של טלוויזיה זולה מסין. אולי הגיע הזמן שנרכיב את הטלוויזיות בישראל?
סניקרס
אחוז גדול מתעשיית ההנעלה מיוצרת בארצות אסייתיות הכלולות בהסכם ה-TTP, וכ-97-99 אחוזים מתעשיית ביגוד והנעלת הספורט האמריקאיות מיוצרות למעשה במדינות אחרות. ההסכם עצמו הפחית או ביטל את עלויות יבוא הנעליים ובכך הפחית את המחיר הסופי לצרכן. חברות כמו אדידס או נייק מחזיקות ב-26 מפעלים בווייאטנם לייצור המוצרים שלהן, לדוגמה.
ניו באלנס, לעומתן, מתגאה בכך שהיא מייצרת בשנה 4 מיליון זוגות של נעלי ספורט בתחומי בארצות הברית. על התוויות של מוצרי ניו באלאנס מצוינת העובדת כי הם מיוצרים בארה"ב מה שמסביר על פער המחירים בינן לבין נעלים שמיוצרות בסין. טווח המחירים של נעליי החברה עומד על 65-399 דולרים לנעליים המיוצרות בחו"ל לעומת 165-399 לנעליים המיוצרות בארה"ב.
גם בחברת ריבוק נוקטים באותה גישה. החברה מייצרת קו של נעליים בתחומי ארה"ב ומתמחרת אותו גבוה יותר פי שניים מאשר הקו שהיא מייצרת ומייבאת מאסיה. טווח המחירים של הקו שנעשה בייצור אמריקאי עומד על 167-230 דולרים בעוד שאר הקווים מתחילים מ-80 דולרים ומגיעים ל165 דולר לזוג הכי יקר.
לכתבה במאקו
|